2024-02-12, 15:23
  #43501
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ja, givetvis. Problemet är att varje köpare ska ha 20% vinst till nästa boende men marknaden är -20%.
Helt riktigt. Man ska ju ha betalt för att man målat väggarna i någon chic grå färg.
Citera
2024-02-12, 15:31
  #43502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ja, givetvis. Problemet är att varje köpare ska ha 20% vinst till nästa boende men marknaden är -20%.

Varför ”ska” de ha det? Om jag skulle sälja behöver jag inte har mer än jag köpte för. Bara en av många tramsiga ”fb-sanningar”
Citera
2024-02-12, 15:38
  #43503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Varför ”ska” de ha det? Om jag skulle sälja behöver jag inte har mer än jag köpte för. Bara en av många tramsiga ”fb-sanningar”

Det finns ju bevisligen väldigt många som inte nöjer sig med att bara få tillbaka pengarna de köpt boendet för.

Det ligger ju mycket hus ute som säljs av äldre med låg beålning. Du har själv länkat dessa i en stor mängd inlägg.

Dessa skulle utan problem kunna sänka priserna och få dem sålda mycket snabbt om de nu skulle "nöja sig" med att få tillbaka pengarna. Eller ännu mer riktigt, bara nöja sig med lite lägre vinst. Har du köpt på 80-talet har du ju gjort enorm vinst även om sänker priset med 20% från dagens nivå.
Citera
2024-02-12, 15:40
  #43504
Medlem
Har någon varit med om fenomenet här i Sverige som man ser utomlands?
" Vi ger ett bud på 300.000 kr under för vi vill anlägga en stor veranda och en pool"

Som att jag som säljare bryr mig det minsta om vad köparen vill göra? Man blir ju mörkrädd. Hade man inte gått via mäklare hade man bett dem dra åt helvete.

Som nån sa, folk vill ha mkt betalt för att ha gjort lite grann på ytskikten. Kom igen...
Citera
2024-02-12, 15:45
  #43505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Fortfarande en köpares marknad. Dåliga objekt ligger ute länge och säljs inte men de finare ryker direkt.

Kollar lite på finare 3or och 4or i innerstan och de har alla i princip budgivningar över utgångspriserna som är högt satta direkt efter första visning. Visserligen bara några 100k men ändå.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-vasastan-stockholms-kommun-vanadisvagen-36,-2,5-tr-21271954

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3,5rum-vasastan-stockholms-kommun-vastmannagatan-71b-21273381

Ökenobjekt som dviking gillar att gräva fram går sämre.
Citera
2024-02-12, 15:45
  #43506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har någon varit med om fenomenet här i Sverige som man ser utomlands?
" Vi ger ett bud på 300.000 kr under för vi vill anlägga en stor veranda och en pool"

Som att jag som säljare bryr mig det minsta om vad köparen vill göra? Man blir ju mörkrädd. Hade man inte gått via mäklare hade man bett dem dra åt helvete.

Som nån sa, folk vill ha mkt betalt för att ha gjort lite grann på ytskikten. Kom igen...

300 000 tusen? Det får du möjligen en liten plaskdamm för
Citera
2024-02-12, 15:46
  #43507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det finns ju bevisligen väldigt många som inte nöjer sig med att bara få tillbaka pengarna de köpt boendet för.

Det ligger ju mycket hus ute som säljs av äldre med låg beålning. Du har själv länkat dessa i en stor mängd inlägg.

Dessa skulle utan problem kunna sänka priserna och få dem sålda mycket snabbt om de nu skulle "nöja sig" med att få tillbaka pengarna. Eller ännu mer riktigt, bara nöja sig med lite lägre vinst. Har du köpt på 80-talet har du ju gjort enorm vinst även om sänker priset med 20% från dagens nivå.

Eller så har de inte alls bråttom att sälja. Var vanligt redan innan 2022 att hus låg som kommande i evigheter. Får de ett drömbud säljer de
Citera
2024-02-12, 16:07
  #43508
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Varför ”ska” de ha det? Om jag skulle sälja behöver jag inte har mer än jag köpte för. Bara en av många tramsiga ”fb-sanningar”
Jag skrev det ironiskt, en omformulering kunde varit "köpare förväntar sig". Marknaden styr och därmed ligger 'skambuden' som egentligen är marknadsmässiga bud.

Det är inte en fb sanning att säljaren vill ha högsta möjliga försäljningspris och köparen lägsta pris. Det är vedertaget. Det som däremot händer är att besvikna säljare byter mäklare och försöker igen om ett halvår.
Citera
2024-02-12, 16:12
  #43509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Märks att det skett en islossning på marknaden. Går väldigt starkt framåt i Stockholm nu. Fan vad fint, alla rysstroll och incels som vill Sverige illa får på truten.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Fortfarande en köpares marknad. Dåliga objekt ligger ute länge och säljs inte men de finare ryker direkt.

Har alltid lönat sig att satsa på kvalitet. Bättre objekt har alltid en marknad.

Citat:
Ursprungligen postat av arista
Dream on....finns inga signaler på att det skulle vända, vi har ju knappt haft nån större nedgång, blås ur marknaden skulle behövas, se till vi får en arbetslöshet på 20% så kommer barnfamiljerna gå från sina villor.

Ja, du *arista* är ju ett klockrent exempel på en tragisk individ som nu hoppas marknaden ska rasa för att förstöra för mer lyckade människor.
Citera
2024-02-12, 16:17
  #43510
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Eller så har de inte alls bråttom att sälja. Var vanligt redan innan 2022 att hus låg som kommande i evigheter. Får de ett drömbud säljer de

Ett vanligt scenario är att många vill byta till billigare bostäder för att komma ner i lån. Det är inte akut att sälja, men de måste gå ut på marknaden och testa, så därför lägger testar de och lägger ut bostaden till försäljning först för att se hur det går.

Det ofta de dyrare segmentet och större bostäderna som verkar gå trögast att bli av med och därför blir det ofta en ond cirkel. Så fort en lägenhet säljs i det högre prissegmentet så lossnar det för de mindre bostäderna och det blir till slut en affär trots allt.

Jag tycker fortfarande inte man kan se någon direkt rea, utom på uppenbart dåliga objekt i dåliga BRF:er med hög skuldsättning.
Citera
2024-02-12, 16:30
  #43511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Dream on....finns inga signaler på att det skulle vända, vi har ju knappt haft nån större nedgång, blås ur marknaden skulle behövas, se till vi får en arbetslöshet på 20% så kommer barnfamiljerna gå från sina villor.

Vad är det som är så bra med att barnfamiljerna får gå från sina villor?
Citera
2024-02-12, 16:35
  #43512
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ett vanligt scenario är att många vill byta till billigare bostäder för att komma ner i lån. Det är inte akut att sälja, men de måste gå ut på marknaden och testa, så därför lägger testar de och lägger ut bostaden till försäljning först för att se hur det går.

Det ofta de dyrare segmentet och större bostäderna som verkar gå trögast att bli av med och därför blir det ofta en ond cirkel. Så fort en lägenhet säljs i det högre prissegmentet så lossnar det för de mindre bostäderna och det blir till slut en affär trots allt.

Jag tycker fortfarande inte man kan se någon direkt rea, utom på uppenbart dåliga objekt i dåliga BRF:er med hög skuldsättning.
Jag delar delvis din bedömning med reservation att många försöker få sina sunk-objekt sålda till samma pris som de finare objekten. Men de kanske fiskar? Vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in