2023-09-28, 05:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Nej, jag åkte med Jessica. De andra åkte till Bråtenvägen dit jag senare gick hem till (Susanne och Ulrika).

Tack för svar!

Stämmer det då det jag skrev i inlägg #54914?
Citera
2023-09-28, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack för svar!

Stämmer det då det jag skrev i inlägg #54914?
Det stämmer.
Citera
2023-09-28, 16:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag vet att uppgiften kommer från polisen. På vilket sätt - och om vad - menar du att UK skulle dölja information?

Det förstår du. Ulr*ika har falskt vittnat för PU.
Citera
2023-09-28, 21:08
Medlem
En fraga har till Ugglan.

Laste igenom de senaste sidorna lite och det blir ju liksom inte bara en person som maste ljuga har som du stipulerar, det ar minst 4 andra personer som varit i samma sallskap. Och detta ar ju busenkelt att kolla aven for den mest inkompetente polis.

Forklara garna hur du tanker, for det har (om korrekt) ar ett valdigt starkt alibi som kan bekraftas av flertalet personer. Dessutom kvinnor, vilket gor det i mina ogon annu mera svarknackt med tanke pa brottet som avhandlas.
Citera
2023-09-28, 21:39
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Av allt det som jag tog upp i tidslinjen, kommenterade du ingenting förutom den påstådda taxiresan. Den verkar vara ditt enda halmstrå. Men det mest intressanta är att du hoppade över frågan som jag ställde, så jag tar den igen:

Vart gick du 04:30?

Citat:
Det kanske är en blandning? PU delar taxi med JJ (medan UK och två till åker med annan taxi till samma ställe, Bråtenvägen, som PU säger), för att sedan sova över hos UK?

Jag tror vi alla är överens om en sak här. Om PU har stått i taxikön med de tre tjejerna och åkt sedan med en av dem JJ till Bråten från taxistationen efter 3.00, om dessa tre tjejer har sagt detta och pratar sanning om detta, då spelar det ingen som helst roll vad PU gör sen efter detta vid 4.30 och framåt o s v . Om denna taxiresa har ägt rum, så kan han ALDRIG ha varit inblandad i Helenas försvinnande. No way.

Rent tidsteknisk kan han kanske till och med hinna fram i tid till taxistationen, men hur troligt är det ? Jag behöver inte ens gå in på detta ens. Då skall han i så fall tagit sig tillbaka in till centrum igen riven, smutsig och uppjagad efter att ha varit inblandad i Helenas försvinnande, gått och ställt sig i taxikön med tjejerna och samtalat som ingenting... Och varför då, för att få alibi så här sent i det skicket när tiden för försvinnandet ändå ägde rum 2.20-3.00 med dumpning av kroppen...? Make NO sense.

Nej, för att ha någon som helst chans att stämpla PU som inblandad i försvinnandet MÅSTE i alla fall denna taxiresa bort helt och hållet. Dessa tjejers vittnesmål skall aldrig då ha ägt rum, eller att alla tre ljuger om detta o s v.
Citera
2023-09-28, 22:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag tror vi alla är överens om en sak här. Om PU har stått i taxikön med de tre tjejerna och åkt sedan med en av dem JJ till Bråten från taxistationen efter 3.00, om dessa tre tjejer har sagt detta och pratar sanning om detta, då spelar det ingen som helst roll vad PU gör sen efter detta vid 4.30 och framåt o s v . Om denna taxiresa har ägt rum, så kan han ALDRIG ha varit inblandad i Helenas försvinnande. No way.

Rent tidsteknisk kan han kanske till och med hinna fram i tid till taxistationen, men hur troligt är det ? Jag behöver inte ens gå in på detta ens. Då skall han i så fall tagit sig tillbaka in till centrum igen riven, smutsig och uppjagad efter att ha varit inblandad i Helenas försvinnande, gått och ställt sig i taxikön med tjejerna och samtalat som ingenting... Och varför då, för att få alibi så här sent i det skicket när tiden för försvinnandet ändå ägde rum 2.20-3.00 med dumpning av kroppen...? Make NO sense.

Nej, för att ha någon som helst chans att stämpla PU som inblandad i försvinnandet MÅSTE i alla fall denna taxiresa bort helt och hållet. Dessa tjejers vittnesmål skall aldrig då ha ägt rum, eller att alla tre ljuger om detta o s v.

Förutom dessa tjejer ska ju dessutom två killar ha varit med. OM det är så att alla dessa personer bekräftat att PU stått vid dem och pratat, säg en halvtimme, innan taxiresorna avgår från stan, då finns det ingen tid för PU att ha varit inblandad i Helenas försvinnande (under förutsättning att Helena överfölls (?) ca kl 02.20-02.40). OM uppgifterna om taxiresorna är korrekta.

Taxichauffören borde ha förhörts. Minns någon om detta kommit fram?
Citera
2023-09-28, 23:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Som sagt så åkte jag med Jessica till Bråtenvägen. Där vi stod och pratade en tid före vi skildes åt.
Därefter gick jag upp till PK. Var uppskattat där någon timme.
Jag gick sedan hem och i stort vände. Då jag såg att Ulrika och Susanne var hemma och vakna. Hade ofta efterfest där och vi bodde rakt emot varandra. Så från min lägenhet såg jag då rakt över till deras lägenhet över gården.
Vid denna tid och framåt brukade vi umgås som kompisar på helger i bland.
Vi träffades och hade ofta väldigt trevligt tillsammans. Denna kväll var vi 5 personer med mig. Då Susanne hade kommit hem från någon fest hon varit på under kvällen. Ulrika och de två andra killarna åkte från Taxistationen samtidigt som mig och Jessica. Fast i var sina bilar och hem till Ulrika och Susanne.

Jag sov sedan över hos dem.

Du har namngivit två tjejer som ska ha åkt taxi. Du har också namngivit två killar. Vilka var de här två killarna som helt plötsligt dyker upp i din story? Det är inga problem att maska deras namn med ett * inbakat i namnet.
Citera
2023-09-29, 00:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Som sagt så åkte jag med Jessica till Bråtenvägen. Där vi stod och pratade en tid före vi skildes åt.
Därefter gick jag upp till PK. Var uppskattat där någon timme.
Jag gick sedan hem och i stort vände. Då jag såg att Ulrika och Susanne var hemma och vakna. Hade ofta efterfest där och vi bodde rakt emot varandra. Så från min lägenhet såg jag då rakt över till deras lägenhet över gården.
Vid denna tid och framåt brukade vi umgås som kompisar på helger i bland.
Vi träffades och hade ofta väldigt trevligt tillsammans. Denna kväll var vi 5 personer med mig. Då Susanne hade kommit hem från någon fest hon varit på under kvällen. Ulrika och de två andra killarna åkte från Taxistationen samtidigt som mig och Jessica. Fast i var sina bilar och hem till Ulrika och Susanne.

Jag sov sedan över hos dem.

Det är inte klokt, det här. Vi har nu namnen på två kvinnliga personer i taxikön, varav en påstås ha delat taxi med PU. Antingen ljuger PU om vem den personen var - eller så har Prinzezzan fel uppgifter. Dessutom har det nu tillkommit två okända manspersoner som vi väntar på identiteten på.

Jaha, då gick du till PK runt 04:30 ... Du vet, det här kommer IB03 inte att gilla, för han menar stenhårt att du var där 06:00. Jag försökte töja i tidsschemat så att du skulle ha kunnat vara där typ 04:45, men då fick jag skäll av IB03 för att jag typ "anpassade tidsschemat för att passa mina syften". Och vid 04:30 var PK enligt egen utsago precis hemkommen och knappt i säng. Du säger att du gick till PK cirka 04:30. Om taxin gick vid kanske 03:15, bör "ni" ha varit hemma vid senast 03:25. Om du skulle hålla fast vid att du och J*essica stod och pratade i en timma, kan du mycket väl ha gått till PK vid just 04:30, men om du och J*essica skulle ha stått och pratat i kanske bara 30 minuter, måste du ha varit hos PK redan vid kanske 03:55. (Nu går IB03 bananas.) Problemet är då bara att PK inte ska ha varit hemma. (Men absolut att han skulle ha kunnat vara det.)

Vi ponerar nu att du kom till PK vid typ 04:30, som är ditt "förstabud". (IB03 må förlåta.) Då råkar det falla sig så bra ("illa") att du kan ha varit den personen som parkerade din bil på sjukhusparkeringen vid 04:20. Tänk så det kan slumpa sig. Nu uppstår två frågor:

1) Om du var inblandad i Helenas försvinnande och hade parkerat din bil på sjukhusparkeringen vid 04:20, kan det mycket väl stämma att du dök upp hos PK vid kanske 04:30 i det kaosartade tillstånd som har beskrivits i tråden - men med den skillnaden att PK har kommit ihåg fel tidpunkt.
2) Nu blir det riktigt knepigt: Om du nu i stället verkligen hade stått och pratat med J*essica (oavsett hur länge), varför gick du då till PK, som du säger att du gjorde? Vad skulle du där att göra mitt i natten och våldgästa två sovande personer? Du hade naturligtvis ingenting alls där att göra vad punkt 2 anbelangar!

Om vi också ponerar att du lämnade PK:s lägenhet vid kanske 06:00, betvivlar jag starkt att det pågick någon efterfest. Vid det laget brukar alla ha slocknat efter en utekväll. Tyvärr har inläggen i tråden den senaste tiden gett dig nya "möjligheter" att svara med. Det första som du sa 2012 att du gjorde efter det att du hade varit hos PK - nämligen att du gick hem och lade dig - verkar du nu helt ha övergivit. Varför känns detta beteende igen?

Och nu menar du att du skulle ha sovit över hos "dem"?! Jo, tjenare! Förut var det bara UK som du sov över hos, nu är det hos både UK och SB! (Ja, jag förstår att du menar att de skulle ha delat lägenhet. Har någon möjlighet att kontrollera om det stämmer? Reimer? Thord?) Det finns inte på kartan att du skulle ha sovit över hos "dem" när avståndet är bara några tiotal meter till din egen lägenhet. Det händer inte. Till syvende och sist är det bara UK som du har nämnt, och som också är den som har gett dig alibi. Då borde ju också J*essica ha vittnat för dig, men så var det ju inte.

Jag är ledsen, men du förbättrar inte din situation. Du gör den hela tiden värre.
Citera
2023-09-29, 02:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Citat:
Efter statt har jag förmodligen minglat runt på stan, som inte var helt ovanligt efter en utekväll. För att lite senare bege mig mot taxistationen. Där jag träffade tre tjejbekanta varav en delade jag taxi med till Bråtenvägen.

Efter ha lämnat Taxin på Bråtenvägen har jag tagit mig till PK /.../.

Jag var som alla andra inne på Polisförhör för denna tid.. För att någon gång runt 2000 åter bli kallad till förhör. Då det ville komplettera uppgifter. Har aldrig varit varken anhållen eller häktad, som en del verkar tro.

Notera att PU nu har skalat ner "tre" taxitjejer till bara "två" ... Oklart varför. S*usanne verkar nu ha dykt upp på Bråten "någon annanstans ifrån" ...

Inte ord om att han, PU, skulle ha stått och pratat med J*essica, inte ... Märkligt. Jag tror inte alls på det som PU skriver nu om att han skulle ha stått och pratat med J*essica. Det är en ren och skär efterhandskonstruktion för att ge sig själv alibi. Jag tror att han struntar i om "fel" folk läser hans svammel, han vill bara försöka att rädda sig här i offentligheten. I citatet nedan "minns han inte".
Citat:
Efter resan med Taxin, som stannade Bråtenv/Akaciast..Gick jag upp till PK.. Minns inte om bägge klev av där eller om J fortsatte med Taxin hem.

Fortfarande sitter du, IB03, fast i tänket att kroppen måste ha dumpats direkt. Varför måste den ha dumpats direkt? Jag förstår inte. Varför kan kroppen inte lämnats kvar en kortare tid? Eller blivit liggande i ett bagageutrymme? Fler personer kan väl ha varit med vid typ 02:20? Eller?

Jag skriver alltid "den påstådda taxiresan" därför att jag tror inte att just den taxiresan ägde rum. Som jag har förstått det ska J*essica inte ha hörts av utredarna förrän många år senare. Varför dröjde det så länge? Varför gick hon inte till polisen redan 1992 med just den specifika uppgiften? Vi vet att PU var inne på nytt (nya?) förhör just runt år 2000***, så kanske ligger förklaringen där? Och då var det ju så dags. Däremot ska Ulr*ika ha hörts mycket tidigare eftersom hon vittnade för PU.
Nu påstår PU att han skulle ha stått och pratat med J*essica mellan 30 minuter och en timma, men i citatet nedan "minns" han inte ...
Citat:
Efter resan med Taxin, som stannade Bråtenv/Akaciast..Gick jag upp till PK.. Minns inte om bägge klev av där eller om J fortsatte med Taxin hem.

Och är det inte märkligt att PU har en minneslucka mellan just 02:00 och 03:00, för att sedan minnas alla detaljer vid taxistationen?! Tänk att minnet kunde hoppa igång "bara sådär" ...

Vem som helst med normal analytisk förmåga måste kunna se och begripa att det är något som är väldigt fel och konstigt här. Jag köper inte PU:s taxihistoria. Det är för många märkligheter med den, och som jag tar upp.

Och tänk vad jag gillade Lalajlaj när det begav sig 2012. Han sa rakt ut redan då att han inte trodde på PU!

*** Angående förhöret "runt 2000" ändrade sig PU faktiskt. Först sa han att hade varit inne på förhör just "runt 2000", men senare ändrade PU sig till 1998! Notera att PK påstår att han kontaktade polisen antingen 1996 eller 1997.
Citat:
Det stämmer att jag har skrivit och försökt att vid tillfällena för förfrågan om tid för förhör, uppskattat tiden till någonstans runt 2000. Detta var då en uppskattning av denna tid. Sedan har jag som du även tydligt medtagit, gjort en rättelse till juni 1998.
Citat:
Nej, inget förhör 2001. Det enda som varit är 1998.

För mig är det uppenbart att PU håller inne med information. Och när det gäller PU:s svar i tråden 2012, vill jag hävda att PU har en minneslucka som sträcker sig från 02:00 till minst 06:00 i och med besöket hos PK, vilket också Lalajlaj anser på sidan 504, där han påpekar att PU inte har kunnat visa vad han gjorde mellan 02:00 och 06:00 - och då är ändå den påstådda taxiresan "känd" sedan 62 sidor bakåt ...

Ta er alla tiden att läsa igenom PU:s inlägg med start på sidan 442 och framåt så förstår ni varför jag inte tänker släppa honom! Åren är 2012 och 2019.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-29 kl. 02:18.
Citera
2023-09-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Notera att PU nu har skalat ner "tre" taxitjejer till bara "två" ... Oklart varför. S*usanne verkar nu ha dykt upp på Bråten "någon annanstans ifrån" ...

Inte ord om att han, PU, skulle ha stått och pratat med J*essica, inte ... Märkligt. Jag tror inte alls på det som PU skriver nu om att han skulle ha stått och pratat med J*essica. Det är en ren och skär efterhandskonstruktion för att ge sig själv alibi. Jag tror att han struntar i om "fel" folk läser hans svammel, han vill bara försöka att rädda sig här i offentligheten. I citatet nedan "minns han inte".

Fortfarande sitter du, IB03, fast i tänket att kroppen måste ha dumpats direkt. Varför måste den ha dumpats direkt? Jag förstår inte. Varför kan kroppen inte lämnats kvar en kortare tid? Eller blivit liggande i ett bagageutrymme? Fler personer kan väl ha varit med vid typ 02:20? Eller?

Jag skriver alltid "den påstådda taxiresan" därför att jag tror inte att just den taxiresan ägde rum. Som jag har förstått det ska J*essica inte ha hörts av utredarna förrän många år senare. Varför dröjde det så länge? Varför gick hon inte till polisen redan 1992 med just den specifika uppgiften? Vi vet att PU var inne på nytt (nya?) förhör just runt år 2000***, så kanske ligger förklaringen där? Och då var det ju så dags. Däremot ska Ulr*ika ha hörts mycket tidigare eftersom hon vittnade för PU.
Nu påstår PU att han skulle ha stått och pratat med J*essica mellan 30 minuter och en timma, men i citatet nedan "minns" han inte ...

Och är det inte märkligt att PU har en minneslucka mellan just 02:00 och 03:00, för att sedan minnas alla detaljer vid taxistationen?! Tänk att minnet kunde hoppa igång "bara sådär" ...

Vem som helst med normal analytisk förmåga måste kunna se och begripa att det är något som är väldigt fel och konstigt här. Jag köper inte PU:s taxihistoria. Det är för många märkligheter med den, och som jag tar upp.

Och tänk vad jag gillade Lalajlaj när det begav sig 2012. Han sa rakt ut redan då att han inte trodde på PU!

*** Angående förhöret "runt 2000" ändrade sig PU faktiskt. Först sa han att hade varit inne på förhör just "runt 2000", men senare ändrade PU sig till 1998! Notera att PK påstår att han kontaktade polisen antingen 1996 eller 1997.

För mig är det uppenbart att PU håller inne med information. Och när det gäller PU:s svar i tråden 2012, vill jag hävda att PU har en minneslucka som sträcker sig från 02:00 till minst 06:00 i och med besöket hos PK, vilket också Lalajlaj anser på sidan 504, där han påpekar att PU inte har kunnat visa vad han gjorde mellan 02:00 och 06:00 - och då är ändå den påstådda taxiresan "känd" sedan 62 sidor bakåt ...

Ta er alla tiden att läsa igenom PU:s inlägg med start på sidan 442 och framåt så förstår ni varför jag inte tänker släppa honom! Åren är 2012 och 2019.

Det finns ju faktiskt en poäng i/Något märkligt att gå in och skriva på en FB tråd och hävda minneslucka om du har ett starkt alibi... har du alibi så avskrivs du ju om ditt alibi håller. Visst det kan tillkomma senare om du måste få tag i personen men det kan ju tyckas märkligt om det inte dyker upp på ett par år. Du inkallas till förhör och helt plötsligt har du alibi men inte förrän senare på natten.. då får man hoppas att man kan dra slutsatsen att det vittnet gör att du rent tidsmässigt inte kan ha utfört sagda gärning..

Men som sagt det klingar inte gott om man har minneslucka den tiden som det kan ha hänt något sen helt plötsligt kommer ihåg stora detaljer kring just händelsen som kan avskriva dig...

Kanske inte betyder att personen är GM i fråga men det lutar ju åt att man har information om vad som hänt men vill inte uppge den eller så är personen direkt inblandad, iaf i min bok.
Citera
2023-09-29, 13:04
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Ja, jag vet att systrarna sade i media vid tiden för häktningsförhandlingarna mot EA, att de inte kände till EA. Så just det får inte jag heller ihop. Om det är på det sättet, så är det märkligt att det inte har kommit fram något om detta. Allt kommer väl visserligen inte till allmänhetens kännedom, men någonting borde man väl ha hört?

JA bodde/bor inte i Mariestad, utan på en ort inte alltför långt från M-stad. Han ska ha haft en vit Opel Kadett. Brödernas mor ska ha arbetat vid sjukhuset i Mariestad, men av vad jag förstår så bor hon och maken på samma ort som JA.

Ja, Helena var i Grekland med syster U.

Citat:
Jag har fått uppgifter som säger att EA och hans bror JA hade tillgång till en båt, vilken ska ha legat i hamnen i Mariestad. Helena ska ha åkt med denna båt innan försvinnandet. Båten ska ha sålts ett par veckor efter försvinnandet. Någon som också har samma uppgifter och/eller som vet om polisen kollat upp detta?

Informationen innefattar också uppgiften att Helena träffade JA - ev. också EA - under Greklandsresan strax innan försvinnandet. Helena ska, enligt uppgiften, ha umgåtts med någon av dem efter att de kom hem från resan. Någon som vet/hört något om detta?

Du har så mycket intressant information. Vilken kommun skall denne JA och hans mor ha bott i?
Citera
2023-09-29, 22:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag har fått uppgifter som säger att EA och hans bror JA hade tillgång till en båt, vilken ska ha legat i hamnen i Mariestad. Helena ska ha åkt med denna båt innan försvinnandet. Båten ska ha sålts ett par veckor efter försvinnandet. Någon som också har samma uppgifter och/eller som vet om polisen kollat upp detta?

Informationen innefattar också uppgiften att Helena träffade JA - ev. också EA - under Greklandsresan strax innan försvinnandet. Helena ska, enligt uppgiften, ha umgåtts med någon av dem efter att de kom hem från resan. Någon som vet/hört något om detta?

Citat:
Ja, jag vet att systrarna sade i media vid tiden för häktningsförhandlingarna mot EA, att de inte kände till EA. Så just det får inte jag heller ihop. Om det är på det sättet, så är det märkligt att det inte har kommit fram något om detta. Allt kommer väl visserligen inte till allmänhetens kännedom, men någonting borde man väl ha hört?

JA bodde/bor inte i Mariestad, utan på en ort inte alltför långt från M-stad. Han ska ha haft en vit Opel Kadett. Brödernas mor ska ha arbetat vid sjukhuset i Mariestad, men av vad jag förstår så bor hon och maken på samma ort som JA.

Ja, Helena var i Grekland med syster U.

Citat:
Det här (och en del annat, som jag valt att utelämna här i tråden) är för mig helt nya uppgifter. Fick infon mycket nyligen, och har därför inte haft möjlighet att få uppgifterna verifierade. Det var därför jag i inlägget skrev och frågade om även andra har samma uppgifter och/eller hört något om detta.

Citat:
Jag vet inte. Det kan ju vara så att de inte kände igen EA, och att uppgiften är fel. Det kan även ha gällt brodern, att det var han som ska ha varit i Grekland och att Helena hade umgåtts lite med honom efter det att hon (de?) kom hem. I så fall är det inte konstigt om systrarna inte kände igen just EA. Men det blir bara spekulationer. Uppgifterna verkar dock mest fokusera på brodern.

Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
Du har så mycket intressant information. Vilken kommun skall denne JA och hans mor ha bott i?

BOOM ! Detta har jag missat helt, nästan för bombshell för att vara sant.

En broder JA, det går ju kolla upp med Skatteverket på måndag om han har en bror som heter så. Vit Opel Kadett, men herre... ja, skulle han ha en sådan bil så kan han vara mannen på Runstensvägen med stor sannolikhet,. Men bakgrund av vad alla konstigheter EA har sysslat med strax efter försvinnandet så...

Här är den tredje mannen i så fall om detta tips stämmer. EA,PN och JA, där är i så fall mördartrion.

Prinzezzan återkom gärna om detta. Vet du något mer om tipsaren, kom det bara i PM anonymt eller ?

Det är ju trots allt lite info ovan som vi kritiskt får analysera. Jag har svårt att tro att de har träffat EA t e x på Greklandsresan, detta borde framkommit att de gjort det i så fall . Kan de träffat brodern JA där ? Svårt att veta , möjligt. Men det är ändå just bilen då som är mycket intressant och mannen på Runstensvägen som inte gett sig till känna trots att Polisen har velat komma i kontakt med mannen.
Senast redigerad av IB03 2023-09-29 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in