2023-10-04, 15:49
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har jag alltid förespråkat. Bo hemma och jobba extra. spara spara spara.... det finns inga genvägar. Men det går bara man är ihärdig och följer sin plan.
Det är väl jävligt nyttigt att lära sig man inte kan få allt på en gång. Vad är det för nymoderna dumheter och tro det är någon slags rättighet man har att kunna flytta om man kastar bort pengar på massa annan skit
Citera
2023-10-04, 15:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Om vi hade haft euro och ECB istället för kronan och RB så hade vi undvikit galenskapen med minusränta. Ingves och direktionen skapade skuldberget. Enligt mäklaren i Ekonomibyrån så har bopriserna i realiteten sjunkit mer än vad som syns i försäljningen eftersom säljarna vägrat accepterat buden men kommer att behöva göra det.
Kan ju lika gärna bli så att det är köparna som tvingas acceptera att säljarnas bud.
Citera
2023-10-04, 15:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nu sa vi villor för 4 mille i Stockholm. Finns naturligtvis inte en enda !.
För övrigt är medelpris villa Stockholm 8 243 000.

Det har hänt en del sen 1990.

Ja villa i stockholms län. De flesta som bor i villa i sthlmsområdet bor utanför stockholms kommun. Inga konstigheter med det. Ska man bo centralt i villa, ja då kostar det förstås. Men så har det alltid varit. Villor har alltid upplevts som "dyra" i alla tider.
Citera
2023-10-04, 16:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är väl jävligt nyttigt att lära sig man inte kan få allt på en gång. Vad är det för nymoderna dumheter och tro det är någon slags rättighet man har att kunna flytta om man kastar bort pengar på massa annan skit

Det är också nyttigt att lära sig att man inte måste bo där bostäderna är som absolut dyrast. Man kan bo bra i andra delar av landet även om lönerna är lägre där. För vanliga jobb är det vanligtvis ungefär samma lönenivåer, men betydligt billigare bostäder.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bruket-degerfors-kommun-rabacksvagen-7-20717815

Vad är det för fel på det här huset? 1,2 mille bara.

Men visst.. bo du maxbelånad i din dyra sthlmsvilla om du nu vill det istället. Jag vet vad jag hade valt.
Citera
2023-10-04, 16:13
Medlem
Weird.s avatar
Citat:
Vad är det för fel på det här huset? 1,2 mille bara.

Jag är ingen expert på området, men skulle gissa att felet stavas DEGERFORS.
Citera
2023-10-04, 16:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weird.
Jag är ingen expert på området, men skulle gissa att felet stavas DEGERFORS.

Jaha och vad är det för fel på Degerfors? Tycker det ser ganska trevligt ut. Du kan gå ner ganska kraftigt i lön och ändå ha mer pengar kvar än stockholmaren. Du väljer hur du vill göra. Vad är det som är så bra med att bo i sthlm? Det verkar ju mest dyrt och bobubbla råder enligt många debattörer i denna tråd.
Citera
2023-10-04, 16:35
Medlem
Citat:
Kan ju lika gärna bli så att det är köparna som tvingas acceptera att säljarnas bud.

men om inte köparna har möjlighet att betala vad säljarna vill ha vad händer då?

tror vi börjar närma oss när både köpare ock säljare börjar inse att priserna är på väg neråt
köparna har ingen panik längre att köpa men säljarna inser att bara ta vad man får nu kommer att sjunka framöver
Citera
2023-10-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Och om bostadsmarknaden börjar avkasta dåligt under ett årtionde så kommer folk att inte kasta pengar på sitt boende hejdlöst som de senaste 20 åren.

Om förväntade avkastningen är negativ så är folk inte lika villiga att betala - oavsett om man ska bo där kort eller lång tid.

Mycket handlar om narrativet.

Som sagt.
Förstod du vad jag skrev tidigare, att man betalar för mycket mer än bara för huset i sig, när det handlar om ett villaköp för sin familj, kommer avkastning långt, långt, långt ner på listan. Det finns öht inte.
När vi köpte vårt hus för 7-8 år sen betalade vi pengarna vi gjorde för att vi ville bo där. Ha vår barn där. Pga 15 olika orsaker, som inte har något alls med någon avkastning att göra. Det har vi öht aldrig tänkt på, eller ens pratat om.

Det finns HELT andra parametrar, och de är många, varför man väljer att köpa ett hus på en viss ort på ett visst ställe i ett visst område, än någon avkastning.
Citera
2023-10-04, 17:16
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Köparna har inte köpkraften. De har fått mindre betalt för de de själva har sålt, de får inte låna lika mycket samt har större utgifter i övrigt. Det kommer att bli säljarna som får anpassa sig.
Citera
2023-10-04, 17:21
Medlem
Citat:
Hur menar du att det skulle förhålla sig så?

Jag äger bostaden för det är det billigaste boendet för mig, inte för att tjäna pengar eller bygga förmögenhet.

Det är inte den primära orsaken till att priserna gått upp. Snarare att reallönerna stigit under många år och att räntorna samtidigt körts i den totala botten, vilket jag använt mig av och betalat av mina bolån.

Inflyttade invandrare har små möjligheter att trissa upp bostadspriser, om det är inte gäller arbetskraftsinvandring med högavlönade personer.

Invandrare tar en massa hyresrätter och skrämmer bort resterande svenskar. Mer eller mindre tvingar de att köpa istället för att hyra.
Citera
2023-10-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Invandrare tar en massa hyresrätter och skrämmer bort resterande svenskar. Mer eller mindre tvingar de att köpa istället för att hyra.

visst är det konstigt att inte alla fattar det
Citera
2023-10-04, 17:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Du kan omöjligt vara såhär pantad.

Nej berätta för mig vad som är fel på Degerfors? Det går att bilpendla till Örebro på mindre tid än många pendlar till jobbet i Sthlm.

Varför måste alla bo i Sthlm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in