Citat:
När du tar upp det så här, kom jag att tänka på att när Johanna säger något, tänker jag nästan alltid (numera), vad är det hon försöker dölja här?
Och kanske är det så att Johanna vill förvilla det lömska lura hem Tove, genom att säga att tanken var att "slå lite", dvs riktiningen mot Johannas hem inte var utsedd då, men egentligen var det precis det som var tnekn; att lura hem Tove.
Därför den väldigt goda stämningen, så god att Tove gick rakt in i fällan.
Jag vet inte om Tove var naiv, men berusning och ord som förlåt och en god stämning, det är vi väl alla lite offer för. Vi har svårt att tänka att människor är lömska, så lömska att de säger förlåt med ett ondsint syfte.
Tycker mig minnas att Johanna sa i förhör, att Tove sa att det var ok att följa med hem, om de inte slog henne? Eller har jag blandat ihop det?
Kanske hade hon någon liten känsla av något, men som tystades ner av samtal runt vardagliga saker som ny lägenhet, utbildning och annat som var avsett att vilseleda?
Det är ett ofattbart brott. Jag kan inte begripa...
Och kanske är det så att Johanna vill förvilla det lömska lura hem Tove, genom att säga att tanken var att "slå lite", dvs riktiningen mot Johannas hem inte var utsedd då, men egentligen var det precis det som var tnekn; att lura hem Tove.
Därför den väldigt goda stämningen, så god att Tove gick rakt in i fällan.
Jag vet inte om Tove var naiv, men berusning och ord som förlåt och en god stämning, det är vi väl alla lite offer för. Vi har svårt att tänka att människor är lömska, så lömska att de säger förlåt med ett ondsint syfte.
Tycker mig minnas att Johanna sa i förhör, att Tove sa att det var ok att följa med hem, om de inte slog henne? Eller har jag blandat ihop det?
Kanske hade hon någon liten känsla av något, men som tystades ner av samtal runt vardagliga saker som ny lägenhet, utbildning och annat som var avsett att vilseleda?
Det är ett ofattbart brott. Jag kan inte begripa...
Jag instämmer. Det är svårt att greppa.
Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att Tove valde att följa med hem till Johanna för att reda ut bråket. Johanna hade en historik av att prata ut och ibland skälla på vänner och tidigare vänner (som t ex L*ura). Det framgår i FUP att hon vid flertalet tillfällen söker upp andra i deras hem tex för att ställa till svars etc. Tove och Johanna hade bråkat tidigare och sedan i alla fall på ytan blivit sams. Det trodde nog Tove i alla fall.
Enligt systern M* var det inte otänkbart att Tove sagt någon (mindre trevlig) kommentar till Johanna inne på Nöjet. Kanske fick Tove lite dåligt samvete över det och kände att hon ville bli sams med Johanna när Johanna gav henne erbjudandet om att prata ut. Konflikter tar energi och de flesta personer vill nog undvika bråk.
Enligt J*lius hade Tove inte så många tjejkompisar (förutom sin syster) utan hängde med A*lbin och hans grabbgäng. Det kanske också påverkade hennes beslut. Vi kan inte veta hennes motiv.
Jag tror dock inte att Tove hade en tanke på att Johanna (och kanske Maja?) skulle skada henne än mindre döda. Vem tror det? Tove pratar ju dessutom med A*bin på vägen. Han hade känt Johanna länge och var väl den sista i det gamla gänget (enligt M*) att säga upp kontakten med Johanna då han ansåg att hon var elak mot andra. Han avrådde ju Tove från att samtala där och då. Men om han hade haft några tankar på att till exempel Johanna skulle skada Tove (något annat än gruff) hade han väl tagit med sig hunden och gått en rask promenad till Johanna för att försäkra sig om att allt var lugnt.
Varken Tove eller A*bin kunde veta vilken ''tickande bomb' Johanna var och hur mycket hat hon byggt upp mot systrarna.
Jag läste den sk hatsången igen som Johanna skrev under arbetstid på sin jobbdator. Om systrarna hade varit ointressanta för Johanna hade hon väl snarare kännt likgiltighet inför de. Det är något som triggar henne så mycket med de att hon verkar tro att livet skulle var bättre om de inte fanns. Varför? Avundsjuka? Att de är starka personligheter som inte låter sig styras? De tar ingen skit av henne. Jag tänker på M* sms med texten 'lycka till med ett liv utan vänner'.'
Om man tänker sig att systrarna (vilket de givetvis inte skulle ha gjort) typ krypit för Johanna och bett om att återuppta vänskapen hade Johanna släppt in de i värmen då?
Det är något onormalt med det starka hatet mot tidigare vänner. De påminner tycker jag snarare om vissa mäns hat/våld mot kvinnor i nära relationer som oftast förvärras och exploderar när kvinnan väljer att lämna. Makt och kontroll.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-30 kl. 17:50.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-30 kl. 17:50.