2023-09-24, 13:29
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Att inte begripa detta är inte samma sak som att förneka och ställa sig fientlig. Sedan finns det tyvärr ingen som gör "bara" goda gärningar utan att synda.

Det står även skrivet: "Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden
som gör gott och aldrig syndar."
Så… va? Obegripligt.

Jag får väl ge upp försöken att få konkreta svar påminna frågor.
Citera
2023-09-24, 15:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du fick ju det här

Guds Rike är inom dig.

Lukas 17:20-21

20 Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. 21 Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er[e].

Vi har också det här

Johannes 14:1-4

1 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig[a]. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort[b] för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."

Vad tror du att innebörden av att bege sig till dödsriket och betala skulden, för att sen återuppstå och övervinna döden är?

Detta är ett mysterium som Gud bara öppnar upp för dom som har hans Helige Ande.
Inga citat bekräftar någonting som du någonsin har skrivit här. Din lära tål inte att synas och är ointressant.
Citera
2023-09-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Så… va? Obegripligt.

Jag får väl ge upp försöken att få konkreta svar påminna frågor.
Det är DIN själ som står på spel. INGEN kan förklara för den som inte vill veta.

Nu vet jag inte exakt vad dina fråga var, men för att slippa helvetet och allt vad det nu innebär så behöver du ta emot Guds utsträckta hand. Det är ALLT som krävs, att du låter Honom, genom Jesus Kristus, rädda dig från evig plåga.

Ingen människa kan förtjäna, genom gärninga, att bli räddad. Ingen kan leva upp till den helighet som krävs för att du ska kunna möta Gud.

Därför var Gud tvungen att sända Jesus, sonen, Gud i människokropp, som genom att leva så perfekt som krävs, bli offrad och oskyldigt dömd av sina egna, övervinna döden och uppstå igen, betala din skuld inför Fadern.

Du måste bara acceptera förbundet.

Räddningen är en gåva utan motprestation. Du måste bara ta emot den. Han tvingar ingen.

Sen kan dina gärningar få betydelse, då som mer eller mindre belöning i Hans Rike.

Men envisas du att i egen kraft fortsätta trotsa Gud genom att avvisa honom, blir straffet evig plåga åtskild från Herren. Det är dock du själv som gör valet.
Citera
2023-09-24, 17:02
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
… envisas du att i egen kraft fortsätta trotsa Gud genom att avvisa honom, blir straffet evig plåga åtskild från Herren. Det är dock du själv som gör valet.
Ok nu snackar vi! Så:

1. Hur kan en genomgod gud vilja plåga människor i evighet bara för att de inte tror på honom?

2. Hur påverkas din människosyn av att anse det vara moraliskt rätt att dina medmänniskor skall plågas i evighet?
Citera
2023-09-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ok nu snackar vi! Så:

1. Hur kan en genomgod gud vilja plåga människor i evighet bara för att de inte tror på honom?

2. Hur påverkas din människosyn av att anse det vara moraliskt rätt att dina medmänniskor skall plågas i evighet?
Vad är godhet ur ett gudomligt allvetande allsmäktigt perspektiv tror du?

Alla har ju ett möjlighet att göra sitt eget val. Det är väl godhet?

Sen är Gud rättvis, så domen är rättvis. Alla har samma möjlighet. Om vi låter vår stolthet hindra oss får vi väl skylla oss själva?

Om det inte fanns någon konsekvens skulle ingen vända om. Och ALLA skulle gå förlorade. Herren vill rädda så många som möjligt. Det är vårt jobb att sprida sanningen och inte linda in den i falska förhoppningar.

Herren dog på korset för DIN skull, hatad, föraktad, bespottad helt oskyldigt dömd utstod han detta utan att yppa ett ord i eget försvar.

Det måste fullbordas FÖR DIN SKULL. Men du måste svälja din stolthet och sluta anklaga Honom som vill ta emot dig med en utsträckta hand.
Citera
2023-09-24, 20:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Enligt Lukas stödde en av rövarna Jesus, men inte enligt Matteus och Markus, där båda rövarna hånade Jesus.
DoNotAskHimAboutJesus
Båda rövarna hånade Jesus, senare omvände sig den ena av dem.
Citera
2023-09-24, 20:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, från början var paradiset Edens trädgård. Det har ni förvanskat. Paradiset är inte i himlen, det är på den nya jorden. ...
Den nya jorden fanns inte då, och inte heller nu. Så tillvaron i paradiset tillsammans med Jesus som Jesus utlovade den botfärdige rövarens själ är samma vederkvickelse (och Abrahams sköte) som den fattige Lasarus själ gick till efter döden. En paradisisk, vederkvickande tillvaro med Kristus och andra troende som Abraham är vad den botfärdige rövaren fick.
Citera
2023-09-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Den nya jorden fanns inte då, och inte heller nu. Så tillvaron i paradiset tillsammans med Jesus som Jesus utlovade den botfärdige rövarens själ är samma vederkvickelse (och Abrahams sköte) som den fattige Lasarus själ gick till efter döden. En paradisisk, vederkvickande tillvaro med Kristus och andra troende som Abraham är vad den botfärdige rövaren fick.
Den nya jorden beskrevs redan av Jesaja.

Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord. Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på. Jes 65:17

Observera ordet NU. Kan du bevisa att Gud ljög när han sa NU?

Hur många gånger måste jag upprepa att bibeln lär att du blir en odödlig ande vid uppståndelsen innan en idiot som du fattar? En själ är inte odödlig, en ande är odödlig (Luk 20:36).
Citera
2023-09-24, 21:53
Avslutad
Citat:
Ok nu snackar vi! Så:

Gud är oändligt helig och allsmäktig. Du kan inte förstå Gud ifrån ett mänskligt perspektiv, vad du tycker är moralist rätt eller fel osv. Gud är en helig, allsmäktig, oändlig "ande" som också besitter egenskaper som t.ex. oändlig vrede, utöver sin oändliga kärlek. Gud tar ut sin heliga/oändliga vrede på synden. Ingen synd går ihop med Guds helighet och all synd väcker Guds vrede.

Det handlar inte om mänsklig moral utan om helig rättvisa ifrån en allsmäktig Gud. Vi är som dammkorn inför Gud. Gud älskar oss och förlåter oss, men tvekar inte heller att ta ut sin oändliga vrede på de "dammkorn" som bär på synd

Alla människor är dock syndiga, ingen lever upp till Guds heliga standard. Därför är standard destinationen för alla människor egentligen Guds eviga vrede/helvetet.

Gud besitter också oändlig barmhärtighet och gav oss en möjlighet att helt gratis undslippa Guds vrede genom att han tog ut sin vrede på sig själv via Jesus Kristus istället, trots att han inte syndat. Därför kan vi bli frälsta genom att ta emot den gåvan och låta Jesus betala för våra synder, då en oändlig Gud som sagt även är oändligt barmhärtig. Så barmhärtig att han kom och dog själv i ditt ställe för att rädda dig ifrån sin vrede.

Ingen synd eller ohelighet fungerar tillsammans med Guds helighet. Allt sådant straffar Gud, och när en oändlig och allsmäktig Gud straffar så blir också straffet av sådana proportioner.

Precis som att när en oändlig och allsmäktig Gud belönar och ger kärlek så är även kärleken oändlig.

Då vi har syndat emot någonting som är oändligt heligt (vilket Gud är), så är det egentligen rättvist med ett oändligt straff.
Senast redigerad av Utspilld 2023-09-24 kl. 22:12.
Citera
2023-09-24, 22:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Allt som ens påminner om hämndlystnad i Bibeln kommer från människor.

Och han gick åter in i en synagoga. Där var då en man som hade en förvissnad hand. Och de vaktade på honom, för att se om han skulle bota denne på sabbaten; de ville nämligen få något att anklaga honom för. Då sade han till mannen som hade den förvissnade handen: »Stå upp, och kom fram.» Sedan sade han till dem: »Vilketdera är lovligt på sabbaten: att göra vad gott är, eller att göra vad ont är, att rädda någons liv, eller att döda?» Men de tego. Då såg han sig omkring på dem med vrede, bedrövad över deras hjärtans förstockelse, och sade till mannen: »Räck ut din hand.» Och han räckte ut den; och hans hand blev frisk igen. — Markus 3:1-5
Citera
2023-09-24, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Allt som ens påminner om hämndlystnad i Bibeln kommer från människor.

Det handlar inte om någon hämndlystnad utan om helig rättvisa.
Citera
2023-09-24, 22:46
Medlem
many99s avatar
Bara katoliker och andra fnask tycker ateister hamnar i helvetet.

Gud/gudar och Jesus är lögnaktigt och mer hittepå från religiösa rörelser.

Tro är ofattbart.
Senast redigerad av many99 2023-09-24 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in