Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Om förövaren i MOP är en ensam gärningsman så Pekar allt på att han kommer norrifrån. Med allra största sannolikhet gående : PU försökte i rättegångarna mot Christer Pettersson underbygga detta med dom skakiga vittnesmålen från Ljubisa Najic och Kerstin Nordström vilket Svea Hovrätt ifrågasatte .
Nicola Fauzzi såg en person gå bakom paret Palme på Sveavägens östra trottoar . Men problemet med honom är att han via ett beteendet pekar ut denne person som Anders Björkman. Sen har vi Stig Engström , men problemet med honom som gärningsman är att han står och pratar med Securitas-väktarna Anette Kohut och Henry Olofsson när han borde vara ute och förfölja paret Palme , dvs om han är en ensamagerande gärningsman . Därför lutar jag åt att MOP rör sig om en konspiration.
Det faktum att Olof Palme inte klipps i gamla stan tolkar jag som att gärningsmännen inte är helt säkra på om han har någon bevakning. Som SÄPOs övervaknings PM säger är han från det han lämnar bostaden. När han lämnar Grand gående kan bevakarna känna sig säkra på att OP saknar livvakt. Det mest logiska vore att utföra dådet när han återvänder till Rådmansgatans T-banestation, men nu går han och Lisbeth Palme söderut istället.
Min tro är att GM utför dådet på en bra men inte riskfri mordplats. Detta tyder på att GM vet att MOP måste ske denna kväll. Tyder på en grupp som inte har stora resurser utan måste gripa de möjligheter som ges. Detta får mig mer att tro på fribytare mer än en stormakts underrättelsetjänst. Även skottet mot LP talar emot att MOP utförts av västlig hemlig tjänst och i en del fall också östlig hemlig tjänst.
GM agerar kallt och måste i mina ögon ha vana i uppgiften att kunna agera från skuggorna. Det ytterst få som under ett våldsamt adrenalinpåslag klarar att inte väcka uppmärksamhet samtidigt agerar blixtsnabbt när tillfället väl ges. Det faktum att inget av tjoget vittnen runt mordplatsen inte kan säga något om hans ansikte indikerar detta.
Klok analys. Jag delar i allt väsentligt din uppfattning.
En sak att fortsatt fundera över är hur den lilla resurssvaga attentatsgruppen kunde veta att paret Palme skulle besöka Grand denna kväll. Den frågan kräver ett svar.
Jag kan se främst tre alternativ:
1. De stod utanför Palmes bostad kväll efter kväll och hoppades få chansen. Alternativt skedde spaningen från övervåningen i konstgalleriet Art Atrium. Eller både och.
2. Bostaden/telefonen buggades/avlyssnades.
3. Någon hade på annat sätt fått veta att ett biobesök var planerat till den kvällen.
LGWP brukar med en svepande handrörelse säga att det fanns folk som visste att de skulle på bio den kvällen så det behöver man inte bekymra sig över. Jag tänker inte så. Jag vill ha en trovärdig förklaring.
Punkt 1 är aktuell eftersom vittnen de facto såg okända civilklädda män stå utanför bostaden med och utan WT veckorna före mordet. Vi vet också att det finns oklarheter kring Art Atrium och den beramade renoveringen. Häromdagen lärde jag mig att åtminstone en person inom svensk underrättelsetjänst vid tiden för mordet kände till misstanken om övervakning från Art Atrium. Den personen var Donald Forsberg (framgår av förhören med DF. Avsnittet om Art Atrium ligger sist och UL avfärdas av PU som en ”anonym mytoman”). Vi har endast DF:s ord på att han fick veta det i månadsskiftet februari/mars. I det läget visste inte PU vem DF var. Det var ju först nästan 30 år senare han avslöjade att han var i Stockholm på mordkvällen.
När det gäller
punkt 2 vet vi en del faktiskt. Vi vet att Säpo avlyssnade telefonen. Det medgav Säpo själva i en DN-intervju. Vi vet tack vare Bengt Nylanders bok ”Säpo inifrån” att både Säpos kontraspionage och (åtminstone en grupp) knarkspanare kunde avlyssna/bugga. Dessutom vet vi från Nylanders bok att den buggnings-/avlyssningsutrustning som fanns tillgänglig på Säpo ibland var på avvägar. Ledningen visste inte var den fanns vilket naturligtvis underlättade för en grupp av den typ vi nu diskuterar. Både Säpopersonal och knarkspanare hade denna möjlighet. Och via dem andra.
Vi vet till yttermera visso att Säpo sedan länge buggade och avlyssnade både här och där utan lagligt stöd. Om man kan installera buggning/avlyssning så kan man givetvis även ta bort den innan PU skickar dit folk för att kontrollera saken.
I filmen ”Sista kontraktet” finns en teori om
punkt 3. Om jag minns rätt är det en person som i Kungliga Tennishallen på förmiddagen överhörde ett samtal där Palme berättade att han och LP skulle gå på bio den kvällen. Sen finns telefonsamtalet mellan LP och Mårtens flickvän på eftermiddagen och säkert annat jag inte minns på rak arm. Men här är jag inte lika säker som LGWP.
Om vi som i punkt 2 pratar buggning/avlyssning hamnar vi troligen inom svensk underrättelsetjänst i vid mening och – som jag ser det – inte med anstiftan från Säpoledningen, SSI-ledningen och så vidare utan hos de ”fribrytare” du beskriver. I denna grupp bör då en förhållandevis kompetent gärningsman ha ingått. Jag tycker din tanke kring adrenalinpåslaget och förmågan att gå från "avslappning" till dödligt våld tillbaka till "avslappning" inom några sekunder är intressant.
Ordet "avslappning" är kanske fel. Man kan tänka sig "lugn", "samlad" mm men läsaren förstår vad jag menar.
Gällande revolvern hamnar jag som många andra i "man tager vad man haver". Jag kan heller inte frigöra mig från tanken att det kanske var ett annat fabrikat än S&W. Här var HH enligt min uppfattning alldeles för slarvig.