Citat:
Ursprungligen postat av
sockerhicka
Hon har svarat andra som sagt "slappna av så blir du gravid, stressa inte så mycket" med att det inte spelar någon roll, och det kan jag hålla med om. Kvinnor i krigszoner lyckas ju ändå bli gravida. Nu verkar hon ändå själv känna att det är för mycket, men antar att det bara är den psykiska belastningen som är tärande.
Jag kan själv inte få barn och har varit med i den svängen där folks tips drivit mig till vansinne. Så med det sagt, jag fattar att rådet "bara slappna av" är meningslöst MEN grejen är ju att stress faktiskt påverkar kroppen. Det är inget man kan förneka. Fanni skriver själv rakt ut att hon är stressad och orolig över att ägglossningen inte kommer. När man stressar mentalt och inte får återhämtning så frisätts kortisol i kroppen och kan påverka hela kroppen.
Att jämföra med personer i krigszoner är inte helt rimligt, då det är väldigt olika situationer. Om man jämför på det viset borde ingen i lugna Sverige kunna bli drabbad AC stressyndrom eller utbrändhet, och så är ju inte fallet? Jag tror inte Fanni kan sluta tänka på fertiliteten, men hon skulle kunna lugna sig med testerna (kliniken ber henne testa EN gång per dag), försöka ägna sig åt lugnande aktiviteter, och faktiskt komma iväg och jobba lite för att på ett smidigt sätt få tankar på helt annat. Istället väljer hon att sitta hemma och kissa på stickor hela dagarna. Jag tycker genuint synd om henne.