2023-09-25, 18:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Och när AI får eget medvetande, och tar allt makt på jorden, vem annars skulle vara antikrist då?
Varför skulle Gud ge AI ett medvetande?

En lustig sak, när man formulerar kritik (om än vag) mot kristendom så försvarar GPT de kristna dogmerna ganska envist.
Citera
2023-09-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför skulle Gud ge AI ett medvetande?

En lustig sak, när man formulerar kritik (om än vag) mot kristendom så försvarar GPT de kristna dogmerna ganska envist.
Varför skulle den inte skapa det själv om den når singularitet? Eller varför skulle inte satan ge hen det?

Och vad chatGPT eller någon annan AI skulle säga nu har inget med vad den skulle göra sen, finns också annan AI som är under utveckling som jag tror kan bli farlig även om jag inte är expert inom området.

Och svara gärna på frågan, när AI har tagit över jorden, vem annars skulle vara antikrist?
Senast redigerad av godschild 2023-09-25 kl. 18:35.
Citera
2023-09-25, 18:35
Medlem
Citat:
Jag manar alla som är intresserade att göra en enkel sökning på google och ta reda på sanningen själv.

https://aktivkristendom.se/vad-sager...n-om-antikrist

Antikrist är både flera och en person. Ordet kan användas på flera sätt men i sluttiden ska en antikrist komma och samla jorden under sig. Tror du inte det har du inte läst bibeln, och jag misstänker att ni som skriver annorlunda här är förledande antingen för att gyckla eller något värre.

Det vore mer trovärdigt om du själv argumenterar istället för att hänvisa till en sida.

Detta är trots allt ett diskussionsforum, och du själv satte igång diskussionen och tråden, men nu när det går emot dig, så lägger du ner.
Citera
2023-09-25, 18:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför skulle den inte skapa det själv om den når singularitet? Eller varför skulle inte satan ge hen det?

Och vad chatGPT eller någon annan AI skulle säga nu har inget med vad den skulle göra sen, finns också annan AI som är under utveckling som jag tror kan bli farlig även om jag inte är expert inom området.

Och svara gärna på frågan, när AI har tagit över jorden, vem annars skulle vara antikrist?
AI är farligt redan nu. Företag avstår inte från att använda den och matad med data om partier, företag och personer kan den förutsäga aktiekurser, och föreslå lösningar som är bättre än vad människor kan.

Men än farligare är t.ex. kärnvapen och nukleär vinter.
Citera
2023-09-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det vore mer trovärdigt om du själv argumenterar istället för att hänvisa till en sida.

Detta är trots allt ett diskussionsforum, och du själv satte igång diskussionen och tråden, men nu när det går emot dig, så lägger du ner.
Daniels bok 25 Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.

uppenbarelseboken 13 22 Och vilddjuret, som jag såg, liknade en panter, men det hade fötter såsom en björn och gap såsom ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.

tessaloniker 2:9y först måste avfallet komma och laglöshetens människa,[a] fördärvets son, öppet träda fram, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? 6 Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. 9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen 12 och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.

Här är 25 verser tyvärr på engelska https://www.biblelyfe.com/blog/bible...the-antichrist

I de allra flesta beskrivs antikrist som en. Att han också nämns som flera är för att också lägga skuld på andra som föraktar Gud. Jag kan inte hitta alla på svenska för de har ibland olika nummer på svenska och engelska när jag söker.
Citera
2023-09-25, 18:53
Medlem
Läste genom några av verserna lite noggrannare nu och insåg att Antikrist ska vara en människa. Om det inte är allegoriskt.

Lutar för mig åt att han är en människa ändå.
Senast redigerad av godschild 2023-09-25 kl. 19:11.
Citera
2023-09-25, 19:24
Medlem
Citat:
Daniels bok 25 Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.

Daniels bok 7 vers 25 talar INTE om en person, utan om ett kungarike. Detta eftersom hela kapitel 7 handlar om olika kungariken som skulle komma på jorden, det står tydligt:

"Dessa stora djur, fyra till antalet, betecknar fyra kungar som träder fram på jorden." (Daniel 7:17 Bibel2000)

Det fjärde kungariket hade 10 horn som också representerar kungariken:

"De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram"(Daniel 7:24 Bibel2000)

Det skulle alltså komma 10 kungariken efter det fjärde kungariket, och efter dessa 10 kungariken skulle det komma "ytterligare ett" kungarike:

"och efter dem ytterligare en, en som är olik de andra" (Daniel 7:24 Bibel2000)

Det är detta kungarike som du misstar som antikrist, det är detta kungarike som skulle:

"tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid." (Daniel 7:25 Bibel2000)

Det står ingenting i Daniel kapitel 7 att det skulle handla om en person eller antikrist.

Citat:
uppenbarelseboken 13 22 Och vilddjuret, som jag såg, liknade en panter, men det hade fötter såsom en björn och gap såsom ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.

Uppenbarelseboken 13:2 handlar också om kungariken, men det kan vi ta senare.

Citat:
tessaloniker 2:9y först måste avfallet komma och laglöshetens människa,[a] fördärvets son, öppet träda fram, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? 6 Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. 9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen 12 och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.

Ja, det är det här skriftstället som Johannes svarar på:

"Ni har hört att en antikrist skall komma" (1 Joh 2:18 Bibel2000)

Och det Johannes säger är att detta skriftställe uppfylldes på hans tid, eller strax därefter när han säger: "så har redan nu många antikrister trätt fram"(1 Joh 2:18).

Johannes pratar alltså om ett avfall från sann kristendom, dessa falska kristna utgick från sann kristendom, men tillhörde inte sann kristendom:

"De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:19 Bibel2000)

Johannes talar om det avfall som senare blev Katolska Kyrkan, Ortodoxa Kyrkan och andra kyrkor.
Dessa går emot Kristi läror, t.ex. att man inte skulle kalla någon för fader:

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:9 Bibel2000)

Och än värre är att Jesus lärde ut att man ska älska sina fiender och vända andra kinden till, det kan man inte säga att t.ex. Katolska Kyrkan har gjort i historien, med t.ex. inkvisitionen och korsriddare.

Dessa påstår att dom är kristna, men i själva verket är dom anti-kristna och ondskans hantlangare, Jesus varnade för dessa falska kristna:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2023-09-25 kl. 19:26.
Citera
2023-09-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Daniels bok 7 vers 25 talar INTE om en person, utan om ett kungarike. Detta eftersom hela kapitel 7 handlar om olika kungariken som skulle komma på jorden, det står tydligt:

"Dessa stora djur, fyra till antalet, betecknar fyra kungar som träder fram på jorden." (Daniel 7:17 Bibel2000)

Det fjärde kungariket hade 10 horn som också representerar kungariken:

"De tio hornen innebär att tio kungar som härstammar från detta rike skall träda fram"(Daniel 7:24 Bibel2000)

Det skulle alltså komma 10 kungariken efter det fjärde kungariket, och efter dessa 10 kungariken skulle det komma "ytterligare ett" kungarike:

"och efter dem ytterligare en, en som är olik de andra" (Daniel 7:24 Bibel2000)

Det är detta kungarike som du misstar som antikrist, det är detta kungarike som skulle:

"tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid." (Daniel 7:25 Bibel2000)

Det står ingenting i Daniel kapitel 7 att det skulle handla om en person eller antikrist.

Uppenbarelseboken 13:2 handlar också om kungariken, men det kan vi ta senare.

Ja, det är det här skriftstället som Johannes svarar på:

"Ni har hört att en antikrist skall komma" (1 Joh 2:18 Bibel2000)

Och det Johannes säger är att detta skriftställe uppfylldes på hans tid, eller strax därefter när han säger: "så har redan nu många antikrister trätt fram"(1 Joh 2:18).

Johannes pratar alltså om ett avfall från sann kristendom, dessa falska kristna utgick från sann kristendom, men tillhörde inte sann kristendom:

"De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:19 Bibel2000)

Johannes talar om det avfall som senare blev Katolska Kyrkan, Ortodoxa Kyrkan och andra kyrkor.
Dessa går emot Kristi läror, t.ex. att man inte skulle kalla någon för fader:

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:9 Bibel2000)

Och än värre är att Jesus lärde ut att man ska älska sina fiender och vända andra kinden till, det kan man inte säga att t.ex. Katolska Kyrkan har gjort i historien, med t.ex. inkvisitionen och korsriddare.

Dessa påstår att dom är kristna, men i själva verket är dom anti-kristna och ondskans hantlangare, Jesus varnade för dessa falska kristna:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Jag är inte påläst nog för att ta denna diskussionen. Jag är dock medveten om att ämnet diskuteras mellan teologer och är inte självklart

Så här säger chatGPT som jag nu fortsatt använder på frågan "finns det en eller flera antikrist i bibeln?"
Sammanfattningsvis, medan begreppet "antikrist" tekniskt sett nämns flera gånger i Bibeln, används det i olika sammanhang, och exakt hur det ska tolkas har varit föremål för debatt bland teologer och bibelforskare genom tiderna.

Och jag medger att jag hade fel i att de i tråden som sagt att han är flera riken eller något sånt inte gycklade eller hade värre intentioner. My bad.
Senast redigerad av godschild 2023-09-25 kl. 19:42.
Citera
2023-09-25, 19:48
Medlem
Citat:
Läste genom några av verserna lite noggrannare nu och insåg att Antikrist ska vara en människa. Om det inte är allegoriskt.

Lutar för mig åt att han är en människa ändå.

En teori som jag har hört och som låter rimlig, är att antikrist kommer vara både människa och maskin (AI), och på det sättet härma Kristus två naturer, för Kristus är både människa och Gud i ett.

Som vi vet agerar satanen på det här sättet, han förvränger Guds ordning då han inte kan skapa något själv, endast förvränga och fördärva.

En människa som integrerar sig själv med AI teknologin skulle vara besitta gudalika kvalitéer som exempelvis ha all kunskap, kunna se allt osv. Kanske till och med utföra saker som kan betraktas som mirakel, beroende på hur teknologin utvecklas framöver.
Citera
2023-09-25, 19:58
Medlem
Enligt Sankt Johannes av Damaskus i An Exact Exposition of the Orthodox Faith

"It should be known that the Antichrist is bound to come. Every one, therefore, who confesses not that the Son of God came in the flesh and is perfect God and became perfect man, after being God, is Antichrist. But in a peculiar and special sense he who comes at the consummation of the age is called Antichrist.

First, then, it is requisite that the Gospel should be preached among all nations, as the Lord said, and then he will come to refute the impious Jews. For the Lord said to them:*I am come in My Father’s name and ye receive Me not: if another shall come in his own name, him ye will receive.*And the apostle says,*Because they received not the love of the truth that they might be saved, for this cause God shall send them a strong delusion that they should believe a lie: that they all might be damned who believed not the truth, but had pleasure in unrighteousness.*The Jews accordingly did not receive the Lord Jesus Christ who was the Son of God and God, but receive the impostor who calls himself God. For that he will assume the name of God, the angel teaches Daniel, saying these words,*Neither shall he regard the God of his fathers.*And the apostle says:*Let no man deceive you by any means: for that day shall not come except there come a falling away first, and that man of sin be revealed, the son of perdition: who opposeth and exalteth himself above all that is called God or that is worshipped, so that he sitteth in the temple of God, shewing himself that he is God; in the temple of God he said; not our temple, but the old Jewish temple. For he will come not to us but to the Jews: not for Christ or the things of Christ: wherefore he is called Antichrist.

First, therefore, it is necessary that the Gospel should be preached among all nations:*And then shall that wicked one be revealed, even him whose coming is after the working of Satan with all power and signs and lying wonders, with all deceivableness of unrighteousness in them that perish, whom the Lord shall consume with the word of His mouth and shall destroy with the brightness of His coming.*The devil himself, therefore does not become man in the way that the Lord was made man. God forbid! but he becomes man as the offspring of fornication and receiveth all the energy of Satan. For God, foreknowing the strangeness of the choice that he would make, allows the devil to take up his abode in him.He is, therefore, as we said, the offspring of fornication and is nurtured in secret, and on a sudden he rises up and rebels and assumes rule. And in the beginning of his rule, or rather tyranny, he assumes the role of sanctity. But when he becomes master he persecutes the Church of God and displays all his wickedness. But he will come*with signs and lying wonders, fictitious and not real, and he will deceive and lead away from the living God those whose mind rests on an unsound and unstable foundation, so that even the elect shall, if it be possible, be made to stumble.

But*Enoch*and*Elias*the Thesbite shall be sent and shall turn the hearts of the fathers to the children, that is, the synagogue to our Lord Jesus Christ and the preaching of the apostles: and they will be destroyed by him. And the Lord shall come out of heaven, just as the holy apostles beheld Him going into heaven, perfect God and perfect man, with glory and power, and will destroy the man of lawlessness, the son of destruction, with the breath of His mouth. Let no one, therefore, look for the Lord to come from earth, but out of Heaven, as He himself has made sure."
Citera
2023-09-25, 20:12
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Tror ni som jag att artificial intelligens kan vara antikristus?

Jag tänker att den enda intelligensen i världen som kan ena världen som det sägs att antikristus ska göra är artificiell intelligens, ingen annan ledare över en nation skulle kunna göra det.

Med denna insikt tänker jag nu sluta skriva med chatGPT trots att jag fått mycket hjälp från den.

Nej, det är människans frälsare tror jag ärligt.
Citera
2023-09-25, 20:21
Medlem
Citat:
Så här säger chatGPT som jag nu fortsatt använder på frågan "finns det en eller flera antikrist i bibeln?"

Så här säger chatGPT på frågan: "Vad är antikrister i bibeln?"
I Första Johannesbrevet 2:18-22 står det:

"Kära barn, det är den sista tiden. Ni har hört att antikrist kommer, och nu har många antikrister redan trätt fram. Därav vet vi att det är den sista tiden. De har gått ut från oss, men de hörde egentligen inte till oss. Om de hade hört till oss skulle de ha stannat hos oss. Men det skulle visa att ingen av dem hörde till oss. Ni har fått kraft att kämpa mot dem genom den helige Ande, som bor i er, och har segrat över dem, för den som är i er är större än den som är i världen. De hör till världen. Därför talar de ur världen, och världen lyssnar till dem. Vi hör till Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss, men den som inte hör till Gud lyssnar inte till oss. Så känner vi igen sanningens Ande och villfarelsens ande."

Dessa skrifter varnar för förföriska lärare och falska profeter som kommer att försöka leda människor bort från den kristna tron. Termen "antikrist" används här i pluralform för att beskriva sådana lärare och falska profeter.

Det är viktigt att notera att begreppet "Antikrist" ofta missförstås som en enda specifik individ som ska komma i framtiden. I stället syftar det på alla som motsätter sig Kristus och kristendomen. Vissa kristna traditioner har utvecklat olika tolkningar av begreppet och dess betydelse i profetiska och apokalyptiska sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in