Detta är vad bibeln säger.
Om man inte följer vad bibeln säger, är man då i verkligheten en kristen? Knappast.
Jesus sade att det skulle finnas dom som säger: "herre" till Jesus, men i verkligheten är ondskans hantlangare:
"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)
Bibeln är t.ex. tydlig med att människan har ett eget ansvar för sina handlingar, då är det omöjligt att allting sker med Guds vilja.
Om någon våldtar och mördar en människa, så är det inte Guds vilja, eftersom Guds vilja för människan är att älska sin nästa och vända andra kinden till:
"jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. " (Matt 5:39 Bibel2000)
"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner." (Matt 5:44-45 Bibel2000)
Om allting sker med Guds vilja, så finns det ingen anledning för Gud att ge råd, lagar och bud åt människan.
Förhållandet mellan Gud och människa är ett liknande förhållandet som mellan föräldrar och barn. Barn har en egen fri vilja och behöver/vill inte alltid göra enligt föräldrarnas vilja.