Citat:
Jag tycker att din tes är intressant, och att ErAn har kommit med märkliga uttalanden i Lottes bok. Men frågan är om det verkligen skulle ha funkat att frakta en död kropp - även invirad i mycket plast el dyl - så långt. Det hela skulle vara ett mycket riskabelt "evenemang", inte bara för att han/de skulle ha kunnat bli stoppade av polisen eller annan anledning, men också p g a ev odör. Vi säger oss att han/de åker från Mariestad under natten till tisdagen eller tidigt på tisdagens morgon, då kanske det tar ca två timmar (?) till Göteborg, ca 3 timmar (?) med färja över till Fredrikshamn och sedan 3-4 timmar (?) ner till södra Jylland. (Och då måste han/de pricka tiden precis, annars går ytterligare tid.) Dessutom måste vi ha med i beräkningarna att Helena måste ha förvarats någonstans sedan natten mot söndagen. Det var ett varmt dygn och beroende på var Helenas kropp förvarats, är det inte långsökt att tänka sig att kroppen vid det laget har börjat "förfalla" lite. Vågar man ta den risken att färdas flera timmar, så många mil med en död kropp i bagaget?
Kollade polisen upp ErAn:s vänner i Danmark som han skulle hjälpa att flytta? Var han verkligen där? Även om han var det, så kan kroppen avyttrats under vägen. Men tidslinjen för dessa dygn för ErAn skulle vara intressant att få studera.
Som sagt, märkliga uttalanden från ErAn, och man bör hålla sig nära sanningen om man lättare ska komma ihåg saker som gm. Var det sig själv ErAn diskuterade med sina vänner, eller berodde hans spekulationer på något annat?
Kollade polisen upp ErAn:s vänner i Danmark som han skulle hjälpa att flytta? Var han verkligen där? Även om han var det, så kan kroppen avyttrats under vägen. Men tidslinjen för dessa dygn för ErAn skulle vara intressant att få studera.
Som sagt, märkliga uttalanden från ErAn, och man bör hålla sig nära sanningen om man lättare ska komma ihåg saker som gm. Var det sig själv ErAn diskuterade med sina vänner, eller berodde hans spekulationer på något annat?
Ja, håller med och det är precis dessa frågor vi får dryfta om. Det är just dessa bitar detta företag hänger på då, och bygger på.
* Att de inte får bli stoppade på något sätt av polis eller tullare som söker efter narkotika eller dylikt.
* Lukten, det får absolut inte komma ut någon lukt från denna kropp som då håller på att förruttna vid
detta laget. Tyvärr blir det detaljerat då...i så fall måste denna kropp viras in med plast och tejpas ordentligt. Förslutas. Är det då möjligt efter detta att lukt inte lokaliseras utifrån och på bildäck på färjan då. På bildäck mindes man då att det luktade bensin och smörjmedel och dylikt för övrigt. Men man kan ju inte lita på att dessa lukter maskerar eventuell likdoft som sipprar ut från bagageutrymmet.
* Att överhuvudtaget ta denna vansinniga risk att göra så här, när man kunde grävt ner kroppen i en skog runt Mariestad någonstans. Dumpa i Vänern.
Punkt 1.
Jag minns ju när jag färjade över de många gånger jag gjort det, så var det ju bara att rulla ut från färjan vid ankomst till Fredrikshamn och in landet, inga pass behövdes eller någonting. Man märkte ju inte knappt att man anlänt till ett annat land. 1993 gjorde jag en sådan resa , sensommarn bör det varit. Detta är möjligt , för risken att bli stoppad och genomsökt av tullare var minimal. I Lottes bok uttalar sig en polis, Bent Nilsen om att frakta över ett lik i bagaget på en bil var inga problem. Sådana här resor också hade dessa två gjort en mängd gånger fram och tillbaka på de tre åren de redan bott i Sverige då 1992. De visste då att de aldrig hände något. Borde givetvis ändå varit lite nervöst ändå med ett lik i lasten...
Punkt 2.
Denna punkt är jag ingen expert på så den kan vi ju diskutera hur man då lyckas med denna bit. Jag inbillar ju mig att det bör funka om man försluter detta paket en hel del. Mm.
Punkt 3.
Detta är ändå detta som är så vansinnigt att tänka sig, att man skulle gjort så här. Tittar vi på detta fall så ser vi ju att väldigt många saker med detta fall är mycket märkliga. Den listan på alla dessa kan man ju rada upp i ett separat inlägg...
Men det är ändå så här att om dessa danskar låg bakom detta försvinnande, vilket jag starkt tror som bekant, så tror jag de inte hade någon överdrivet stor lokalkännedom i skogarna runt Mariestad. De visste inte riktigt vart det skulle kunna slutförvara kroppen och undgå upptäckt. Detta är en ide.
Efter man lastat i kroppen i ErAns Ford Sierra på Lekplatsen drar man ut till Trankärr via Sjöängen, småvägar bakom Sjukhuset. Hoppar vi sedan nu direkt till Söndagsmorgonen så åker de ut till Trankärr igen för att titta till kroppen då de har en gnagande oro över att den skall upptäckas. Det är fingeravtryck på kroppen som de oroar sig för bl a och högst troligt tydliga runt halsen. Makabra detaljer, tyvärr troligt. Detta är man livrädd för, alla tänkbara spår som kan fälla dem. Det är på denna vända ut hit som några vittnen ser dem åkandes, detta gör dem mycket oroliga då de också ser dem naturligtvis. Detta gör dem så nojjiga att tankar på att ta bort kroppen helt härifrån, börjar födas.
Det är detta samtal om detta på Söndagskvällen eller möjligt Måndagskvällen som de kan sitta ner och tar några öl och resonera kring denna "lysande ide" med en tripp till det gamla hemlandet med kroppen för en permanent slutförvaring, långt bort ifrån där de själva har tänkt att bo kvar- Mariestad vilket de också gör ett bra tag. Har de väl kunnat göra detta och få det gjort så kan de pusta ut och ingen mer oro. De kan inte heller nu göra ett "ärligt" tips till Polisen om vart den verkliga platsen för kroppen är, då misstankarna om den också då hittas, leder Polisen direkt mot "danskarna" i stan.
Det är faktiskt detta alternativ som jag på något märkligt sätt känner att man faktiskt valde. Jag lutar åt det. Ej spikat, men något leder mig dit...För kroppen bör ha hittats tycker man vid detta laget om man hade gömt den någonstans i skogarna runt Mariestad. Mikael Rönnlund kan ju inte begripa detta varför den inte har hittats. Sjödumpning som sådan är faktiskt mycket konstig som sagt, det är väldigt mycket saker som skall hinnas med och saker man behöver ha tillgängligt i detta mycket snäva tidsfönster på natten. Sen tror jag inte heller dessa danskar hade tillgång till båt, jag får svårt att tro det. Nej , det tror jag inte på.
Min fetning. Nej, detta med att han drog till Södra Jylland på sin sjukskrivning "för att hjälpa vänner att flytta", det är ju en så här sak som han säkert hade vett att hålla tyst om till Mariestadpolisen då han blev förhörd och satt i häktet. Utan detta har ju slunkit ur honom när han har pratat med Lotte i och med boken. Han har inte tänkt sig för helt enkelt. Detta är ju bara en sak han klantar sig med, filmerna" han skulle ha sett" mordnatten har han heller inte lyckas "sätta" tillräckligt i minnet utan nu var det "Döden på Larvfötter" han hade sett helt plötsligt.
Nej, Polisen har ju inte följt upp dessa "vänner" på något sätt, detta var ju när de höll på med CL...Pust.