Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Exakt och därför undrar jag vad det är med livet i sthlm som lockar. Du kan ju ha ett "vanligt" jobb i en mindre stad och ha betydligt mer pengar över än en person som gör karriär i sthlm.
Jag får personligen inte riktigt ihop ekvationen vad det är som lockar med sthlm, när man kan bo så mycket billigare på annat håll och få bättre livskvalitet på köpet.
Har man "vanligt" jobb i sthlm hade jag övervägt att flytta någon annanstans.
Som sagt så är ju en starkt bidragande faktor att jobben i många fall finns i Stockholm. Och den katastrofala bostadsmarknaden är (som med så mkt annat) ett resultat av dumma politiska beslut, då man hela tiden valt att utveckla Stockholm men ignorerat övriga landet. De flesta myndighetsjobb finns i Stockholm, nästan alla jobb inom tjänsteproduktion finns i Stockholm, osv. osv. Som sagt så upplever ju framförallt unga personer att karriärmöjligheterna på landsbygden är mer eller mindre obefintliga.
Men absolut, jag håller med. Är man inte välutbildad höginkomsttagare (vilket numera mer eller mindre är en förutsättning för att kunna satsa på ett liv i Stockholm) så hade man fått ett väldigt mkt bättre liv på en mindre ort.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det beror nog på vad man uppskattar i livet. Det finns alltid saker att göra beroende på vad man tycker är meningsfullt. Om man vill stressa ihjäl sig frivilligt och betala för dyrt boende får man givetvis göra det om man vill.
Problemet är ju som sagt att det är så polariserat: man får välja mellan Stockholm (karriär, stress, stort utbud av aktiviteter mm.) eller "landet" (leva enkelt i största allmänhet med låg stress och låga krav), det finns inget mellanting. Vilket skapar ett enormt tryck till Stockholm, med skenande bostadspriser som följd.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Man kan bo oerhört billigt i större delen av landet fortfarande och såldes kan det inte vara tal om några bostadsbubblor på långa vägar ännu.
Stämmer, men som sagt är inte intresset särskilt stort för att bo i sådana orter, speciellt inte bland unga. En 30-åring köper hellre en 1:a i innerstan för 3-4 mkr än ett hus för 1 mkr på landet.