2023-09-19, 10:13
Medlem
Använda tvättolja till rövhålet istället för vanlig tvål. Det blir mjukt o smidigt. Skiten biter sig inte fast lika hårt pga den vattenfrånstötande yta som bildas. Går åt mindre dasspapper - man spar pengar!
Citera
2023-09-21, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Använda tvättolja till rövhålet istället för vanlig tvål. Det blir mjukt o smidigt. Skiten biter sig inte fast lika hårt pga den vattenfrånstötande yta som bildas. Går åt mindre dasspapper - man spar pengar!

Vackert!
Rent av poesi.
Det är så en sann gubbe ska låta.
Citera
2023-09-22, 23:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Ett litet tips för att blockera gubbens spenderarbrallor. Skippa prenumerationstjänster som ger gratis frakt. Ex.vis amazon prime. Även om tjänstens kostnad kanske är låg så är betald frakt en bra psykologisk broms.

Jag har helt slutat beställa meningslösa ”roliga” teknikprylar. Kan man investera eller spara till något meningsfullt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Meningslösa ”roliga” teknikprylar är det som gör livet meningsfullt. Spara in på det andra istället.
Håller med Eponumos här. Vissa blir glada av att resa, jag blir glad av prylar att pyssla med.
Citera
2023-09-23, 00:28
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Ovanstående inlägg fick mig att reflektera över min kärleksfulla relation med insekter och spindlar.
När jag tänker efter, har min livskvalité ökat markant sedan jag skaffade 2 enkla verktyg (länk till bilden nedan).
Fungerar perfekt utom på flatlöss, springmaskar, fästingar i ljumsken eller silverfiskar på trumhinnan.
Ja ja jag vet, springmaskar är varken insekter eller spindlar men jag älskar dem ändå.

Länk till bilden:
https://archive.ph/9nfpp/c91774da6bb...1355b1a515.png

Vad är de för någe?
Citera
2023-09-23, 00:59
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Håller med Eponumos här. Vissa blir glada av att resa, jag blir glad av prylar att pyssla med.

Jag älskar teknikprylar själv. Problemet är de helt meningslösa som man kanske aldrig ens gör nåt med, eller att de är så kassa att de inte går att göra nåt med. De kanske t.o.m går sönder första användningen.

Den skiten är bra att bromsa bort. Så man kan köpa meningsfulla roliga teknikprylar.

Meningslös/meningsfull avgör man helt själv.
Citera
2023-09-23, 05:55
Medlem
Citat:
Ovanstående inlägg fick mig att reflektera över min kärleksfulla relation med insekter och spindlar.
När jag tänker efter, har min livskvalité ökat markant sedan jag skaffade 2 enkla verktyg (länk till bilden nedan).
Fungerar perfekt utom på flatlöss, springmaskar, fästingar i ljumsken eller silverfiskar på trumhinnan.
Ja ja jag vet, springmaskar är varken insekter eller spindlar men jag älskar dem ändå.

Länk till bilden:
https://archive.ph/9nfpp/c91774da6bb...1355b1a515.png
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad är de för någe?

Sorry. Borde ha bifogat korta beskrivningar.

Den första grejen är en insektsfångare. Jag använder den till spindlar och getingar/flugor på fönsterrutor.
Jag brukar inte döda dem utan fånga och ”expediera” ut genom fönstret.
https://www.amazon.se/Snapy-OPH-inse.../dp/B07DTCXX2D

Den andra är en elektrisk flugsmälla. Litet missvisande för man behöver inte smälla utan det räcker att man ”touchar” insekter litet lätt.
De får en elektrisk stött och faller till marken. Flugor kaliber större överlever ibland, så jag brukar plocka upp dem och spola ner på toan.
https://stick.se/fluga/insektracket-elektriskt

Båda apparaterna kostade under en hundralapp och var köpta på typ Lidl, ClasOhlson eller Kjell.
Efter flera års användning skulle jag ha det jobbigt utan dem.
Citera
2023-09-23, 06:06
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Sorry. Borde ha bifogat korta beskrivningar.

Den första grejen är en insektsfångare. Jag använder den till spindlar och getingar/flugor på fönsterrutor.
Jag brukar inte döda dem utan fånga och ”expediera” ut genom fönstret.
https://www.amazon.se/Snapy-OPH-inse.../dp/B07DTCXX2D

Den andra är en elektrisk flugsmälla. Litet missvisande för man behöver inte smälla utan det räcker att man ”touchar” insekter litet lätt.
De får en elektrisk stött och faller till marken. Flugor kaliber större överlever ibland, så jag brukar plocka upp dem och spola ner på toan.
https://stick.se/fluga/insektracket-elektriskt

Båda apparaterna kostade under en hundralapp och var köpta på typ Lidl, ClasOhlson eller Kjell.
Efter flera års användning skulle jag ha det jobbigt utan dem.

Tack för utförlig beskrivning!
Jag har haft en elektrisk flugsmälla en gång.
Fan vet var den tog vägen, men bra var den.
Ska ominförskaffas till nästa vår.
Citera
2023-09-23, 10:13
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Jag älskar teknikprylar själv. Problemet är de helt meningslösa som man kanske aldrig ens gör nåt med, eller att de är så kassa att de inte går att göra nåt med. De kanske t.o.m går sönder första användningen.

Den skiten är bra att bromsa bort. Så man kan köpa meningsfulla roliga teknikprylar.

Meningslös/meningsfull avgör man helt själv.
Jag ser inte problemet. Jag har också Amazon Prime, inte fan köper jag saker bara för att frakten är gratis.
Citera
2023-09-23, 10:22
Medlem
StigEngstroms avatar
Det har säkert nämns förut.
Om du bor själv, begränsa tallrikar, glas och bestick till att du bara har en av varje.
Strikt förbjudet att ta en ny tallrik eller ny gaffel.
Detta gör att du måste diska dessa kontinuerligt och samlar inte på dig berg av disk (vilket man gör även med diskmaskin).
Packa ner allt i en kartong om du inte kan låta bli att ta nytt.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-09-23 kl. 10:25.
Citera
2023-09-23, 10:47
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det har säkert nämns förut.
Om du bor själv, begränsa tallrikar, glas och bestick till att du bara har en av varje.
Strikt förbjudet att ta en ny tallrik eller ny gaffel.
Detta gör att du måste diska dessa kontinuerligt och samlar inte på dig berg av disk (vilket man gör även med diskmaskin).
Packa ner allt i en kartong om du inte kan låta bli att ta nytt.
Det verkar faktiskt smartare att skaffa sig rutinen att köra diskmaskinen.
Citera
2023-09-23, 10:53
Medlem
Fettsugnings avatar
För att lindra baksmällan tag en Ipren samt en multi b-vitamin och magnesium ihop med ett stort glas vatten innan du sover.
Citera
2023-09-23, 10:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det verkar faktiskt smartare att skaffa sig rutinen att köra diskmaskinen.
Mina erfarenheter när man varit gräsänkling är att köra diskmaskinen är enklaste biten.
Plocka ur diskmaskinen däremot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in