2023-09-24, 01:52
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Om man helt enkelt tittar på striderna över tid, så är ryssarna helt överlägsna. Det gäller antal vapen, befolkning och industiell kapacitet att producera krigsmateriel. Och det är därför striderna på en stategisk nivå, alltså mot att uppnå målen, sker närmast helt på ryska villkor.

Tvärt om. Alla fakta pekar på att ryssarna har underpresterat grovt i förhållande till sina på pappret överlägsna armé och vapen. Detta pga. korruption, bristande motivation och framför allt enormt dåligt militärt ledarskap.
2023-09-24, 01:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ukraina som helhet till exempel. Det är ryssar som håller delar av Ukraina, inte tvärt om.

Självklart. Det är ni ryssar som invaderat Ukraina, och inte ukrainarna som invaderat ditt Ryssland.
2023-09-24, 08:12
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Färre fartyg på gång…

https://x.com/yarotrof/status/1705632533277282766?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ
Trevligt!

Ryssen verkar ju försvarslösa i Sevastopol?
2023-09-24, 11:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tvärt om. Alla fakta pekar på att ryssarna har underpresterat grovt i förhållande till sina på pappret överlägsna armé och vapen. Detta pga. korruption, bristande motivation och framför allt enormt dåligt militärt ledarskap.

Låt oss anta att ryssarna underpresterat i jämförelse man mot man mot ukrainarna. Man att ta hänsyn till är då att ryssarna är minst tre gånger fler. Kanske att man kan vinna ett par strider trots numerärt underläge, eller kanske med list även lyckas få till lokala numerära överlägen. Men man kan inte i längden stå emot ett så kraftigt numerärt överläge.

Vad gäller motivation, korruption och ledarskap. Hur kan man avgöra hur det egentligen förhåller sig? Är det inte återigen en fråga om förhoppningar?
2023-09-24, 12:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Låt oss anta att ryssarna underpresterat i jämförelse man mot man mot ukrainarna. Man att ta hänsyn till är då att ryssarna är minst tre gånger fler. Kanske att man kan vinna ett par strider trots numerärt underläge, eller kanske med list även lyckas få till lokala numerära överlägen. Men man kan inte i längden stå emot ett så kraftigt numerärt överläge.

Vad gäller motivation, korruption och ledarskap. Hur kan man avgöra hur det egentligen förhåller sig? Är det inte återigen en fråga om förhoppningar?

Mycket mycket märkligt att Ryssland i princip har backat sen Wagner lyckades ta det som var kvar av Bachmut.

’Ett par strider’ har blivit väldigt många strider…
2023-09-24, 12:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Media i Västeuropa och USA driver propaganda om invandringen kan man ändå genom statistik och faktiska händelser se invandringens negativa sidor. På samma sätt tycker jag att man kan se hur kriget i Ukraina utvecklar sig. Vi vet att media i väst driver en pro-ukrainsk propaganda, och jag liter inte på media, men vi vet dock genom andra källor att ryssarna tar enormt mycket stryk och över tid hamnar de efter militärt gent emot Nato.
2023-09-24, 12:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Media i Västeuropa och USA driver propaganda om invandringen kan man ändå genom statistik och faktiska händelser se invandringens negativa sidor. På samma sätt tycker jag att man kan se hur kriget i Ukraina utvecklar sig. Vi vet att media i väst driver en pro-ukrainsk propaganda, och jag liter inte på media, men vi vet dock genom andra källor att ryssarna tar enormt mycket stryk och över tid hamnar de efter militärt gent emot Nato.

Visst. Det finns goda skäl att inte lita på medierapporteringen som uppenbart är pro-ukrainsk över lag. Man kan förstås inte därför avfärda alla medieuppgifter, det är klart. Men utveckla gärna dina resonemang och uppfattningar om ställningen i konflikten och vart hän det lutar. Jag är också nyfiken på vad som döljer sig bakom "andra källor".
2023-09-24, 12:40
Medlem
Citat:

Nej, du ljuger återigen medvetet.

Ukraina har mobiliserat redan dag ett eftersom de utsattes för en fullskalig invasion från sitt aggresssiva grannland.

Ryssland å sin sida KAN inte mobilisera eftersom de för ett orättfärdigt angreppskrig på grannlandet och regimen skulle definitivt falla om de gjorde det på dessa grunder.

Du kan lika gärna sluta skriva om du ändå bara ljuger.
2023-09-24, 13:52
Medlem
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1705909200532959332?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Mål i Kursk träffade. Ytterligare minskning av raffineringskapacitet.
2023-09-24, 14:16
Medlem
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1705917886898872558?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Sevastopol brinner igen. Pressen ökar och panik lär nu börja sprida sig bland ockupanterna. Och alla VET att bron kommer att förstöras inom kort samtidigt som de ukrainska styrkorna skär av försörjningslinjer och kommunikationer landvägen.

Rädde sig den som kan!
2023-09-24, 14:22
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Allt snack om motoffensiven har en betydande grund i det propagandakrig Ukraina sedan starten sysslat med. Ukraina har inte haft några betydande framgångar där man brutit igenom ryska linjer, Kherson och Kharkov kunde intas efter det att ryssarna retirerat någotsånär ordnat samtidigt som de framryckande ukrainska styrkorna led stora förluster. Förlusterna var så stora att inga större framryckningar var möjliga med mindre än enorma påfyllningar med ny materiel och ny manskap.
Jag kan ju börja med det fetade i tur och ordning, vad gäller propagandakrig så förekommer det i alla krig och är en naturlig del av krigföring för att öka moralen. Däremot kan man ju ha synpunkter på ifall propagandan går överstyr, och där utmärker sig ju ryssarna med att tom hjärntvätta förskolebarn och vilseledande revidering i historieböckerna.

Ifall du följt med motoffensiven vilket ju kan vara fördel i en tråd som handlar om det, har Ukraina brytit sig igenom flera försvarslinjer och nyligen även Surovikin linjen.

Vad gäller ryssarna "retirera någotsånär ordnat" är det nog i ordens absolut bredaste bemärkelse och nog typexempel på användning av ord som är vilseledande att skapa visst intryck fast det tekniskt sett inte är falskt. Andra möjliga guldkorn av ord är ju "mer eller mindre" när det i princip snarare handlar om mindre, eller "knappast en självklarhet" som kan tolkas som att något inte är så sannolikt snarare än att sannolikheten ändå kan vara hög men bara inte 100%.

Men visst, det kan ju vara så att det i rysk mening var en "någorlunda ordnad reträtt" där man lämnar efter sig massor med gåvor til framryckande Ukrainska armen så de till slut får mer stridsvagnar än de hade från början. Då undrar jag faktiskt hur en oordnad reträtt ser ut, är det möjligtvis när de också kastar sina gevär och uniformer samtidigt som de springer i helt skilda riktningar?

Påfyllningar av manskap och utrustning är något som sker i alla krig och ingen indikation på att det går väldigt dåligt annat än när det går helt i överstyr, vilket nog ryssarna utmärker sig i när de behöver damma av uråldriga stridsvagnar och rekrytera från fängelser.
[...]
Citat:
Det kommer antagligen inte finnas intresse från väst att bygga upp stridskrafterna ännu en gång, alltså en tredje eller fjärde gång lite beroende på hur man räknar.

Jag tog mig friheten att snabba upp svaret genom att klippa bort saker som refuterats i tråden 100ggr redan, men jag ju återigen notera användning av ordet "antagligen inte finnas intresse" som antyder "mycket stor sannolikhet" att vapenleveranserna tryter snarare än "det finns sannolikhet".
Dessvärre finns det inga starka indikationer på att leveranserna skall avta, utan rätt nyligen som ännu mer stöd gick igenom, där en sannolikhetskalkyl inte kan bygga på önsketänkande oavsett hur mycket du önskar att något är mycket sannolikt.

För övrig är jag imponerad över den optimism som ryssapologetiker uppvisar som måste vara en stor tillgång i vardagen. Personligen skulle jag känna mig rätt motfälld ifall jag i dagens situation hade hoppats på att ryssarna går helt segrande genom detta, men ni lyckas med att inte bara se glaset fullt när det är halvfullt, utan även kvartsfullt eller med några droppar i botten.

Det förutsätter förstår att ni tror på det ni själva skriver, ifall det annars är någon form av medveten hybrid warfare för att skapa tvivel i västvärlden är det verkligen inte särskilt effektiv väg att gå.
De som inte är så intresserade av kriget kanske kollade in Ukraina-trådarna när det fortfarande var rätt nytt, men numera är det främst de som är lite pålästa och följt tråden en längre tid som man når ut till.

Man behöver ju inte följa tråden särskilt länge för att se att ryssapologetikers förutsägelser hittils haft väldigt låg träffsäkerhet, och då blir man ju inte särskilt modfälld av återkommande dystra prognoser utan snarare ser pro-ryss skribenter som underhållande likt byfånar och inte tas på allvar även när de för en gångs skull kunde ha rätt. Det blir ju ett inverterat propagandakrig från rysk sida, så jag finner det nästan mer sannolikt att pro-ryssarna i trådarna inte är rysstroll utan snarare Ukrainatroll som vill förlöjliga motståndaren.
2023-09-24, 15:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
J---

Tack för ett långt svar. Tyvärr tycker jag dock att du uppehåller för länge vid en rad implicita beskyllningar för att jag skulle vara någon sorts påhejare av ryssarna. Och det verkar räcka att man uppfattar att det inte går så bra för de ukrainska styrkorna för att man ska uppfattas på det viset.

Exempelvis så kan man knappast säga att de ukrainska styrkorna varit speciellt framgångsrika så här långt i den mycket uppsnackade motoffensiven. Det kan man väl säga även om man hejar på Ukraina, likt en euforisk fotbollssupporter?

Siktet är ju ställt på Azovska sjön för att kunna bryta landbryggan för ryssarna till Krim, antagligen via Tokmak och Melitopol. Och att bryta landbryggan är ju målet för att skapa press på ryssarna och ha ett bättre läge på marken för eventuella föhandlingar. Och efter tre månader har man nått fram till den första egentliga försvarslinjen vid Robotyne och Verbove. Det är väl knappast något bra resultat?

Under de senaste veckorna så har Ukraina lyckats med att träffa mål på Krim och vi får väl se vad det leder till. Kanske blir det förnyade attacker mot bron vid Kerch.

För egen del har jag svårt att se vad Ukraina i en förlängning kan uppnå med dessa långdistansattacker. Tror man att ryssarna ska ge sig och be om nåd? De kanske de gör, vad vet jag, men snarare leder det till en upptrappning, där antagligen Ukraina i slutändan drar det kortaste strået.
Senast redigerad av Arnstad 2023-09-24 kl. 15:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in