2023-09-23, 12:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det har säkert nämns förut.
Om du bor själv, begränsa tallrikar, glas och bestick till att du bara har en av varje.
Strikt förbjudet att ta en ny tallrik eller ny gaffel.
Detta gör att du måste diska dessa kontinuerligt och samlar inte på dig berg av disk (vilket man gör även med diskmaskin).
Packa ner allt i en kartong om du inte kan låta bli att ta nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
För att lindra baksmällan tag en Ipren samt en multi b-vitamin och magnesium ihop med ett stort glas vatten innan du sover.
Citat:
Mina erfarenheter när man varit gräsänkling är att köra diskmaskinen är enklaste biten.
Plocka ur diskmaskinen däremot...
För mig är det enklare med en hel jäkla bunt tallrikar och bestick. Då behöver man bara köra en runda med diskmaskinen då och då, och bara plocka ur den då och då. Istället för (vad som känns som) hela jäkla tiden.
Citera
2023-09-24, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
För mig är det enklare med en hel jäkla bunt tallrikar och bestick. Då behöver man bara köra en runda med diskmaskinen då och då, och bara plocka ur den då och då. Istället för (vad som känns som) hela jäkla tiden.

I början av den här tråden föreslog en gubbe att köra två diskmaskiner i ett och samma kök. Enligt honom var det nåt av det bästa en gubbe kan erfara. Förslaget fick applåder men även många klagomål på grund av platsbrist i köket. Förslaget togs även upp av kärringarna i podden ”Flashback Forever” som tyckte att det lätt genialt. Jag antar att man aldrig tömmer någon maskin utan plockar ut det man behöver ur den ”rena” maskinen och stoppar in i den ”skitiga”. När rena maskinen blivit tom och den skitiga full, drar man igång ett diskprogram och sedan gör som tidigare fast tvärtom.

Ett antal inlägg har ägnats åt diskborstar. Det lät som om det finns bara en diskborste som en sann gubbe kan acceptera – DeLaval som ska vara ett slags Rolls-Royce bland diskborstar. En gubbe har rekommenderat diskmedel dispenser medan en annan diskmedelspray. Det finns även en gubbe som kör utan diskmedel, bara varmt vatten.

Summa summarum: det där med disken, diskborstar, diskmaskiner, kallt eller varmt, diskpumpar och sprayer, diskmedel och diskstrategier är en djungel i vilken varje gubbe måste hitta sin egen stig för att komma fram. Och vilken stig man än väljer, blir man förr eller senare trött och förbannad på den jävla förbannade satans diskhögen som bara växer och stinker och inte kan trolla bort sig själv.
Citera
2023-09-24, 04:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
I början av den här tråden föreslog en gubbe att köra två diskmaskiner i ett och samma kök. Enligt honom var det nåt av det bästa en gubbe kan erfara. Förslaget fick applåder men även många klagomål på grund av platsbrist i köket. Förslaget togs även upp av kärringarna i podden ”Flashback Forever” som tyckte att det lätt genialt. Jag antar att man aldrig tömmer någon maskin utan plockar ut det man behöver ur den ”rena” maskinen och stoppar in i den ”skitiga”. När rena maskinen blivit tom och den skitiga full, drar man igång ett diskprogram och sedan gör som tidigare fast tvärtom.

Ett antal inlägg har ägnats åt diskborstar. Det lät som om det finns bara en diskborste som en sann gubbe kan acceptera – DeLaval som ska vara ett slags Rolls-Royce bland diskborstar. En gubbe har rekommenderat diskmedel dispenser medan en annan diskmedelspray. Det finns även en gubbe som kör utan diskmedel, bara varmt vatten.

Summa summarum: det där med disken, diskborstar, diskmaskiner, kallt eller varmt, diskpumpar och sprayer, diskmedel och diskstrategier är en djungel i vilken varje gubbe måste hitta sin egen stig för att komma fram. Och vilken stig man än väljer, blir man förr eller senare trött och förbannad på den jävla förbannade satans diskhögen som bara växer och stinker och inte kan trolla bort sig själv.
Hahaha, tackar för tipsen!

Låter ju faktiskt som giltiga lösningar alltihop. Med undantag för att bara köra med varmt vatten, det låter jäkligt äckligt.
Citera
2023-09-24, 09:39
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hahaha, tackar för tipsen!

Låter ju faktiskt som giltiga lösningar alltihop. Med undantag för att bara köra med varmt vatten, det låter jäkligt äckligt.
Nån period när jag tröttnade på diskhögarna så började jag med papptallrikar och plastmuggar men det höll inte länge. Kändes riktigt jävla barnkalasrisigt och sorgligt, även för en gubbslusk.
Citera
2023-09-24, 12:12
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Som gubbe som bor själv så köper man ju naturligtvis bara en uppsättning av kniv,gaffel ,sked, skål,tallrik , glas,ölglas, kaffemugg osv.

Detta resulterar i att man för det första inte behöver lägga ut massa pengar , varför skall man ha 7 knivar och 8 skedar och 9 ölglas om man bor själv och för det andra så tvingar det fram att man måste ha rutinen att diska så fort man använt något annars så är det skitigt nästa gång man behöver det , tex om du käkat yoghurt och flingor på kvällen i din skål så måste du diska den direkt efter annars är det första du måste göra när du vaknar på morgonen och är hungrig och vill ha frukost att ställa dig och diska och det vill man inte på morgonen när man bara vill få i sig sin frukost snabbt innan jobbet.

Om du är en gubbe som har en gubbkompis eller kärring som ofta kommer över på besök så kan man köpa två uppsättningar av allt .
Citera
2023-09-24, 14:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nån period när jag tröttnade på diskhögarna så började jag med papptallrikar och plastmuggar men det höll inte länge. Kändes riktigt jävla barnkalasrisigt och sorgligt, även för en gubbslusk.
Ja, jag provade samma sak själv, men det tog inte lång tid innan jag blev lite äcklad själv. Som du säger, det finns gränser även för oss.
Citera
2023-10-02, 05:19
Medlem
Kanastras avatar
Jag har elektrisk tandborste och brukar ta bort den utbytbara borsten och köra med i diskmaskinen.
Den blir ju ganska äcklig så en diskning är bra.
Går givetvis att köra även vanliga tandborstar i diskmaskinen.
Egentligen märkligt att man inte kör den varje dag i diskmaskinen.
Citera
2023-10-02, 06:37
Medlem
Citat:
Mina erfarenheter när man varit gräsänkling är att köra diskmaskinen är enklaste biten.
Plocka ur diskmaskinen däremot...
Jag använder diskmaskinen som förvaringsplats. Man har ju oftast samma vanor och använder samma saker igen. Lägger det smutsiga i diskhon tills disken ska köras. Kör diskmaskinen vanligtvis varannan dag. Då blir den proppfull av en person. Varför hålla på att sätta in allt i skåpen när det ändå behövs igen? Lite grejor får man naturligtvis sätta in innan man kör diskmaskinen igen. Ibland får man naturligtvis köra någon disk extra om man har bakat, haft gäster eller annat.

Citat:

Dubbla diskmaskiner har jag aldrig sett någon privatperson ha däremot många företag. Den där diskborsten, De Laval, har jag hört talas om. Det är en Alfa Laval-produkt. Men var köper vi vanliga den som inte jobbar där? Men annars så kostar en diskborste så lite så man kan byta ut de regelbundet likt man gör med disktrasan. Fast jag kör båda delarna ibland i diskmaskinen, de blir kliniskt rena. Man får naturligtvis ha hög värme 65-70 grader, men det diskar ni väl alltid med?
Citera
2023-10-03, 20:40
Medlem
Kanastras avatar
Ett gubbtips jag kommit på är att när det är kolmörkt och jag ska backa så slår jag på bakre dimljuset så blir det bättre bild i backkameran.
Backlampan lyser ju inte upp nåt direkt, men dimljuset bak gör en skillnad!
Citera
2023-10-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Ett gubbtips jag kommit på är att när det är kolmörkt och jag ska backa så slår jag på bakre dimljuset så blir det bättre bild i backkameran.
Ett jätte bra tips! Tack! Att jag inte tänkt på det tidigare (nåt jävla genetiskt handikapp?)
Citera
2023-10-05, 18:58
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Hade en 140a för 30 år sedan med ett 8" fjärrljus monterat bak och kopplat till backljuset. Så jävla skönt när det var becksvart.
Nästan en bedrift av biltillverkarna att inte bygga in bra backljus original. Särskilt sedan LED blev vanligt och billigt.
Citera
2023-10-07, 07:39
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ett jätte bra tips! Tack! Att jag inte tänkt på det tidigare (nåt jävla genetiskt handikapp?)

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hade en 140a för 30 år sedan med ett 8" fjärrljus monterat bak och kopplat till backljuset. Så jävla skönt när det var becksvart.
Nästan en bedrift av biltillverkarna att inte bygga in bra backljus original. Särskilt sedan LED blev vanligt och billigt.
Ja, borde vara bättre backljus som standard. Dels för att lysa upp för chauffören och dels för att tydligt uppmärksamma andra förare. Exempelvis när nån backar ut från en parkering på typ ica maxi, kommer man körandes från sidan så ser man knappt att backljuset är tänt. Hade den varit starkare hade det varit tydligt och jag kan stanna och släppa ut bilen.
Eller som för mig som bor i skogen långt från några gatlampor och och på morgnarna ofta backar i mörker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in