2023-09-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Helt ofattbart att de ger ut zyprexa mot insomnia. Det är en skadlig och stark medicin som används mot psykoser. Lägg ner snuset, sluta runka, ha strikt sovrutiner och spendera tid utomhus i naturen. Det kommer att lugna ner sig. Du skadas inte av kort tids sömnbrist. Jag har i mitt liv gått igenom extrem sömnlöshet. Nu pratar vi alltså några fåtal timmar på en vecka osv. Kroppen är stentuff och klarar det utan nämnvärda skador även om det känns som ren tortyr och är otroligt läskigt och jobbigt.

Jag får nog trappa ner på snuset isåfall. blir nog ännu mer maxat med sömnen om jag lägger ner Cold turkey. Ingen runk varför?

Det bästa är väl också att gå o lägga sig när man verkligen är trött. inte att gå o lägga sig vid kl 10 bara för att?
Citera
2023-09-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Samma med mig.
Hemsk besvär och trött på jobbet sovit på jobbet. Omvänd natt och dag var inte mening så. Pga sömn natt varit vaken..

Jag tränar andas och håll kvar andas varje kväll. Äta före 6. Aldrig efter 6.

Hög puls stress panik...

Inget medicin för mig.

Jag tränar min kropp ... andas... byta tankar och byta kost m.m.

Så träning är det som gäller och ingen medicin?
Citera
2023-09-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriffen90
Jag får nog trappa ner på snuset isåfall. blir nog ännu mer maxat med sömnen om jag lägger ner Cold turkey. Ingen runk varför?

Det bästa är väl också att gå o lägga sig när man verkligen är trött. inte att gå o lägga sig vid kl 10 bara för att?

Ta bort nikotinet bara herregud. Det är en stimulant och givetvis ska du inte ha det i dig. Onanera är piss för kroppen och du skapar obalanser i hjärnkemi och hormoner. Det finns inte en enda man som går tillbaka till onani efter att ha börjat med semen retention. Ingen.
Och nej du ska lägga dig 22 och gå upp mellan 06 och 07 varje dag oavsett. Följ detta strikt och det är en metod som funkar.
Fortsätter du med piller, onani och nikotin och har samma nonchalanta och slappa attityd kommer du att få ännu grövre besvär längre fram och det vill du inte.
Citera
2023-09-26, 10:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag har haft problem med sömnen i lite mer i en månad nu, det började efter en kräftskiva där jag dagen efter inte kunde sova på hela natten.

Har varit lite till o från, ibland har jag kunnat sova på flera dagar sen har det kommit en natt då jag har varit vaken hela natten. O jag stressar upp mig som fan då. Har varit på vårdcentralen o fått Lergigan utskrivet, funkade en natt sen har det inte gett någon effekt.

Jag har till och med varit på psykakuten där jag fått Zyprexa och Propavan. Zyprexan har funkat bra vid insomning men propaven var totalt skit för mig mot sömnbesvären.

Har den senaste tiden haft väldigt svårt att somna in, var vaken hela natten idag tex. tog en zyprexa förra natten som jag kunde sova på men inatt så låste det sig igen, (tog 2 lergigan utan resultat). Jag får väldigt mycket ångest o blir stressad över den här situationen. Är arbetslös för tillfället men har fått ett nytt jobb som jag börjar på nästa vecka.

Är det någon här inne som haft liknande problematik angående sömnen och lyckats vända det som kan hjälpa mig? jag mår hemskt dåligt över det här och ser ingen lösning och börjar tappa hoppet.
Efter som jag har trädgård med massor av vildväxande valeriana/vänderot, använder jag dessa när jag inte kan somna för att jag har för mycket tankar i huvudet eller är stressad. Den funkar perfekt för just den typen av sömnbesvär. Bra tidpunkt att gräva upp dem nu också man använder rötterna. Katter gillar dessa också. Vid något tillfälle har jag köpt den på hälsokost. Den i droppar. Många droppar i vattenglas vid sängdags och kanske även några under dagen om stress/tankar även då är för jobbiga.
Citera
2023-09-26, 11:03
Medlem
funktioners avatar
För vissa funkar det bra att sova i soffan framför tvn en period. Så kan man fokusera på filmen/serien och hinner då inte stressa upp sig över att inte kunna somna. Har man tur då så somnar man av sig själv. Men det kanske du redan har provat.
Citera
2023-09-26, 11:11
Medlem
TonyBergmans avatar
Har själv haft svåra problem och har det fortfarande periodvis men lärt mig leva med det. (I natt sov jag 2h t.ex)

Skippa koffein, nikotin och överdriven sockerkonsumtion. Ät bra, få i dig vitaminer. Magnesium tillskott hjälpte mig.
Ur mycket få sol och rör på dig. Försök aktivera dig fysiskt och även stimulera hjärnan.
Rutiner. Lägg dig o gå upp samma tider oavsett hur du sover.
Allt detta låter klyschigt men det hjälper.
Jag har även propavan samt Zopiklon på recept.
Såg du hade fått propavan. Många säger det är skit men det är ändå rätt ok. Ta en tablett typ 2h innan sänggång så hinner den börja verka ordentligt.
Får du Zopiklon/Zolpidem måste du vara försiktig. Lätt att fastna i skiten.

Du kommer sova bättre så småningom. Stressa inte upp dig i onödan.
Citera
2023-09-26, 11:18
Medlem
Citat:
Så träning är det som gäller och ingen medicin?

Medicin förhalade min kropp.. det blev inte bra.

Jag andas och håll kvar andan varje kväll.
Hur länge håll andan kvar väljer man i tid.

Träna bort panikångest stress. Träna bort dålig tankar. Promenera och få svett. Löpare..
Prata med skogen sten sjö.. Bättre med vråla och få min tankar vaknar ur dimman.
Om dålig tankar kommer då jag blundar och tänker på bättre tankar upprepa hela tiden.

Jag kämpar verkligen hårt ...

Har provat med terapi psykolog, noll hjälpt med mig... även babblade med människor. Inget hjälpt mig heller.

Naturen skog sjö räddar mitt liv.
Senast redigerad av Dofstom 2023-09-26 kl. 11:20.
Citera
2023-09-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
För vissa funkar det bra att sova i soffan framför tvn en period. Så kan man fokusera på filmen/serien och hinner då inte stressa upp sig över att inte kunna somna. Har man tur då så somnar man av sig själv. Men det kanske du redan har provat.

Ja den funkade en gång nyligen. Låg på en spikmatta i soffan o kollade på film. helt plötsligt blev jag trött o la mig på sidan o somnade!

Det är först när man går in i sovrummet pressen kommer. då måste man sova.

kan vara bra o bli riktigt trött först innan man går o lägger sig tänker jag
Citera
2023-09-26, 11:20
Medlem
Dalulvens avatar
Kolla upp blodtryck, socker och framför allt apne.

Sover som en Törnrosa-kysst prins numera efter det.
Citera
2023-09-26, 11:22
Medlem
Amitriptylins avatar
Jag förstår dig då jag har haft samma problem i flera år.
Tills nu.

Amitriptylin för fan!
Citera
2023-09-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Har själv haft svåra problem och har det fortfarande periodvis men lärt mig leva med det. (I natt sov jag 2h t.ex)

Skippa koffein, nikotin och överdriven sockerkonsumtion. Ät bra, få i dig vitaminer. Magnesium tillskott hjälpte mig.
Ur mycket få sol och rör på dig. Försök aktivera dig fysiskt och även stimulera hjärnan.
Rutiner. Lägg dig o gå upp samma tider oavsett hur du sover.
Allt detta låter klyschigt men det hjälper.
Jag har även propavan samt Zopiklon på recept.
Såg du hade fått propavan. Många säger det är skit men det är ändå rätt ok. Ta en tablett typ 2h innan sänggång så hinner den börja verka ordentligt.
Får du Zopiklon/Zolpidem måste du vara försiktig. Lätt att fastna i skiten.

Du kommer sova bättre så småningom. Stressa inte upp dig i onödan.

blev så in i helvete torr i munnen på Propavan, kanske ska ge det en chans till. när jag tog propavanen så var det när jag låg o vände o vred mig i sängen. kanske ska ta den mer planerat.
Citera
2023-09-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Jag förstår dig då jag har haft samma problem i flera år.
Tills nu.

Amitriptylin för fan!

Vad blev vändningen? berätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in