2023-09-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag uppfattade det som att kristna inte tror på slumpen.

Detta är vad bibeln säger.

Om man inte följer vad bibeln säger, är man då i verkligheten en kristen? Knappast.

Jesus sade att det skulle finnas dom som säger: "herre" till Jesus, men i verkligheten är ondskans hantlangare:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Bibeln är t.ex. tydlig med att människan har ett eget ansvar för sina handlingar, då är det omöjligt att allting sker med Guds vilja.

Om någon våldtar och mördar en människa, så är det inte Guds vilja, eftersom Guds vilja för människan är att älska sin nästa och vända andra kinden till:

"jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. " (Matt 5:39 Bibel2000)

"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner." (Matt 5:44-45 Bibel2000)

Om allting sker med Guds vilja, så finns det ingen anledning för Gud att ge råd, lagar och bud åt människan.

Förhållandet mellan Gud och människa är ett liknande förhållandet som mellan föräldrar och barn. Barn har en egen fri vilja och behöver/vill inte alltid göra enligt föräldrarnas vilja.
Citera
2023-09-24, 14:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta är vad bibeln säger.

Om man inte följer vad bibeln säger, är man då i verkligheten en kristen? Knappast.

Jesus sade att det skulle finnas dom som säger: "herre" till Jesus, men i verkligheten är ondskans hantlangare:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-23 Bibel2000)

Bibeln är t.ex. tydlig med att människan har ett eget ansvar för sina handlingar, då är det omöjligt att allting sker med Guds vilja.

Om någon våldtar och mördar en människa, så är det inte Guds vilja, eftersom Guds vilja för människan är att älska sin nästa och vända andra kinden till:

"jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. " (Matt 5:39 Bibel2000)

"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner." (Matt 5:44-45 Bibel2000)

Om allting sker med Guds vilja, så finns det ingen anledning för Gud att ge råd, lagar och bud åt människan.

Förhållandet mellan Gud och människa är ett liknande förhållandet som mellan föräldrar och barn. Barn har en egen fri vilja och behöver/vill inte alltid göra enligt föräldrarnas vilja.
Så slumpen formade universum? Eller är slumpen bara orsak till det du inte vill ställas till svars för?
Citera
2023-09-24, 15:11
Medlem
Citat:
Så slumpen formade universum?

Gud utformade universum, det var ingen slump.

Citat:
Eller är slumpen bara orsak till det du inte vill ställas till svars för?

Händelserna på jorden består av slump och medvetna handlingar från människor. Att vissa dör i jordbävningar har med slumpen att göra, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja. Och att vissa dör av mänskliga medvetna handlingar, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja.
Citera
2023-09-24, 15:18
Medlem
Citat:
Om man nu väljer att vara troende överhuvudtaget, är allt som sker då guds vilja, om inte varför sker det då i så fall överhuvudtaget?

Guds vilja var att ge oss fri vilja. Så nej, inte riktigt så.
Citera
2023-09-24, 15:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Gud utformade universum, det var ingen slump.

Händelserna på jorden består av slump och medvetna handlingar från människor. Att vissa dör i jordbävningar har med slumpen att göra, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja. Och att vissa dör av mänskliga medvetna handlingar, det kontrolleras inte av Gud, det sker inte på grund av Guds vilja.
Hur kan gud utforma universum för att sedan överlåta det som sker åt slumpen? Det låter inte särskilt genomtänkt.
Citera
2023-09-24, 15:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Hur vet du det?
Citera
2023-09-24, 16:07
Medlem
Citat:
Hur kan gud utforma universum för att sedan överlåta det som sker åt slumpen? Det låter inte särskilt genomtänkt.

Från början skapade Gud universum, jorden, djuren och människorna för att vara i harmoni, men efter Adam och Evas uppror mot Gud, så har Gud överlåtit makten över jorden till Satan och människorna.

Så det som händer på jorden är antingen medvetna val eller tillfällighet eller slumpen, det är inte Gud som påverkar och agerar på jorden. Gud har satt igång universum, som fungerar som en klocka, men sedan har han släppt hans skapelse. En klocka tickar och går, men människor och andra skapelser kan kasta grus i maskineriet.
Citera
2023-09-24, 16:11
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Citat:
Hur vet du det?

När Adam och Eva skapades, så hade dom frihet att äta vad som helst i trädgården:

"Herren Gud gav detta bud: »Du får äta av alla träd i trädgården" (1 Mose 2:16 Bibel2000)

Men dom valde, på grund av fri vilja, att äta det som Gud förbjöd:

"Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt." (1 Mose 3:6 Bibel2000)
Citera
2023-09-24, 16:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
När Adam och Eva skapades, så hade dom frihet att äta vad som helst i trädgården:

"Herren Gud gav detta bud: »Du får äta av alla träd i trädgården" (1 Mose 2:16 Bibel2000)
Du har inte bevisat något.
Citera
2023-09-24, 16:13
Medlem
Citat:
Du har inte bevisat något.

Ok.
Citera
2023-09-24, 16:14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Från början skapade Gud universum, jorden, djuren och människorna för att vara i harmoni, men efter Adam och Evas uppror mot Gud, så har Gud överlåtit makten över jorden till Satan och människorna.

Så det som händer på jorden är antingen medvetna val eller tillfällighet eller slumpen, det är inte Gud som påverkar och agerar på jorden. Gud har satt igång universum, som fungerar som en klocka, men sedan har han släppt hans skapelse. En klocka tickar och går, men människor och andra skapelser kan kasta grus i maskineriet.
Eller så är allt slumpmässigt, om du nu ändå också inser att resultatet är detsamma.
Citera
2023-09-29, 08:35
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:

Slumpen driver evolutionen så kanske är slumpen / kaos en direkt nödvändighet för liv?

Men det är väl som alla experiment, du sätter upp ramar och sen stoppar du in saker och håller händerna borta tills du har ett slutresultat.

Måste du in och peta hela tiden är inte ramarna och det du stoppat in något bra.

Inte genomtänkt? Vi sitter ju här nu så det har uppenbarligen fungerat bra?

Ett problem med ateister och Gud är att ni sätter hela värdet i existensen kring vad som sker på jorden i detta livet. Åh nej någon dog vilken tragedi om Gud funnits hade han inte låtit det ske för nu saknar jag denna människa. När det ur ett kristet perspektiv närmast är godhet och nåd att ta någon ur denna världen så tidigt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in