2023-09-22, 11:14
Medlem
PartyVovvens avatar
Kan bilen på cykelvägen ha varit en vit peugot tillhörande NiBj?

Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
P.U :Per Ullberg (Pundar kompis/Hasch och amfetamin och annat speed) med D.L och K.L och (AB)! "Nicklas Magnusson." Och även polare med Peter Kremer. DE sågs ofta ofta Köra en ljus/vit peugeot 205 tiden -92. Och även körde styrketräning! uppgifter finns de tränade på samma gym som Helena.

AB: Niklas Magnusson/Björk (Finns på bild tråden.) Har koppling till Per Ullberg, Peter Kremer , D.L och K.L. Gemensamt är intresset för preparat som stimulerar hjärnan och att dessa personer är kärn polare som inte golar på varandra (skvallrar!) Hör till sakens natur eftersom de gör så i de kretsarna de rör sig i.

Om det stämmer att NiBj och/eller PU har en vit peugot, varför skriver då PK:
Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Jag hoppar in igen!!Jag har aldrig ägt någon liten vit bil. Känner inen vad jag kan komma ihåg som ens ägt en liten vit peugot 205.

Min slutsats är att PK varken vill att vi skall tänka på NiMa eller på en vit peugot 205...
Citera
2023-09-22, 14:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
Suck!

Vi tar det igen!

PK lämnar hemmet tillsammans med SuEk och en annan tjej. Chaufför är JoFr. De åker till Stadt. JoFr åker hem men lovar hämta sällskapet efter Stadts stängning.

Bråk uppkommer och SuEk beger sig till UA.

PK får skjuts av någon till Kohagen för att leta efter SuEk. Bilen iakttas körandes på cykelvägen av Gatstens vittne vid 23.30 tiden.

PK kammar noll och åker tillbaka till Stadt. Någon nämner att det spelas i parken och PK beger sig dit med sina knarkarvänner. Väl där möter de utlänningarna i den orangea opeln. Tiden är då cirka 01.50.

SuEk är hemma hos UA när Helena ringer vid 01.30 tiden. Det nämns att hon är på väg att gå tillbaka till Stadt. Hon lämnar därför förmodligen vid 01.35 tiden och målsättningen är att träffa PK och åka hem med honom.

PK har dock lämnat Stadt och de två träffas inte. SuEk tar då taxi hem. PK ljuger alltså inte om att SuEk tagit taxi hem.

Efter att ha mött utlänningarna i opeln splittras gänget i parken, precis som tidningarna beskriver, och PK får åter skjuts till Kohagen för att leta efter SuE, men möter istället Helena... Alla påståenden att PK var tillsammans med folk i parken efter 02.00 är falska. Ingen känd person verifierar dem. Däremot finns det en överbevisad lögnare i tråden som är snabb att stödja PK:s version...

Efter mordet är PK angelägen om att ge sig själv ett alibi på stan. Det är där påståendet om polisskjutsen kommer in. Det skall förklara för SuEk varför de två inte möttes. Det är möjligt att PK verkligen tog sig in i staden och söp efter att ha dumpat Helena.

Samtidigt är PK angelägen om att andra skall misstänkas. Han inriktade sig först på PR.

1998 är PR avskriven och spekulationer tar ny fart då polisen har en ny misstänkt. PK är då snabb att tipsa om PU för att förhindra att intresse börjar riktas mot honom.

2010 blir bilen i Braxebolet intressant. PK ligger lågt då han vet att det inte är ett spår som leder till honom.

2011 börjar Kungkarl12 att skriva i tråden. Kungen menar att det initialerna AB och AÖ som fått PK att skriva i tråden. AB är densamme som NiBj/NiMa och AÖ är densamme som PU. Möjligtvis är det kungens granskande av PK:s vänkrets och särskilt NiMa som fått honom att registrera sig och skriva i tråden.

PK kan med andra ord ha gått in i tråden för att få den att tappa intresse för NiBj

Suck! Du har dragit det där tidigare.

Du skriver att ingen verifierar att PK var i parken efter Stadt. Men har DU någon som verifierar att PK fick skjuts till Kohagen och att det var just denna bil som Gästens vittne säger sig ha sett? Och vem ska chauffören ha varit? Vem av de drickande killarna i parken skjutsade honom? Eller var det någon annan? PK har berättat om vilka som var i parken och vilka som lämnade den för att åka någonstans för att "röka på". Polisen träffade på dessa och ska ha förhört en av dem. Jag kan tänka mig att polisen har koll på vilka som var i parken efter Stadts stängning. Och vilka av dem som avvek därifrån under natten.

Har du bevis på att det verkligen var SE som var hemma hos syster U?

OM SE verkligen var hemma hos U, varför skulle hon gå in till stan igen, då det var närmare hem till hennes och PK: lägenhet?

Jag undrar fortfarande: Har du bevis/någon eller några som kan verifiera dina påståenden?
Citera
2023-09-22, 14:55
Medlem
Citat:
Suck!

Vi tar det igen!

PK lämnar hemmet tillsammans med SuEk och en annan tjej. Chaufför är JoFr. De åker till Stadt. JoFr åker hem men lovar hämta sällskapet efter Stadts stängning.

PK får skjuts av någon till Kohagen för att leta efter SuEk. Bilen iakttas körandes på cykelvägen av Gatstens vittne vid 23.30 tiden.

PK kammar noll och åker tillbaka till Stadt. Någon nämner att det spelas i parken och PK beger sig dit med sina knarkarvänner. Väl där möter de utlänningarna i den orangea opeln. Tiden är då cirka 01.50.

SuEk är hemma hos UA när Helena ringer vid 01.30 tiden. Det nämns att hon är på väg att gå tillbaka till Stadt. Hon lämnar därför förmodligen vid 01.35 tiden och målsättningen är att träffa PK och åka hem med honom.

PK har dock lämnat Stadt och de två träffas inte. SuEk tar då taxi hem. PK ljuger alltså inte om att SuEk tagit taxi hem.

Efter att ha mött utlänningarna i opeln splittras gänget i parken, precis som tidningarna beskriver, och PK får åter skjuts till Kohagen för att leta efter SuE, men möter istället Helena... Alla påståenden att PK var tillsammans med folk i parken efter 02.00 är falska. Ingen känd person verifierar dem. Däremot finns det en överbevisad lögnare i tråden som är snabb att stödja PK:s version...

Efter mordet är PK angelägen om att ge sig själv ett alibi på stan. Det är där påståendet om polisskjutsen kommer in. Det skall förklara för SuEk varför de två inte möttes. Det är möjligt att PK verkligen tog sig in i staden och söp efter att ha dumpat Helena.

Samtidigt är PK angelägen om att andra skall misstänkas. Han inriktade sig först på PR.

1998 är PR avskriven och spekulationer tar ny fart då polisen har en ny misstänkt. PK är då snabb att tipsa om PU för att förhindra att intresse börjar riktas mot honom.

2010 blir bilen i Braxebolet intressant. PK ligger lågt då han vet att det inte är ett spår som leder till honom.

2011 börjar Kungkarl12 att skriva i tråden. Kungen menar att det initialerna AB och AÖ som fått PK att skriva i tråden. AB är densamme som NiBj/NiMa och AÖ är densamme som PU. Möjligtvis är det kungens granskande av PK:s vänkrets och särskilt NiMa som fått honom att registrera sig och skriva i tråden.

PK kan med andra ord ha gått in i tråden för att få den att tappa intresse för NiBj

Många lögnare och vilseledande påståenden har lyckats få detta brott ouppklarat. De borde genomlysa uppgiftslämnare och vittnen samt följa härskarteknikens spår. Party vovven har fångat upp det bra.

Tror personligen att till sist så fick GW facit men genom sitt sista uttalande i nyhetsmorgon angående fallet så klargjorde han varför han släpper taget. Hans övertygelse kvarstod vilka som är inblandade men han ville inte förorsaka familjen mer smärta. Detta är inte citerat men det var i den mening av betydelse han uttryckte.
Det är tragiskt synd vad PR låtit sej själv utstå, men han ville förmodligen bara hjälpa men det slog hårdare mot honom själv än vad han trott var möjligt.

Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men syster U berättade väl för Helena att deras väninna var hemma hos dem, redan när Helena ringde hem vid kl. 01.30?

Om UA hade väninnan hos sej när Helena ringde det sista samtalet vid 1.30 så borde det inte vara så svårt att hålla sej vaken och invänta Helena som strax var på väg?

De var många som kunde mötas på väg. Skulle inte vara svårt att stöta på en promenerande Helena.
SE på väg tillbaka till stan, PK på väg..BW utanför på väg mfl, många fler natt vandrare som kände till varandra. Tror Helena åkte bil hem omgående efter stadt med någon hon gärna åkte med som sällskap inte någon svarttaxi eller någon okänd för hon hade inte långt att gå och det var varmt och mycket känt folk i rörelse så det var ingen panik att få skjuts hem. Däremot trevligt att åka med någon som hon ändå kände.

Tror att den som råkade döda henne kände henne mycket väl.
Därför var det mer än viktigt att kroppen skull försvinna helt från plats och över tid.
Hjälp med försvinnande/förintandet av kropp, är en del, att få hjälp med avledande samt iscensättning är en lika stor del. Det visar polis och utredares virrande mellan olika anklagade gm genom åren, att de har lyckats.
Därför kommer det aldrig att klaras upp.

Tråden innehåller Mardrömmen i Mariestad vol 2, förvirringen fortsätter.
Citera
2023-09-22, 15:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Nej, jag är inte källa till det.

Jag försöker få fram en uppfattning om storleken genom att fråga LoVi om fyra personer skulle sitta trångt i bilen. Det kan LoVi inte svara på. Däremot vet LoVi att bilen till sin yttre storlek är som en Golf: "det var den storleken liksom".

Möjligtvis kan ordet "va" på slutet i näst sista meningen i referatet nedan vara förvillande i skriven text. Någon kan missuppfatta det som om LoVi frågar mig om bilens storlek, men det var inte ett frågande "va". Det var samma "va" som vanligen förekom i gamla Stockholmsfilmer. "Berra, nej han gillar inte brudar, han dras till kisar liksom va".

Dvs LoVi är tydlig med att det var en mindre bil. Han/hon vet inte hur det är att sitta i den, men han/hon vet att den till det yttre var som en Golf i storlek.

För egen del kan jag inte minnas om och när jag åkt i en Golf, för jag har aldrig haft någon. Jag kan också säga hur stor den är till det yttre utan att kunna säga något om det är trångt i den.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men herregud, människa ...

Varför drar du till med "en halvmeter", när det som mest handlar om 30 centimeter? Vad håller du på med? Sluta fara med osanningar!

Även om det skulle ha varit en bil "i Golf-klassen" enligt Lockerudsvittnet passar ju inte ens en Opel Kadett E in som ju i praktiken är lika stor som en Toyota Camry ... För guds skull: Det handlar inte om vad DU tycker om en bils storlek, utan om vad Lockerudsvittnet tyckte! Jag tar det igen - och snälla, den här gången: Kommentera!

"Tycker du inte att det är konstigt att Lockerudsvittnet inte kunde säga om det var en sedan eller en (halv)kombi? Om Lockerudsvittnet inte ens kunde se skillnaden på karossformen, hur i helvete menar du då att hon skulle kunna avgöra storleken på 100 meters avstånd i skum belysning, ointresserad av bilar som hon var?"

Det håller inte att tro vad PN hade för bil. Vi måste veta! Tro får du göra i kyrkan. Vilken bil hade han???

"I allt detta passar inte PU in. Nej , sorry ." Det var det jag visste: Du vill få bort PU med alla medel. Precis som flera andra i tråden. Snälla du: Även om PU:s bil inte skulle ha varit den bilen som användes i "första rundan", kan väl PU ändå vara gärningsmannen? Han kan väl ändå ha varit inblandad? Gud, vad du resonerar konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, okey , närmast dagsljus vid den tiden är ju fel vid den tidpunkten. Att det är skumt och lite skymning är nog helt rätt. Storleken på bilen bör hon ha sett och kunnat avgöra vad som är en "mindre bil".

"Mindre bil" (småbil) är dessa bilar: Opel Kadett E Halvkombi (1985-1989) 3-5 dörrar: längd: 3,998 m Färgton beige. färgtonen är ljusbeige.
Volkswagen Golf Mk 2 (1983-1987) 3-5 dörrar. längd :3.985 m

Mellanklass bil: [b]Toyota Camry Sedan (1986-1991): längd: 4,52 m[/B]
Ford Sierra halvkombi ( 1984-1991) : längd: 4.42 m

Stor bil: Volvo 740, längd : 4,785 m
(Car.info)

Det ÄR en väsentlig skillnad i storlek på en Opel Kadett E och Toyota Camry sedan.

Det är ju då ett betydande svart dominerande raster på C-stolpen på dessa Opel Kadett E halvkombi. Ser jag den beige färgen som finns på dessa bilar på t e x Car.info så är denna beigea färgen i ljusbeige. PNs bil skulle enligt loudamus källa varit en beige Golf, men då det inte finns raster på dessa vid C-stolpen som skulle finnas enligt denna källa, så blir Opeln den hetaste kandidaten då även längden stämmer näst in till exakt med Golfen. För övrigt är då vit och ljusbeige svåra att skilja åt lite på avstånd, särskilt när man ser bilen hastigt och när det är lite skumt ute. Samma med killarna på Hällristningsvägen, de såg en "vit eller ljus" bil. ErAns Ford Sierra var ljusbeige.

Vad i helevete är det du inte fattar om dessa bilars storlek egentligen ?

LÄS ovan. En Opel Kadett E 3-5 dörrars är : 3,998 m lång.
Golf Mk 2 (1983-1987) 3,9985 m lång.
Dessa bilar har alltså samma storloek. (Golfklassen)

En Toyota Camry (1986-1991) Sedan-modell: längd: 4,52 m
Alltså den bil som PU hade enligt tråden, låg i övre skalan i mellanklassbilsegmtet vad gäller storlek.

Vad blir skillnaden i längd på dessa två bilar ?

4.52m(Toyotan) - 3.998m (Opeln)= 0,522 meter, 52,2 cm skillnad i längd.

Dessa modeller är ju de som är troligast enligt tråden sett, att de hade. PN som inte kunde haft en Golf(loudamus källa) med raster på C-stolpen, då blir troligast bil enligt mig ovanstående Opel. För en Golf i Sedanmodell har heller aldrig funnits.

Ger vi PU en Toyota Camry Liftback istället motsatt av vad tråden säger, var den istället då: 4,435 m lång. Då blir det ändå 44,5 cm skillnad.

Ser man ovan här vad Reimer säger om den intervjun han gjorde med att Lockerudsvittnet säger att bilen var "i storleken som en Golf" ovan. PUs bil av detta att döma går bort.
Citera
2023-09-22, 21:40
Medlem
Bade Kadett E och Toyota Camry ar framhjulsdrivna. Jag har for mig att det var en bakhjulsdriven bil polisen letade efter ? Golf ar ocksa framhjulsdriven, likasa Peugeot 205.
Senast redigerad av MrConwell 2023-09-22 kl. 21:52.
Citera
2023-09-22, 22:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Suck!

Vi tar det igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Suck! Du har dragit det där tidigare.

Du skriver att ingen verifierar att PK var i parken efter Stadt. Men har DU någon som verifierar att PK fick skjuts till Kohagen och att det var just denna bil som Gästens vittne säger sig ha sett? Och vem ska chauffören ha varit? Vem av de drickande killarna i parken skjutsade honom? Eller var det någon annan? PK har berättat om vilka som var i parken och vilka som lämnade den för att åka någonstans för att "röka på". Polisen träffade på dessa och ska ha förhört en av dem. Jag kan tänka mig att polisen har koll på vilka som var i parken efter Stadts stängning. Och vilka av dem som avvek därifrån under natten.

Har du bevis på att det verkligen var SE som var hemma hos syster U?

OM SE verkligen var hemma hos U, varför skulle hon gå in till stan igen, då det var närmare hem till hennes och PK: lägenhet?

Jag undrar fortfarande: Har du bevis/någon eller några som kan verifiera dina påståenden?

PartyVovven är helt rökt! Så fort hans illa formulerade alster stöter på patrull, ändrar han sin "berättelse". Vi får aldrig veta något om några bevis.

+100 igen till Prinzezzan!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-22 kl. 23:06.
Citera
2023-09-22, 22:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
2011 börjar Kungkarl12 att skriva i tråden. Kungen menar att det initialerna AB och AÖ som fått PK att skriva i tråden. AB är densamme som NiBj/NiMa och AÖ är densamme som PU. Möjligtvis är det kungens granskande av PK:s vänkrets och särskilt NiMa som fått honom att registrera sig och skriva i tråden

Nej, PK började skriva i tråden för att Lalajlaj kontaktade honom via ett fejkkonto på Facebook.
Citera
2023-09-22, 22:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
SE på väg tillbaka till stan

Samma med dig som med PartyVovven: Varför skulle SE gå mot stan när hon borde gått mot bostaden i motsatt riktning när klockan går mot 02:00? Jag tror inte alls att det var SE som var hemma hos Ulrika.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-22 kl. 23:09.
Citera
2023-09-22, 22:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Alltså den bil som PU hade enligt tråden, låg i övre skalan i mellanklassbilsegmtet vad gäller storlek.

Dessa modeller är ju de som är troligast enligt tråden sett, att de hade. PN som inte kunde haft en Golf(loudamus källa) med raster på C-stolpen, då blir troligast bil enligt mig ovanstående Opel. För en Golf i Sedanmodell har heller aldrig funnits.

Ger vi PU en Toyota Camry Liftback istället motsatt av vad tråden säger, var den istället då: 4,435 m lång. Då blir det ändå 44,5 cm skillnad.

Ser man ovan här vad Reimer säger om den intervjun han gjorde med att Lockerudsvittnet säger att bilen var "i storleken som en Golf" ovan. PUs bil av detta att döma går bort.

Aktuell Opel var 4,21 meter. Aktuell Camry var antingen 4,46 eller 4,52. Glöm din halvmeter! Vi pratar om maximalt 30 centimeter. Lockerudsvittnets uppfattning är svår att bedöma. Det är Lockerudsvittnets uppfattning som måste ligga till grund, inte vad DU tycker! 30 centimeter hit eller dit faller med råge inom felmarginalen om hur Lockerudsvittnet uppfattade bilen.

https://www.thecaryoudrive.com/sv/0310903e865
https://www.auto-data.net/se/opel-kadett-e-1.6-s-82hp-1864

JAG FRÅGAR IGEN: OM VI TAR BORT PU:S BIL, KAN DU DÅ ÄNDÅ ACCEPTERA ATT PU KAN VARA GÄRNINGSMANNEN? DU UNDVEK SOM VANLIGT ATT BESVARA DEN KÄNSLIGASTE FRÅGAN!
Citera
2023-09-22, 22:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Det här blir ju väldigt intressant. Om vi ponerar att Lockerudsvittnet verkligen såg en bil "som var som en Golf", faller ju både Toyota Camry och Opel Kadett E som sedan eftersom Golf aldrig har funnits som sedan. I så fall kan bilen ha varit en Opel Kadett 3-dörrars. Men:

Vilken bil(modell) ägde PN? Innan du fortsätter att skriva din story, måste du leverera svaret på vilken bil(modell) det var som PN ägde. För att PN:s bil ska bli aktuell, måste den ha varit en Opel Kadett E 3-dörrars för att passa in på Lockerudsvittnets beskrivning - om hon nu med "Golf-typ" menade karossformen och inte nödvändigtvis storleken. Vad menade Lockerudsvittnet? Vilken bil(modell) ägde PN?

OCH IGEN, SÅ ATT DU INTE BOMMAR FRÅGAN: OM VI TAR BORT PU:S BIL, KAN DU DÅ ÄNDÅ ACCEPTERA ATT PU KAN VARA GÄRNINGSMANNEN? DU UNDVEK SOM VANLIGT ATT BESVARA DEN KÄNSLIGASTE FRÅGAN!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-22 kl. 22:59.
Citera
2023-09-22, 23:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
För övrigt skall jag bege mig till biblioteket i det närmaste och fota av taxeringskalendern i relevanta delar 1991 och 1992 års taxering. Området Radbyn ned till Bråten är ganska givet samt Vasavägen 3.

Kanske bäst att ta "EM-huset" också så ingen säger att vi mörkar...

Finns det någon annan adress av intresse?

Du fick chansen att svara i PM - till och med efter en påtryckning i tråden. Ändå har du lyckats undvika att svara. Jag frågar nu öppet i tråden:

Till vilken nytta ska du fota av taxeringskalendrarna?
Citera
2023-09-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Samma med dig som med PartyVovven: Varför skulle SE gå mot stan när borde gått mot bostaden i motsatt riktning när klockan går mot 02:00? Jag tror inte alls att det var SE som var hemma hos Ulrika.

Nej det tror inte jag heller, men PrinzzezN mfl påstår det därför skrev jag Om Se var hos UA........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in