Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-23, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrapmanniskor
jag mår så jävla illa när jag läser i den här tråden så nu går jag tillbaka till resedelforumet och tänker fortsätta planera flykten ifrån det här jävla dårhuset. upppanar alla att göra detsamma! ni som fortfarande har någon vett i huvudet!
Om det är lägre ränta som du är ute efter, så finns inte så mycket att välja på. I Europa endast Schweiz vad jag kan se. https://www.finansportalen.se/styrrantor/ (styrräntor)
Citera
2023-09-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
"när lånet togs som räknade med 0%, vilket var omöjligt
Förstår inte riktigt ditt svar? Ja, det är omöjligt att ”räkna med 0%”, för det är just det gör bankerna inte gör när dom beviljar lån.

Har dom lurat till sig lånet menar du? Sms lånet hela insatsen?
Citera
2023-09-23, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har heller inte förstått behovet att ha en ny och flashig bil på uppfarten om man nu är tvungen att leasa eller ta lån för den. Sen sitter samma människa och gnäller över bränslekostnaderna.
Köp en några år äldre bil och kanske med mindre utrustning så kommer man undan med en peng som man faktiskt har råd med.

Det är fan inte roligt, hoppas du klarar dig iallafall.

Jag fick ordentlig höjning av lönen pga jobbyte då det tyvärr är enda chansen i vårt land att hoppa uppåt rejält i lön.
Klart som fan det blir tuffare för människor när priser går upp men det känns som väldigt många lever på marginalen. Har man det för illa så bör man i första hand kolla över olika abonnemang såsom streaming, Spotify, storytel osv. Kanske måste man inte ha senaste telefonen för över 10000kr utan faktiskt kan klara sig med en som är ett par år gammal för en mycket mindre summa.

Nu är det inte Putin som gjort att det blivit inflation även om delar av det beror på honom. Det är heller inte regeringen som sätter räntorna utan riksbanken.

Mitt hus kostade straxt under fem miljoner. Huset är värderat till en bit över åtta men det var något år sen så nu har det fallit ner igen.
Vi har gjort en hel del på huset och även byggt ut lite men det ser vi som investering.
Skulle jag hyra ett liknande boende så hade jag inte haft råd och trivs väldigt bra i vårt hus så betalar hellre lite extra för det.

Tyvärr är det inte helt lätt att bli av med leasingavtal på bilar då man ofta får betala någon form av straffkostnad. Ingen aning hur stor denna kostnad är.

Ja!!!

Vi är två som tjänar ”bra” (>50-60 per skalle) och köpte vårt pörte för strax över 1,1 miljoner (villa med renoveringsbehov) nu värd fyra efter många renoveringar där vi gjort MASSA själva. Jag har SJÄLV rivit bärande väggar, bilat upp TONVIS med betong, byggt lösvirkesattefallare. Vi köper kläder på röda korset. Barnen ärver allt av varandra (inte den äldsta). Vi är lite miljönördiga på det sättet men JÄVLAR vad man sparar pengar om man snålar. När andra spenderar pengar på PISSDÅLIGA lunchrestauranger (jag bor inte i någon storstad) så äter jag fantastiska matlådor för en tredjedel av priset).

Den här lyxkonsumptionen som folk har fått för sig man skall hålla på med (leasing, massa nya kläder, whita fräscha sneakers) är en pissdålig utveckling för Sverige. Dyrt skitfult nytt hus från någon j-a katalog!? Vafan. Byggt med massa limmer och skitkonstiga produkter som inte kommer att hålla.

Detta skall vi lära våra barn.

Ny telefon vart tredje år!!!? Please… Bilen är ju helt SJUKT att folk lägger så mycket pengar på. Känner så många som inte ens behöver en j-a bilj-l. Ändå byter de. Vart tredje år. Nya kläder. Barnen går alltid runt i nya dojor. Sjukt samhälle!
Citera
2023-09-23, 08:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja!!!

Vi är två som tjänar ”bra” (>50-60 per skalle) och köpte vårt pörte för strax över 1,1 miljoner (villa med renoveringsbehov) nu värd fyra efter många renoveringar där vi gjort MASSA själva. Jag har SJÄLV rivit bärande väggar, bilat upp TONVIS med betong, byggt lösvirkesattefallare. Vi köper kläder på röda korset. Barnen ärver allt av varandra (inte den äldsta). Vi är lite miljönördiga på det sättet men JÄVLAR vad man sparar pengar om man snålar. När andra spenderar pengar på PISSDÅLIGA lunchrestauranger (jag bor inte i någon storstad) så äter jag fantastiska matlådor för en tredjedel av priset).

Den här lyxkonsumptionen som folk har fått för sig man skall hålla på med (leasing, massa nya kläder, whita fräscha sneakers) är en pissdålig utveckling för Sverige. Dyrt skitfult nytt hus från någon j-a katalog!? Vafan. Byggt med massa limmer och skitkonstiga produkter som inte kommer att hålla.

Ny telefon vart tredje år!!!? Please… Bilen är ju helt SJUKT att folk lägger så mycket pengar på. Känner så många som inte ens behöver en j-a bilj-l. Ändå byter de. Vart tredje år. Nya kläder. Barnen går alltid runt i nya dojor. Sjukt samhälle!

För den som har dålig ekonomi så tycks ändå ny telefon vara mycket viktigare än att ha råd att gå till tandläkaren, kunna ha värme på i huset om elen är dyr, äta ordentlig mat varje dag.

Samma sak är det med bilar. Att köpa eller leasa en snygg bil som står på uppfarten 95% av tiden tycks vara väldigt viktigt för folk. Säger inte att man ska ha en skrotbil som knappt går men det finns ett mellanting.
En normal svensson kör ca 1000-1500 mil per år med sin bil. Räknar man då med att medelhastigheten ligger på ca 75 km/h så betyder det att man sitter i bilen ca 130-200 timmar per år. Det blir jävligt dyr timkostnad om man nu köpt en bil för en halv miljon som inte är omöjligt i dag.
Klart många behöver bil för att åka fram och tillbaka till jobb eller annat men frågan är just, måste man ha en bil som kostar mer än vad man faktiskt har råd med.
Citera
2023-09-23, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
7% ränta på 4 miljoner ger 16300kr i ränta efter avdrag. Oavsett boendeform, säg 15000kr i drift/amortering. Ger 31300kr i boendekostnad. Säg övriga räkningar o mat 15000kr. Ger 46300kr mån kostnad. Lär väl vara 2 löner på åtminstonde 60t netto tillsammans. Ger Drygt 14t över varje månad. De flesta par/familjer klarar således 7% ränta. Om de håller ihop. Inte oväntat är det just par som splittrats som nu tas upp i boendekris.

15000 i drift/amortering är dessutom helt sjukt högt räknat för amortering/drift av säg ett radhus eller mindre hus.

Amorteringen, om man nu amorterar så mycket går ju dessutom få pausad vid ex arbetslöshet.
Senast redigerad av kalleboool 2023-09-23 kl. 08:38.
Citera
2023-09-23, 08:53
Medlem
Staten försökte lura mig att ta vaccin mot covid och dom försökte lura mig att ta lån med 0% ränta. Staten är kriminell.
Citera
2023-09-23, 09:00
Medlem
Imnshos avatar
Patetiskt med alla dessa snyftartiklar om folk som inte klarar ekonomin när det börjar bli lite sämre tider.

Det är inte bara bolånetorskar, det är hyrestorskar, ensamma mammor, snubbar med skulder, med mera med mera och fan och hans moster.

Det handlar väl om eget ansvar? Och framför allt: vad hände med sparandet?

I alla tider har väl människan lagt upp förråd för sämre tider. När vi jobbade med lantbruk så samlade man inför vintern. När vi började industrialisera oss så satte man in pengar på bankboken (ja, jag är så gammal att jag har haft bankbok). Barnen uppfostrades med figurerna Spara och Slösa och det fanns något som hette spargris där en slant från farfar och mormor lades.

Torskarna får skylla sig själva. Dom trodde att det var evig högkonjunktur med Thai-resor, tatueringar, fillers, hemelektronik, smink, leasingbilar, krogbesök och inte minst bostäder långt större än behovet.

Nu är det bara att tugga i sig att man förbrukade utsädet under goda tider. Eat shit motherfuckers!
Citera
2023-09-23, 09:01
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ja!!!

Detta är ett nytt fenomen och nu vaknar svenskarna till verkligen.
För 30 år sen nöjde sig en vanlig familj mer än väl med ett radhus och en pålitlig Volvo och sparade hellre pengar.
Nu ska alla medelklassfamiljer bo i stora hus som blir utblåst och totalrenoverat vid inflytt för att "det är skönt om allt är nytt" och på det ska man naturligtvis ha en tesla.
Välkommen till verkligheten, teletubbiesvärlden är över!
Citera
2023-09-23, 09:05
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Patetiskt med alla dessa snyftartiklar om folk som inte klarar ekonomin när det börjar bli lite sämre tider.

Det är inte bara bolånetorskar, det är hyrestorskar, ensamma mammor, snubbar med skulder, med mera med mera och fan och hans moster.

Det handlar väl om eget ansvar? Och framför allt: vad hände med sparandet?

I alla tider har väl människan lagt upp förråd för sämre tider. När vi jobbade med lantbruk så samlade man inför vintern. När vi började industrialisera oss så satte man in pengar på bankboken (ja, jag är så gammal att jag har haft bankbok). Barnen uppfostrades med figurerna Spara och Slösa och det fanns något som hette spargris där en slant från farfar och mormor lades.

Torskarna får skylla sig själva. Dom trodde att det var evig högkonjunktur med Thai-resor, tatueringar, fillers, hemelektronik, smink, leasingbilar, krogbesök och inte minst bostäder långt större än behovet.

Nu är det bara att tugga i sig att man förbrukade utsädet under goda tider. Eat shit motherfuckers!
Skulle säga att svenska folket hade spartänk kanske till millenniumskiftet och faktiskt var stolta över sin ekonomiska sanshet.
Sen kom internet och svenska familjer gick bananas när dom började jämföra sig med varandra på sociala medier.
Citera
2023-09-23, 09:09
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Underbart.

jag hoppas verkligen den stiger.

Hela mitt liv och mina föräldras liv har präglats av att vara skötsamma, sparsamma och återhållsamma.

Vänner och deras föräldrar har köpt nya kök, renoverat badrum, smällt upp lyxiga uteplatser. Vi har levt efter principen att man lagar det som går att laga och man byter bara om det är ett måste. Man blir inte lyckligare av att ha den dyraste och nyaste spisen så länge den man har är bra och fungerar så fortsätter man använda den.

Det är nästan lite modernt att ha gamla saker i ett hem dessutom. Man ser det hos överklassen att det är klirrigt golv, det är gamla möbler som är sletna och har en historia.

Men många har köpt nya 60x60 plattors badrum för en halv miljon.
Handen på hjärtat. Om det inte gick att låna gratis, vem fan investerar en halv miljon i ett badrum om man inte är ekonomisk oberoende?

Vi har tappat kompassen med den här enkla belåningen och att man kan klicka lite i telefonen och få 20-30 tusen i krediter är ännu värre - borde regleras direkt. Så många ungdomar har fått sina starter i livet förstörda och kom inte och säg att man får skylla sig själv för det är inte så enkelt att bara avstå från saker när ens liv kanske är en bergodalbana och en enkel plåster för den turbulens du upplever när du är 18 år är att ta ut 30 tusen och sprätta på kläder och elektronik.

Jag tycker SVT gör ett uruselt jobb att prata om detta. Vi behöver uppfostra människor igen. Den värden som jag och min familj lever efter är snart förlorade känns det som. Jag vet många som är som mig, många akademiker som inte tycker det är fräckt med BMW men det är för många som inte är sådana lagda och det får dystra samhällsekonomiska effekter.

Otroligt klokt inlägg. Jag önskar att fler hade den inställningen
Citera
2023-09-23, 09:16
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Skulle säga att svenska folket hade spartänk kanske till millenniumskiftet och faktiskt var stolta över sin ekonomiska sanshet.
Sen kom internet och svenska familjer gick bananas när dom började jämföra sig med varandra på sociala medier.
25. Då sade Josef till Farao: »Faraos drömmar hava en och samma
betydelse; vad Gud ämnar göra, det har han förkunnat för Farao.
26. De sju vackra korna betyda sju år, de sju vackra axen betyda ock
sju år; drömmarna hava en och samma betydelse.
27. Och de sju magra och fula korna som stego upp efter dessa betyda
sju år, så ock de sju tomma axen, de som voro svedda av
östanvinden; sju hungerår skola nämligen komma.
28. Detta menade jag, när jag sade till Farao: Vad Gud ämnar göra,
det har han låtit Farao veta.
29. Se, sju år skola komma med stor ymnighet över hela Egyptens
land.
30. Men efter dem skola sju hungerår inträffa, sådana att man skall
förgäta all den förra ymnigheten i Egyptens land, och
hungersnöden skall förtära landet.
31. Och man skall icke hava något minne av den förra ymnigheten i
landet, för den hungersnöds skull som sedan kommer, ty den skall
bliva mycket svår.
32. Men att Farao har haft drömmen två gånger, det betyder att detta
är av Gud fast bestämt, och att Gud skall låta det ske snart.
33. Må nu alltså Farao utse en förståndig och vis man, som han kan
sätta över Egyptens land.
34. Må Farao göra så; må han ock förordna tillsyningsmän över landet
och taga upp femtedelen av avkastningen i Egyptens land under de
sju ymniga åren.
35. Må man under dessa kommande goda år samla in allt som kan tjäna
till föda och hopföra säd under Faraos vård i städerna, för att
tjäna till föda, och må man sedan förvara den,
36. så att dessa födoämnen finnas att tillgå för landet under de sju
hungerår som skola komma över Egyptens land. Så skall landet
icke behöva förgås genom hungersnöden.
Citera
2023-09-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ja, nog är det märkligt att det har blivit norm att leva över sina tillgångar. Det är bank- och penningsystemet vi har som har lett till detta.

Jag hoppas att du och dina föräldrar inte har haft era besparingar på banken, ty då har ni blivit dubbelt blåsta. Det är sparare som har fått betala för kalaset utan att vara inbjudna. Och nu riskerar ni att få vara med att "solidariskt" ta smällen via skattsedeln när bubblan spricker.

Vi är dollar miljonärer och pengarna är i rullning. Men bara för att man KAN köpa saker behöver man inte och det är hemligheten till en förmögenhet. Sätt sprätt på mindre än vad du drar in och det är alltid enklast att täppa igen sin egen mun än att dra in mer stålar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in