2023-09-24, 15:39
Medlem
SaddexProductionss avatar
Den här bilden tycker jag är fantastisk. Man ser direkt var raset har börjat någonstans, nämligen precis under där schaktmassorna varit. Kolla hur branta sidorna är längst upp. Om det behöver sägas vid det här laget så ser det väldigt uppenbart ut att schaktmassornas tryck nedåt fått marken att röra sig i sidled.

Ännu bättre blir det när man zoomar in
. Jag ringade in kraftledningsstolpen i vänstra hörnet här. Stolpen verkar knappt kunna mäta sig med vallen med schaktmassor och enligt information jag hittar på internet så verkar denna typ av stolpar vara 6 meter höga? Rätta mig om jag har fel.

Kolla även längst in precis i kanten på rasområdet
. Det ser ut som att det ljusa området är marken under. Även om vi lägger dit 1-2 meter med marginal så ser det ut som att schaktmassorna ovanför mäter minst 3-4 meter i höjd. Är inte vägen ovanför i storleksordningen så att lastbilar och annan byggtrafik ska kunna köra ovanpå?
Senast redigerad av SaddexProductions 2023-09-24 kl. 15:57.
Citera
2023-09-24, 15:41
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har svårt att tro att sprängning ska ha orsakat något. Förmodligen får du högre vibrationer av den tunga trafiken som for förbi på E6:an. Om bygget i närheten är skyldigt så rör det sig nog snarare om att det packats på för mycket massor på den befintliga marken och tyngden av det KAN ha bidragit till skredet.

Det finns inget som gör folk så uppskruvade som sprängningsarbeten. De tror att deras hus en kilometer bort ska rasa eller få sättningar. Men sanningen är att sprängningsarbeten orsakar sällan några stora skador på omgivningen. Det finns vibrationsmätare uppsatta och de har registrerats och värdena sparas, så det är lätt att i efterhand gå in och kolla upp det. Det syns även när sprängningar gjorts så Åsa Norbergs uppgifter går att kolla i efterhand. Men det är inte ovanligt att närboende har en minst sagt alternativ syn på sprängningsarbeten som utförs. Det har jag stött på själv. Folk väldigt långt bort har helt plötsligt spruckna kakelugnar trots att gränsvärden hålls och det inte finns en mikroskopisk chans ens att de orsakats av sprängning. Folk försöker i allmänhet.

Du pratar skit.
Bara för att värdena ser bra ut behöver det inte vara indikation på att inget händer runt ett sprängområde. Om en gammal kakelugn står på ett gammalt golv som kanske är skevt kan den spricka, då p.g.a. två faktorer. Likt förbannat är det den utlösande faktorn som är orsaken.
Utan sprängningar hade den kanske stått i 200 år till.

Sitter själv 350 m från ett bygge som spränger flera gånger dagligen, i tätbebyggt område, inga stora laddningar men skakningarna känns. Mitt hus står på berg i kuperad terräng. Jag bryr mig inte.
Men folk som upplever och ser sättningar m.m. vet vad den utlösande faktor är.

Att spränga i områden där lerlagren ligger på sluttande berg eller andra sedimentlager är inte så klokt, vibrationer har säkert en betydlig påverkan.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Kungälv? Där lär det snarare bli mindre trafik än vanligt.

Hur tänker du?
Vart ska man annars gå på/av E45?
Tänk nu trafik från norr om Stenungsund till söder om Göteborg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Man kan se här, att det många menar är GROT inte verkar vara det.
De verkade planera in något där.
https://web.archive.org/web/20230923...d-stenungsund/

Jag kanske missuppfattat något.

Det tror jag du har. Dom har ju bara tagit det existerande fotot (med GROT och allt) och photoshoppat in byggnaderna.
Citera
2023-09-24, 15:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Det tror jag du har. Dom har ju bara tagit det existerande fotot (med GROT och allt) och photoshoppat in byggnaderna.
Ah, så enkelt var det!
Citera
2023-09-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hur tänker du?
Vart ska man annars gå på/av E45?
Tänk nu trafik från norr om Stenungsund till söder om Göteborg.

I Göteborg, Gullbergsmotet. Eller vid Jordfallsbron om man prompt vill köra omvägen över Hisingen (och enfilig Tingstadtunnel). Men den ligger inte i Kungälv.
Senast redigerad av wejo 2023-09-24 kl. 15:48.
Citera
2023-09-24, 15:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
I Göteborg. Eller vid Jordfallsbron om man prompt vill köra omvägen över Hisingen (inkl enfilig Tingstadtunnel). Men den ligger inte i Kungälv.

Jordfallsbron är Kungälv och vad jag menar... (i princip).
Tror du inte folk kommer vilja hålla sig på E6 så länge det går, om man skall söder om Göteborg eller norr om Stenungsund?
Det är nämligen jag övertygad om. Inte nån kommer gå på/av i Göteborg för där är väl redan tjockt och knökigt med en massa av och påfarter som det är.
Citera
2023-09-24, 15:54
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det säger sig väl självt, när tvåfiligt blir enfiligt och rondeller uppstår. Kommer bygga köer.
All trafik som skall som ska igenom får ta sig antingen fram via E45 eller v650.
Vi snackar en rejäl ökning av fordon på dessa vägar mot normalt.
Dom här vägarna ska svälja hela E6ans trafikmängd som dagligdags ska passera.

Du svarar inte på min fråga. Varför skulle det bli mer trafik i Uddevalla och Kungälv?

E45 går varken i Uddevalla eller Kungälv och det gör inte 650 heller.
Men jag köper att det absolut kommer bli köer på 650 vissa platser.
Citera
2023-09-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man ser dock att det rasområdet sträcker sig in en bra bit in på det område som beräkningarna gjorts på, eller så har man flyttat ut gränsen för utfyllnadsområdet för långt åt väster.
Nej om du tittar på sidan 20 (sid 22 i pdf) i planbeskrivningen så ser du snitt A1-A1 där de gjort analysen. Den går uppåt till höger i bild. Men området som rasat ligger till vänster i bild och åtskiljs av en bergskam på den högsta punkten. Norconsult valde det området för att de ansåg att det var stället med störst rasrisk. För övriga områden skriver man:

Citat:
Eftersom aktuellt detaljplaneområde till största delen består av berg i dagen
och relativt fasta jordlager bedöms ej någon rasrisk ur geoteknisk synpunkt
föreligga.

Oj så fel de skulle få...
Citera
2023-09-24, 16:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
Du svarar inte på min fråga. Varför skulle det bli mer trafik i Uddevalla och Kungälv?

E45 går varken i Uddevalla eller Kungälv och det gör inte 650 heller.
Men jag köper att det absolut kommer bli köer på 650 vissa platser.

E45 leder ut på 44an efter Trollhättan och det kommer bli problem både där och senare i Uddevalla pga all trafik ska igenom dessa orter med rondeller och där tvåfiligt blir enfiligt.
Både Stallbacka och Uddevalla är kö sen innan, därtill.

Samma med Kungälv/Jordfallsbron.
Citera
2023-09-24, 16:04
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaddexProductions
Den här bilden tycker jag är fantastisk. Man ser direkt var raset har börjat någonstans, nämligen precis under där schaktmassorna varit. Kolla hur branta sidorna är längst upp. Om det behöver sägas vid det här laget så ser det väldigt uppenbart ut att schaktmassornas tryck nedåt fått marken att röra sig i sidled.

Ännu bättre blir det när man zoomar in
. Jag ringade in kraftledningsstolpen i vänstra hörnet här. Stolpen verkar knappt kunna mäta sig med vallen med schaktmassor och enligt information jag hittar på internet så verkar denna typ av stolpar vara 6 meter höga? Rätta mig om jag har fel.

Kolla även längst in precis i kanten på rasområdet
. Det ser ut som att det ljusa området är marken under. Även om vi lägger dit 1-2 meter med marginal så ser det ut som att schaktmassorna ovanför mäter minst 3-4 meter i höjd. Är inte vägen ovanför i storleksordningen så att lastbilar och annan byggtrafik ska kunna köra ovanpå?

Man ser sprängstenen och schaktmassorna tydligt på den bilden. De som valt att dumpa massorna där är nog ganska bra svettiga just nu. Straffet är inget emot vad skadeståndet kommer att bli.
Citera
2023-09-24, 16:11
Medlem
Din sökning Detaljplan för Munkeröd 1:12 gav 91 träffar
https://www.stenungsund.se/ovrigt/so...utton=S%C3%B6k

Industri, kontor och lager - Munkeröd
Exploatör Badhustorgets Fastighets AB Diarienummer 2009/695 Planens formella namn Detaljplan för Munkeröd 1:12 med flera - industri och småindustri

Teknisk PM Geoteknik. Underlag för detaljplan
https://www.stenungsund.se/download/...ed%20flera.pdf
6.3 Slutsats
Enligt utförda beräkningar för befintliga och framtida förhållanden är enligt gällande normer säkerheten mot skred tillfredsställande inom aktuellt område.
Detta under förutsättning att marken inom aktuellt område ej belastas med mer än 50 kPa. Större last är möjlig men bör detaljstuderas i nästa skede.
Laster som placeras direkt på berg omfattas inte av lastrestriktionerna.
Eftersom aktuellt detaljplaneområde till största delen består av berg i dagen och relativt fasta jordlager bedöms ej någon rasrisk ur geoteknisk synpunkt föreligga.
/…/
Eftersom aktuellt detaljplaneområde till största delen består av berg i dagen och fasta jordlager bedöms ej någon rasrisk ur geoteknisk synpunkt föreligga.
Detaljplanens intentioner är genomförbara med nedanstående rekommendationer för grundläggning.

https://www.stenungsund.se/download/...ed%20flera.pdf
Del av Munkeröd 1:12 mfl Stenungsund Markteknisk undersökningsrapport, MUR geoteknik Underlag för detaljplan 2013-02-04 Rev. 2018-03-21 Del av Munkeröd 1:12 mfl Stenungsund Markteknisk

https://www.stenungsund.se/download/...2_20201201.pdf
Länsstyrelsen bedömer med hänsyn till ingripandegrunderna i 12 kap 1 § PBL och nu kända förhållanden att planen inte kan accepteras och därför kommer att prövas av Länsstyrelsen om den antas.
/…/
Planförslaget behöver hantera de geotekniska förutsättningarna på ett tydligare sätt. Länsstyrelsen har tagit del av Statens geotekniska instituts yttrande (som bifogas i sin helhet) och anser att följande behöver förtydligas:
- Länsstyrelsen instämmer i SGI:s bedömning om att Tekniskt PM Geoteknik tydligare behöver spegla de förhållanden som plankartan medger. Ni behöver förtydliga förhållandet mellan stabilitetsberäkningen och de belastningsrestriktioner som har införts i plankartan, både när det gäller geografisk avgränsning och belastningsbegränsningens storlek i förhållande till det.
- Hur de allmänna belastningsrestriktionerna ska klaras utifrån de omfattande markarbeten som höjdsättningen förutsätter. Det förstärkningsåtgärder som kan krävas måste beskrivas.
- Hur slänter och/eller stödkonstruktionen mellan naturmark och kvartersmark ska hanteras och dess konsekvenser på stabiliteten. Nödvändiga åtgärder ska om möjligt säkerställas i plankartan.
- Vad som menas med att bergsslänterna i området generellt bedöms vara stabila.
Generellt behöver förtydligandena underbyggas med beräkningar och bedömningar.
Vidare anser Länsstyrelsen att de planbestämmelser som har införts gällande belastningsrestriktioner bör ses över. Länsstyrelsen bedömer att bestämmelsernas nuvarande formuleringar inte uppfyller tydlighetskravet. Bestämmelsernas avgränsningar när det gäller typer av belastning behöver motiveras om de ska vara kvar.
Senast redigerad av nbsp 2023-09-24 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in