Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Inte i det första förhöret som behandlar SE: "vi önskade honom trevlig semester och allting".
Samtalet kan ha bestått i: "Godnatt, nu tar jag semester!" "Ha det så trevligt! Ta det försiktigt på skidorna nu, Stig." "Det vet ni! Sköt om er."
Nej, ska man "önska trevlig semester och allting" så måste man först informeras om förestående semester och allting. AK uppger vidare att SE berättar om att han jobbat över och anledningen till detta. Inget om något kort samtal. Det SE uppger är inte punkter han ropar ut medan han passerar väktarna. AK:s uppgifter är heller ingen uttömmande lista på vad som avhandlades. Det HO uppger om samtalet är samstämmigt med det AK berättar, bara utförligare och mer detaljrikt.
Men, visst, det är inte omöjligt att samtalet varade endast 30 sekunder (även om det sannolikt var längre). Min poäng är dock inte att samtalet ger SE alibi (även om det är mycket troligt).
Utan att SE själv tydligen tycker att det innebär ett oönskat alibi, vilket han betackar sig för när han dagen efteråt enligt RB mycket tydligt nekar till att ha stannat och pratat något alls med väktarna. RB förvånas över uppgiften och frågar SE om denna sak två gånger. Han nekar ihärdigt och de två blir därmed överens om att SE i sådana fall kan ha hunnit ut på gatan. Det är åtminstone inte omöjligt, enligt RB:s uppfattning om tiderna 1/3.
Citat:
Sen drog SE skarpt som en annan hemlig agent ute på Sveavägen ...
"Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick." (Ja, inte när AK var där iaf ...)
För övrigt har AK en minnesbild av att SE passerade vid niotiden.
Enligt sig själv var väl detta något hon först blandat ihop.
Citat:
Gick AK ronden före ALG?
Hon bedömer att klockan var 23:15 när han passerade andra gången. Drog han kortet efteråt?
Hon var på väg ner i hissen, möjligen strax efter 23:35, när han kom tillbaka in ...
I PH:s PM däremot bekräftar AK ett samtal, vilket jag påpekade för tre år sen eller nåt, på den tiden som jag trodde att SE var oskyldig. Men PH:s PM är feldaterat, så HO och AK kan i informationen om SE ha påverkat varandra något, inför PM:et.
PH uppger i juni 1986 att han pratat med väktarna och blir tvungen att lägga in ett samtal i kronologin. Det framkommer inte vad väktarna sagt om samtalets tidsutdräkt.
Citat:
AK säger i förhöret den 26:e juni att de borde ha stämt av med varandra.
Det hon uppger i förhöret är väl att hon och HO inte har pratat med varandra om det här. Och även om de hade det, så tror jag inte att de fantiserat ihop en gemensam saga om vad SE sagt vid utpassagen.
Lika lite som vid återkomsten.
Citat:
Det är lite för många luddigheter i det här för att man säkert ska kunna fastställa ett samtal, och när det ägde rum. Uppenbarligen tog det hela hösten innan Palmerummet fick tillgång till Skandia-materialet.
Jag menar att det inte finns en enda luddighet gällande om huruvida ett samtal ägt rum eller inte. Den ende som lämnar uppgiften att inget samtal och inget stopp vid väktarna ägt rum är Stig själv och det dagen efter.
Citat:
Drog han verkligen kortet vid de inre dörrarna, eller använde han rörelsesensorn (som HO nämner)?
Minns AK ett samtal, eller har hon pratat ihop sig med HO lagom till PM:et?
Djävulen lurar ibland i detaljerna ...
Man kan riskera att gå vilse i dem också.