2023-09-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du tar upp det så här, kom jag att tänka på att när Johanna säger något, tänker jag nästan alltid (numera), vad är det hon försöker dölja här?

Och kanske är det så att Johanna vill förvilla det lömska lura hem Tove, genom att säga att tanken var att "slå lite", dvs riktiningen mot Johannas hem inte var utsedd då, men egentligen var det precis det som var tnekn; att lura hem Tove.

Därför den väldigt goda stämningen, så god att Tove gick rakt in i fällan.

Jag vet inte om Tove var naiv, men berusning och ord som förlåt och en god stämning, det är vi väl alla lite offer för. Vi har svårt att tänka att människor är lömska, så lömska att de säger förlåt med ett ondsint syfte.

Tycker mig minnas att Johanna sa i förhör, att Tove sa att det var ok att följa med hem, om de inte slog henne? Eller har jag blandat ihop det?

Kanske hade hon någon liten känsla av något, men som tystades ner av samtal runt vardagliga saker som ny lägenhet, utbildning och annat som var avsett att vilseleda?

Det är ett ofattbart brott. Jag kan inte begripa...

Jag instämmer. Det är svårt att greppa.

Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att Tove valde att följa med hem till Johanna för att reda ut bråket. Johanna hade en historik av att prata ut och ibland skälla på vänner och tidigare vänner (som t ex L*ura). Det framgår i FUP att hon vid flertalet tillfällen söker upp andra i deras hem tex för att ställa till svars etc. Tove och Johanna hade bråkat tidigare och sedan i alla fall på ytan blivit sams. Det trodde nog Tove i alla fall.

Enligt systern M* var det inte otänkbart att Tove sagt någon (mindre trevlig) kommentar till Johanna inne på Nöjet. Kanske fick Tove lite dåligt samvete över det och kände att hon ville bli sams med Johanna när Johanna gav henne erbjudandet om att prata ut. Konflikter tar energi och de flesta personer vill nog undvika bråk.

Enligt J*lius hade Tove inte så många tjejkompisar (förutom sin syster) utan hängde med A*lbin och hans grabbgäng. Det kanske också påverkade hennes beslut. Vi kan inte veta hennes motiv.

Jag tror dock inte att Tove hade en tanke på att Johanna (och kanske Maja?) skulle skada henne än mindre döda. Vem tror det? Tove pratar ju dessutom med A*bin på vägen. Han hade känt Johanna länge och var väl den sista i det gamla gänget (enligt M*) att säga upp kontakten med Johanna då han ansåg att hon var elak mot andra. Han avrådde ju Tove från att samtala där och då. Men om han hade haft några tankar på att till exempel Johanna skulle skada Tove (något annat än gruff) hade han väl tagit med sig hunden och gått en rask promenad till Johanna för att försäkra sig om att allt var lugnt.

Varken Tove eller A*bin kunde veta vilken ''tickande bomb' Johanna var och hur mycket hat hon byggt upp mot systrarna.

Jag läste den sk hatsången igen som Johanna skrev under arbetstid på sin jobbdator. Om systrarna hade varit ointressanta för Johanna hade hon väl snarare kännt likgiltighet inför de. Det är något som triggar henne så mycket med de att hon verkar tro att livet skulle var bättre om de inte fanns. Varför? Avundsjuka? Att de är starka personligheter som inte låter sig styras? De tar ingen skit av henne. Jag tänker på M* sms med texten 'lycka till med ett liv utan vänner'.'

Om man tänker sig att systrarna (vilket de givetvis inte skulle ha gjort) typ krypit för Johanna och bett om att återuppta vänskapen hade Johanna släppt in de i värmen då?

Det är något onormalt med det starka hatet mot tidigare vänner. De påminner tycker jag snarare om vissa mäns hat/våld mot kvinnor i nära relationer som oftast förvärras och exploderar när kvinnan väljer att lämna. Makt och kontroll.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-30 kl. 17:50.
Citera
2023-09-30, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja Majas reaktioner och handlingsmönster framstår onekligen inkonsekventa till hennes i efterhand beskrivna känslor.

Om du syftar på att de satt på parkeringen vid Katthemmet vid Ilharjen efteråt, ligger denna plats på spottavstånd från Mc Donalds, inte på något sätt ute i skogen. En rondell och flera större vägar runt om, tvärs över rondellen finns Mc Donalds och bensinstationer. Det finns angränsande skog och ett bemannat(?) flervåningshus av tegel vid parkeringen, men det är inte off eller ute i bushen på något sätt
Ok. Tack för info. Det förtar dock inte andemeningen i vad jag vill ha sagt:

Hon väljer att sätta sig i Johannas bil, ensam med henne i 3 5 timmar på kvällen och kan då ställa dessa kritiska frågor.
... Som hon då inte kunde ställa på tryggt avstånd vid lunchtid.
Citera
2023-09-30, 17:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
All heder åt Avel, som med sin gedigna och unika kunnande har kunnat bidra till förbättringar.

Varken mina eller dina "fynd" är något som kan förändra något av utredningen.

Idag är jag på krigsstigen, eftersom jag stör mig oerhört på domen, som baseras på lika lösa boliner som dina fynd, kan jag väl säga.

Vad tror du att ditt fynd om att Maja "undanhåller" informationen om sökningar på "strippklubb" skulle ge? Inte attförglömma söknigarna på de olika nattklubbarna...

Lite som "bollen ligger hos dig över hur vår relation utvecklas".

Nu har vi som tur är rätt att överklaga, byta försvarare och få saker prövade i högre instans. Kompletteringar kan göras från allas håll.

Det kommer att bli ett säkrare domslut, där det finns tre juristdomare och två nämndemän, och några kompletteringar.

Det enda som oroar nu är vad rättsläkarna kan förmedla som kan så tvivel i dödsorsaken.

Det här är ett diskusssionsforum, och målet i detta forum är att vi just ska få diskutera. Jag har inga som helst andra intentioner med mina inlägg än att diskutera.
Ja så lät det sist också. Rena kioskvältaren.
Citat:
Hur blir det för din egen del, om Maja nu skulle frias i HR?
Kommer du att accpetera detta eller hamnar du typ i min sits, att du kommer att kritisera utredningen? Ska du göra en Avel då?
Vad det gäller mig själv så har jag inget djupt emotionellt engagemang i nån av de dömda mördarna, jag pekar inte heller på utredningen ang vad de borde gjort.
Jag försvarar nämligen ingen av dem och brukar sällan bli känslosam med mördare och diskutera dem som offer.

Så det kommer nog bli lugnare för min del än för dig.

Ang mina fynd så är det riktigt roligt att du tar upp det för säkert 10e gången.
Nåt som enbart var info till Heretic77 då vi tidigare funderat på vart de varit.
OJ! Vad det blev jobbigt för dig att hon sökt på detta. 😂
Chat Noir hade offret/bytet Maja sökt på.
Senast redigerad av develi 2023-09-30 kl. 18:04.
Citera
2023-09-30, 18:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Tack för info. Det förtar dock inte andemeningen i vad jag vill ha sagt:

Hon väljer att sätta sig i Johannas bil, ensam med henne i 3 5 timmar på kvällen och kan då ställa dessa kritiska frågor.
... Som hon då inte kunde ställa på tryggt avstånd vid lunchtid.

Ja det framstår onekligen som inkonsekvent.

Lika märkligt att någon som påstår sig plötsligt ha ställts inför en ihjälstrypt väninna och hennes mördare skulle välja att mitt i natten, utan sin telefon alldeles ensam, följa med den här mördaren och gömma kroppen i djupaste skogen och som det enda levande vittnet vara komfortabel och inte livrädd för att råka ut för samma sak.

Om detta vore sant och Maja inte hade deltagit mordet, vore det här agerande fullkomligt vansinnigt.
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 18:14.
Citera
2023-09-30, 18:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror inte det är av större värde att diskutera ett ämne som inte är applicerbart på aktuell person.
I högsta grad inte PTSD som hon de facto inte har.

Allmänt googlande ser jag som sagt inte ha nåt större värde och speciellt inte det som inte ens är relevant för Maja.
Det blir för min del floskler i annat fall.

Dagens sanningar fastnålade.

Det mest slående syptomet vid adhd, svårigheter att reglera aktivitetsnivån och trötthet, gäller inte för M, för hon festar, håller i gång och läser upp betyg.

Tröttheten ljuger hon om.

Hon har samma energi som duracellkaninen J, men hon strategier för att balansera aktivitet och vila.

Försvarsmekanismen "bortträngning" gäller inte för M för det är väldigt vanligt vid PTSD.

"Spela-död-reaktion" av att sitta häktad, förhör och rättegång får hon inte heller för mamma tyckte hon var som vanligt dagen efter mordet.

Jag avstår från att bemöta dina odiskutabla sanningar med mina floskler.
Citera
2023-09-30, 18:15
Medlem
Citat:
Att du bara orkar……

Det är tragiskt när någon så starkt har bestämt sig för att en dömd mördare bara måste vara oskyldig att fakta och kloka resonemang rinner av som vatten på en gås.

För domstolen och de flesta som inte hårdnackat har bestämt sig för att Maja ”bara måste vara oskyldig” har mer fakta och kloka argument som presenteras stor betydelse för uppfattningen av vad vi tror har hänt. Och mer fakta har ju kommet fram av duktiga grävare här.

Det är därför vi diskuterar, funderar och argumenterar.
Att polarisera sig och bara sitta och mässa oskyldig,oskyldig,oskyldig respektive skyldig,skyldig,skyldig likt plakaten på ett demonstrationståg blir rätt meningslöst och tröttsamt.

Nu i veckan på onsdag börjar rättegången i HR och det ska bli väldigt intressant att få höra något om de ”smulor” som kan sippra ut därifrån, även om det inte brukar vara så mycket som kommer ut från en HR förhandling. Brukar vara fler rapporter från TR.

Vi kommer alla gå vidare med våra liv oavsett vad domen blir. Tilltron till rättsväsende kanske får sig en skråma om Maja blir frikänd. På samma sätt som efter frikännandet av Mats Alm för oss som följde det fallet. Men vi skulle självklart acceptera domslutet.
För utomstående går livet vidare och troligen döms både Johanna och Maja för mord. Alla inblandade måste dock leva med följderna av det som hänt oavsett dom.

Skulle du som så hårdnackat velat fria Maja klara av om hon fälls? Ta till dig att Maja nog är skyldig?
Eller skulle du fortsätta hävda att det bara måste vara feldömt? Som i TR? Fundera på HD och Europadomstolen? Du trodde väl på samma sätt att TR skulle fria henne, men det var ju fel.

En kort tid efter avslutade förhandlingar i HR inträffar årsdagen av Toves död 16/10 och antagligen kommer HR domen ungefär ett år efter att Toves kropp hittades 2/11. RIP.

Väldigt bra skrivet och välformulerat.

Jag har också gjort kopplingar till Mats Alm Domen. Och jag fick en skråma efter det Domslutet.

Det finns förhoppningsvis inte några likheter med Mats Alm målet och detta.

Här har en av de båda tilltalade Johanna i medels förhör samt i utlandet i TR bundit Maja till mordet.

Johanna har inget att vinna på att binda Maja till mordet, mer att förlora pga 2 mot 1.

Maja har allt att vinna på att svära sig fri från delaktighet, typ 18 år till livstidsstraff.

Maja har i tradition och möjligen pga personlighet en förkärlek till att komma med osanningar.

Om det har att göra med Majas extremistisk troende uppväxtmiljö eller andra omständigheter skulle vara intressant att få svar på, Maja är en notorisk lögnare.
Citera
2023-09-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag håller med. Maja är en van lögnare. Hon är van att minimera sin egen inblandning och skuld, och van att skylla på diagnoser/dåligt minne/blockerade funktioner. Hon är van att ducka ansvar.

Dessutom ger hon intrycket av låg empati. Hon visar inga eller minimala reaktioner när det gäller andras lidande och skador. Hennes känslouttryck för andra är väldigt flacka.

Därför tror jag också att känslorna för Johanna egentligen mest handlar om Majas känslor för sig själv. När hon gråter för Johannas skull så är det mest sig själv hon tycker synd om. Det är sin förlorade vänskap med Johanna som hon gråter över. Den delen av hennes liv är slut, och det var något Maja tyckte väldigt bra om. Den perioden var den bästa som Maja har upplevt! Klart hon gråter när hon har mistat det.

Johanna har endast betydelse för Maja om Maja kan ha Johanna som bästis, draglok och rolighetsminister i sitt liv.
När det är uppenbart att Johanna inte kommer att kunna fylla den positionen längre kastar Maja henne under bussen. Det görs känslokallt, det är inte under pressande förhör och tårar som Johannas handlingar kläms ut från Maja. Maja lämnar uppgifterna självmant och utan känsloyttringar.

Nej, jag litar inte heller på Majas ord. Inte det minsta.

Precis så uppfattar jag det. Jag har verkligen inte mycket till övers för Johanna. Men när det kommer till just vänskapen dom emellan, så tror jag det var J som värdesatte vänskapen på ett djupare plan än vad Maja gjorde. Hon brydde sig faktiskt om M. När J blir känslosam och börjar gråta över deras förlorade vänskapen under förhören tror jag hon visar äkta känslor. Även när hon säger att tyvärr var M med i badrummet.

Min övertygelse är att Maja är en egoistisk ung tjej som har allvarliga problem att se bortom sina egna intressen. Ser allvarliga varningssignaler i hennes beteende både före, under och efter mordet. Hur man kan gå så ”all in” för att försvara detta är en märklig företeelse.
Citera
2023-09-30, 18:22
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Att du bara orkar……

Det är tragiskt när någon så starkt har bestämt sig för att en dömd mördare bara måste vara oskyldig att fakta och kloka resonemang rinner av som vatten på en gås.

För domstolen och de flesta som inte hårdnackat har bestämt sig för att Maja ”bara måste vara oskyldig” har mer fakta och kloka argument som presenteras stor betydelse för uppfattningen av vad vi tror har hänt. Och mer fakta har ju kommet fram av duktiga grävare här.

Det är därför vi diskuterar, funderar och argumenterar.
Att polarisera sig och bara sitta och mässa oskyldig,oskyldig,oskyldig respektive skyldig,skyldig,skyldig likt plakaten på ett demonstrationståg blir rätt meningslöst och tröttsamt.

Nu i veckan på onsdag börjar rättegången i HR och det ska bli väldigt intressant att få höra något om de ”smulor” som kan sippra ut därifrån, även om det inte brukar vara så mycket som kommer ut från en HR förhandling. Brukar vara fler rapporter från TR.

Vi kommer alla gå vidare med våra liv oavsett vad domen blir. Tilltron till rättsväsende kanske får sig en skråma om Maja blir frikänd. På samma sätt som efter frikännandet av Mats Alm för oss som följde det fallet. Men vi skulle självklart acceptera domslutet.
För utomstående går livet vidare och troligen döms både Johanna och Maja för mord. Alla inblandade måste dock leva med följderna av det som hänt oavsett dom.

Skulle du som så hårdnackat velat fria Maja klara av om hon fälls? Ta till dig att Maja nog är skyldig?
Eller skulle du fortsätta hävda att det bara måste vara feldömt? Som i TR? Fundera på HD och Europadomstolen? Du trodde väl på samma sätt att TR skulle fria henne, men det var ju fel.

En kort tid efter avslutade förhandlingar i HR inträffar årsdagen av Toves död 16/10 och antagligen kommer HR domen ungefär ett år efter att Toves kropp hittades 2/11. RIP.

Hade Tove inte följt med Johanna och Maja till Johannas lägenhet den 16/10-2022 så hade Tove varit vid liv idag.
Citera
2023-09-30, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det framstår onekligen som inkonsekvent.

Lika märkligt att någon som påstår sig plötsligt ha ställts inför en ihjälstrypt väninna och hennes mördare skulle välja att mitt i natten, utan sin telefon alldeles ensam, följa med den här mördaren och som det enda levande vittnet vara komfortabel och inte livrädd för att råka ut för samma sak.

Om detta vore sant och Maja inte hade deltagit mordet, vore det här agerande fullkomligt vansinnigt.
Ja, eller hur.

Men det är väl som Maja svarade 19 okt. Hon förefaller trygg med att mobilen var i lgh.

"Maja informeras om att polisen har Majas telefon och i en telefon kan man få fram ganska mycket information bla hur telefonen har rört sig. Vad kommer polisen att hitta i Majas telefon

Maja säger att hon varit i Johannas lägenhet under den tiden hon sagt och att hon sedan åkt
hem och det är det polisen kommer att hitta.

Majas rörelser dagen efter är att hon rör sig mot McDonalds och Illharjen."
Citera
2023-09-30, 18:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hade Tove inte följt med Johanna och Maja till Johannas lägenhet den 16/10-2022 så hade Tove varit vid liv idag.

Sannolikt ja.

Det som hände kan ju absolut inte lastas på Tove och hon hade ju inte hängt med om hon för en sekund trodde att detta skulle hända.
Dock tror jag som ”Kriminalaren” att omständigheten att Maja var med och de blev en liten ”grupp” som gick hem till Johanna bidrog till att Tove valde att hänga på. Det kändes nog bättre.
Inte trodde Tove att något kunde hända henne när det också fanns ett vittne i form av Facebook kompisen Maja med.

En person kan ju i sällsynta fall plötsligt visa sig vara kriminell och börja misshandla - men två? Samtidigt? Rätt osannolikt!
På så sätt påminner det lite om Myra Hindley och Ian Bradly som nämndes tidigare. Barnen kände sig trygga med att Myra också var med och steg in i Bralys bil. Offren precis som Tove misstänkte aldrig att det handlade om två förövare, partners in crime.
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 19:14.
Citera
2023-09-30, 18:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja, eller hur.

Men det är väl som Maja svarade 19 okt. Hon förefaller trygg med att mobilen var i lgh.

"Maja informeras om att polisen har Majas telefon och i en telefon kan man få fram ganska mycket information bla hur telefonen har rört sig. Vad kommer polisen att hitta i Majas telefon

Maja säger att hon varit i Johannas lägenhet under den tiden hon sagt och att hon sedan åkt
hem och det är det polisen kommer att hitta.

Majas rörelser dagen efter är att hon rör sig mot McDonalds och Illharjen."

Det har ju hävdats att Majas kvarlämnade mobil inte var ett överlagt beslut av Maja,
utan mer att det ofta hände när hon inte ville bli spårad av föräldrarna.

Så Maja var ju rätt klar över att telefonens rörelser kunde spåras…..

Om hon svarade så här i förhöret två dagar efter hon greps, framstår det ju som det kanske inte bara var en tillfällighet, utan att hon medvetet lämnade kvar den inför dumpningsresan med kroppen.

Frågan är ju egentligen varför inte Johanna gjorde samma sak eller varför inte Maja berättade om sitt beslut att lämna sin mobil kvar och rådde Johanna att göra samma sak.
Johannas mobil var ju det som satte dit dem, utan den ingen återfunnen kropp. Det grämer säkert.
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 18:47.
Citera
2023-09-30, 18:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Dagens sanningar fastnålade.

Det mest slående syptomet vid adhd, svårigheter att reglera aktivitetsnivån och trötthet, gäller inte för M, för hon festar, håller i gång och läser upp betyg.

Tröttheten ljuger hon om.

Hon har samma energi som duracellkaninen J, men hon strategier för att balansera aktivitet och vila.

Försvarsmekanismen "bortträngning" gäller inte för M för det är väldigt vanligt vid PTSD.

"Spela-död-reaktion" av att sitta häktad, förhör och rättegång får hon inte heller för mamma tyckte hon var som vanligt dagen efter mordet.
Citat:
Jag avstår från att bemöta dina odiskutabla sanningar med mina floskler.

Det här var den centrala frågan utifrån dina påståenden:

" Jag vill veta vart all denna stress ska appliceras"

Det som är floskler är att dra in PTSD.
Maja har inte den diagnosen.

En länk var totalt stick i stäv med Maja:
Citat:
Anledningen till att du plötsligt inte kan tänka när du behöver göra det som mest är ditt arbetsminne. Du har antagligen bättre arbetsminne än andra, vilket innebär att du kan ha mer info i huvudet samtidigt.
Hon har snarare nedsatt förmåga till arbetsminne enligt tester viket kommer till uttryck i skolan, hon har svårt med matte och engelska.

Ang allmänt googlande så anser Maja som sagt att hon kan styra och kontrollera sina behov relaterat till stressreducering.

"De är olika genom att Johanna är extrovert och Maja är introvert. Det gör att det krockar ibland.
Hon förklarar att ibland orkar hon inte göra många saker utan önskar lite egentid och Johanna vill hellre hålla igång.

Hon tillfrågas vems vilja det då blir och hon svarar att det blir bådas. Ibland blir det att hon inte gör det Johanna vill och då hittar hon andra att vara med.
Maja tillfrågas om hon vill säga något då vi inte har fler frågor, hon är då tyst.
Adv Mikael Svegfors frågar då om deras olikheter. Han frågar vem som bestämmer av dem?
Hon svarar att det gör båda."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in