2023-11-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armondplantar
Gud vet allt, inklusive hur man skapar en värld där lidande är omöjligt. Om Gud skapade den här världen så är denne sadist.
Jag tror du behöver läsa. Läs ända till slutet.

Vad innebär nu detta? Kan Gud göra orätt? Naturligtvis inte. Han säger ju till Mose: Jag skall förbarma mig över vem jag vill och vara barmhärtig mot vem jag vill.Alltså kommer det inte an på människans VILJA eller strävanden utan på Guds förbarmande. Skriften säger ju till farao: Det var därför jag upphöjde dig, för att jag skulle visa min makt på dig och för att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden.Så förbarmar han sig över vem han vill och förhärdar vem han vill.
Guds frihet i valet av folk
Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Rom 9

Frågor på det?
Citera
2023-11-02, 16:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om man nu väljer att vara troende överhuvudtaget, är allt som sker då guds vilja, om inte varför sker det då i så fall överhuvudtaget?

Guds vilja är idealet.
Sedan kan du välja själv om du vill sikta på det eller avvika i från det.
Det är helt upp till dig.
Citera
2023-11-02, 17:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Gud vet allt, inklusive hur man skapar en värld där lidande är omöjligt. Om Gud skapade den här världen så är denne sadist.

Är den blinde urmakaren också sadist då?
Citera
2023-11-02, 20:52
Medlem
Caloviuss avatar
"Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Se, ert hus kommer att stå öde. Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.”
(Matt 23:37-39)
Citera
2023-11-02, 20:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du vet också hur du kan stoppa sadistiska tilltag, så dra nu ut på stan och förhindra dem, gå från hus till hur, lägenhet till lägenhet, eller också är du sadist själv.
Citera
2026-07-18, 14:06
Medlem
den-kristnes avatar
Bumpar detta!

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, jag är av den motsatta åsikten. Hur kan vi överhuvudtaget förstå något i bibeln om vi inte använder vårt förstånd och vår logik?
Genom Andens ljus, såklart, inte det egna köttsliga förståndet.

Citat:
Och varför argumenterar du med logik här på FB överhuvudtaget? Det är något som jag aldrig har förstått, jag har debatterat med många treenighetsanhängare, och jag har trott att dom argumenterar för sin sak logiskt, men det slutar alltid med att det är ologiskt. Så varför försöka ens att argumentera för en treenighet, eller som nu icke slumpen?
Argumenten har en form av logik, liksom Jesu liknelser hade detta, man talar i jordiska bilder med jordiska människor. Dock, logik i sig räcker inte hela vägen fram i alla spörsmål. Det krävs en gudomlig uppenbarelse för att nå dit. Det handlar om att ha liv i Gud och inte syssla med blott hjärngympa utanför tron.

Citat:
Det finns många skriftställen för det, t.ex. dessa:

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. " (Apg 17:11 Bibel2000)

"Det var denna räddning som profeterna sökte och forskade efter när de profeterade om den nåd som ni skulle få." (1 Petrus 1:10 Bibel2000)

"En klok man söker kunskap, dåren ägnar sig åt dumt prat." (Ord 15:14 Bibel2000)

"Den kloke samlar kunskap, den vise lyssnar och lär." (Ord 18:15 Bibel2000)

Och Jesus argumenterade t.ex. med fariséerna med logik och hänvisning till skriften, och dom häpnade över svaren. Vad finns det för orsak att inte använda sitt förnuft och sin logik?

Varför ska man bara tro på någon eller något utan att själv tänka efter?
Allt det här stämmer och är intet som skall motsägas. Givetvis var det Guds barn det handlade om som gjorde detta. Förnuftet och logiken är sålunda under inflytande av Guds kunskap, genom Anden.

Visst skall du tänka efter själv, då får du bedja, söka, gräva i Skrifterna, ta reda på vad kristna trott om sakerna i fråga i många generationer och ffa tro på att Anden kommer dig till hjälp. Utbedja dig om vishet. Men, "me, myself and I" allena funkar inte så bra. Då blir det mest bara privata tolkningar.

Citat:
Menar du att det är ordning i skapelsen nu?

Menar du att det är Guds ordning att ett barn blir påkörd av en bil och dör?
Det är ordning på sitt sätt. Jag tror inte att det finns något område där Gud inte har översyn och insikt. Att tro att någonting vore utanför Guds kontroll och att det vore helt utan orsak är att tro för lite om Guds allsmakt.

Citat:
Ja, Gud avsåg att lämna människorna till sitt öde att bestämma själva hur dom vill ha det, men det betyder inte att det är Gud som ser till att barnet hamnar under bilen och dör.
Det är en skillnad på tillåten och fullkomlig vilja. Det är det.

Citat:
Fast hur ska du förstå något överhuvudtaget i bibeln om du inte använder ditt förnuft och din logik?

Bara det att läsa en text handlar om logik och förnuft. Du kan inte bara bestämma enligt ditt eget hjärta vad en bokstav betyder, och vad en text betyder. Du måste försöka logiskt förstå vad författaren vill ha sagt.
Det är återigen Andens ljus det handlar om. Det påverkar logik och förstånd.

Citat:
Fast du vet väl att hjärtat är bedrägligt?

"Hjärtat är bedrägligast av allt, det är oförbätterligt – vem kan förstå det?" (Jer 17:9 Bibel2000)

Så man ska inte förlita sig på ditt hjärta, förståndet måste gå före hjärtat.
Vi skall främst lita på vad Gud säger såklart. Bibeln gör heller ingen strikt åtskillnad mellan hjärta och hjärna.

Sedan detta skriftställe, tror du att detta gäller dem med omskurna hjärtan, pånyttfödda kristna? Har inte kristna två principer som strider mot varandra, ande och kött? Menar du verkligen att ingenting händer då en människa tagit emot Jesus? Hon vandrar i samma köttsliga natur som förr? Beskriver detta skriftställe i huvudsak något annat än en oomvänd person som lever i uppror mot Gud?

Citat:
Det är möjligt att Gud påverkade lotten som kastades för att avgöra Guds vilja, på liknande sätt som han påverkade andra saker. Men det betyder inte att Gud påverkar i allting, han väljer dom tillfällen som han ingriper i, t.ex. med Moses, Farao och dom 10 plågorna. Men då är det uppenbart att Gud griper in och påverkar.
Vem förhärdade Faraos hjärta? Var det Farao allena som gjorde det?
Senast redigerad av den-kristne 2026-07-18 kl. 14:12.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in