Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag har aldrig fått några bra svar angående varför vissa blodbeståndsdelar är okej, medan huvudkompontenter och helblod är oacceptabelt....
De citerar bibelställen men inget av dem nämner ens helblod, huvudkomponenter eller vilka eventuella komponenter som är okej. De anser att det finns inget tydligt förbud mot mindre beståndsdelar. Men det står inte heller att förbudet gäller helblod och huvudkomponenter. Ett av bibelställena säger att man ska avhålla sig från blod. Hur avhåller man sig från blod om vissa delar av blodet är okej? Hur kan man tolka det som att vissa delar är okej bara för att bibeln inte uttryckligen säger att både helblod, huvudkomponenter och mindre beståndsdelar är förbjudet?
Du har rätt, det är en bra fråga: Hur "
avhåller man sig från blod" så som du bekräftar bibeln säger, om vissa delar av blod är okej (jag har en egen personlig uppfattning om det)
En annan bra fråga är: Hur "
avhåller man sig från blod", så som du bekräftar som bibeln säger, att man för in blod i venerna istället för att föra in blodet i munnen, verkligen???
Avhåller man sig verkligen från blod, om man för in blod i munnen???
Bibeln säger ju:
"
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28,29 Bibel2000)
Återigen, hur
AVHÅLLER man sig från blod? Genom att föra in blod i sin kropp???
En viktig sak som vi måste förstå är att när Apostlagärningarna skrevs, så hade man inte uppfunnit blodtransfusionen(Den uppfann man 2000 år senare på 1960-talet).
Men på den tiden så t.ex. drack man blod för "medicinsk" behandling, alltså att man skulle få fördelar med hälsan genom att dricka blod. Visserligen var det religiöst och kulturellt betingat, men tanken var ändå att t.ex. rädda liv och att det var hälsosamt.
Och faktum är att om man inte har något annat att äta och dricka, så kan drickande och ätande av blod rädda liv.
MEN, kan man som kristen verkligen dricka och äta blod för att rädda liv, när bibeln uttryckligen säger att man
inte får äta blod, detta var ett allvarligt brott:
"
Om någon av israeliterna eller invandrarna äter något med blod i, skall jag vända mig mot den som gjort det och utstöta honom ur hans folk." (3 Mose 17:10 Bibel2000)
Är att rädda liv mer viktigt än att följa Guds lagar? Jesus förklarar:
"
Sedan sade Jesus till sina lärjungar: »Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det. " (Matt 16:24-25 Bibel2000)
Jehovas vittnens organisation har
Aldrig sagt: "
Det är okej med vissa delar av blod", däremot har man sagt att det är upp till varje enskild Jehovas vittnens samvete.
För vissa Jehovas vittnen är det
INTE okej ens delar av blod, för andra Jehovas vittnen är det okej eftersom man menar att det inte längre kan betraktas som "blod". T.ex. om man skulle utvinna järn från blod, kan man betrakta detta järn som blod? Jag personligen kan inte säga ja eller nej med säkerhet, jag kan inte med säkerhet säga vad som är rätt eller fel, men jag personligen avhåller mig från allt som har med blod att göra, även delar av blod.
Jehovas vittnens organisation har alltså
aldrig sagt att "det är okej" med delar av blod. Detta förvränger motståndare till Jehovas vittnen, och dom flesta går på det, eftersom det krävs att man är insatt och har kunskap i sakfrågan. Därför kan avfällingar och andra motståndare till Jehovas vittnen överösa med desinformation om hur Jehovas vittnen tänker. Och du kan själv se, man angriper mig personligen, man håller på med personangrepp även om Flashback inte klassificerar det som personangrepp, men ändå raderade dom sådana inlägg här. och det tackar jag för.
Det moderna samhället har gjort det mer komplicerat att följa bibelns principer, inte bara när det gäller blod. Och istället för att förbjuda allt, så har organisationen varit "pragmatisk", är detta så fel och hemskt?
Det moderna samhället har gjort det mer komplicerat även för andra än Jehovas vittnen. T.ex. skulle man verkligen ta emot medicinsk behandling som man vet har forskats fram genom aborterade foster? Många tycker det är avskyvärt, medan andra accepterar detta eftersom dom anser att foster inte är liv, utan bra "cellklumpar", eller om vi tänker oss medicinsk behandling som forskats fram i nazisternas koncentrationsläger där dom forskat på t.ex. tvillingar, många resonerar att för att hedra dessa tvillingar så är det bättre att ta till vara på forskningen, medans andra tycker att det är avskyvärt att ta emot nazisternas forskningsresultat.
Vad anser du
Amberfly? Skulle du ta emot medicinsk behandling som man fått fram genom att experimentera på aborterade foster, eller torterade tvillingar i Auschwitz?
Om inte, kan du då förstå avskyn att använda sig av blod, något som Gud anser är heligt, och enbart till för försoning, t.ex. Jesu blod som var till för försoning:
"
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)