Citat:
Jag sitter inte och gissar utan underlag. Jag tittar på fakta. Fakta är att Johanna inte har utfört några ”attentat” innan hon träffade Maja. Maja hade vetat om ifall Johanna hade gjort något. Maja hade berättat om det för polisen eftersom hon är angelägen att svartmåla Johanna för att framstå som mer oskyldig själv. Därför är min absoluta slutsats att Johanna gick från ilska och hat till handling när hon och Maja blev nära vänner. Hur Johanna fungerar, det speglas i hennes sätt att vara på, det i ser. Av det drar jag mina slutsatser och bygger min tror att Johanna har mycket svårt att reda ut vardagsproblem och istället för att försöka jobba med detta, eller försöka tänka att detta inte kan lösas och släppa det, fastnar hon i negativa spinn som resulterar i att hon själv bygger upp problem. De blir en upphängning här.
Detta sätt att tänka har inte med Maja att göra. Det har byggts upp genom åren. Kanske har det med personlighet att göra, kanske annat. Kanske en blandning. Vem vet.
Med detta sätt att fungera, tror jag inte att det kommer att lösa sig, och därmed drar jag slutsatsen att Johannas mörka sinne inte hade landat i något annat än ett mord förr eller senare. Det är bara en slutsats jag poängterar för att markera hur Johanna fungerar.
Bara för att Johanna verkar vara extrovert, betyder det inte att hennes samvaro med Maja har ditekt med detta att göra. Man behöver inte ha en bästis om man är extrovert.
Det kan finnas många skäl till att Johanna väljer Maja, och varför det klickar (initialt framför allt), andra än hennes extroveta sida.
Jag är inte alls lika säker som du att de skapar bränslet tillsammans. Tvärtom.
jag tror att Maja inte alls får bräsle av att delta i Johannas mörka uppdrag. Det är något hon helst vill slippa, försöker att avleda från och mest vill glömma bort. Hon vill se det andra.
Det som ger hennes kraft är dans, uteliv, musik och ha roligt.
Detta sätt att tänka har inte med Maja att göra. Det har byggts upp genom åren. Kanske har det med personlighet att göra, kanske annat. Kanske en blandning. Vem vet.
Med detta sätt att fungera, tror jag inte att det kommer att lösa sig, och därmed drar jag slutsatsen att Johannas mörka sinne inte hade landat i något annat än ett mord förr eller senare. Det är bara en slutsats jag poängterar för att markera hur Johanna fungerar.
Bara för att Johanna verkar vara extrovert, betyder det inte att hennes samvaro med Maja har ditekt med detta att göra. Man behöver inte ha en bästis om man är extrovert.
Det kan finnas många skäl till att Johanna väljer Maja, och varför det klickar (initialt framför allt), andra än hennes extroveta sida.
Jag är inte alls lika säker som du att de skapar bränslet tillsammans. Tvärtom.
jag tror att Maja inte alls får bräsle av att delta i Johannas mörka uppdrag. Det är något hon helst vill slippa, försöker att avleda från och mest vill glömma bort. Hon vill se det andra.
Det som ger hennes kraft är dans, uteliv, musik och ha roligt.
Du har inga faktaunderlag utan du spekulerar utifrån hur du via FUP uppfattar Johannas personlighet. Det kan man väl göra, men man kan inte välja att helt bortse från fakta bara för att faktan inte stöttar ens teori.
Innan Johanna träffar Maja vet vi om noll ”attentat”. Efter de har träffats vet vi om 5 attentat. Kan du förklara det?
. Maja kom och försökte ta sig in hos Tove, helt rasande, pojkvännen fick fysiskt hindra henne för att ta sig in till Tove med all sin kraft. Och Tove var mycket rädd då enligt pojkvännen. För Maja. Det frågades han om och bekräftade specifikt.