Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-16, 01:12
Medlem
MohinderHerbs avatar
Frontar BTC nedgång? Första röda veckan vid toppen av corona-bubblan för BTC var 15 Nov 2021, för S&P var den 03 Jan 2022. Nu i våras började BTC gå ned 27 Jan 2025, för S&P 18 Feb 2025. Nu sedan 06 Okt är BTC ner -23%. Förra veckans (03 Nov) nedgång på S&P om -1,6% skulle kunna representera ett liknande mönster.

BTC = Mycket spekulation. När BTC går ner så går spekulationsviljan ner, vilket så småningom når övriga börsmarknaden?
Citera
2025-11-16, 01:15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.
Liknande har stått på telefonstolparna i jönköping i hundra år nu
- jesus kommer, är du redo?
Har inte sett röken av honom.
likadant med kraschen.
det blir en nedgång utan krasch
Citera
2025-11-16, 01:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Liknande har stått på telefonstolparna i jönköping i hundra år nu
- jesus kommer, är du redo?
Har inte sett röken av honom.
likadant med kraschen.
det blir en nedgång utan krasch

Stockholmsbörsens breda index OMXSPI är upp 6 % på ett år, 25 % på tre år och 36 % på fem år. Löjligt att tala om uppblåsta värderingar och bubblor och att en krasch är oundviklig. Att börsen når nya all time high är inget konstigt i sig eftersom det är börsens naturliga tillstånd att gå upp över tid.

Därmed inte sagt att det inte kan bli rekyler, sättningar, nedgångar, kalla det vad ni vill, men det är i så fall snarare beroende på omvärldsfaktorer än på att svenska företag generellt skulle vara övervärderade.
Citera
2025-11-16, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Stockholmsbörsens breda index OMXSPI är upp 6 % på ett år, 25 % på tre år och 36 % på fem år. Löjligt att tala om uppblåsta värderingar och bubblor och att en krasch är oundviklig. Att börsen når nya all time high är inget konstigt i sig eftersom det är börsens naturliga tillstånd att gå upp över tid.
Det handlar väl om att vissa teknikaktier rusat lite väl mycket, och att dessa dominerar exempelvis "globala index". Det är inte omöjligt att luften åker ur där, och då kommer troligen annat att hänga med.

Nvidia har plusat över tusen procent på dina tre år. AMD över 200% över samma tid. Meta över 400%. Övriga som Apple, Tesla, Microsoft med flera har plusat mer än 100% över samma tid. Bara Nvidia har närmare 10% i ett globalt index. USA har mer än 75% i samma index. Jag kan tycka att det är lite oroväckande och att det kan vara anledning att kanske inte ha allt där.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-11-16 kl. 06:49.
Citera
2025-11-16, 14:27
Medlem
kyrkstockens avatar
Bra, dra in jesus i era analyser, börsen går alltid upp (ja eftersom man trycker mer pengar), sitt still i båten. Tariffer påverkar inte svensk eller europeisk export. Börsen kan endast gå upp.

Det är annorlunda nu. Buffet är en gammal irrelevant gubbe. Tacka vet jag Bianca Wahlgren.
Citera
2025-11-16, 22:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Frontar BTC nedgång? Första röda veckan vid toppen av corona-bubblan för BTC var 15 Nov 2021, för S&P var den 03 Jan 2022. Nu i våras började BTC gå ned 27 Jan 2025, för S&P 18 Feb 2025. Nu sedan 06 Okt är BTC ner -23%. Förra veckans (03 Nov) nedgång på S&P om -1,6% skulle kunna representera ett liknande mönster.

BTC = Mycket spekulation. När BTC går ner så går spekulationsviljan ner, vilket så småningom når övriga börsmarknaden?
Jag vet inte om detta gäller alla branscher men jag tror att det finns en samband mellan Bitcoin och tech-aktier. Jag utgår från att Nasdaq inte kommer ha någon speciellt bra vecka med start i morgon.

Jag har personligen inga tech-aktier alls just nu.
Citera
2025-11-17, 12:12
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Buffet är en gammal irrelevant gubbe.
Det verkar inte så, han köpte ju Alphabet nyss.
Citera
2025-11-17, 21:16
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag vet inte om detta gäller alla branscher men jag tror att det finns en samband mellan Bitcoin och tech-aktier. Jag utgår från att Nasdaq inte kommer ha någon speciellt bra vecka med start i morgon.

Jag har personligen inga tech-aktier alls just nu.
Japp verkar hittills som att BTC har frontat det igen. För mig lyser det mesta rött, även utanför tech.
Citera
2025-11-17, 21:22
Medlem
Ringhals3s avatar
AI - bubblan talas det om, det som talar emot den bubblan är att det inte brukar talas om dem innan de spricker.
Citera
2025-11-18, 03:09
Medlem
Titta på denna nyheten

Läs den senaste nyheten på Placera! https://placera.se/telegram/amazon-com-jefferies-kinas-ai-modeller-nar-nittio-procent-av-usa-s-prestanda-med-langt-mindre-invest eringar-20251117

Kina tillverkar ai modeller som är 82% billigare och fortfarande når upp 90% av prestanda av de amerikanska ai modellerna. Jag tror helt klart usa kommer få en rejäl smäll av att alla miljonerna man plöjt ner inte kommer generera de intäkter man vill. Varför skulle jag betala 82% mer för en produkt som är likartad och fungerar på liknande sätt.

Förr eller senare kommer en rejäl dipp i denna ai sektor
Citera
2025-11-18, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det verkar inte så, han köpte ju Alphabet nyss.

Har du källa på att han köpte alphabet nyss?

Enligt senaste rapporten så har han fortsatt att nettosälja aktier och sitter på en kassa som aldrig förr
Citera
2025-11-18, 06:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mycket tyder på att vi har skakiga 3-4 månader framför oss på världens börser. Men sitt lugnt i båten, kommer vi ner ca 25% så börjar det bli köpläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in