2023-10-03, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur Johanna fungerar, det speglas i hennes sätt att vara på, det i ser. Av det drar jag mina slutsatser och bygger min tror att Johanna har mycket svårt att reda ut vardagsproblem och istället för att försöka jobba med detta, eller försöka tänka att detta inte kan lösas och släppa det, fastnar hon i negativa spinn som resulterar i att hon själv bygger upp problem. De blir en upphängning här.

Detta sätt att tänka har inte med Maja att göra. Det har byggts upp genom åren. Kanske har det med personlighet att göra, kanske annat. Kanske en blandning. Vem vet.

Med detta sätt att fungera, tror jag inte att det kommer att lösa sig, och därmed drar jag slutsatsen att Johannas mörka sinne inte hade landat i något annat än ett mord förr eller senare. Det är bara en slutsats jag poängterar för att markera hur Johanna fungerar.

Bara för att Johanna verkar vara extrovert, betyder det inte att hennes samvaro med Maja har ditekt med detta att göra. Man behöver inte ha en bästis om man är extrovert.

Det kan finnas många skäl till att Johanna väljer Maja, och varför det klickar (initialt framför allt), andra än hennes extroveta sida.

Jag är inte alls lika säker som du att de skapar bränslet tillsammans. Tvärtom.

jag tror att Maja inte alls får bräsle av att delta i Johannas mörka uppdrag. Det är något hon helst vill slippa, försöker att avleda från och mest vill glömma bort. Hon vill se det andra.

Det som ger hennes kraft är dans, uteliv, musik och ha roligt.
Jag sitter inte och gissar utan underlag. Jag tittar på fakta. Fakta är att Johanna inte har utfört några ”attentat” innan hon träffade Maja. Maja hade vetat om ifall Johanna hade gjort något. Maja hade berättat om det för polisen eftersom hon är angelägen att svartmåla Johanna för att framstå som mer oskyldig själv. Därför är min absoluta slutsats att Johanna gick från ilska och hat till handling när hon och Maja blev nära vänner.

Du har inga faktaunderlag utan du spekulerar utifrån hur du via FUP uppfattar Johannas personlighet. Det kan man väl göra, men man kan inte välja att helt bortse från fakta bara för att faktan inte stöttar ens teori.

Innan Johanna träffar Maja vet vi om noll ”attentat”. Efter de har träffats vet vi om 5 attentat. Kan du förklara det?
Citera
2023-10-03, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, Sybel ljuger inte. Det är du som ljuger.

Sybel har inte läst det, precis som Sybel skriver. För det du påstår har inte alls framkommit.

Nu ljuger du också.
Citera
2023-10-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
PokerMannen hittar på mycket.. Lëshem är kända för att bråka ?

Fröken Janss*n:s och Fröken Hellm*n:s SMS
efter mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.
Lika barn, Leka bäst

Fröken "Pinocchionina" Hellm*n

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-03, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, Sybel ljuger inte. Det är du som ljuger.

Sybel har inte läst det, precis som Sybel skriver. För det du påstår har inte alls framkommit.
Och du hittar på en händelsekedja runt Donkenbesöket som motsägs av vittnesmålen. Har du tänkt svara på varför du gör det?
Citera
2023-10-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det slog mig just nu men var det inte så att Maja hade sökt på gaslighting? Kanske kom upp när hon sökte på narcissist och hon ville veta vad det betyder. Jag tror inte att hon läste psykologi i skolan. Misstänkte hon något?
Den sökningen behöver inte gälla J
Hon pratade ju en hel del om sina föräldrar och bror med J
där hon verkade ha funderingar om. problem i deras relationer
Citera
2023-10-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Janss*n:s och Fröken Hellm*n:s SMS
efter mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.
Lika barn, Leka bäst

Fröken "Pinocchionina" Hellm*n

Mvh/
@JokerMannen
Alltså .. Johanna söker bröd i Mörkret .. den humorn är för långsökt.. sluta.
Citera
2023-10-03, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Toves syster och Toves pojkvän vittnar om det i förhör med POLISEN. Finns i FUP. Fanns väl även med under rättegången i måndags, då de båda tillfrågades om TOVES relation till MH.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och du hittar på en händelsekedja runt Donkenbesöket som motsägs av vittnesmålen. Har du tänkt svara på varför du gör det?

Det jag pratar om har det skrivits och länkats om i tråden för några månader sen. Det dyker säkert upp någon som har länk till det förhöret med Toves pojkvän . Maja kom och försökte ta sig in hos Tove, helt rasande, pojkvännen fick fysiskt hindra henne för att ta sig in till Tove med all sin kraft. Och Tove var mycket rädd då enligt pojkvännen. För Maja. Det frågades han om och bekräftade specifikt.
Citera
2023-10-03, 20:11
Medlem
Har inte sett så mycket spekulationer om straffpåföljder, vad tror ni?
Citera
2023-10-03, 20:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Har inte sett så mycket spekulationer om straffpåföljder, vad tror ni?

Livstid för Johanna men jag skulle inte bli förvånad om hon får tidsbestämt 16 år, även om jag tycker att omständigheterna och den "tidigare" brottsligheten med skadegörelse (läs mordbrand) bör ge henne livstid.

Maja, frias för mord, 1 år för gravfridsbrott.
Citera
2023-10-03, 20:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju obegripligt på ett sätt.

Men du tror väl inte att Johanna säger detta för att hon är så ärlig?

Jag tänker att hon säger det för att verka ärlig.

Det har varit bråk strax innan, inte vilket bråk som helst. Hon har pratat med både vakter och polis. Väntat utanför.

Det kan se skumt ut.

Att ta på sig "viss skit" (se vad ärlig jag är, jag erkänner faktiskt att jag hade dumma tankar) kan uppfattas som riktigt ärligt om du inte ser igenom taktiken. Och hur troligt hade det låtit att de hade fått med Tove hur lätt som helst på visning, efter allt som hänt?

Nu har Johanna lite lömskt lindat in en liten lätt misshandel, lite likt erkännandet av haschkakan, så att det ska verka som ett erkännande.

Det hon missar, är att de flesta ser detta som ett mycket obehagligt sätt att tänka på. Det visar ju på ett avvikande sätt att hantera hela situationen, särskilt som det nu visar sig att Tove ju är död genom strypning.

Det är så jag kan tänka mig att det kan ha gått till.
"Ärlighetsuppsåt" låter som en klok tanke, precis som haschkakeresan. Den idén knycker jag. Tack!
Citera
2023-10-03, 20:21
Medlem
BayouXs avatar
Live-rapportering startar imorgon 08.30 på Aft.bladet, blir intressant att följa.
Citera
2023-10-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det spelar ingen roll vad Johanna hade gjort eller inte gjort i framtiden. Det får vi aldrig veta. Det som spelar roll är vad som hände. Det är Johanna och Maja ansvariga för, ingen annan.

Maja är inte ensam bränslet. Johanna och Maja skapar tillsammans bränslet. Johanna är en extremt social varelse, hon tillbringade nog inte många dagar om året på egen hand. Alla vittnen säger att Maja och Johanna jämt var tillsammans. De var invigda i varandras innersta tankar, de testade gränser tillsammans. I det här symbiotiska förhållandet, med för omvärlden slutna rum, skapades bränslet för att hämnas och slå tillbaka.

Mycket bra svar till Notknapparen, Det spelar ingen som helst roll vad Johanna eller Maja skulle ha funnit på i framtiden, det är nuet som spelar roll och ingen har vittnat om att Johanna skulle ha bjudit in någon annan i hennes planer, tvärtom så vittnar alla om att när Maja och Johanna blev vänner så blomstrade bägge upp.

Men kanske Notknapparen ser någonting vi andra inte ser, för jag ser ingenting i beskrivelsen om Maja som Notknapparen skriver, Maja har och kan säga nej till Johanna, det har hon själv vittnat om och jag ser dom mer som likvärdiga än att Maja skulle vara något slags offer för stora stygga Johanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in