2024-03-31, 16:23
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AakeTott
Så misstanken i tråden är att schakt-företaget tagit betalt för att ta hand om schaktmassor (lukrativt i västsverige pga att de flesta ställen att deponera redan är fulla av de stora schaktmassor som västlänken har producerat), och ägarens fru använder schaktmassorna när hon bygger industri eller bostadsområden?

Jag har två frågor.

Den första är om det ens är tillåtet att använda schaktmassor i nybyggen eller räknas det som farligt avfall som SKALL deponeras?

Den andra och viktigare frågan är hur länge har de hållt på med det här? Har någon undersökt om de har använt schaktmassor som ballast i tidigare byggen?

Man får använda schaktmassor i s.k. anläggningsändamål mendet beror på. Om man gräver ut jord bedömer man om det är ett avfall eller inte.

Det bedöms vara ett avfall om exempelvis det är förorenat och ej tjänligt för människors hälsa eller miljön (förorenat). Eller om det inte finns någon användning av massorna. Om det är ett avfall ska det deponeras.

Om massorna inte är ett avfall och de ska användas för anläggningsändamål måste massorna också vara så pass rena att de uppfyller syftet vilket bedöms utifrån föroreningsgrad och en riskbedömning. Om föroreningshalten är låg kan man utan anmälan återanvända massorna på samma fastighet men om de ska användas på en annan fastighet är det i stort sett alltid anmälningspliktigt (det beror på uppmätta föroreningsgrader, som i stort sett alltid överskrids). Man kan, beroende på vad de platsspecifika fårhållandena är, återanvända förorenade massor. Men det måste man ha rätt goda belägg för, och det bör utredas exempelvis av miljökonsult.

https://www.naturvardsverket.se/vagl...gningsarbeten/

Nu får någon annan som är bättre på juridiken fylla i här men jag gissar att det blir illegal deponering för de hade ju överskridit mängden massor som var tillåten med typ 50 000 m3. Det stod någonstans att kommunen hade tillåtit 25 000 m3 vilket tolkar som massor i anläggningsändamål.
Senast redigerad av HaveFun 2024-03-31 kl. 16:36.
Citera
2024-03-31, 16:29
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tyvärr bara 2-3 års fängelse, företagsbot, förverkande av brottsvinsten samt näringsförbud.

Egentligen borde dessa två hänsynslösa girigbukar rullas i tjära och fjädrar och visas upp på vartenda torg i Bohuslän och östra Norge, med ett avslutande gatlopp längs Carl Johan i Oslo.

Lite vrickat att man kan förstöra så här mycket, men inte få något kännbart straff
Citera
2024-03-31, 16:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det står i den länkade vägledningen att åklagaren kan fatta beslut om förvar och sedan söka kvarstad hos tingsrätten inom fem dagar för bl.a. skadestånd. En förutsättning är dock att målsäganden anmält sina anspråk till åklagaren. Så det verkar som om grannarna eller deras försäkringsbolag har bollen.
Det kan också bli aktuellt att yrka på förverkande av den beräknade brottsvinsten men jag kan inte utläsa om åklagaren har rätt att ta egendom i förvar för att täcka en sådan dom.
https://www.aklagare.se/globalassets...h-kvarstad.pdf

Jag tror vi är väldigt överens. Men då återstår att se vad som sker, kanske redan under nästa vecka?
Föreställer mig att polisen tätt bevakar misstänktas handel och vandel under utredningsperiod nu.

Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Alltså det är ju sjuka skador som detta fört med sig, om någon blir dömd för detta vad har de att förvänta sig i framtiden?

Också föremål för fundering, då jag vill hävda att skadan helt saknar motstycke här, och risken för personskador är nästan uppenbart lika enormt stor - Man måste beakta att detta kunde rasat dagtid i tät trafik etc.
Om alla tre rubriceringar spikas och döms, tror jag på +10år fängelse, kanske +15år då brotten är oerhört grova, därtill eventuellt massiva skadestånd (se dialoghistorik ovan och bakåt).
Potentiellt miljardbelopp.
Det blir näringsförbud & nedläggning och tömning av alla företag/privata föremål dessa personer driver/äger, och socialtjänst kommer behöva ta hand om deras minderåriga barn.
Citera
2024-03-31, 16:41
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Också föremål för fundering, då jag vill hävda att skadan helt saknar motstycke här, och risken för personskador är nästan uppenbart lika enormt stor - Man måste beakta att detta kunde rasat dagtid i tät trafik etc.
Om alla tre rubriceringar spikas och döms, tror jag på +10år fängelse, kanske +15år då brotten är oerhört grova, därtill eventuellt massiva skadestånd (se dialoghistorik ovan och bakåt).
Det blir näringsförbud & nedläggning och tömning av alla företag/privata föremål dessa personer driver/äger, och socialtjänst kommer behöva ta hand om deras minderåriga barn.

Låter mer rimligt, När man kollar på skadorna är det svårt att inte känna sympati för de företagare som har affärer som skadas pga dessa idioters agerande, samt som du säger fanns där en stor risk för personskador.
Citera
2024-03-31, 16:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Låter mer rimligt, När man kollar på skadorna är det svårt att inte känna sympati för de företagare som har affärer som skadas pga dessa idioters agerande, samt som du säger fanns där en stor risk för personskador.

Det är väldigt gissningsvis, men då baserat på min uppfattning om magnituden ihop med den direkta risken för folks liv/hälsa som raset medfört.
Rimligt eller ej vet jag inte, det kan i ärlighetens namn bli vad som helst här. Men det är vad jag tror, och även anser vara ett motsvarande straff.
Citera
2024-03-31, 17:37
Medlem
Någon som vet när skiten ska vara färdigt att åka på igen?
Citera
2024-03-31, 17:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken.08
Någon som vet när skiten ska vara färdigt att åka på igen?

Citat:
Trafikverket arbetar för att kunna öppna för trafik på E6 igen någon gång mellan tidig höst och årsskiftet.
https://www.trafikverket.se/om-oss/n...en-under-2024/
Citera
2024-03-31, 21:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Angående eventuella fängelsestraff så är det tyvärr inte möjligt för rätten att döma ut så långa straff, även om det vore moraliskt rätt.

Så här är maxstraffen för respektive brott som är aktuella:
- grov allmänfarlig vårdslöshet: 2 år
- grovt vållande till kroppsskada: 4 år
- otillåten miljöverksamhet: 2 år

Enligt brottsbalken 26 kap. 2§ får det sammanlagda straffet inte överskrida det längsta enskilda straffet med mer än 2 år med denna kombination av brott.
Således är det högsta tillåtna maxstraffet 6 år vid fällande dom på flera punkter.

Ekonomiskt kan det bli stora belopp:
- Förverkande av den beräknade brottsvinsten som någon uppskattade till minst 14 Mkr.
- Företagsbot på max 10 Mkr.
- Skadeståndskrav på obegränsade belopp från alla sakägare.

Åklagaren borde börja med att säkra tillgångar för 24 Mkr i ett första steg.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-31 kl. 21:40.
Citera
2024-03-31, 21:22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Lite vrickat att man kan förstöra så här mycket, men inte få något kännbart straff

De borde bli skadeståndsskyldiga på miljardbelopp för resten av sina liv, samt haft minst 30 år i finkan. Galet hur mycket dessa korrupta brottslingar förstört för både oss individer och samhället i stort.

Citat:
https://www.trafikverket.se/om-oss/n...en-under-2024/

Ja, hoppas att de håller tidsplanen. Är inget lätt återställningsprojekt.
Citera
2024-03-31, 21:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Angående eventuella fängelsestraff så är det tyvärr inte möjligt för rätten att döma ut så långa straff, även om det vore moraliskt rätt.

Så här är maxstraffen för respektive brott som är aktuella:
- grov allmänfarlig vårdslöshet: 2 år
- grovt vållande till kroppsskada: 4 år
- otillåten miljöverksamhet: 2 år

Enligt brottsbalken 26 kap. 2§ får det sammanlagda straffet inte överskrida det längsta enskilda straffet med mer än 2 år med denna kombination av brott.
Således är det högsta tillåtna maxstraffet 6 år vid fällande dom på flera punkter.

Ekonomiskt kan det bli stora belopp:
- Förverkande av den beräknade brottsvinsten som någon uppskattade till minst 14 Mkr.
- Företagsbot på max 10 Mkr.
- Skadestånd på obegränsade belopp från alla sakägare.

Du har rätt, jag har varit inne och läst på straffmätning för annat miljöbrott i viss iver.
3-6år är realistiskt då.
”Någon” som redovisat 14-15mkr brottsvinst är nog jag själv då jag räknat på det.
Ytterligare något som bör inräknas i skadeståndsdelen är alla sålda/uthyrda tomter på Hammar liksom all annan projektering dessa företag är involverade i som måste brytas om fällande dom läggs.

En annan aspekt är att dessa personer är välkända i trakten, och skulle dom dömas är dom nog rökta i varenda läger/sysselsättning framöver.

Edit:
Läste din edit och instämmer i vanlig ordning.
Klarsynt resonerat.
Senast redigerad av rotesau 2024-03-31 kl. 21:50.
Citera
2024-03-31, 21:53
Medlem
Citat:
Du har rätt, jag har varit inne och läst på straffmätning för annat miljöbrott i viss iver.
3-6år är realistiskt då.
”Någon” som redovisat 14-15mkr brottsvinst är nog jag själv då jag räknat på det.
Ytterligare något som bör inräknas i skadeståndsdelen är alla sålda/uthyrda tomter på Hammar liksom all annan projektering dessa företag är involverade i som måste brytas om fällande dom läggs.

En annan aspekt är att dessa personer är välkända i trakten, och skulle dom dömas är dom nog rökta i varenda läger/sysselsättning framöver.

De behöver inte vara välkända för att vara rykta, jobbar själv inom den här sektorn och alla som har någon typ av ansvar inom mark/anläggning följer denna utveckling för sådana här ras ska inte hände eftersom när du signerar överlåtelsen efter slutbesiktningen så är du personligen ansvarig om något går fel på mark sidan.

Nästa personer som står i kön för åtal är de som jobbade med banvallen som spolades bort mellan Sundsvall och Härnösand förra året.
Citera
2024-04-02, 11:31
Medlem
rotesaus avatar
Idag bärgas alla lastbilar i skredområdet bort:
https://nyhetersto.se/2024/04/02/nu-...skredsomradet/
Citat:
Det handlar om ett 10-tal lastbilar på området där bensinmacken ligger som är kvar efter skredet. Lasten i fordonen är delvis kvar och samtliga har utsatts för plundringsförsök med uppskurna kapell. En av lastbilarna har lax i lasten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in