2023-09-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det kommer alltid att finnas ett segment med människor som har så mycket pengar att de inte berörs av lite lågkonjunktur. Sådana finns det över hela världen, till och med i Somalia. Och i Sverige finns det fler än man tror. Det är sådana som denna typ av lägenhet vänder sig till.

Tror inte vi kommer att se något direkt prisfall på denna typ av objekt. Tvärtom kan det nog bli så att eftertraktade objekt sticker iväg ännu mer i pris samtidigt som marknaden för mer ordinära bostäder viker.

Visst ligger fint vid vattnet, men det är fucking Täby, kass förening och inte jättestort. Vem med den budget köper det objektet? Bostadsmarknaden i Sverige är fundamentalt skruvad…
Citera
2023-09-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Mäklaren borde faktiskt seriös spärras in på dårhus och mentalutredas i det här fallet. Kanske långt gången demens eller rent av psykotisk.

Rucklet ligger ju dessutom mitt ute i ingenstans. Inte värt en krona mer än 250 000kr. Man skulle till och med kunna argumentera att rucklet borde skänkas bort eller säljas för en krona som på den italienska obygden. Budet på 350k är väldigt generöst.

Hade ju mycket hellre bott där än i Stockholms innerstad. Egentligen sjukt hur mycket priset kan diffa mellan en sketen lägenet och en hel herrgård. Folks uppfattning om pengars värde är verkligen helt skruvad.

Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Visst ligger fint vid vattnet, men det är fucking Täby, kass förening och inte jättestort. Vem med den budget köper det objektet? Bostadsmarknaden i Sverige är fundamentalt skruvad…

Täby är ett av Stockholms mest eftertraktade områden, tillsammans med Danderyd och Lidingö så kommer nog priserna stå sig bäst i de områdena, åtminstone med såna här typer av bostäder. Däremot om du tittar på typ radhus i Ella Gård eller nyprod i Roslags Näsby så är det nog många torskar som sitter i skiten snart.
Citera
2023-09-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Efter att ha följt tråden sedan våren - 22 börjar jag tveka på om läget är så illa ändå. Trots ökade kostnader osv, har priserna sjunkit marginellt ändå. Visst har svenskar blivit fattigare jämfört med andra valutor men det förändrar inte situationen här och nu på prissättningen.
Marginellt? Realpriset har sjunkit med cirka 30%. I vilken värld är det marginellt?

Realpriset kommer inte kunna gå ned så mycket mer då bostadsbristen och nuvarande bolånsbelastning gör det omöjligt för priserna att nå för låga nivåer. Inflationen kommer dock fortsätta att forcera priserna ner tills de når marknadsvärde sett till löner, besparingar och räntor.
Citera
2023-09-26, 22:44
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Ja inte hade jag lagt 20 mille i alla fall

Som du säger, fin utsikt men för dom pengarna hade jag spanat på annat.

Vi får väl se om det ligger kvar om några månader. Jag misstänker att det blir sålt, men jag kan absolut ha fel
Citera
2023-09-26, 22:59
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Håller helt med. Men när "våra s.k. vänner" sprängt entrédörren är det värt 4 mille.

Och vem vill för 21 mille dela vägg med grannens sovrum i Täby. Någon kines möjligen som tillfällig bostad tills han avslutat affären med at köpa upp Stockholms Hamn.
Eller Kalle 81 som haft sommarstuga på tomten och av nostalgiska skäl måste bo just där. Ungefär som att betala 100 000 för en Volvo 240 från -75 bara för att det var förstabilen.

Bostadsmarknaden är pervers.
Citera
2023-09-27, 06:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Mäklaren borde faktiskt seriös spärras in på dårhus och mentalutredas i det här fallet. Kanske långt gången demens eller rent av psykotisk.

Rucklet ligger ju dessutom mitt ute i ingenstans. Inte värt en krona mer än 250 000kr. Man skulle till och med kunna argumentera att rucklet borde skänkas bort eller säljas för en krona som på den italienska obygden. Budet på 350k är väldigt generöst.
Trenden har varit att hus i ogenerat läge i just obygden hyfsat nära större städer har varit attraktivare än hus i villaområden i mindre samhällen. Trots att husen i mindre ligger gångavstånd från affärer och annan service samt orten har kollektivtrafik.
Huset i annonsen dras ned av att ägaren inte lagt några hundratusen på ytrenovering, golv, tapet, målning, skåpluckor etc.
Dock är det en tydlig signal på att marknaden kyls av att renoveringsobjekt har sjunkit tillbaka kraftigt.
Citera
2023-09-27, 06:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det kommer alltid att finnas ett segment med människor som har så mycket pengar att de inte berörs av lite lågkonjunktur. Sådana finns det över hela världen, till och med i Somalia. Och i Sverige finns det fler än man tror. Det är sådana som denna typ av lägenhet vänder sig till.

Tror inte vi kommer att se något direkt prisfall på denna typ av objekt. Tvärtom kan det nog bli så att eftertraktade objekt sticker iväg ännu mer i pris samtidigt som marknaden för mer ordinära bostäder viker.
Dock ett rejält överpris, bostaden ligger vid en insjö inte havet.
Gissar att den kommer att sjunka en hel del i pris när den väl säljs.
Citera
2023-09-27, 08:40
Medlem
Karmans avatar
Funderar på hur alla sprängningar och skjutningar med mera påverkar bostadsmarknaden? Länkar en annons från området och ett liknande hus där sprängningen i Linköping inträffade igår.

Ser ju ut att vara ett (för prisnivån) trevligt område, med fina hus och bra ekonomi i föreningen. Synd att Sverige ska förstöras så mycket på alla plan. Undrar hur priserna på BRF-lägenheter kommer påverkas i grannskapet? Jag skulle då inte flytta dit i alla fall.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...n-86a-20598532

Edit: Efter lite research ser det ut som om det är samma förening som äger det aktuella sprängningsdrabbade huset. Som tur är för de boende verkar det vara en stor och stabil förening. Så är ju tyvärr inte alltid fallet...

https://www.allabrf.se/brf-linkopingshus-nr-19/summering?source=30305
https://l19.se/OmF%C3%B6reningen.html
Senast redigerad av Karman 2023-09-27 kl. 08:48.
Citera
2023-09-27, 08:48
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock ett rejält överpris, bostaden ligger vid en insjö inte havet.
Gissar att den kommer att sjunka en hel del i pris när den väl säljs.

Det har du fan rätt i, så ingående tittade jag inte.

Ja vi får se, jag tycker också det är ett galet pris men marknaden är fortfarande galen på sina håll även om det snabbt kallnar nu.
Citera
2023-09-27, 08:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror också på mjuklandning numera. Desto längre tiden går desto större chans för det. Folk hinner amortera, Lönerna hinner komma ikapp, Kostnader hinner anpassas, etc. Klart att bostadspriser kan sjunka ytterligare 20% i nominella tal men tror det stannar där.

Katastrof för vissa men de är rätt få tror jag. För övriga blir det tufft ett par år och sedan kan man börja lyxrenovera och åka till Thailand igen
Beror mycket på hur konjunkturen och arbetsmarknaden utvecklar sig. Sticker arbetslösheten kan det bli värre. I och för sig lever vi numera i ett mer ojämlikt samhälle, där den välutbildade medelklassen inte drabbas på samma sätt och kanske håller bostadsmarknaden under armarna?
Citera
2023-09-27, 09:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Man blir ändå förvånad över hur priserna fortfarande ligger högt i vissa områden.

Ta det här sinnessjuka exemplet:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-taby-taby-kommun-drakskeppsvagen-13-20219715

Bubblan har inte briserat än vill jag lova
Nä för de pengarna köper man ju tusen gånger hellre en schysst villa och slipper tramset med brf och den löjligt höga avgiften på 13 papp varje månad...
Citera
2023-09-27, 09:53
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Funderar på hur alla sprängningar och skjutningar med mera påverkar bostadsmarknaden? Länkar en annons från området och ett liknande hus där sprängningen i Linköping inträffade igår.

Ser ju ut att vara ett (för prisnivån) trevligt område, med fina hus och bra ekonomi i föreningen. Synd att Sverige ska förstöras så mycket på alla plan. Undrar hur priserna på BRF-lägenheter kommer påverkas i grannskapet? Jag skulle då inte flytta dit i alla fall.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...n-86a-20598532

Edit: Efter lite research ser det ut som om det är samma förening som äger det aktuella sprängningsdrabbade huset. Som tur är för de boende verkar det vara en stor och stabil förening. Så är ju tyvärr inte alltid fallet...

https://www.allabrf.se/brf-linkopingshus-nr-19/summering?source=30305
https://l19.se/OmF%C3%B6reningen.html

Ja, området är ansett som ganska lugnt. Långtifrån ett utanförskapsområde.
Generellt är staden ju genuint tråkig och även läget på åkern. Men universitet sjukhus och Saab gör det till en bra s.k. ”äta sova jobba skita dö” stad. Men samtidigt tack vare universitet och utökat krogliv har knarket fått ett bra fäste och en stor marknad för gängkriminella. Och vi ser bara början. Flera områden är obeboeliga som Berga Ryd.

Att köpa lgh är idag vanskligt. Lexbase sökande är ett måste+ diverse research om klientelet.
Gäller att hålla koll på vem som flyttar in och omedelbart sälja om det vankas kriminalitet.
White flight har vi sett länge men sprängningarna sätter en ny prägel på bostadsmarknaden och kan ge kraftiga prisförändringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in