2023-09-23, 12:57
Medlem
Denoms avatar
Om man nu väljer att vara troende överhuvudtaget, är allt som sker då guds vilja, om inte varför sker det då i så fall överhuvudtaget?
Senast redigerad av Denom 2023-09-23 kl. 13:12.
Citera
2023-09-23, 13:10
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Har Gud en vilja?
Citera
2023-09-23, 13:12
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är allt som sker guds vilja, om inte varför sker det då i så fall överhuvudtaget?

Nu är jag inte religiös, men enligt Bibeln gav Gud människan en fri vilja:

https://aktivkristendom.se/manniskans-fria-vilja
Citera
2023-09-23, 13:14
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu är jag inte religiös, men enligt Bibeln gav Gud människan en fri vilja:

https://aktivkristendom.se/manniskans-fria-vilja
Ja, men enligt bibeln så kan man kanske också utröna att inget sker utan Guds vilja.

Så Gud ville att Anders Eklund skulle få syn på Engla.
Citera
2023-09-23, 13:16
Medlem
FB-Wannabes avatar
Citat:
Om man nu väljer att vara troende överhuvudtaget, är allt som sker då guds vilja, om inte varför sker det då i så fall överhuvudtaget?

Det är du som är gud,
Vad har du för vilja?
Citera
2023-09-23, 13:20
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ja, men enligt bibeln så kan man kanske också utröna att inget sker utan Guds vilja.

Så Gud ville att Anders Eklund skulle få syn på Engla.

Jag tror att det där handlar om tolkningar.

Kanske ska man, om man är troende, se det som att människan är som fiskarna i ett akvarium.
I akvariet kan vi människor/fiskarna göra vad vi/de vill med fri vilja, men Gud styr förutsättningarna och kan när som helst spola ut hela innehållet i toaletten.
Citera
2023-09-23, 13:23
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tror att det där handlar om tolkningar.

Kanske ska man, om man är troende, se det som att människan är som fiskarna i ett akvarium.
I akvariet kan vi människor/fiskarna göra vad vi/de vill med fri vilja, men Gud styr förutsättningarna och kan när som helst spola ut hela innehållet i toaletten.
Jag har fiskar.
Jag ser ingen fri vilja och anledning att jag har aquarium är nöjet att se dom ha sex och döda varandra.

Vill påpeka att porr och våldsamma filmer är kul också.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2023-09-23 kl. 13:26.
Citera
2023-09-23, 13:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Om man nu väljer att vara troende överhuvudtaget,
(1) är allt som sker då guds vilja,
(2) om inte varför sker det då i så fall överhuvudtaget?
(1) Det beror på vilken tro du har.
Gud är allsmäktig kan man tro, men....
- satan kan ställa till det, eller
- människan är given en fri vilja och det finns, utifrån dessa förutsättningar Gud givit, utrymme för den att göra fel
---------------
(2) om inte gud är allsmäktig sker mycket pga människa och annat av sig självt; t ex om det regnar mycket och blir översvämning.
Ibland är det en kombination av det som sker "automatiskt" + med människans hjälp. Som t ex klimatförändringar.
men allt detta visste du ju.
--------
vad jag vet kan inte Gud skapa en sten som är så tung att han inte kan lyfta den.
Men det kanske går utifrån en annan logik än min
Citera
2023-09-23, 18:52
Medlem
sommarlovs avatar
Naturligtvis inte.
Om du syndar går du emot hur du skulle ha agerat.
Om allt vore toppstyrt, hur skulle vi kunna ha fri vilja?
Citera
2023-09-23, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej men man be om just det:

After this manner therefore pray ye: Our Father which art in heaven, Hallowed be thy name. Thy kingdom come, Thy will be done in earth, as it is in heaven. Give us this day our daily bread. And forgive us our debts, as we forgive our debtors. And lead us not into temptation, but deliver us from evil: For thine is the kingdom, and the power, and the glory, for ever. Amen. — Matteus 6:9-13
Citera
2023-09-24, 08:36
Medlem
Citat:

Nej, människor lever i tillfälligheter och slump:

"Vidare såg jag under solen: det är inte de snabba som vinner loppet, det är inte de tappra som vinner striden, det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika, inte de kunniga som har framgång: allt är tillfällighet och slump." (Predikaren 9:11 Bibel2000)
Citera
2023-09-24, 12:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, människor lever i tillfälligheter och slump:

"Vidare såg jag under solen: det är inte de snabba som vinner loppet, det är inte de tappra som vinner striden, det är inte de visa som får bröd, inte de kloka som blir rika, inte de kunniga som har framgång: allt är tillfällighet och slump." (Predikaren 9:11 Bibel2000)
Jag uppfattade det som att kristna inte tror på slumpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in