Citat:
Ursprungligen postat av
godschild
Daniels bok 25 Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.
Daniels bok 7 vers 25 talar INTE om en person, utan om ett kungarike. Detta eftersom hela kapitel 7 handlar om olika kungariken som skulle komma på jorden, det står tydligt:
"
Dessa stora djur, fyra till antalet, betecknar fyra kungar som träder fram på jorden." (Daniel 7:17 Bibel2000)
Det fjärde kungariket hade 10 horn som också representerar kungariken:
"
De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram"(Daniel 7:24 Bibel2000)
Det skulle alltså komma 10 kungariken efter det fjärde kungariket, och efter dessa 10 kungariken skulle det komma "ytterligare ett" kungarike:
"
och efter dem ytterligare en, en som är olik de andra" (Daniel 7:24 Bibel2000)
Det är detta kungarike som du misstar som antikrist, det är detta kungarike som skulle:
"
tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid." (Daniel 7:25 Bibel2000)
Det står ingenting i Daniel kapitel 7 att det skulle handla om en person eller antikrist.
Citat:
Ursprungligen postat av
godschild
uppenbarelseboken 13 22 Och vilddjuret, som jag såg, liknade en panter, men det hade fötter såsom en björn och gap såsom ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.
Uppenbarelseboken 13:2 handlar också om kungariken, men det kan vi ta senare.
Citat:
Ursprungligen postat av
godschild
tessaloniker 2:9y först måste avfallet komma och laglöshetens människa,[a] fördärvets son, öppet träda fram, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? 6 Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. 9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen 12 och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.
Ja, det är det här skriftstället som Johannes svarar på:
"
Ni har hört att en antikrist skall komma" (1 Joh 2:18 Bibel2000)
Och det Johannes säger är att detta skriftställe uppfylldes på hans tid, eller strax därefter när han säger: "så har redan nu många antikrister trätt fram"(1 Joh 2:18).
Johannes pratar alltså om ett avfall från sann kristendom, dessa falska kristna utgick från sann kristendom, men tillhörde inte sann kristendom:
"
De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:19 Bibel2000)
Johannes talar om det avfall som senare blev Katolska Kyrkan, Ortodoxa Kyrkan och andra kyrkor.
Dessa går emot Kristi läror, t.ex. att man inte skulle kalla någon för fader:
"
Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:9 Bibel2000)
Och än värre är att Jesus lärde ut att man ska älska sina fiender och vända andra kinden till, det kan man inte säga att t.ex. Katolska Kyrkan har gjort i historien, med t.ex. inkvisitionen och korsriddare.
Dessa påstår att dom är kristna, men i själva verket är dom anti-kristna och ondskans hantlangare, Jesus varnade för dessa falska kristna:
"
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)