Citat:
Tack, det var ändå vänligt av dig att förklara det. Tack!
Jag önskar att åklagaren hade varit mindre minimalistisk, tömt grannens mobil på det som var nödnvändit för att fastställa en säkrare tid för brottet, varit noggrannare med det som Avel nämnt bl a stegräknaren och det som kunnat göras för att säkra Toves icloud osv, allt för att få fram så mycket som möjligt av sanningen. Rekonstruktioner, som även rättsläkarna efteryste. Båda grannvittnena, dvs både son och far mm. Nya undersökningar av de utrymmen som Maja lämnat förslag på som gömställen för Toves kropp osv.
Det är mycket möjligt att man ändå inte fått klarhet i vad som har hänt, men ingen ska behöva riskera att dömas mot sitt nekande utan en robust utredning med en tydlig indiciekedja som ger svar på de frågor som ett indiciemål ska svara på: Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad?
Här tycker jag inte att man har fått svar på de frågorna vad gäller Majas del.
Jag önskar att åklagaren hade varit mindre minimalistisk, tömt grannens mobil på det som var nödnvändit för att fastställa en säkrare tid för brottet, varit noggrannare med det som Avel nämnt bl a stegräknaren och det som kunnat göras för att säkra Toves icloud osv, allt för att få fram så mycket som möjligt av sanningen. Rekonstruktioner, som även rättsläkarna efteryste. Båda grannvittnena, dvs både son och far mm. Nya undersökningar av de utrymmen som Maja lämnat förslag på som gömställen för Toves kropp osv.
Det är mycket möjligt att man ändå inte fått klarhet i vad som har hänt, men ingen ska behöva riskera att dömas mot sitt nekande utan en robust utredning med en tydlig indiciekedja som ger svar på de frågor som ett indiciemål ska svara på: Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad?
Här tycker jag inte att man har fått svar på de frågorna vad gäller Majas del.
🤗🌹
Nej jag tror inte heller att vi kommer att få fram exakt vad som har inträffat.
Man kommer att utgå från indicier, vad som har hänt innan, vid dådet men också också efter, även om "efter" inte ska vara en bedömning för samförstånd till mord.
Om man ska vara riktigt klarsynt, skulle inte Johanna erkännt stryptaget på Tove kunde Johannas försvar fortfarande peka på en annan förövare alternativt dråp.
Den lista på "bevis" finns inte annat än för gravfridsbrott för de båda tilltalade, men det finns indicier samt Johannas erkännande som talar för något annat samt det som har skett tidigare.
Hade de båda tilltalade sagt att Tove snubblat och dött pga olyckliga omständigheter hade ÅK haft en jobbig uppförsbacke.
Jag reagerar på Johannas vittnesmål där hon använder ordet NI (vad håller NI på med) inte för att jag är urgammal men uttrycket NI är gammalmodigt om man menar en ensam person.
Tyvärr tror jag att de båda tilltalade har varit aktiva på mordet på Tove.