2023-09-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1984ever
Jag tycker du ska göra precis som igår några dagar i rad, då du faktiskt vet att det fungerar för dig.
Sen när du har några goa nätter bakom dig, så kan du börja experimentera med att ändra på saker.
Helst en sak i taget, då vet du ju vad som påverkar dig mest.

T.ex. träning på kvällen gör det svårare för mig att somna, andra rekomenderar det så det verkar vara personligt. För mig är det att vara ute i ljuset på dagen som är viktigast.

Angående Lergigan så skulle jag följa det som står på burken, äter du dubbel dos utan att diskutera det med läkaren kan det bli problem med recept i framtiden. Vad är det för styrka på tabletterna? Jag hade 50 mg och skulle äta "en vid behov". Jag åt två, alltså 100 mg, på kvällen och när jag nu läste i FASS så står det att maxdos för sömnsvårigheter är 50 mg. Det är ju dock individuellt, jag tyckte att de fungerade dåligt och de verkar ju fungera bra för dig så jag skulle säga att om du tar 2x50 mg är det nog bra att försöka gå ner till 1 om några dagar iaf. men har svårt att tro att det skulle vara farligt med 100 mg/natt några veckor. Undvik alkohol om du inte är alkis bara!

Sätt rimliga mål med snuset, jag slutade cold turkey efter att ha snusat över en dosa om dan i säkert 20 år. Men det skulle jag inte göra samtidigt som jag försöker ta mig igenom en period av sömnsvårigheter.
Att sluta snusa påverkade varken mitt blodtryck eller min puls, men gott för plånboken!

Blev ordinerad 1-2 tabletter mot sömnbesvär, dom är på 25 mg så jag följer rekommenderad dos.
Alkohol tar jag inte fast jag har ett sug på en kall öl då o då.

har inte tagit snus idag, men har nicotintuggummi som jag har tagit idag, det kanske räcker?
Citera
2023-09-27, 11:35
Medlem
1984evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriffen90
Blev ordinerad 1-2 tabletter mot sömnbesvär, dom är på 25 mg så jag följer rekommenderad dos.
Alkohol tar jag inte fast jag har ett sug på en kall öl då o då.

har inte tagit snus idag, men har nicotintuggummi som jag har tagit idag, det kanske räcker?

Det låter kanon! Kör så en vecka och sen kan du testa att ändra på saker sakta, en i taget (skulle sätta en bra slant på att läkaren håller med om detta, det går att fråga via 1177 eller liknande). Jag skulle fira med en kall öl efter veckan på det nya jobbet, men ingen fylla+Lergigan.
Citera
2023-09-28, 05:28
Medlem
idontwannadies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Jag har Saroten 10mg 1-3 vid behov, så relativt låg dos då detta egentligen är ett Antidepressivum av den äldre modellen (TCA) men mkt effektivt vid sömnbesvär och verkar inte ha direkt toleransutveckling, om inte annat väldigt långsam.
Mirtazapine 15mg, också bra men satan så hungrig man blir, Mirtazapin kan nästan kännas som Cannabis enligt mig, iaf i början. Propavan 25mg vid behov men den går max att ta en halv av pga biverkningarna morgonen efter, så den undviker jag oftast.

Ett annat tips är Quetapine i låga doser, funkade grymt bra ett tag men sen vänjde man sig, men varvar man med tex den och Imovane eller Stillnoct skulle kanske kunna funka. Annars är ju dom sömngivande benzodiazepinerna bäst tex Nitrazepam men den måste du också varva pga toleransutveckling, i princip inga bieffekter dock. Cannabis hjälper också iaf för mig.

Om du får problem morgonen efter av Propavan så testa att ta tabletterna mycket tidigare under kvällen. Propavan är ingen insomningstablett så du kan ta dessa redan kl 18 -19:00. Det brukar underlätta att ta dessa tidigt under kvällen för att undvika seghet dagen efter.
Citera
2023-09-28, 07:41
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Om du får problem morgonen efter av Propavan så testa att ta tabletterna mycket tidigare under kvällen. Propavan är ingen insomningstablett så du kan ta dessa redan kl 18 -19:00. Det brukar underlätta att ta dessa tidigt under kvällen för att undvika seghet dagen efter.
Klarar bara en halv, sitter ju i typ 12h
Citera
2023-09-28, 07:48
Medlem
Testa att ta magnesiumtillskott. Det lugnar ner kroppen och muskler. Jag tar det ca: 1 tim innan jag planerar att lägga mig. När jag känner att tröttheten kommer så lägger jag mig direkt, annars riskerar det att gå över.

Jag har testat Great Earth magnesium och Ledins. Stora piller som kanske kan kräva lite mat för att svälja.
Citera
2023-10-05, 18:51
Medlem
Citat:
Funkade första gången jag tog det, sen när jag tog det när jag inte kunde sova så funkade det inte alls. Fast man måste nog ta det i ett mer planerat syfte när man ska ta det kanske?

Yes, bra att ta det ett par timmar innan läggdags.
Citera
2023-10-05, 22:29
Medlem
Citat:
Jag håller med Imovane skulle vara bra att ha hemma vid behov

Det har du ju: (FB) Imovane + 3 starköl
Citera
2023-10-06, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley.B
Det har du ju: (FB) Imovane + 3 starköl

Japp trodde aldrig jag skulle få det utskrivet.

Skitbra att ha hemma o ta när man verkligen inte kan sova. Istället för skit som Zyprexa..

Har inte behövt att ta än men känns tryggt att ha hemma
Citera
2023-10-06, 06:16
Medlem
Citat:
Japp trodde aldrig jag skulle få det utskrivet.

Skitbra att ha hemma o ta när man verkligen inte kan sova. Istället för skit som Zyprexa..

Har inte behövt att ta än men känns tryggt att ha hemma

Finns ju redan en hel tråd om läkemedlet och där kan du hitta svar på dina frågor om kombinationer med alkohol mm.

(FB) Imovane/Stilnoct (zopiklon/zolpidem) vanliga frågor och svar.
Senast redigerad av Riley.B 2023-10-06 kl. 06:24.
Citera
2023-10-06, 08:13
Medlem
Jag hade sömnproblem en längre period. Hade väldigt mycket oro på kvällen och låg bara och vred på mig i sängen, kunde inte slappna av, och till slut blev jag mer och mer stressad inför att lägga mig i sängen och oroade mig över att jag inte kunde sova.
Provade alla jävla tricks som fanns. Sova + gå upp samma tid varje dag. Funkade inte. Prova vara vaken tills kroppen blev trött av sig själv + stiga upp samma tid varje morgon. Funkade inte, vissa nätter blev jag inte trött alls utan var vaken ända till morgonen. Tränade som en dåre för att trötta ut mig själv, justerade när på dygnet jag åt och vad jag åt, drog ner på kaffet till minimum (en halv kopp på morgonen, sen inget mer), var ute i dagsljus minst en timme om dagen, promenerade på kvällen, provade ha svalt i sovrummet, becksvart i sovrummet, provade ta en varm dusch på kvällen, ja fan allt testade jag. Inget funkade. Och jag höll på att drivas till vansinne.

Till slut blir man fruktansvärt frustrerad. Särskilt med alla tips man får från kreti och pleti om olika justeringar man borde prova. Så stressar man upp sig ännu mer för att folk får det att låta så jävla enkelt, samtidigt som ens problem kvarstår oförändrade.

Så fick jag träffa en läkare som sa att det verkade som att jag hade ångest, och ångesten var roten till mina sömnproblem. Han tyckte jag skulle prova Mirtazapin, låg dos, för att komma ner i varv och bli lugn innan sängen. Tog en halv tablett en timme innan jag skulle sova och den natten sov jag som en bäbis i 8,5 timme hela natten. Kunde knappt tro det när jag vaknade utvilad. Käkade dom i två år, dagligen. Sen började jag prova trappa ner, mest för att jag kände att jag var på en bra plats i livet med bra rutiner osv. Kunde vara utan dom i ett halvår, sömnen funkade strålande, men sen hände en grej som gjorde mig stressad och som fick mig att börja ligga och tänka på saker i sängen igen, då började jag ta dom igen och sömnen återgick till det normala direkt.

Folk är alltid så jävla snabba på att prata om att man ska undvika mediciner, man ska testa en miljard "natuuuuurliga" grejer först. Men ibland måste man ha piller. Hade inte jag fått prova piller så vetefan vart jag hade varit idag. Min sömnbrist höll redan på att göra mig fysiskt sjuk, och jag mådde mentalt piss av att inte få sova. Jag hade börjat leka med självmordstankar innan jag fick prova piller, kanske inte för att jag var psykiskt sjuk utan mest för att jag var så jävla utmattad av flera års konstant sömnbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in