2023-09-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som du märker av din egen text så ser du att det gärna svävar iväg lite när man sla försöka bevisa MH:s inblandning i mordet.

Det finns inga bevis för att MH hållit i händerna. Det har inget 100 % stöd från rättsmedicinarna.

Det blir liksom lite tokigt om MH ska sitta på livstid för att det enda beviset som fanns var JJ:s intygande och att det inte finns motvärnsskador. Då är rättsstaten i gungning kan man tänka.

Så det behövs mer än så. Du nämner en rad omständigheter men inga konkreta bevis där man tänker shit ja just det ja där satt den. Där har vi ett väldigt bra bevis, så vill jag att man ska tänka.

Sen är ju grejen att JJ:s förskönande av strypningen inte är nån liten grej. Det ska ju fem(!) rättsläkare dividera om i hovrätten. Har aldrig hört på maken.

Jag håller inte med om att en lögn är mindre viktig där om den lätt går att motbevisa. Hade den varit lätt att motbevisa så hade vi inte haft alla de här turerna med rättsläkarna tänker jag. Men jag förstår hur du tänker.

Samtidigt så hur ska man beslå MH med lögn här då? Hur ska åklagaren bevisa att MH ljuger? Så pass att hovrätten blir övertygad då det inte finns någon teknisk bevisning som binder henne till strypningen?

Först och främst måste jag få säga att jag respekterar dej för din kunskap när det gäller teknologi och telefoni och du har alltid varit saklig och opartisk i alla trådar jag har följt dej i.

Men jag tycker till motsatt av dej att det skulle vara fel om Johanna blir dömd till livstid utan ett en enda bindande bevis på att det var just hon som mördade Tove.

Att bägge två ljuger som en borstbindare tvivlar jag inte en sekund på och jag är sjukt glad att det inte är jag som ska avgöra dom i HR.
Citera
2023-09-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag infogar en kommentar angående TRs livstidsdom mot Maja från advokat Leif Silbersky. Du verkar inte ensam om att anse att det saknas tillräckligt med bevis för att fälla Maja för mord. Vi får ser hur HR kommer att resonera. Nu är citatet från april men jag kan inte se att det har tillkommit något nytt som kan ha förändrat hans uppfattning.

Tingsrätten har lagt ribban för lågt – det saknas tillräckliga bevis för att döma 18-åringen för mordet på Tove. Det anser den erfarne försvarsadvokaten Leif Silbersky. – Jag är väldigt förvånad, säger han om domen.

Leif Silbersky säger att det inte finns några bevis som tyder på att 18-åringen haft fysisk kontakt med Tove i samband med att hon dog.

Rättsläkaren håller med 18-åringen om att det inte finns något som säger att hon haft någon fysisk kontakt med den avlidna. Utan det kan vara så att den skadebild som uppvisas har uppkommit på annat sätt, säger Leif Silbersky.

Det är förvånansvärt för det brukar vara så i svensk rätt att medtilltalades uppgifter måste tas med en väldigt stor nypa salt, om det inte finns annan bevisning som visar att de uppgifterna är riktiga, säger Leif Silbersky och tillägger:
– Och det finns inte enligt mitt sätt att se på det i det här målet.

Källa TT 19 april 2023

Han är ”spot on” det jag och kanske nån mer här menar med avsaknad av bevisning. Min ”lista” osv. Den fysiska kontakten bör bevisas efter de omständigheter som är kända i fallet.

I andra fall som gäller mord finns andra omständigheter som inte går att applicera här just kring den fysiska kontakten med offret eller vapnet/tillhygget.

Givetvis har en medtilltalads uppgift ett visst värde men inte utan att det stöds av annan bevisning. Annars skulle ju tilltalade kunna peka ut andra kors och tvärs.

Så lite ordning måste det vara kring de här bitarna så professorer (finns fler än GW som uttalat sig i termer av ”konstigt” och onödigt”) och erfarna försvarsadvokater samt vi lekmän behöver bli så här förvånade.

Tack för de citaten där.
Citera
2023-09-28, 23:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Jag tycker att Maja låter uppriktig när hon beskriver hur det låter när Tovedras i gruset t ex. Och när hennes huvud slår mot trädstammar. Även när Maja berättar om det obhagliga när Johanna berättar om att Toves ansikte smält och att stora delar av hennes hår smält bort.

När Johanna reagerar positivt efter att dumpningen och bränningen är avklarade, och vid besöket vid Illharjen när Johanna säger att hon inte mått så bra på länge, då verkar Maja illa berörd.

Det är observartioner som innefattar känslor, något som vi inte har hört Johanna berätta om på ett trovärdigt sätt.

Det blir de taffliga försöken att få andra att tro att hon ville göra en fin begravning, med ljus och kremering, som hon alltid själv önskat. Johanna berättar att Maja tyckte att det var obehagligt att se Tove, men själv då.

Det du beskriver här är inte vad som bevisligen har hänt - utan Majas påståendena om Johanna och om sina egna lite ”finare och oskuldsfulla” reaktioner.
Du vet Maja som bevisligen inte är en vän av sanningen direkt.
Senast redigerad av coli 2023-09-28 kl. 23:51.
Citera
2023-09-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det behöver väl inte bevisa att någon mördat Tove ensam?

Det räcker väl med att man kan bevisa att hon gjort det, ensam eller tillsammans med någon.

Nu har rättsläkaren sagt att det är fullt möjligt att en ensam gm kunnat utföra mordet också.

Jo men vart är det huggit i sten att Johanna mördade Tove, eller finns det bevis mot Johanna som inte är tagit upp i FUP.
Citera
2023-09-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Några reflektioner runt förloppet...

AL:s vittnesmål under rättegången:

"Första fasen brukar beskrivas som andnöd eller lufthunger. Då känner man panik och man har kraftiga andetag, hjärtfrekvensen går upp och blodtrycket går upp och man kämpar helt enkelt för luft.

Och den första fasen brukar man säga kan vara upp till en minut, en minut och 20 sekunder.

Efter det börjar så kallad konvulsionsfas där kroppen och viljemässig muskulatur i kroppen kontraherar, det är ju konvulsionsfas, det ser ut som epileptiskt anfall. Och i den fas, den fasen brukar vara upp till 2 minuter."

Hon beskriver vidare den tredje fasen med agonal andning där processen inte kan hävas, för att slutligen nämna agonal fas.

Åklagare: - Kan medvetslöshet inträda tidigare i det här förloppet?

AL: "Ja, det kan det ju göra absolut. Redan under första fasen med lufthunger och man kan förlora medvetandet redan då, ja. Absolut."

Efter c: a en minut inträder konvusionsfasen där musklerna kontraherar som vid ett epileptiskt anfall. Här är offret oförmögen att försvara sig.

När J ställer sig på sina knän som hon beskriver, har T gått in i tredje fasen - agonal andning. 2-3 minuter har nu förflutit.

Om man betänker att ett enda kraftigt, stabilt och djupt tryck har utövats ända ner till sidan av halskotpelaren - utan att byta grepp - så har T enligt AL, blivit inkapaciterad relativt omgående för att strax därefter bli medvetslös med oförmåga att försvara sig.
Byter förövaren grepp så kommer offret också att eventuellt kunna dra åt sig viss luft vid bytet vilket inte ska ha skett i det här fallet.

De ljud i form av dunsar och andra ljud - kan beskrivna trampljud ha varit sparkar? - hörs enligt vittnesmål under c: a 1 1/2 minut innan grannen går upp och ställer sig utanför dörren. Tystnad i drygt en minut tills de 8-10 slagen hörs alltså. Därefter åter tyst.

Tack för bra påminnelse om detta som alltid ger bra stöd när det ska diskuteras vad som hände där. Om jag förstått det rätt så var det inte flera röriga grepp om halsen utan ett mer ”låst” och långvarigt grepp kan man tolka det som.

Snart ställs det rättsmedicinska rabaldret på sin spets och man är väldigt nyfiken att följa det nästkommande veckor med de förkunskaper man snappat upp via andra här i tråden.
Citera
2023-09-28, 23:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han är ”spot on” det jag och kanske nån mer här menar med avsaknad av bevisning. Min ”lista” osv. Den fysiska kontakten bör bevisas efter de omständigheter som är kända i fallet.

I andra fall som gäller mord finns andra omständigheter som inte går att applicera här just kring den fysiska kontakten med offret eller vapnet/tillhygget.

Givetvis har en medtilltalads uppgift ett visst värde men inte utan att det stöds av annan bevisning. Annars skulle ju tilltalade kunna peka ut andra kors och tvärs.

Så lite ordning måste det vara kring de här bitarna så professorer (finns fler än GW som uttalat sig i termer av ”konstigt” och onödigt”) och erfarna försvarsadvokater samt vi lekmän behöver bli så här förvånade.

Tack för de citaten där.

Nej den gode Silbersky är ute och cyklar här.
Den fysiska kontakten är både erkänd och förutsatt - för både Johanna och Maja har lindat lakan och påsar runt, burit, tappat, baxar och släpat kroppen.

Även om inte 17 dygn i skogen hade förstört det mesta av spår i form av fingeravtryck, DNA, fibrer, saliv och hårstrån - så hade själva gravfridsbrottet som båda erkänt, gjort det omöjligt att fastställa vem som gjort vad när Tove dödades.

Det är så extremt ovanligt att någon som gjort det Johanna och Maja gjorde med Toves kropp för att dölja mordet, kommer på idéen att påstå sig vara oskyldig till mordet, att det antagligen inte finns i Silberskys begreppsvärld.

Folk som deltagit i att locka hem ett mordoffer de bråkat med, befunnit sig på samma plats när offret mördas och sedan dumpat och gömt kroppen och ljugit om det i veckor - har i princip alltid också deltagit i mordet. Så ser kriminalstatistiken ut - två gärningsmän gemensamt och i samförstånd.
Citera
2023-09-28, 23:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det du beskriver här är inte vad som bevisligen har hänt - utan Majas påståendena Johanna och om sina egna lite ”finare och oskuldsfulla” reaktioner.
Du vet Maja som bevisligen inte är en vän av sanningen direkt.
Det blev något knas med citeringen, orden är Notknapparens, inte mina.

Vad menar du bevisligen har hänt?
Citera
2023-09-28, 23:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det behöver väl inte bevisa att någon mördat Tove ensam?

Det räcker väl med att man kan bevisa att hon gjort det, ensam eller tillsammans med någon.

Nu har rättsläkaren sagt att det är fullt möjligt att en ensam gm kunnat utföra mordet också.
Det som framgick mellan raderna och därmed otydligt under rättegången, har hon/de nu uttryckt sig rakt på sak om. Det är ju flera omständigheter eller faktorer som sammantaget bidrar till att J har kunnat utföra mordet på egen hand.

Det går aldrig att komma ifrån grannarnas vittnesmål som väger tungt; att den höga dunsen de hörde runt 02:30 och efterföljande ljud, var när T föll till golvet, det kan väl ändå ses som obestridliga fakta och inget att ifrågasätta när det kommer till att skilja lögn från sanning; vissa fundament är nödvändiga att utgå från i diskussioner, annars hamnar man fort i en återvändsgränd.

M och J var överens i de flesta förhören om ett kökssamtal där M går till vardagsrummet.
Att M håller fast vid den delen överensstämmer med grannarnas vittnesmål. M:s redogörelse för första gången hon stiger upp för att se T i köket faller väl samman med att dunsen hörs efter kl 02:26 när hon har lämnat tjejerna och gått tillbaka till sängen. Detta handlar om teknisk bevisning som också tingsrätten godkände.

De frågetecken som uppstår i M:s berättelse är att hon aldrig uppmärksammade ljud under tiden, vilket får ses som en sannolik lögn. - Varför hon vill slippa att konfronteras med de frågorna, vet bara hon i sådana fall.
Det andra frågetecknet är var T är när M går till badrummet kl 02:43. Att T är avliden här, är mycket troligt men var ligger hon? Att M skulle sitta i badrummet om T låg där, är osannolikt.

I övrigt går stegserierna ihop med vad M berättar.

Angående J, så drar hon ännu fler lögner i sitt nya scenario; sett till vittnesmål så är tiden alldeles åt skogen fel. Hon drar en vals om en rundvandring i vardagsrummet och uttrycker att hon "faktiskt" inte vet om de tittade in i köket (lögn).
Vad som stämmer är den version hon ger åt grannen för den måste hon hålla fast vid; T faller med en duns. Att hon nämner att T slår i huvud och rygg rejält är för att kunna förklara T:s skador, hon har framförhållning här och tänker slugt.
Vidare så ljuger hon om 10 sekunders strypning, även om T kan ha förlorat just försvarsförmågan snabbt som AL är inne på.

Lögnerna avlöser varandra; efteråt tillbringar hon tid åt att städa, ta av sig våta strumpor, gå mellan vardagsrum och badrum för att titta till T och se om hon är vid liv.

M säger inget utan finns där som en skuggfigur hela tiden.

För att kunna definiera mordet som en olycka och för att hämnas på M (J har en historik av att aldrig låta någon av hennes forna vänner eller pojkvänner undslippa hämnd) så måste hon reagera och agera därefter.
M får därför rädda J från en säker strypdöd och ta ner T:s armar. Att J sedan skulle ha koll på juridik och hur två gärningspersoner inverkar på strafflängden, är direkt långsökt utan verklighetsförankring - hur många 20-åringar är införstådda med den juridiska delen och även om så vore; vad väger tyngre - att få slå två flugor i en smäll och få in både hämnd och olycka eller att låta förrädaren M få sova sött?

Svaret är enligt mig, givet. Baserat på J:s personlighet och hämndhistorik så faller det sig som jag ser det, naturligt för henne att lägga upp sin sanningsversion - som egentligen innehåller fler lögner än den förra - på det här viset.

Det är nog lätt att fastna i att hon har erkänt fällningen och strypgreppet och bortse från resten som åtminstone till vissa delar sannolikt är ren bullshit. För att framställa sig själv i bättre dager.
Citera
2023-09-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är beundransvärt att du har kunnat bidra till utredningen med din kunskap och jag hoppas att det togs emot med tacksamhet

Jag har upplevt dig i tråden som objektiv och inte hållt M bakom ryggen

Man får ha sina egna spekulationer men jag blir illa berörd av ett nervärderande och kränkande sätt mot skribenter
Det har skrämt bort flera från tråden och det är jättetråkigt
och tyvärr så fortsätter det trots att man säger ifrån

Det som gör att jag tror M ljuger
är just hennes sovschema
Jag får inte ihop det och att hon inte hört och sett någonting
Det är inget jag tror på
Finns det möjlighet att få se tillläggsprotokollet?

Tack för feedbacken.

Ställer man lite obekväma och ”tuffa” frågor så blir det lätt så att man blir anklagad för att ta någons parti.

Samtidigt så har jag själv inga problem med att någon väljer sida s a s. Men då tycker iaf jag att man ska ha bra argument för det. Och sen vad jag menar med ”bra” är ju inte att man måste vara nån expert men det är nog bra att sätta sig in lite hur rätten funkar innan man drar de stora växlarna.

Hennes ”sovschema” och faktum att Tove verkar vara borttrollad från badrummet är besvärande omständigheter för MH, men det ska ju samtidigt bevisas att det hon säger inte stämmer. Helt sanningsenlig kanske hon inte är men samtidigt så tror jag att hon har en del utmaningar rent ”intelligensmässigt” m.m som gör att hon liksom inte simmar som fisken i vattnet i sammanhanget som ledde fram till den här natten eller i den efterföljande utrednings- och rättsprocessen.

Det här fallet blir ju lite unikt i den bemärkelsen att det är ett slutet rum, en pekar ut den andra som säger att den inte deltagit och sen går det liksom inte att få ihop det trots viss teknisk bevisning om att MH varit i rörelse.

Men rörelserna matchar inte annan bevisning fullt ut. Och rätten kan ju liksom inte dra tiderna hit och dit som de ”vill” för att få ihop en fällande dom. De måste döma efter det som går att bevisa.
Citera
2023-09-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Några reflektioner runt förloppet...

AL:s vittnesmål under rättegången:

"Första fasen brukar beskrivas som andnöd eller lufthunger. Då känner man panik och man har kraftiga andetag, hjärtfrekvensen går upp och blodtrycket går upp och man kämpar helt enkelt för luft.

Och den första fasen brukar man säga kan vara upp till en minut, en minut och 20 sekunder.

Efter det börjar så kallad konvulsionsfas där kroppen och viljemässig muskulatur i kroppen kontraherar, det är ju konvulsionsfas, det ser ut som epileptiskt anfall. Och i den fas, den fasen brukar vara upp till 2 minuter."

Hon beskriver vidare den tredje fasen med agonal andning där processen inte kan hävas, för att slutligen nämna agonal fas.

Åklagare: - Kan medvetslöshet inträda tidigare i det här förloppet?

AL: "Ja, det kan det ju göra absolut. Redan under första fasen med lufthunger och man kan förlora medvetandet redan då, ja. Absolut."

Efter c: a en minut inträder konvusionsfasen där musklerna kontraherar som vid ett epileptiskt anfall. Här är offret oförmögen att försvara sig.

När J ställer sig på sina knän som hon beskriver, har T gått in i tredje fasen - agonal andning. 2-3 minuter har nu förflutit.

Om man betänker att ett enda kraftigt, stabilt och djupt tryck har utövats ända ner till sidan av halskotpelaren - utan att byta grepp - så har T enligt AL, blivit inkapaciterad relativt omgående för att strax därefter bli medvetslös med oförmåga att försvara sig.
Byter förövaren grepp så kommer offret också att eventuellt kunna dra åt sig viss luft vid bytet vilket inte ska ha skett i det här fallet.

De ljud i form av dunsar och andra ljud - kan beskrivna trampljud ha varit sparkar? - hörs enligt vittnesmål under c: a 1 1/2 minut innan grannen går upp och ställer sig utanför dörren. Tystnad i drygt en minut tills de 8-10 slagen hörs alltså. Därefter åter tyst.

Så här svarar FBI.

To kill the person you would have to continue to apply pressure sufficient to strangulate for about 4–5 min in order to ensure death…probably longer in some cases.

That is why it is one of the more horrible and harshly punished murders. It takes a long time to do. You have a minimum of 3–6 min to sit there quietly with the person unconscious squeezing with time to stop and reconsider. It’s not a trigger pull instant decision. It’s a process. You can’t argue self defense or heat of the moment with strangulation. You had a long time with the person utterly defenseless to stop and come to your senses as it were.

There is a big difference in choking someone long enough to put them to sleep and causing their heart to stop and brain activity to cease. Many victims of attempted murder by strangulation survived because their would be killer stopped too soon.
Citera
2023-09-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jo men vart är det huggit i sten att Johanna mördade Tove, eller finns det bevis mot Johanna som inte är tagit upp i FUP.

😎 för att svara på ditt inlägg.

Nej det finns inga "bevis" för att Johanna strypt Tove annat än från Johannas redogörelse och vad som kommit fram under förhandlingarna i TR.

FUP,en ska vi inte ta i beaktande. Endast det som framkommit under förhandlingen i TR samt RL utlåtande.

Den Dom som har fallit i TR är vägt från de tilltalades ombuds framställningar gent ÅK framställan samt kärandes ombud framställningar och även från RL.

Vad menar du med bevis? DNA? Toves kropp blev bränd samt låg i skogen under en längre tid.

De båda tilltalade Maja och Johanna har fördröjt återfinnadet av Toves kropp och därmed försvårat sökning av DNA.

"Bevis" finns i erkännande från Johanna samt omständigheter i övrigt.
Citera
2023-09-29, 00:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det blev något knas med citeringen, orden är Notknapparens, inte mina.

Vad menar du bevisligen har hänt?

Det som tydligen var Notknapparens och inte ditt citat, beskriver ju inget som egentligen går att ”bevisa”. Det är en beskrivning av vad som hänt mellan två personer utan några vittnen.

Eftersom Maja inte har en historik av sanningssägare är det väldigt vanskligt att ta hennes uppgifter om Johannas oberördhet eller glädje som sanning eller ”bevis”.
Maja har många egoistiska orsaker att framställa sig själv som ” oskyldig och oskuldsfull” jämfört med den ”ondsinta och skadeglada” Johanna.

Det som däremot får anses fastställt är att Maja själv spelade spel när hon kom hem efter mordet och dumpningen och att hon uppträdde som vanligt, åt med god aptit och var helt oberörd dagen efter, enligt hennes föräldrar.
Senast redigerad av coli 2023-09-29 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in