Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag har heller inte förstått behovet att ha en ny och flashig bil på uppfarten om man nu är tvungen att leasa eller ta lån för den. Sen sitter samma människa och gnäller över bränslekostnaderna.
Köp en några år äldre bil och kanske med mindre utrustning så kommer man undan med en peng som man faktiskt har råd med.
Det är fan inte roligt, hoppas du klarar dig iallafall.
Jag fick ordentlig höjning av lönen pga jobbyte då det tyvärr är enda chansen i vårt land att hoppa uppåt rejält i lön.
Klart som fan det blir tuffare för människor när priser går upp men det känns som väldigt många lever på marginalen. Har man det för illa så bör man i första hand kolla över olika abonnemang såsom streaming, Spotify, storytel osv. Kanske måste man inte ha senaste telefonen för över 10000kr utan faktiskt kan klara sig med en som är ett par år gammal för en mycket mindre summa.
Nu är det inte Putin som gjort att det blivit inflation även om delar av det beror på honom. Det är heller inte regeringen som sätter räntorna utan riksbanken.
Mitt hus kostade straxt under fem miljoner. Huset är värderat till en bit över åtta men det var något år sen så nu har det fallit ner igen.
Vi har gjort en hel del på huset och även byggt ut lite men det ser vi som investering.
Skulle jag hyra ett liknande boende så hade jag inte haft råd och trivs väldigt bra i vårt hus så betalar hellre lite extra för det.
Tyvärr är det inte helt lätt att bli av med leasingavtal på bilar då man ofta får betala någon form av straffkostnad. Ingen aning hur stor denna kostnad är.
Ja!!!
Vi är två som tjänar ”bra” (>50-60 per skalle) och köpte vårt pörte för strax över 1,1 miljoner (villa med renoveringsbehov) nu värd fyra efter många renoveringar där vi gjort MASSA själva. Jag har SJÄLV rivit bärande väggar, bilat upp TONVIS med betong, byggt lösvirkesattefallare. Vi köper kläder på röda korset. Barnen ärver allt av varandra (inte den äldsta). Vi är lite miljönördiga på det sättet men JÄVLAR vad man sparar pengar om man snålar. När andra spenderar pengar på PISSDÅLIGA lunchrestauranger (jag bor inte i någon storstad) så äter jag fantastiska matlådor för en tredjedel av priset).
Den här lyxkonsumptionen som folk har fått för sig man skall hålla på med (leasing, massa nya kläder, whita fräscha sneakers) är en pissdålig utveckling för Sverige. Dyrt skitfult nytt hus från någon j-a katalog!? Vafan. Byggt med massa limmer och skitkonstiga produkter som inte kommer att hålla.
Detta skall vi lära våra barn.
Ny telefon vart tredje år!!!? Please… Bilen är ju helt SJUKT att folk lägger så mycket pengar på. Känner så många som inte ens behöver en j-a bilj-l. Ändå byter de. Vart tredje år. Nya kläder. Barnen går alltid runt i nya dojor. Sjukt samhälle!