2023-10-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Frispråkig kille. Sånt kan man kosta på sig när man har egen analysfirma men inga större affärer.
Undras varför han fick gå från Nordea i en sån hast...

Makroekonomi är knepigt att förutspå, speciellt nu för tiden när riksbankerna agerar som de gör, baserar räntebanorna på mestadels det som redan hänt och den galna QEn.

Steno Larsen behöver absolut inte får rätt men dum är han inte.
Citera
2023-10-04, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är inte sant. Även om du har lån så äger du fortfarande ditt boende, med villkoret att du har ett lån med bostaden som pant till banken.

Varför köper man en bostad som man ska sälja? Det låter inte så klokt. Man köper väl en bostad för att bo i. Det har jag alltid gjort själv. Folk är så konstiga nuförtiden och tror att bostäder är aktier.

Tror du att majoriteten folk som köper små bostäder (1-3rok) gör det för att bo långsiktigt?
Citera
2023-10-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jo, den absoluta majoriteten som köper hus avser att bo där lång tid. Men sen separerar väl typ hälften så småningom....

Vad som händer i livet är olika för olika personer.
Det är inget som tar bort faktumet att man köper en villa/radhus för att bo, länge.
Citera
2023-10-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vad som händer i livet är olika för olika personer.
Det är inget som tar bort faktumet att man köper en villa/radhus för att bo, länge.

Och om bostadsmarknaden börjar avkasta dåligt under ett årtionde så kommer folk att inte kasta pengar på sitt boende hejdlöst som de senaste 20 åren.

Om förväntade avkastningen är negativ så är folk inte lika villiga att betala - oavsett om man ska bo där kort eller lång tid.

Mycket handlar om narrativet.
Citera
2023-10-04, 08:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Tror du att majoriteten folk som köper små bostäder (1-3rok) gör det för att bo långsiktigt?

Man bor alltid långsiktigt oavsett vilken bostad man börjar med. Man börjar kanske med en etta och amorterar ner lånen och byter bostad till en dyrare när man har råd. Så har jag själv gjort.

Jag skulle inte köpa en etta i en stad jag visste att jag inte kommer vara kvar i om 5 år.

Bostadsrätter går att både sälja och köpa vettu.
Citera
2023-10-04, 08:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Han fick gå från Nordea för att han kritiserade covid-lockdowns (sådana Sverige ej hade).

Han fick gå (eller snarare gick självmant) för att han sa sanningen, som de flesta med en egen hjärna att tänka med förstår är sant.

Bra och intressant analys av honom.
Citera
2023-10-04, 09:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.aljazeera.com/amp/economy/2023/7/14/japans-abandoned-homes-become-refuge-for-stressed-city-dwellers

Vi går samma öde tillmötes. Barnafödandet i Sverige är rekordlågt. Förhoppningsvis stryps invandringen ännu mer och storskalig återvandring initieras.

Själv ska man köpa en bolånetorsks villa för 1 krona. Hans bolån på 5 miljoner kommer att konverteras till ett blancolån med 10 % ränta.

Lycka till bolånetorsken.

Dream on. Det blir ingen rea. Och blir det mot förmodan rea kommer det även att påverka dig själv och din egen ekonomi.
Citera
2023-10-04, 10:06
Medlem
Citat:
Dream on. Det blir ingen rea. Och blir det mot förmodan rea kommer det även att påverka dig själv och din egen ekonomi.

Hur känns det att din förmögenhet är så beroende av massinvandring av oönskade från tredjevärlden?

Bostadsmarknaden är extremt beroende av hög invandring. Utan den förmultnar skiten och får sitt rätta värde - dvs går mot japanskt scenario.
Citera
2023-10-04, 10:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur känns det att din förmögenhet är så beroende av massinvandring av oönskade från tredjevärlden?
Hur menar du att det skulle förhålla sig så?

Jag äger bostaden för det är det billigaste boendet för mig, inte för att tjäna pengar eller bygga förmögenhet.

Citat:
Bostadsmarknaden är extremt beroende av hög invandring. Utan den förmultnar skiten och får sitt rätta värde - dvs går mot japanskt scenario.

Det är inte den primära orsaken till att priserna gått upp. Snarare att reallönerna stigit under många år och att räntorna samtidigt körts i den totala botten, vilket jag använt mig av och betalat av mina bolån.

Inflyttade invandrare har små möjligheter att trissa upp bostadspriser, om det är inte gäller arbetskraftsinvandring med högavlönade personer.
Citera
2023-10-04, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har svårt att förstå en process i flera steg märker jag. Tecken på låg till medelmåttig IQ.

Japan har haft låg ränta i 30 år. Hur tycker du att bostadspriserna har utvecklats sig? Finns det viktigare faktorer än ränta? Vad sägs om BEFOLKNINGSTILLVÄXT?

Hur bor du själv du som är så smart? Det tycker jag att du kan bjuda på...
Citera
2023-10-04, 10:25
Medlem
Citat:
Hur bor du själv du som är så smart? Det tycker jag att du kan bjuda på...

Irrelevant fakta.

Det viktiga är sanningen.

Jag är inte lika förljugen som du, som endast argumenterar utifrån din egna själviska situation.
Citera
2023-10-04, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Irrelevant fakta.

Det viktiga är sanningen.

Jag är inte lika förljugen som du, som endast argumenterar utifrån din egna själviska situation.

Jo det är relevant eftersom jag har hört så många personer argumentera precis som du sedan jag köpte min första bostadsrätt i slutet på 90-talet.

Jag är glad att jag inte lyssnade varken då eller nu.

Så hur har du bott de senaste 10 åren? Ut med språket nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in