2023-09-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Man kan dö nästa vecka också.
Finns inga garantier.

Tänker du inte längre än så? Uppriktigt ställd fråga - inget ont menat.

Konjunkturkänsligt yrke. Hög belåning. Ingen amortering. Investerar i börsen.

Senast jag tradeade OMXS30 stod den i 6xx. Det finns fallhöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är saker du kan försäkra dig mot om du är så risk-avert som du verkar vara.

Med eran logik; varför ens ta med en strutglass till kassan? Jag kanske dör innan jag hinner betala och äta glassen.

Goda nyheter för er risk-averta, det är bara att köpa en försäkring.

Du är en liten man som inget kan eller vet. Men modig (och uppenbart överbelånad), det är du!

Kör i vind du, Gordon Gekås.
Citera
2023-09-25, 23:26
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Man måste ge någon form av prognos och som riksbanken flera gånger påtalat så är det svårt att göra prognoser i en oförutsägbara värld. Att påstå att inflationen är 2% nästa år är nästan lika förutsägbart som att säga att det kommer regna 3dje juni 2024. Du baserar din analys på historisk statistik och att saker kommer vara förutsägbara.

Nu är jag inte med, Varför måste RB ge en prognos när det är omöjligt förutse en komplex verklighet?.
RB har inte ens kompetens förutse scenarior i en förutsägbar verklighet. Det har vi facit på.
RB har dessutom alldeles för stor makt som de fått pga inkompetenta politiker.
Handlar bara om att försöka ge de välbetalda byråkraterna en arbetsuppgift som spel för gallerierna. För folket sväljer det mesta.
Citera
2023-09-26, 00:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Jag brukar titta på hemnet ibland och förvånas alltid över objekten av typen radhus/parhus i bostadsrättsform. Jag har inte sett fristående villor i bostadsrättsform än, men det hade inte förvånad mig heller.

Lånen på vissa av föreningarna är totalt obegripligt, i alla fall när man tittar på priset för dom också.

Finns det verkligen köpare för en radhus i bostadsrättsform för 4-5miljoner där den indirekta skuldssättningen ligger över en miljon?

Föreningarna verkar vara små och underhållskostnader kan jag tänka mig är skyhöga med tanke på att det ryms få personer under samma tak, jämfört med lägenheter som alla delar på ett tak. Avgifterna brukar dra iväg mot snart 10tusen kronor. Jag ser att det drämmer till avgiftshöjningar på 10-20% för ett av lånen behövde omförhandlas. Utan att lägga någon analys på det låter det som att bankerna inte riktigt ger bra räntor till den typen av föreningar?

Vad är poängen? Har jag missat något? Hur finns ens den typen av bostad tillgänglig på marknaden? Omsätts typen eller är det bara ett knep för byggherren att dumpa på en massa lån på någon.

Utbilda mig. På min tid fanns fristående villor och radhus med äganderätt. Sedan fanns det lägenheter (oftast på centralt belägna platser) med upplåtelseformen borätt.

Äldre brf bestående av radhus har ofta en ekonomi i elitklass. Gedigna byggen i sten och tegel. Underhållet kostar hälften per radhus än villan på andra sidan gatan. De nyare brf-radhusen (70-talet och senare) är ofta en helt annan femma. Byggdes med stora lån. Ofta mögliga skräpbyggen med stora renoveringsbehov. Rätt vanligt att dessa br-föreningar upplöses, de boende löser lånen genom att ta privata lån så kan dom åtminstone dra av räntorna i deklarationen.
Citera
2023-09-26, 06:18
Medlem
karlsoons avatar
I Stockholm räknar man med att Stockholmaren i snitt fått en ökad boendekostnad med 10000kr.

Vet inte hur dom har räknat dock.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/rysaren-10-000-i-hojd-ranta-pa-bolanet-i-manaden/
Citera
2023-09-26, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du menar att tillvaron är statisk eller vadå. Du kan ju inte bortse från verkligheten.

Räntan går upp innebär ökad sannolikhet för insolvens. Simple as that.

Det jag säger är att den här typen av artiklar alltid frånser vad anledningen till problemen egentligen är. Även med 1% ränta fick den med stora lån problem om hen förlorade jobbet
Citera
2023-09-26, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det är saker du kan försäkra dig mot om du är så risk-avert som du verkar vara.

Med eran logik; varför ens ta med en strutglass till kassan? Jag kanske dör innan jag hinner betala och äta glassen.

Goda nyheter för er risk-averta, det är bara att köpa en försäkring.

Ja detta tänker få i tråden på. Inte speciellt dyrt med en rejäl inkomstförsäkring. En sjukförsäkring som betalar ut flera miljoner vid tappad försörjningsförmåga är heller inte dyr.
Citera
2023-09-26, 06:57
Medlem
Citat:
Låter vettigt det du skriver.

Undra om bankerna kommer börja begära att indirekta lån matas in när man ansöker om lånelöfte?

Det blev ett krav att annonser ska ha det sedan 2023.

Man anger ju avgift vid lånelöfte vilket såklart ska representera bland annat kostnaden för indirekta lån. Men visst, har lägenheten 3000 kr i avgift nu men planerar att höja till 6000 kr kommer ju inte det med i lånelöftet. Banken kan dock välja att inte bevilja lånet när de ser objektet dvs. lånelöftet är ingen garanti för att du får lån för vissa objekt.

Stabelo har en modell där själva föreningen påverkar vilken ränta du får. Jag skulle tro att de flesta bankerna börjar implementera AI för att optimera sin låneavdelning.

Tänk att man har data om ett tusental byggnader uppförda samma årtioende med samma teknik och sedan bolagets ekonomi och så ser man att alla byggnader har bytt taket senaste 10 åren utom 10%, då är det ganska lätt att "flagga" dessa 10% och exempelvis räkna in denna kostnad etc.
Citera
2023-09-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men alltså snälla, tror du att vi kommer att återgå till det beteende som förstörde svensk ekonomi från första början? Man kommer ALDRIG mer kunna åka till Thailand genom att låna på kåken om man inte redan amorterat ner lånet så att man har utrymme att låna mer. När ska ni BLT fatta att tiden med bostad som bankomat är över och förbi?

Precis det är vad jag tror. Samma beteende kommer att återkomma så snart det bara är möjligt. Det ligger i människans natur att agera kortsiktigt. Mest kortsiktiga av alla är politikerna som vill se festen börja om snarast så att de kan bli återvalda....

I praktiken är ju nationalekonomi en serie dikeskörningar där alla håller full fart så långe det går och endast fattar vettiga beslut när det är absolut nödvändigt. Den insikten är ju själva nyckeln till att förstå varför samhället ser ut som det gör.
Senast redigerad av FBerntsson 2023-09-26 kl. 09:07.
Citera
2023-09-26, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha din förlorare. En BLT är en som inte kan hantera ökade kostnader pga av räntor och andra faktorer.
Du påstår också att jag betalar halva min lön för min kåk? Hur vet du det? Jag betalar 15% av min inkomst på min lyxkåk.
När du höjt sin nettolön med 50% i år också så är du väl nästan nere på 10%, din skojare där.
Citera
2023-09-26, 09:33
Medlem
Kollade av nyfikenhet vad det är för klientel som köper villor i Täby för mellan 11,5Msek och 16Msek. 7 av 10 var läkare av något slag, perfekt att de suger ut enorma summor pengar från en trasig institution, tvingar upp priserna för stackars vanligt folk och sedan behandlar dessa symtomatiskt när de kraschar…
Citera
2023-09-26, 11:13
Medlem
Efter att ha följt tråden sedan våren - 22 börjar jag tveka på om läget är så illa ändå. Trots ökade kostnader osv, har priserna sjunkit marginellt ändå. Visst har svenskar blivit fattigare jämfört med andra valutor men det förändrar inte situationen här och nu på prissättningen.
Citera
2023-09-26, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Det jag säger är att den här typen av artiklar alltid frånser vad anledningen till problemen egentligen är. Även med 1% ränta fick den med stora lån problem om hen förlorade jobbet
Nej, den överbelånade torsken har större problem med en högre ränta jämfört med en lägre ränta, allt annat lika.

Nu är det inte allt annat lika. Inflationen äter upp en rejäl del av kakan oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in