2023-10-01, 19:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg ner din offerroll.
Du är sonika ställd mot väggen med följdfrågor och reagerar infantilt.

När jag efterfrågar hur du förankrar allt du googlat fram på den det gäller - det vill säga Maja - så fortsätter du lämna allmänt dravel som du letar efter på nätet.

Att det finns otaliga försvarsmekanismer behöver jag inte informeras om.

Vi kan ta en konkret fråga om du behöver tydligare ramar:

Vad har dissociation med Maja att göra?
Visserligen är M udda och annorlunda, men att hon inte skulle vara utrustad med några försvarsmekanismer har jag svårt att tro.

Jag postade en lista på olika försvarsmekanismer, där M troligtvis skulle kunna ha NÅGON. Att hon givetvis inte skulle vara begåvad med samtliga förstod jag inte att jag borde poängterat. Vilken/vilka som kan vara relevanta vet bara M och henne eller hennes terapeuter ska vi ju inte tro på. Moment 22.

Detta förefaller du mena att jag ska bevisa med andra vittnesmål från tiden efter hon träffat J, men före hon blev häktad, då det endast är de åren som beskriver den "äkta" M.

Ja, där är jag ställd mot väggen.
Visserligen förefaller hon vara lite av en kameleont, men då jag inte tror att M föddes då hon träffade J utan att hon även hade en personlighet dessförinnan och att eftertankens kranka blekhet också ingår i hennes "jag" ser jag inte relevansen i denna begränsning.
Att heller inte kunna referera till henne själv, då hon inte ska anses tillförlitlig, begränsar bilden ytterligare.

Återstår gör då endast de vänner hon umgåtts med nu, J och vakterna på Nöjet, föräldrarna är ju partiska. Jag anser inte att deras vittnesmål allena kan utgöra grund för Ms personlighet, tankar och känslor.
Att M uppträder falskt och att hon ljuger underlättar självklart inte

Edit: Du får gärna förklara poängen med att tilldela mig roller och egenskaper. Jag kan inte se relevansen i det.
Citera
2023-10-01, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja så lät det sist också. Rena kioskvältaren.

Vad det gäller mig själv så har jag inget djupt emotionellt engagemang i nån av de dömda mördarna, jag pekar inte heller på utredningen ang vad de borde gjort.
Jag försvarar nämligen ingen av dem och brukar sällan bli känslosam med mördare och diskutera dem som offer.

Så det kommer nog bli lugnare för min del än för dig.

Ang mina fynd så är det riktigt roligt att du tar upp det för säkert 10e gången.
Nåt som enbart var info till Heretic77 då vi tidigare funderat på vart de varit.
OJ! Vad det blev jobbigt för dig att hon sökt på detta. 😂
Chat Noir hade offret/bytet Maja sökt på.

Ja, du kan ju liksom vid förra utredningen göra dig rolig över, raljera och förminska Avels insatser till utredningen, men andra skrattade inte lika mycket.

Både då och i det här målet, ser vi verkliga resultat. Viktiga för en rättvisare dom.

Varken dina eller mina skriverier har nått längre än hit till tråden, men i båda fallen har Avel fått uppmärksamhet i media. I fallet Lena W ledde det t o m till en ledare i NA, om vikten av att vi medborgare har möjlighet att läsa FUP och därigenom fick en person en dag för sig att göra det, vilket ledde till att personen upptäckte brister och kunde bidra med sina kunskaper till utredningen.

Med spindelväv och månstrålar bygger du upp bilden av en "demon", som nu har nått ner som en
nattsvart själ och som utpekas vara värre än Johanna och rentav anstiftaren (läste jag i morse).
Citera
2023-10-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hovrätten ska inte döma någon efter om denne är skyldig.
Hovrättens dom bygger på att åklagarens framställan är tillräckligt underbygg av framlagda uppgifter att den åtalade utan tvivel kan bedömas som skyldig.

Därför kan vad postare här uppfattar som skuld, bevis eller mindre bra personliga egenskaper hos de åtalade - mycket väl vara en korrekt bedömning trots att Hovrätten inte kommer döma därefter.

Se bara på fallet med Mats Alm.

Inget rättsystem är hundraprocentigt perfekt och vårt bygger på att hellre fria än fälla om rätten inte är uppåt 97% säker på sin sak. Det är utmärkt att det fungerar så.
Man måste därför acceptera en dom eller ett frikännande i HR.

Men det betyder inte att de som bedömde skuldfrågan och bevisen annorlunda hade totalt fel.
Enbart att bevisläget inte nådde upp till HRs högt ställda krav.

Ok så hon kommer vara skyldig oavsett om hon frias eller fälls i hovrätten?
Citera
2023-10-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
När gedigna utredningar på barn- och ungdomsmottagningen börjar ifrågasättas och att patienten troligtvis har lurat hela vårdteamet inklusive familj och skola, så börjar det likna konspirationstankar. Denna misstänksamhet måste då även inbegripa journalföring genom åren.

En oerhört cynisk inställning, är min spontana reaktion. Å andra sidan har detta ämne varit uppe för diskussion bakåt i tråden. Jag har egentligen inget mer att tillägga förutom att jag hör att det börjar vara dags att ta reda på lite grundläggande fakta i ämnet, det är en god början. Dessutom ger du intryck av att vara vetgirig, så det finns väl inget som hindrar efterforskning på området.

Vem som helst som regelbundet kommer i kontakt med de här svårigheterna - oftast via ett arbetsområde - skulle ställa sig fullständigt främmande inför de åsikter du uttrycker.
Även om diagnoser inte ingår i ett arbetsområde så brukar ett aktivt socialt liv ge möjligheter till möten med personer som har fler utmaningar i vardagslivet än genomsnittet.
Då din uppfattning om M är att hon bara luras och borde skärpa sig, så kommer också stödet från föräldrarna tolkas utifrån dessa fördomar.
Ett svart-vitt resonemang; hon kan naturligtvis ha kompisar i samma ålder eller äldre utan att bli bortstött; de flesta brukar se till personliga egenskaper och försöka hitta gemensamma samtalsämnen och intressen.
Ungdomarna har accepterat henne som en del av gänget och i vittnesmålen har de haft den goda smaken att låta bli att anmärka på hennes intellekt.

Även personer med intellektuell funktionsnedsättning går på konserter, festar och har sex. Däremot har många lätt för att bli utnyttjade, de är ofta naiva och lättledda varför vägledning behövs.
Här kommer föräldrarna in och hjälper henne att få in nödvändiga rutiner i vardagen; att bara släppa är inget tecken på empati eller kärleksfullhet. De gör helt rätt i att stötta och förenkla sådant som drar mental energi och minskar stress; så småningom brukar det gå åt rätt håll men det förutsätter också en trygg bas.

Att påverka en tonåring, mitt inne i en frigörelseprocess, är en balansgång som kräver lyhördhet och tålamod.
Samhällets tjänster har hon rätt till oavsett hur och med vem hon väljer att tillbringa helgerna med. Eller du kanske menade att hon har valt bort dessa, så är det heller inte men behovet av frigörelse har gjort sig påmint sista tiden.
Allt har funnit i FUP hela tiden och för mig är inga uppgifter nya då jag har gått igenom FUP och jämfört hit och dit.
Fortlöpande analyser med nya synsätt är alltid bra och har det hjälpt dig framåt och besvarat dina frågor angående mysteriet M, så är allt väl.
Jag har förståelse för att det kan se så ut, särskilt som att t ex du och jag har skilda synsätt på relationen J-M och hur den har påverkat en personlighetstyp som M.

Hennes empati är påverkad, det är vi överens om. Orsaker till just hennes brister i kognitiv föreställningsförmåga torde främst vara diagnos- och åldersrelaterad.
Gällande den känslomässiga aspekten av empatisk förmåga så är min personliga uppfattning att den har sargats av ett umgänge med en person som har haft onda avsikter och som i grunden mer eller mindre saknar den aspekten i sitt känsloliv med frånvaro av medkänsla som ju härrör ur en förmåga att leva sig in i en annans känsloliv.
Empati kan sägas vara en färskvara också som förutsätter dagligt praktiserande.

Den empatiska processen är komplex och inbegriper flera områden i hjärnan samt erfarenheter, så det är nog bara hennes psykolog som har inblick och vet vad som pågår inuti M.

Du är nog lite för ivrig eller så är det ett känsligt ämne för dig, eftersom du drar alldeles för höga växlar av det jag skriver. Du anser att jag har en cynisk inställning med konspirationstankar, för att jag tror att M varken skäms eller försöker dölja sina tillkortakommanden i dessa sammanhang, och att hon har mycket att vinna på att visa sig svag. Det var du tvungen att skriva till mig, trots att du inte hade något övrigt att tillägga, enligt dig själv.

Som sagt så vet jag faktiskt inte hur dessa utredningar med tillhörande IQ tester funkar. Jag har själv gjort några IQ tester med väldigt varierande resultat märkligt nog. Som develi skrev så kan väl dagsformen påverka resultatet. Stress och nedstämdhet har väl knappat en positiv inverkan t.ex.

Känns som jag behöver förtydliga att jag är övertygad att M haft många problem i sina unga dagar, med allt från adoption, utanförskap, nedstämdhet, add, anknytningsproblem och säkert nåt annat jag glömt.
Givetvis är detta beklagligt och inget jag önskat henne.

Det är iaf tydligt att många av dom problem som Maja ansågs ha 2018-2020 är som bortblåsta dom senaste två åren. Det är som två olika personer. Majas egna ord efter Komback var att hon blev sig själv. Hon blommade ut i Johannas sällskap. Uppenbarligen trivdes hon och kände hos sig hemma bredvid mordbrännaren. Hon började distansera sig och ljuga för föräldrar och hittade knep för att slippa deras frågor. Allt för att få hänga med sin nya bästis som hon försvarade mot undrande föräldrar och fd kompisar.

Ja, vi har helt olika uppfattningar om hur J och M s relation såg ut. Det är väl främst den uppfattningen som cementeras senaste veckorna efter att pålästa skribenter gjort entre, men även gamla som gjort comeback. Som du vet har jag tjatat om dessa konkreta exempel på att J på något sätt utnyttjat M eller fått henne att göra något mot sin vilja. Dom exemplen finns helt enkelt inte. Med det finns mängder av exempel direkt tagna ur FUP, där man kan se svart på vitt att deras vänskap inte alls handlar om något som kan liknas med ett destruktivt parförhållande.
Citera
2023-10-01, 19:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ok så hon kommer vara skyldig oavsett om hon frias eller fälls i hovrätten?

Nej, Maja och/eller Johanna ska betraktas som oskyldiga till mord om de frias för mord i HR.

Men det behöver inte betyda att ”99% av alla skribenter måste haft fel i sin analys av bevis, skuld och hennes person.” som du skrivet

Citat:
Kommer det en välmotiverad dom som fäller henne för mord på (nya) goda grunder så köper jag det. Frias hon så har typ 99 % av alla skribenter här haft fel i sin analys båda av bevis, skuld och hennes person kan man tänka.
Citera
2023-10-01, 19:37
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Precis. Men det finns utrymme för att ifrågasätta ifrågasättandet då de grunderna hon är dömd på nu är lite i gungning.

Vad som fått henne att ställa upp på det här gravfridsbrottet kommer vi kanske aldrig förstå, men blir hon friad för mord så kommer man kanske ana anledningen till att hon ”ställde” upp där.

Vissa menar att man fått stopp på en blivande seriemördare här när MH anhölls och andra ser kanske lite mer nyanserat på både hennes person och hela fallet.

Kommer det en välmotiverad dom som fäller henne för mord på (nya) goda grunder så köper jag det. Frias hon så har typ 99 % av alla skribenter här haft fel i sin analys båda av bevis, skuld och hennes person kan man tänka.

Ja, Maja har erkänt gravfridsbrottet, men sen har lögnerna haglat. PÅ grund av detta blir hon även misstänkliggjord för det som hände innan själva dumpningen. Det är ju inte så konstigt. Hade hon talat sannig om det hon faktiskt upplevde under tiden för mordet så hade det blivit mycket enklare för även henne själv.

Vare sig hon är skyldig eller ej.
Citera
2023-10-01, 19:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu kan hon ju vara skyldig även om det finns många tecken på att hon inte är det, men tack, jag letade i minnet efter vad den dokumentärserien heter för jag tänkte referera till den när jag gick hårt med pekpinnen och bannorna här.

Nu är det du nämner ett exceptionellt fall, men även här så ska man vara försiktig att måla upp henne som mer ond än hon är eller tillskriva henne massa annat tjafs.

Ibland räcker det med att vara på fel plats vid fel tillfälle så kan det gå riktigt illa. Och i fel sällskap då också. Här har tingsrätten skapat en morddom med två minuters ”felmarginal”. Det är liksom inte konstigt att det blir rubriker i media och professorer börjar prata i termer som ”onödigt” och ”konstigt”.

När jag såg att tendensen började gå mot att det är MH som anstiftat detta pga nåt KK m.m. så kände jag det var läge att påminna att det är rätt sunt att resonera lite mer nyanserat.

Jag läste ett riktigt koko inlägg där man menade att MH inte var nån familjetjej för hon hängde bara med JJ och partajade hela tiden.

Men Tove var det minsann som jämförelse. Men hon bodde ju på annan ort (med syrran dock) och hade en rätt så ansträngd relation till sina föräldrar i vissa delar. Missar man så mycket i sin analys så kan man ha rätt mycket annat som är fel också.
Det man byggt upp till slut är en bild av MH och JJ som drar runt som två stråtrövare och plundrar och dödar och bedrar.

De är partners in crime, de är Thelma & Louise, de är paykopater och seriemördare to be…

Making a murderer är väl inte riktigt passande egentligen, bara ur symbolisk vinkel hur man kan med "ingenting" bygga upp en person som ser skyldig ut.

Koka soppa på en spik.

Ja, vi vet inte alls hur det ligger till med Majas skyldighet /oskuld. Det blir spekulationer utifrån några lösrykta skaer här och där, det mesta inte dugliga som indicier.

Jag reagerade liksom du i morse på några inlägg, där just det jag berfarade hade hänt. Jag har väldigt svårt att förstå att man kan tro att Maja är anstiftare och inte heller tror jag hon är drivande på något plan.

Att "vifta med falukorvar" är effektivt. Efektivare än att resonera i torra resonemang. Det är medryckande och man vinner stilpoäng med raljerande inlägg som är fulla med slagdängor.

Det som är allvarligt är att om Maja skulle vara oskyldig, har hon svartmålats å det grövsta på flashback. Skribenter har skrivit att föräldrarna bör flytta och att Maja aldrig mer kan få ett normalt liv, att mobben finns där ute...

Det är riktigt skrämmande.
Citera
2023-10-01, 19:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag instämmer. Det är svårt att greppa.

Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att Tove valde att följa med hem till Johanna för att reda ut bråket. Johanna hade en historik av att prata ut och ibland skälla på vänner och tidigare vänner (som t ex L*ura). Det framgår i FUP att hon vid flertalet tillfällen söker upp andra i deras hem tex för att ställa till svars etc. Tove och Johanna hade bråkat tidigare och sedan i alla fall på ytan blivit sams. Det trodde nog Tove i alla fall.

Enligt systern M* var det inte otänkbart att Tove sagt någon (mindre trevlig) kommentar till Johanna inne på Nöjet. Kanske fick Tove lite dåligt samvete över det och kände att hon ville bli sams med Johanna när Johanna gav henne erbjudandet om att prata ut. Konflikter tar energi och de flesta personer vill nog undvika bråk.

Enligt J*lius hade Tove inte så många tjejkompisar (förutom sin syster) utan hängde med A*lbin och hans grabbgäng. Det kanske också påverkade hennes beslut. Vi kan inte veta hennes motiv.

Jag tror dock inte att Tove hade en tanke på att Johanna (och kanske Maja?) skulle skada henne än mindre döda. Vem tror det? Tove pratar ju dessutom med A*bin på vägen. Han hade känt Johanna länge och var väl den sista i det gamla gänget (enligt M*) att säga upp kontakten med Johanna då han ansåg att hon var elak mot andra. Han avrådde ju Tove från att samtala där och då. Men om han hade haft några tankar på att till exempel Johanna skulle skada Tove (något annat än gruff) hade han väl tagit med sig hunden och gått en rask promenad till Johanna för att försäkra sig om att allt var lugnt.

Varken Tove eller A*bin kunde veta vilken ''tickande bomb' Johanna var och hur mycket hat hon byggt upp mot systrarna.

Jag läste den sk hatsången igen som Johanna skrev under arbetstid på sin jobbdator. Om systrarna hade varit ointressanta för Johanna hade hon väl snarare kännt likgiltighet inför de. Det är något som triggar henne så mycket med de att hon verkar tro att livet skulle var bättre om de inte fanns. Varför? Avundsjuka? Att de är starka personligheter som inte låter sig styras? De tar ingen skit av henne. Jag tänker på M* sms med texten 'lycka till med ett liv utan vänner'.'

Om man tänker sig att systrarna (vilket de givetvis inte skulle ha gjort) typ krypit för Johanna och bett om att återuppta vänskapen hade Johanna släppt in de i värmen då?

Det är något onormalt med det starka hatet mot tidigare vänner. De påminner tycker jag snarare om vissa mäns hat/våld mot kvinnor i nära relationer som oftast förvärras och exploderar när kvinnan väljer att lämna. Makt och kontroll.

Förmodlige inte alls konstigt att Tove följde med, men A*lbin avrådde. Tror att det kan vara som du säger, att Tove kanske tyckte att det var lite dumt sagt, om nu Johanna bad om ursäkt.

Som du säger finns det inte på världskartan att någon kompis som man är osams med skulle döda en. Tove visste väl inget om Johannas otäcka bränder, hatdikter eller utslängda ord om att vlija slänga in molotovcoctails hos henne.

Att Johanna skriver hatsången på arbetstid är ett tydligt tecken till att hon inte kan släppa hatet. Den är inte kriven på skoj, tillsammans med någon, utan hon sitter på egen hand på arbetet.

Tove verkade kunna säga lite olämpliga saker på fyllan, och kanske var det ibland träffande saker. Man kan väl med facit i handen säga att toves ord var mer än träffande?

Ja, hatet, det är samma typ av hat tänker jag som män kan ha i nära relation. Jag tror den gemensamma nämnaren är narcissism/psykopati i olika grad.
Citera
2023-10-01, 19:53
Avslutad
Citat:
Och kan du summera vad denna analys kommit fram till som tidigare inte var känt?

Det är kanske bra att det finns personer som är förlästa på böcker om psykopater och seriemördare, men i det här sammanhanget så kanske det är bra som motpol då att det finns de som har koll på hur vanliga människor funkar och hela biten med sunt förnuft och sånt?

Sen icke att förglömma så är det såklart intressant hur människor funkar men då detta är ett rättsfall så måste kritik kring bevis kunna accepteras då det ju precis är var vi kommer se nu i hovrätten. För ingen kommer väl bli särskilt förvånad att de bevis som lägga fram där kommer kritiseras och bemötas av MH:s försvar?

Ibland känns det som att man försöker dränka diskussionen kring de bristfälliga bevisen mot främst MH med en massa dynga om sånt som alla ungdomar sysslar med eller har i sin personlighet tills de mognar.
Du har ju gett dig in i diskussionen och kritiserat, du bör själv veta vad det är du har kritiserat?

Jag har från första början uppfattat Maja som en kalkylerande och medveten person och en jämlike till Johanna i deras relation. Maja är mindre aktivt drivande och mer introvert som person, vilket omgivningen i många fall har tolkat som att Maja är dominerad av Johanna. Där tycker jag att develi har bidragit med tung kunskap om att även den mindre synliga personen i en tvåpartssammansättning kan vara en starkt bidragande kraft inom relationen. Maja har varit en förutsättning för att Johannas ”dåliga sidor” ska kunna blomma ut. Det är något som Maja inte känns vid, tillsammans med ett antal ”kramare” i tråden.

Nåt som också har dragits fram i ljuset är hur olika intryck som hennes jämnåriga har av Maja jämfört med den äldre vuxenvärlden. Det är som två olika personer beskrivs. Maja själv kryper in i rollen som den sköra tjejen som inte klarar krav, förändringar, intryck mm mm, så snart myndigheter, skola eller föräldrar ställer krav på henne. Men tillsammans med jämnåriga är hon precis som en av dem, och genomför oplanerade och spontana äventyr. (Maja är som en sån där människa som man läser om som har läkarintyg på att hen ”inte klarar att jobba” men har 6 ungar, 4 hundar och 2 hästar.)

Majas våldsromatiserande av bl a rappare och gängkriminella, där hon också identifierar in sig själv med ”Dead inside” och liknande citat, är inget normalt beteende av en ”snäll tjej”. Det tyder på en viss attityd, en önskan att vara tuff, hård, inte ta skit osv. Den attityden ser man på foton av Maja och den attityden beskrivs av vakter på Nöjet samma kväll som mordet. Du kan tycka att det är uppförstorat, jag tycker att det är bra att det diskuteras. Skulle Maja med den attityden ha gått och lagt sig, efter att de fått med Tove till lägenheten för att ställa henne till svars?
Citera
2023-10-01, 19:56
Medlem
Citat:
Nu kan hon ju vara skyldig även om det finns många tecken på att hon inte är det, men tack, jag letade i minnet efter vad den dokumentärserien heter för jag tänkte referera till den när jag gick hårt med pekpinnen och bannorna här.

Nu är det du nämner ett exceptionellt fall, men även här så ska man vara försiktig att måla upp henne som mer ond än hon är eller tillskriva henne massa annat tjafs.

Ibland räcker det med att vara på fel plats vid fel tillfälle så kan det gå riktigt illa. Och i fel sällskap då också. Här har tingsrätten skapat en morddom med två minuters ”felmarginal”. Det är liksom inte konstigt att det blir rubriker i media och professorer börjar prata i termer som ”onödigt” och ”konstigt”.

När jag såg att tendensen började gå mot att det är MH som anstiftat detta pga nåt KK m.m. så kände jag det var läge att påminna att det är rätt sunt att resonera lite mer nyanserat.

Jag läste ett riktigt koko inlägg där man menade att MH inte var nån familjetjej för hon hängde bara med JJ och partajade hela tiden.

Men Tove var det minsann som jämförelse. Men hon bodde ju på annan ort (med syrran dock) och hade en rätt så ansträngd relation till sina föräldrar i vissa delar. Missar man så mycket i sin analys så kan man ha rätt mycket annat som är fel också.
Det man byggt upp till slut är en bild av MH och JJ som drar runt som två stråtrövare och plundrar och dödar och bedrar.

De är partners in crime, de är Thelma & Louise, de är paykopater och seriemördare to be…

Den lilla 21-åriga "Kantarell-Prinsessan" blev bragt om sitt liv under natten den 16:e Oktober 2022 på grund av att två spritt språngande galna fröknar tog lagen i sina egna händer och bestämde sig för att mörda sitt offer.

Två fröknar ertappades en kort tid därefter av polisen och efter det, att den lilla 21-åriga "Kantarell-Prinsessan" hade anmälts försvunnen. Vid det aktuella tillfället befattade sig båda fröknarna med den ena lögnen efter den andra för att då, med sina tappra försök, undankomma straff vilket misslyckades för båda❗fröknarna.

Ett problem kommer mycket sällan ensamt, det vill säga, att både Fröken Janss*n och hennes kamrat Fröken Hellm*n har skapat sina egna problem på grund av deras tidigare emanerade lögner inför polisen och, deras problem kommer sålunda att fortsätta även inom Göta HovRätt.

Hade de bägge fröknarna däremot ovan sagt varit sanningsenliga redan ifrån första början så hade det fram tills idag ställt de bägge fröknarna i ett annat ljus.

Fröknarna har själva valt att sätta sig i de situationerna som dom idag befinner sig i.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det blir lite av "making a murderer".

Och där visade det sig att han faktiskt var en mördare!

Kanske slutar likadant här?
Citera
2023-10-01, 20:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja, Maja har erkänt gravfridsbrottet, men sen har lögnerna haglat. PÅ grund av detta blir hon även misstänkliggjord för det som hände innan själva dumpningen. Det är ju inte så konstigt. Hade hon talat sannig om det hon faktiskt upplevde under tiden för mordet så hade det blivit mycket enklare för även henne själv.

Vare sig hon är skyldig eller ej.

Mitt i prick! Det fetade.

Lögnerna ligger definitivt Maja i fatet. Det är de många lögnerna med likartade undanflykter med samma ordval och att ständigt skylla ifrån sig och aldrig erkänna något eget ansvar - som gör att Majas trovärdighet bedömdes som väldigt låg/obefintlig i TR.
Man framstår varken som trovärdig, empatisk, samarbetsvillig eller sympatisk när man gör så.
Man blir helt enkelt lätt inte trodd ens om man talar sanning.

Att det är så gjorde sannolikt advokat Clea klart för sin klient Johanna.
Det var då Johanna bad om nytt möte med förhörsledarna och därefter har hållit sig till en berättelse som i princip förefaller sanningsenlig, undantag de där 10 sekunderna, och stämmer med utredarnas slutsatser hur det gått till.

Det framstår som Maja av någon orsak valt att inte göra samma sak.
Vi är alla människor även utredare och förhörsledare, det är lätt att trots proffesionalism ändå bli lite, lite påverkad av sådant och det blir till en nackdel för den som beter sig så. Dessutom blir hon som sagt inte heller trodd.
Senast redigerad av coli 2023-10-01 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in