2023-09-24, 11:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En ande är inte precis något förtunnat och svävande utan är nog betydligt mer robust än dig. Men din kropp är i denna värld och dina sinnen är inte vända mot andevärlden.

Du verkar inte förstå någonting av Matteus 25:31-48. Först efter domedagen får människor komma till Guds rike.
Jesus är ju inte auktoriteten för dig i din enmansreligion, men du vet mycket väl vad Bibelns Jesus, som du inte tror på, berättade om den rike mannen och Lasarus. Dessa - nämligen deras själar - gick till pina respektive vederkvickelse direkt efter döden.
Så också i fråga om den botfärdige rövaren på korset - han gick till paradiset och Jesus när han dog.
Paulus, Kristi apostel, som du strider mot lika mycket som du strider mot Jesus, talar om att bryta upp och vara hos Kristus för evigt.

På domedagen ska kropparna förenas med själarna och i den föreningen gå till antingen den eviga saligheten eller den eviga fördömelsen, vilka båda är utan slut.
Citera
2023-09-24, 11:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Många teologer ger dig rätt. Annihilationism (svenskt ord ?) är föreställningen att de som inte uppnår frälsning istället annihileras (förintas) och alltså inte utsätts för evig pina.

Wikipedia har en bra artikel om detta, där bibelcitat både för och emot presenteras. Jag kan tycka att även de citat som sägs stärka idéen om ett helvete är ganska svaga och kan tolkas till förmån för annihilationism.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Annihilationism
Wikipedia är ingen auktoritet i fråga om kristen troslära, som hämtas ur Bibeln.
Citera
2023-09-24, 11:27
Medlem
Citat:
En ande är inte precis något förtunnat och svävande utan är nog betydligt mer robust än dig. Men din kropp är i denna värld och dina sinnen är inte vända mot andevärlden.

Du verkar inte förstå någonting av Matteus 25:31-48. Först efter domedagen får människor komma till Guds rike.
Det är det 1000 åriga riket Jesus syftar på här. HIMMELRIKET. Det han kommer tillbaks för att upprätta åt Israel enligt löften från GT. Det rike där Jesus är kungarnas kung här på jorden, ett fysiskt rike som alla helgon ska vara med och styra i. Det rike då Jesus ska återupprätta jorden till näst intill perfekt igen och djävulen och hans anhang binds i 1000 år.

Tillgång till Guds Rike får man i samma stund man vänder sig till Jesus och blir frälst. När kroppen dör, i samma ögonblick, förenas den troende själen sen med Jesus i Guds Rike.

Guds Rike är inom dig.

Lukas 17:20-21

20 Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. 21 Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er[e].
Citera
2023-09-24, 11:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jesus är ju inte auktoriteten för dig i din enmansreligion, men du vet mycket väl vad Bibelns Jesus, som du inte tror på, berättade om den rike mannen och Lasarus. Dessa - nämligen deras själar - gick till pina respektive vederkvickelse direkt efter döden.
Så också i fråga om den botfärdige rövaren på korset - han gick till paradiset och Jesus när han dog.
Paulus, Kristi apostel, som du strider mot lika mycket som du strider mot Jesus, talar om att bryta upp och vara hos Kristus för evigt.

På domedagen ska kropparna förenas med själarna och i den föreningen gå till antingen den eviga saligheten eller den eviga fördömelsen, vilka båda är utan slut.
Lasarus hamnade hos Abraham i Sheol medan den rike mannen trivdes sämre utan sin kropp och sina världsliga privilegier. Först på domedagen välkomnas vissa till Guds rike.

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse.

Enligt Lukas stödde en av rövarna Jesus, men inte enligt Matteus och Markus, där båda rövarna hånade Jesus.
Citera
2023-09-24, 11:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
20 Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. 21 Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er[e].
När kroppen ska dö och förmultna dras du in i tunneln mot Sheol där alla får vänta till domedagen.
Citera
2023-09-24, 11:59
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Wikipedia är ingen auktoritet i fråga om kristen troslära, som hämtas ur Bibeln.

Det har du rätt i! Wikipedia skall läsas med kritiska ögon, precis som alla andra källor. Du har också helt rätt i att Bibeln är den enda auktoriteten vad gäller denna fråga.

Men här handlade det ju om direkta bibelcitat, och jag kan inte se att författarna till Wiki-artikeln hade någon speciell agenda. Tvärtom, de presenterade argument för båda förhållningssätten.
Citera
2023-09-24, 12:01
Medlem
Citat:
Paradiset är naturligtvis en himmelsk, välsignad tillvaro för själen tillsammans med Kristus, den som Paulus talar om när han talar om att bryta upp och vara med Kristus för evigt.
Nej, från början var paradiset Edens trädgård. Det har ni förvanskat. Paradiset är inte i himlen, det är på den nya jorden. Hans tro och ånger räddade honom, men han hade inga gärningar att peka på som lön, därför blev belöningen den lägsta. Muslimer har också blivit lovade en plats i paradiset, medan bara kristna blivit lovade en plats i himlen. Jesus talade om uppståndelse, då vi förvandlas till en odödlig ande. Själen är inte odödlig. Det är en vantolkning av evangeliet.
Citera
2023-09-24, 12:03
Medlem
Citat:
Änglar är andar och har naturligtvis ingen kropp.
Du har precis fått läsa att andar, som är änglar, har en kropp. 1Kor 15:35, Apg 13:33 och Joh 3:6.
Citera
2023-09-24, 12:17
Medlem
Citat:
När kroppen ska dö och förmultna dras du in i tunneln mot Sheol där alla får vänta till domedagen.
Så var det i det gamla förbundet, men Jesus kom med det glada budskapet, att dom som vänder sig till honom, förenas med honom direkt.

Det var liksom det alla helgon i GT väntade på, att Jesus i människokropp skulle komma till jorden och övervinna döden och betala deras och våra synder, så att dom och vi kan förenas med honom i Guds Rike.

På yttersta dagen kommer ALLA döda KROPPAR väckas upp till domen.

Vi troende i det nya förbundet, kommer förvandlas (kropparna) FÖRE vedermödan. Dom troende i gamla förbundet kommer förvandlas efter det 1000 åriga riket.

Alla troende dödas själar är dock med Jesus i Guds Rike redan nu.

Vi troende som fortfarande lever, har tillgång till Guds rike i Anden.
Citera
2023-09-24, 12:33
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Snårigt det här.

Gud dömer oss efter våra gärningar. Åtminstone om vi inte fått möjlighet att komma till tro. Men den som haft den möjligheten och ändå tycker att den här gudgrejen verkar rätt otrolig, denne kommer att dömas till evig pina även om denne bara gjort goda gärningar i sitt liv.

Korrekt uppfattat?

Att inte begripa detta är inte samma sak som att förneka och ställa sig fientlig. Sedan finns det tyvärr ingen som gör "bara" goda gärningar utan att synda.

Det står även skrivet: "Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden
som gör gott och aldrig syndar."
Citera
2023-09-24, 12:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Så var det i det gamla förbundet, men Jesus kom med det glada budskapet, att dom som vänder sig till honom, förenas med honom direkt.

Det var liksom det alla helgon i GT väntade på, att Jesus i människokropp skulle komma till jorden och övervinna döden och betala deras och våra synder, så att dom och vi kan förenas med honom i Guds Rike.

På yttersta dagen kommer ALLA döda KROPPAR väckas upp till domen.

Vi troende i det nya förbundet, kommer förvandlas (kropparna) FÖRE vedermödan. Dom troende i gamla förbundet kommer förvandlas efter det 1000 åriga riket.

Alla troende dödas själar är dock med Jesus i Guds Rike redan nu.

Vi troende som fortfarande lever, har tillgång till Guds rike i Anden.
Jag la märke till alla saknade referenser.
Citera
2023-09-24, 13:19
Medlem
Citat:
Jag la märke till alla saknade referenser.
Du fick ju det här

Guds Rike är inom dig.

Lukas 17:20-21

Vi har också det här

Johannes 14:1-4

1 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig[a]. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort[b] för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."

Vad tror du att innebörden av att bege sig till dödsriket och betala skulden, för att sen återuppstå och övervinna döden är?

Detta är ett mysterium som Gud bara öppnar upp för dom som har hans Helige Ande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in