2023-09-24, 14:09
Moderator
Diagorass avatar
Det har börjat uppstå sprickor i fasaden hos ett antal fastighetsbolag. Här finns potential till en stor smäll eftersom det är många miljarder som ska refinansieras och tillgångar som kan minska drastiskt i värde. Jag skulle inte vilja sitta med bostadsobligationer i högt belånade fastighetsbolag just nu. De flesta känner till problemen i SBB men det finns fler bolag i liknande situation.

Citat:
Fastighetsbolaget närmar sig kollaps

Studentbostäder i Norden där Fastator är huvudägare och Björn Rosengren länge var ordförande är ett riktigt haveri. Med hög skuldsättning, låneförfall och svaga ägare klämtar nu klockan för bolaget.

https://www.di.se/analys/fastighetsb...r-sig-kollaps/

Citat:
Över 6 miljoner svenska pensionskonton har fått sina pengar investerade i Heimstaden Bostad – en investering med risk för kommande miljardnedskrivningar.

Mer än 70 miljarder kronor står nu på spel, motsvarande i snitt minst 12.000 kronor per pensionssparare.

https://www.di.se/nyheter/pensionsmi...0-per-sparare/
Citera
2023-09-24, 17:29
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Det har börjat uppstå sprickor i fasaden hos ett antal fastighetsbolag. Här finns potential till en stor smäll eftersom det är många miljarder som ska refinansieras och tillgångar som kan minska drastiskt i värde. Jag skulle inte vilja sitta med bostadsobligationer i högt belånade fastighetsbolag just nu. De flesta känner till problemen i SBB men det finns fler bolag i liknande situation.

https://www.di.se/analys/fastighetsb...r-sig-kollaps/

https://www.di.se/nyheter/pensionsmi...0-per-sparare/

Bra att fastighetsbolagen och bostadsbubblan kollapsar. Ser verkligen fram emot det men är tveksam om det verkligen kommer att hända. Alla har väl skrikit om att bostadsbubblan ska kollapsa från 2014 eller däromkring och det verkar aldrig inträffa eftersom svensson är tvungen att köpa sig fri från mångkulturen och i princip är beredd att betala vad som helst för att kunna göra det.
Citera
2023-09-25, 20:01
Medlem
Kraschen närmar sig... Den mest förutspådda nånsin isåfall. Finns inga köpare för inst att dumpa sina aktier till.
Citera
2023-09-26, 13:22
Medlem
FetOrvars avatar
Det här suger, börsen går svindåligt och jag som precis har börjat investera. La in stora summor i Investor och Avanza Global och förlorar bara en massa pengar varje dag. Får nog gå tillbaka till att investera i Pokemonkort och Tv-spel istället, det gjorde jag betydligt mer pengar på🙂
Citera
2023-09-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Det här suger, börsen går svindåligt och jag som precis har börjat investera. La in stora summor i Investor och Avanza Global och förlorar bara en massa pengar varje dag. Får nog gå tillbaka till att investera i Pokemonkort och Tv-spel istället, det gjorde jag betydligt mer pengar på🙂

Håll ut så kommer det gå vägen, månadspara varje månad oavsett hur börsen går. Svårt att sätta timing. Men sätt in så mycket du har råd med så kommer du ha fina pengar om 20 år
Citera
2023-09-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hughjerection
Håll ut så kommer det gå vägen, månadspara varje månad oavsett hur börsen går. Svårt att sätta timing. Men sätt in så mycket du har råd med så kommer du ha fina pengar om 20 år

Tja, en inflation a la tyskt 20-tal och allting är borta. Köp fysiskt guld istället.
Citera
2023-09-27, 10:43
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetOrvar
Bästa köpläget är ofta när det känns som sämst och ingen i din omgivning säger nåt positivt om börsen. Fortsätt månadsspara, förr eller senare kommer du köpa på botten.

Klarar du inte nedgångsperioder tycker jag inte du ska vara på börsen, amortera av lån är en bättre sparform i så fall.
Citera
2023-09-27, 10:45
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Förstår man inte att kraschen närmar sig så har man inte förstått någonting!!

Själv börjar jag känna mig mer positiv än på länge. Nedgång under några månader, allmänt negativ attityd. Många svenska bolag har fått betydligt lägre p/e-tal.
Citera
2023-09-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingWithFriends
Kraschen närmar sig... Den mest förutspådda nånsin isåfall. Finns inga köpare för inst att dumpa sina aktier till.

Kraschen närmar sig har folk sagt i 3 år.
Regndans much?
Citera
2023-09-28, 22:26
Medlem
Kolonns avatar
Kinas fastighetskris kommer bli det avgörande som sätter snöbollen i rullning. 200% fler tomma bostäder än antalet invånare. Kan bara sluta i katastrof.
Citera
2023-09-29, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
200% fler tomma bostäder än antalet invånare..

Kan det verkligen stämma?
Citera
2023-09-29, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Kan det verkligen stämma?

Nej, det stämmer inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto