2023-10-03, 11:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Blir man tillfälligt hyperaggressiv av Metotrexat och beväpnad om man dricker alkohol?

Somliga har tänkt sig att substansen kan interagera med alkohol på något liknande sätt. Det verkar dock inte vara en känd interaktion.

Däremot avrådes helt från intag av alkohol vid medicinering med det här cellgiftet. Det sliter nämligen på levern.

Men den avrådan kan nog törsten övermanna.
Citera
2023-10-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Mitt fetade.

Öh, lugn nu. Hur är det fakta att han ska ha ifrågasatt signalementet på brottsplatsen en enda gång under natten? Saknas vittnesmål eller annan bevisning som styrker det, den enda som kommer med uppgiften är han själv. Ser fram emot att ta del av det som underbygger den faktan.

Fakta är att han påstår detta. Sanningshalten i det han säger kan som sagt varken bekräftas eller fönekas.
Citera
2023-10-03, 11:39
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fakta är att han påstår detta. Sanningshalten i det han säger kan som sagt varken bekräftas eller fönekas.

Tack. Du skrev att ”Han tror uppenbarligen…” men håller man SE som gärningsman är dessa givetvis fabricerat och ingen fakta.
Citera
2023-10-03, 11:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det stämmer att man bara tar kortison under begränsad tid.
Har en reumatiker i familjen.

Injektioner (lokala) 3-4 gånger per år som max.
Kortinson oralt vid behov beroende på hur kroppen svarar på Metotrexatet (idag får man även andra mediciner som ska samverka med Metotrexat). Dock som du säger, undviker man det gärna. Men 2 gånger per år är inte ovanligt. Och per gång betyder 3-4 veckor där man inleder med en hög dos för att sedan trappa ner det över den utsatta tiden.

Frågan är dock vilken behandling de hade för Engström på 80talet.
Läkaren jag pratar med påstår att det har gjorts gigantiska framsteg gällande medicinering för reumatism på 2000talet. Har inte fördjupat mig mer där.

Då var min känsla för det här hyfsat rätt då.

Ja, så är det. Hur mycket medicineringen vid reumatoid artrit utvecklats på någon/ett par generationer kan var och en i medelåldern inse genom att dra sig till minnes alla tanter man som såg som liten med händer förvridna av artrit och värk. De ser man inte längre.

Men man hade nog kommit en bit redan på åttiotalet.

Sen vet vi inte exakt vad SE led av och reumatisk sjukdomar är ett enda stort gäckande mysterium. Än idag.
Citera
2023-10-03, 11:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Somliga har tänkt sig att substansen kan interagera med alkohol på något liknande sätt. Det verkar dock inte vara en känd interaktion.

Däremot avrådes helt från intag av alkohol vid medicinering med det här cellgiftet. Det sliter nämligen på levern.

Men den avrådan kan nog törsten övermanna.
Jag läste på Fass att man också rekommenderar att inte röka. Kanske SE blev irriterad och aggressiv av det också och sköt OP för att lugna nerverna?

Annars verkar man bli trött och orkeslös och drabbas av tarmproblem. Kanske ingen vidare uppladdning för tjurrusningar runt isiga vinterkvarter på halvfyllan.
Det står inte i Fass att plötslig och oväntad beväpning med handeldvapen ingår i biverkningarna heller.

Jag blir lite skeptisk till metoden att lösa mord genom att läsa bipacksedeln på medicinburkar.

Men mer substans än så finns väl inte i teorin SE som GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-10-03 kl. 11:54.
Citera
2023-10-03, 11:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då var min känsla för det här hyfsat rätt då.

Ja, så är det. Hur mycket medicineringen vid reumatoid artrit utvecklats på någon/ett par generationer kan var och en i medelåldern inse genom att dra sig till minnes alla tanter man som såg som liten med händer förvridna av artrit och värk. De ser man inte längre.

Men man hade nog kommit en bit redan på åttiotalet.

Sen vet vi inte exakt vad SE led av och reumatisk sjukdomar är ett enda stort gäckande mysterium. Än idag.

Korrekt.

Ska vi dock bli "teoretiska" här är det inte helt och totalt omöjligt att Engström medicinering kan påverka psyket...

Kortinson kan få följande biverkningar:

Neuropsykiatriska symtom (definierat som bland annat depression, mani, agitation, humörsvängning, oro, insomni, katatoni, depersonalisation, delirium, demens och psykos) kan inträffa under kortikosteroidbehandling oavsett administrationssätt, till exempel vid enstaka injektioner i leder

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2017/02/risk-for-psykiatriska-biverkningar-av-kortikosteroider/

Metotrexat kan resultera i depression och förvirring. Sitter med bipacksedeln framför mig....

Som sagt. Jag "säljer" inte idén om att Engströms medicinering ligger bakom MOP.
Men rent teoretiskt kan det vara en förklaring till ett brott mot tidigare kända karaktärsdrag.
Särskilt om man slänger in smärtstillande och whiskey i soppan....

Men självklart är vi hela tiden tillbaka till att man kan tycka att omgivningen borde ha märkt något...
Citera
2023-10-03, 12:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Korrekt.

Ska vi dock bli "teoretiska" här är det inte helt och totalt omöjligt att Engström medicinering kan påverka psyket...

Kortinson kan få följande biverkningar:

Neuropsykiatriska symtom (definierat som bland annat depression, mani, agitation, humörsvängning, oro, insomni, katatoni, depersonalisation, delirium, demens och psykos) kan inträffa under kortikosteroidbehandling oavsett administrationssätt, till exempel vid enstaka injektioner i leder

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2017/02/risk-for-psykiatriska-biverkningar-av-kortikosteroider/

Metotrexat kan resultera i depression och förvirring. Sitter med bipacksedeln framför mig....

Som sagt. Jag "säljer" inte idén om att Engströms medicinering ligger bakom MOP.
Men rent teoretiskt kan det vara en förklaring till ett brott mot tidigare kända karaktärsdrag.
Särskilt om man slänger in smärtstillande och whiskey i soppan....

Men självklart är vi hela tiden tillbaka till att man kan tycka att omgivningen borde ha märkt något...
Om behandlingen sker i samråd med läkare och vid enstaka tillfällen under året är det väl tänkbart att SE hade avslutat kuren före semestern? Biverkningarna avtar väl förhoppningsvis i slutet av kuren?

Det blir konstigt om läkaren ger SE en kur som förvandlar honom till en impulsiv mördarmaskin när han ska lämna Stockholm en vecka. SEs knän kanske var som nya på mordnatten inför fjällsemestern fullpumpd med kortison och cellgifter.

Det fanns stort intresse för SEs journaler när utredningen släpptes. Kanske Filter kan fantisera ihop något här? De har ju vanan att koka soppa på en spik.

Det blir lite konstigt att ingen märkt något.

Eller är det fel att tänka så?
Citera
2023-10-03, 12:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Visst finns det en möjlighet, inte bara teoretisk. Det finns för mycket osäkerhet kring observationerna, tiderna och skeendet för att utesluta det.

Glöm inte heller de två kvinnorna som distanserade LOP med 3-4 minuter till mordplatsen utan att springa. Engström skulle nästan hunnit med ett extra varv runt Skandiakåken.
Men du räknar ju på fel tider. Läs mitt inlägg #59413

Det är inte från Grand till mordplatsen som gäller. Det är från Sveavägen 41 till Sari som gäller. Det är då SE måste som senast kliva ur för att bli tensonmannen.

Den tiden det tar för LOP att komma dit räcker inte på långa vägar för SE att hinna med det han måste göra. Det finns inte en teoretisk möjlighet.

Att några andra lyckades komma till mordplatsen tidigare har inte med saken att göra heller. För LOP stannade ju ett tag utanför bion. Men observationen av grandmannen görs efter att LOP gett sig iväg från deras position vid Sveavägen 41, som de då befinner sig vid, och börjat bege sig till mordplatsen. Och då är grandmannen norr om dom.
Citera
2023-10-03, 12:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Om behandlingen sker i samråd med läkare och vid enstaka tillfällen under året är det väl tänkbart att SE hade avslutat kuren före semestern? Biverkningarna avtar väl förhoppningsvis i slutet av kuren?

Det blir konstigt om läkaren ger SE en kur som förvandlar honom till en impulsiv mördarmaskin när han ska lämna Stockholm en vecka. SEs knän kanske var som nya på mordnatten inför fjällsemestern fullpumpd med kortison och cellgifter.

Det fanns stort intresse för SEs journaler när utredningen släpptes. Kanske Filter kan fantisera ihop något här? De har ju vanan att koka soppa på en spik.

Det blir lite konstigt att ingen märkt något.

Eller är det fel att tänka så?

Cellgifterna går man ofta på året runt. Ofta tas en dos 1 gång per vecka (antingen injektioner eller oralt). Samverkande mediciner och ev blockare av biverkningar ska tas inom ett dygn efter det.
Nu pratar vi dock 2023. Jag vet inte hur detta hanterades 1986. Med all sannolikhet har vi bra mycket bättre mediciner idag.

Kortison borde ges precis innan semestern om syftet är att ha mindre ont och röra på sig mer (i detta fall rörde det sig om en skidresa, så injektioner i ömma/inflammerade leder är på sin plats).
Syftet är ju att dämpa inflammation och effekten är hyfsat kortvarig --> tills nästa skov.

Det känns logiskt och rimligt att Engström har bett om injektioner dagarna innan skidresan om han hade inflammerade knän. Skidåkande (utför) är extremt påfrestande på knän.

Återigen. Vi pratar om väldigt sällsynta biverkningar här.
Men rent teoretiskt är det möjligt. Och adderar du ett kraftigt alkoholintag (+ ev smärtstillande) så finns det utan tvekan teoretiska möjligheter till ett brott mot tidiga kända karaktärsdrag. Detta utan att substanser nödvändigtvis är samverkande.

Men som sagt. Jag har svårt för en "personlighetsförändrad" Engström som inte lämnar några "spår" efter sig. Borde inte någon kollega märkt något? Väktarna? ME?

Nja. Det känns knepigt....
Citera
2023-10-03, 12:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Mitt fetade.

Öh, lugn nu. Hur är det fakta att han ska ha ifrågasatt signalementet på brottsplatsen en enda gång under natten? Saknas vittnesmål eller annan bevisning som styrker det, den enda som kommer med uppgiften är han själv. Ser fram emot att ta del av det som underbygger den faktan.
Det står inte att det är fakta att SE ifrågasatte detta utan bara att han trodde det.
Att han skulle ljuga om detta är väl såklart en möjlighet. Men i förhören framgår tydligt att det är vad han tror.

Det finns rätt bra stöd för detta också då hans historia går ihop med verkligheten. Spretiga uppgifter har getts och vissa av dom stämmer på SE.
Citera
2023-10-03, 12:55
Medlem
Rust-Lees avatar

Jag sa som det var, jag tyckte Stig
var en feminin fjant som jag upplevde som en mycket löjlig person och
som jag aldrig skulle kunna umgåtts privat med.

https://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf

För er som inte har läst.
Intervjun med stugägaren (Idre).
Citera
2023-10-03, 13:03
Medlem
Citat:
Då saknas helt uppgiften att mördaren sneddade på trottoaren?
Eller vilket vittne menar du att du baserar din fantasi på?
Man kan basera det på logik också.

Är GM likvärdig med Tensonmannen, så leder det till att GM då måste snedda från punkten när han ses av NF tom att Skottet går av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in