2023-09-21, 09:27
Medlem
Ingen verkar fundera på vad som hänt med belåningsgraden. Det som var 80% belåningsgrad för 2 år sedan när familjen Svensson köpte sin villa kan vara 100-110% belåningsgrad nu, om de skulle sälja bostaden.

Hur länge dröjer det innan bankerna kräver in ökad säkerhet kan man undra.
Citera
2023-09-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag köpte mitt hus 2015 så räknade banken med att vi skulle klara av 7% ränta och ändå få lite pengar över. Sen dess så har våra inkomster gått upp med åtskilliga tusenlappar så även om det är högre utgifter så blir det fortfarande plus i kalkylen.

Det som jag märker är att man helt enkelt får skjuta fram vissa renoveringar då det tar längre tid att spara ihop nya pengar. Tycker synd om alla nötter som gått på leasingbilar och allt annat på avbetalning när de har ett hus. Nu sitter de där med en fin bil som kostar 7000 kr/mån som de inte har råd att använda pga. bränslepriserna. Snacka om att ha gjort bort sig.

Jag är dåligt insatt i hur dom flesta leasingavtalen ser ut...
Kan månadsavgiften höjas under kontraktstiden eller ligger den fast?
Citera
2023-09-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vilka länders befolkning har råd och behov av bostäder i Sverge?

Schweiz, Tyskland , Norge .
Kan väl köpa in sig i villor i Dalarna , Åre, Strömstad och andra orter med fin miljö .

Lär inte vara förortsvillor i Sigtuna som går åt till sånt.
Citera
2023-09-21, 09:48
Medlem
Computerzs avatar
Folk måste verkligen leva på marginalen om de behöver flytta vid ~7%. Räntan ligger redan idag på 4-5% och lär stiga ytterligare. Hur lever dessa idag? Bör vara rejält ansträngt då om de måste sälja vid en liten stigning till.
Citera
2023-09-21, 09:50
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
1% på 7 000 000 är 70 000
3% på 7 000 000 är 210 000

210 000/12= 17 500kr i ränta per MÅNAD.

De TEMPORÄRT låga räntorna var orsaken till pris-hypen på villor i Sthlm, och när räntorna nu stiger ändras ju inte lånebeloppet.

Därför bör en villa egentligen inte vara värd mer än 1 500 000kr, om hänsyn till normalränta skall tas.

De knarkande analfabeterna och ordbajsarna kommer snart lämna sina utopiska miljöer och befatta sig med verkligheten.

Är huvudet dumt, får kroppen lida. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2023-09-21 kl. 09:55.
Citera
2023-09-21, 09:52
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Vem ska köpa bostäderna då?

Inte hyresrättshaveristerna i alla fall. Dom sitter fast där dom sitter.
Citera
2023-09-21, 09:52
Medlem
När räntan går upp går priset i motsatt riktning, dvs ner. Många med pengar på banken sitter och väntar på rätt objekt att casha direkt. Jag är en såndär hyresrättshaverist som väntar ut tiden, kan betala dubbel hyra innan det kommer upp i närheten av vad det kostar att köpa nu, har ingen som helst brådska.
Senast redigerad av Prestost 2023-09-21 kl. 09:55.
Citera
2023-09-21, 09:53
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
När räntan går upp går priset i motsatt riktning, dvs ner. Många med pengar på banken sitter och väntar på rätt objekt att casha direkt.

Exakt!
Citera
2023-09-21, 10:00
Citat:

Saudi köper upp land och hus av ideologiska skäl för att sprida islam.
Citera
2023-09-21, 10:00
Medlem
Haajibs avatar
Nu börjar vi närma oss bubblan, äntligen kan alla ungdomar köpa hus och lägenheter är invandrare tvingas fly
Citera
2023-09-21, 10:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
När räntan går upp går priset i motsatt riktning, dvs ner. Många med pengar på banken sitter och väntar på rätt objekt att casha direkt. Jag är en såndär hyresrättshaverist som väntar ut tiden, kan betala dubbel hyra innan det kommer upp i närheten av vad det kostar att köpa nu, har ingen som helst brådska.

Problemet är att huspriserna under en övergångsperiod låg/fortfarande ligger kvar som om räntorna vore låga. Hade räntehöjningarna skett långsamt och metodiskt hade marknaden hunnit med att korrigera.
Citera
2023-09-21, 10:09
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Rika köper rubbet och hyr ut, boende kommer alltid att vara en bristvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in