2023-09-26, 09:29
Medlem
funktioners avatar
För mig funkar propavan. Blir riktigt seg om jag tar den cirka 1,5h innan läggdags.

Har själv haft stora sömnproblem och vet vilken stress och psykisk terror det är. Undvik stillasittande och var ute i ljuset på dagarna om du kan.
Citera
2023-09-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
För mig funkar propavan. Blir riktigt seg om jag tar den cirka 1,5h innan läggdags.

Har själv haft stora sömnproblem och vet vilken stress och psykisk terror det är. Undvik stillasittande och var ute i ljuset på dagarna om du kan.

Var ute hela dagen igår. gick typ 1.5 mil. Lik förbannat så gick det åt helvete att sova sen

Hur gjorde du för att komma bort från dina sömnproblem?

Jag har propavan hemma. tyckte inte dom fungera så bra. sen så blev jag så in i helvete torr i munnen av dom
Senast redigerad av Sheriffen90 2023-09-26 kl. 09:37.
Citera
2023-09-26, 09:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Undvik kemikalierna, dvs prillan och piller. Tror kräftskivan är en ledtråd, din arbetslöshet och nya jobb. Satt ni och jämförde karriärer, vad tänker du på när du inte kan sova och ser du fram emot ditt nya jobb?
Citera
2023-09-26, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Undvik kemikalierna, dvs prillan och piller. Tror kräftskivan är en ledtråd, din arbetslöshet och nya jobb. Satt ni och jämförde karriärer, vad tänker du på när du inte kan sova och ser du fram emot ditt nya jobb?

jag ser inte fram emot mitt nya jobb. Det skapar en oro inom mig när jag är i det här tillståndet.
Citera
2023-09-26, 09:56
Medlem
killdozer666s avatar
Det här med sömnen kommer och går i perioder. Jag tror de flesta har perioder då man sover bättre och sämre. Som jag fattat det har det varit såhär i lite över en månad, och det är egentligen inte så lång tid i sammanhanget.

Du skriver att du är arbetslös, hur har dina vanor och rutiner sett ut den här tiden? Följer du alla "sömn-skolor"s regler och påhitt? Finns ju en del listpunkter som förespråkas för sömnhygien.
Du ska påbörja ett nytt jobb. Det kan stressa upp dig omedvetet. Jag hade helt enkelt väntat till jag hittat en ny rutin och kommit in i den nya rytmen med nytt jobb osv innan jag började oroa mig. Det är inte farligt att sova mindre i perioder.
Citera
2023-09-26, 10:04
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriffen90
Var ute hela dagen igår. gick typ 1.5 mil. Lik förbannat så gick det åt helvete att sova sen

Hur gjorde du för att komma bort från dina sömnproblem?

Jag har propavan hemma. tyckte inte dom fungera så bra. sen så blev jag så in i helvete torr i munnen av dom
Jag behövde ändra på stora saker i mitt liv. Befann mig tex i en dålig relation och det var en bidragande orsak. Nu är relationen slut och mina sömnproblem har försvunnit.

Har du något du känner dig stressad eller ligger och grubblar över? Oro eller ångest över livsval? Om du kan ta itu med detta kan det hjälpa enormt.
Citera
2023-09-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Det här med sömnen kommer och går i perioder. Jag tror de flesta har perioder då man sover bättre och sämre. Som jag fattat det har det varit såhär i lite över en månad, och det är egentligen inte så lång tid i sammanhanget.

Du skriver att du är arbetslös, hur har dina vanor och rutiner sett ut den här tiden? Följer du alla "sömn-skolor"s regler och påhitt? Finns ju en del listpunkter som förespråkas för sömnhygien.
Du ska påbörja ett nytt jobb. Det kan stressa upp dig omedvetet. Jag hade helt enkelt väntat till jag hittat en ny rutin och kommit in i den nya rytmen med nytt jobb osv innan jag började oroa mig. Det är inte farligt att sova mindre i perioder.

Ja jag har aldrig haft sådana här problem med sömnen i livet som jag har nu. Har tidigare varit uppe flera gånger en hel natt när alkohol varit inblandat. Rutinerna sen jag varit arbetslös sedan i början av mars inte varit särskilt bra, mycket stillasittande med godis o skräpmat. Har lagt av med godis o skräpmat så nu är bara snuset som är lasten.

det som är läskigt är jag inte sover överhuvudtaget en hel natt och jagar upp mig som fan över det
Citera
2023-09-26, 10:07
Medlem
Citat:
Jag behövde ändra på stora saker i mitt liv. Befann mig tex i en dålig relation och det var en bidragande orsak. Nu är relationen slut och mina sömnproblem har försvunnit.

Har du något du känner dig stressad eller ligger och grubblar över? Oro eller ångest över livsval? Om du kan ta itu med detta kan det hjälpa enormt.

har inget speciellt att speciellt att oroa mig över det som är oron är att jag inte får sova det är det som är ångesten
Citera
2023-09-26, 10:14
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheriffen90
har inget speciellt att speciellt att oroa mig över det som är oron är att jag inte får sova det är det som är ångesten
Känner igen det där. Det blir en hemskt ond spiral över det och det låter som att du är som mig som stressar upp dig lätt över det här. Jag brukade göra mycket andningsövningar när jag skulle sova och fick inderal utskrivet. Det är en hjärtmedicin som sänker hjärtats hastighet och den hjälpte mycket för jag fick alltid hjärtklappning och hög puls av att ligga och stressa över att inte kunna somna. Det kan jag rekommendera om du känner av stressad puls ihop med sömn.
Citera
2023-09-26, 10:20
Medlem
Helt ofattbart att de ger ut zyprexa mot insomnia. Det är en skadlig och stark medicin som används mot psykoser. Lägg ner snuset, sluta runka, ha strikt sovrutiner och spendera tid utomhus i naturen. Det kommer att lugna ner sig. Du skadas inte av kort tids sömnbrist. Jag har i mitt liv gått igenom extrem sömnlöshet. Nu pratar vi alltså några fåtal timmar på en vecka osv. Kroppen är stentuff och klarar det utan nämnvärda skador även om det känns som ren tortyr och är otroligt läskigt och jobbigt.
Citera
2023-09-26, 10:31
Medlem
Samma med mig.
Hemsk besvär och trött på jobbet sovit på jobbet. Omvänd natt och dag var inte mening så. Pga sömn natt varit vaken..

Jag tränar andas och håll kvar andas varje kväll. Äta före 6. Aldrig efter 6.

Hög puls stress panik...

Inget medicin för mig.

Jag tränar min kropp ... andas... byta tankar och byta kost m.m.
Citera
2023-09-26, 10:46
Medlem
Citat:
Känner igen det där. Det blir en hemskt ond spiral över det och det låter som att du är som mig som stressar upp dig lätt över det här. Jag brukade göra mycket andningsövningar när jag skulle sova och fick inderal utskrivet. Det är en hjärtmedicin som sänker hjärtats hastighet och den hjälpte mycket för jag fick alltid hjärtklappning och hög puls av att ligga och stressa över att inte kunna somna. Det kan jag rekommendera om du känner av stressad puls ihop med sömn.

Jag har fått betablockerare när jag låg på sjukan som jag ska ta vid behov om jag får puls som inte går över.

Men skönt att det blivit bättre för dig med sömnen. jag hoppas det blir så även för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in