2023-09-21, 21:42
Medlem
Jag misstänker att vi i tråden vet mer än snutarna samt är mer motiverade…känns de struntar i fallet lite lixom!
Jag misstänker vidare att snuten följer tråden🤔
Ge oss ledtrådar…eller familjen Andersson!!!
Ledtrådar = uppklarande👁
Citera
2023-09-21, 23:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, beroende på vilket utförande man väljer så skiljer det som mest en halvmeter som du ser ovan. Skärp dig själv...He he. Som minst mot PUs Toyota Camry sedan, och mot vad jag tror PN hade för bil Opel Kadett E, fast som sedanmodell ( längd:4,218 m) så skiljer det då 30 centimeter.

Jag har läst i tråden att hon tyckte denna bil hon såg, var "en mindre bil ,likt en Golf". Då blir det i så fall en bil i Golfklassen då. Men som du säger , så vet vi inte exakt vilken bilmodell hon såg. Jag kan bara säga det att jag är fast övertygad om att detta var PNs bil som drog ner där, och att då hade han just en Opel Kadett E halvkombi. Det tror jag helt klart. Du får ha din uppfattning. Ingen som helst konflikt i det.

Ingenting stryks alls med hur detta har gått till med "första rundan" och "andra rundan". Detta är helt klockrent och detta är jag mycket nöjd med att vi är överens om detta och mycket p g a att Victoriawestling återaktualiserade detta för tråden samt vad jag anser, kom med det viktiga pusselbitarna beträffande PNs bil med raster som inte kunde vara en Golf, utan istället högst troligt en Opel Kadett E istället. Även då framläggandet av artikeln med "mannen på Runstensvägens" bil, som var just en ljus Opel Kadett E enligt de två vittnena. Även då rekonstruktionen med just denna bilmodell i parkeringen vid Sjukhuset i Efterlyst 1996. Detta blir mycket intressant att betrakta om vi just tror då att PNs bil var en Opel Kadett E.

I allt detta passar inte PU in. Nej , sorry . Just på denna punkt är vi oense. Detta är inget hinder. I allt annat tänker vi i princip helt lika, enligt min mening, hur detta har gått till. Om jag får säga det själv har vi ändå alla tillsammans här hjälpt Polisen/KF med att avgränsa våldsamt åt dem, så de själva inte behöver sätta sig ner och klura på vem GM är, som de försökte sist och fick fram CL... Peter Thylen, ja. Mmm. Vi glömmer detta nu. Nya tag, framåt.

Men herregud, människa ...

Varför drar du till med "en halvmeter", när det som mest handlar om 30 centimeter? Vad håller du på med? Sluta fara med osanningar!

Även om det skulle ha varit en bil "i Golf-klassen" enligt Lockerudsvittnet passar ju inte ens en Opel Kadett E in som ju i praktiken är lika stor som en Toyota Camry ... För guds skull: Det handlar inte om vad DU tycker om en bils storlek, utan om vad Lockerudsvittnet tyckte! Jag tar det igen - och snälla, den här gången: Kommentera!

"Tycker du inte att det är konstigt att Lockerudsvittnet inte kunde säga om det var en sedan eller en (halv)kombi? Om Lockerudsvittnet inte ens kunde se skillnaden på karossformen, hur i helvete menar du då att hon skulle kunna avgöra storleken på 100 meters avstånd i skum belysning, ointresserad av bilar som hon var?"

Det håller inte att tro vad PN hade för bil. Vi måste veta! Tro får du göra i kyrkan. Vilken bil hade han???

"I allt detta passar inte PU in. Nej , sorry ." Det var det jag visste: Du vill få bort PU med alla medel. Precis som flera andra i tråden. Snälla du: Även om PU:s bil inte skulle ha varit den bilen som användes i "första rundan", kan väl PU ändå vara gärningsmannen? Han kan väl ändå ha varit inblandad? Gud, vad du resonerar konstigt.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-21 kl. 23:41.
Citera
2023-09-21, 23:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
SuEk lämnade antagligen runt 01:35, alltså strax efter samtalet med Helena. PK hade då ingen aning om var hon befann sig och begav sig till parken, där han mötte flyktingarna. SuEk kan då ha tagit taxi då hon inte fann PK. Han kan å andra sidan ha åkt till Kohagen för att leta efter SuEk. Kom ihåg att detta är före mobilernas tid...

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men syster U berättade väl för Helena att deras väninna var hemma hos dem, redan när Helena ringde hem vid kl. 01.30?

+100 till Prinzezzan!!!

Om det stämmer att UA hade vänbesök redan när Helena ringde, kan SE inte ha varit där när Helena ringde enligt PartyVovvens självmål. PK säger att SE lämnade Stadt vid stängning (02:00) och tog taxi hem. PartyVovven är totalt oseriös, och den enda anledningen till det är att hänga ut PK.

Som vanligt blir det stressigt i tråden när jag trycker på om PU!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-21 kl. 23:26.
Citera
2023-09-21, 23:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
Ja, och att det inte kommer fram vem tyder på att det är en känslig uppgift... någon förstår att hålla tyst...

Visst håller någon tyst.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-21 kl. 23:28.
Citera
2023-09-21, 23:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Back to Business.

Till slut når man den punkten där man lyckats att ställa de "rattar" helt rätt och erhåller rätt kombination, så att man kan låsa upp det lås som vaktar denna gåtas lösning. Ställ ratten på PN "klick" sedan på ErAn "klick" -"Klonk" och handtaget går att öppna. Så ser jag det. Allting stämmer och blir klockrent, ta mig fan allt. Visst ett och annat antagande måste göras och med tillhörande hypotes, utan att behöva göra detta alls så hade detta fall redan ha varit löst givetvis.

Man undrar lite om ErAn är medveten om vad han egentligen sade till Lotte Dalsgaard i sin medverkan av hennes bok, Mardrömmen i Mariestad. Var det i själva verket så att han råkade avslöja ungefär vart någonstans Helenas kropp blev slutförvarad ?

Det är än en gång FULLSTÄNDIGT häpnadsväckande det han låter sig själv säga inför Lotte. Han måste lite glömt av under samtalets gång att det faktiskt är en mycket skarp journalist han har framför sig och inte bara en dansk vän från det gamla hemlandet som han sitter och snackar med. Hon måste ha lyckats att få honom att ta ner garden fullständigt och fått han att snacka näst intill obehindrat.

Det sinnessjuka i allt detta är:
ATT HAN FAKTISKT GÖR DENNA RESA SJÄLV OCH ÅKER DIT TILL DET STÄLLE SOM HAN SJÄLV TROR STRAX EFTER FÖRSVINNANDET, ATT DESSA MÖRDARE ÅKTE MED HELENAS KROPP. HAN ÅKER JU TILL JUST DETTA OMRÅDE DAGAR EFTER FÖRSVINNANDET !.

Vet han verklig om vidden av det han just hade berättat för Lotte Dalsgaard och som ordagrant står eller går att lyssna på i ljudboken. Vet han om att han framställer sig själv som riktigt GRAVT misstänkt ännu en gång ? Detta är ingen övertolkning , utan bara en logisk fortsättning av den röda tråden som visar sig redan från SR-förhören och fram till hit gällande ErAn.

Han sade ju till Lotte lite tidigare i ljudboken/boken att han hade åkt till Södra Jylland för att hjälpa några vänner att flytta. Detta skulle han gjort på sin sjukskrivning från E-lux efterföljande arbetsvecka efter försvinnandet. Han gick hem tidigare från jobbet på Måndagen den 15 juni 1992 och sjukskrev sig på Tisdagen (P4-dok. del.3). Han bör då antingen åkt till Göteborg och tagit Stena Line-färjan till Fredrikshamn samma dag eller tidigt nästa dag. Jag tror det var så då, minns inte exakt heller men att man bara kunde åka ner och ställa sig i kön med bilen utan förboka då. Detta var innan industrisemestern också...Mm, kom inte ihåg exakt.

Är då inte mycket märkligt att han strax efter försvinnandet spekulerar i att även dessa mördare har tagit samma rutt och till samma geografiska område som han själv gör mycket hastigt påkommet i syfte att "hjälpa några vänner att flytta" på sin sjukskrivning. B U L L S H I T ! Var ordet.

Frågan är då om inte Helenas kropp togs med på deras hastigt påkomna resa ner hit som han säger att "mördarna gjorde", till någonstans på Södra Jylland. Att de också kan ha passerat tyska gränsen är kanske mer vågat än nödvändigt. Varför de kan ha åkt ner till Södra Jylland istället för norra delen och Ålborgtrakten, där de kom ifrån så kan man tänka sig att i den norra delen är mycket mer tätbefolkat samt mycket mer turister. Jag kan gissa på den västra sidan av SydJylland som intressant. Skulle de ha grävt ner kroppen vilket jag inte tror är osannolikt är det mycket lättare att gör detta på någon av dessa stränder dolt bakom höga sanddyner. Mycket lätt att gräva i , inga rötter och sten samt inga djur heller som kan gräva fram kroppen vad jag kan komma på. Lösa hundar då möjligt, men de får väl knappast tid på sig att gräva oavbrutet innan Husse /matte kommer. Hm.

Här chansar man ju lite i blindo givetvis, men platsen Vadehavet Nationalpark c.a 3 mil från den tyska gränsen, på den västra sidan som ligger på ön med bilväg ut te x .Nu vet jag ju dock inte om de gick att åka ända ut hit då med bil. Som att hitta en nål i en höstack ,men det bör vara någorlunda avskilt ställe och lättgrävt då. Att dumpa en kropp till havs krävs ändå ett ordentligt genomförande för att inte kroppen skall flytta upp och kroppen skall driva iland samt tillgång till båt.

Nej, iden med sjödumpning överhuvudtaget går jag ifrån faktiskt mer och mer. Särskilt beträffande detta i Vänern. Det går inte att komma ifrån att denna ide är väldigt konstig ändå att kunna göra detta direkt efter gärningen med inplastning och tyngder...tid och material och båt...Det är en mycket konstig sak faktiskt. Även detta då med Sten Ekholm i detta. Det ÄR mycket knepigt och konstigt, Sten körde på något annat än en kropp som Sculley hans vän trodde hela tiden. Jag tror det , efter att fått den känslan när jag stod och tittade ut på Vänern från Sandviken, Ekudden o s v. Mycket märkligt blir det allt.

Kroppen har inte heller hittats i skogarna runt Mariestad som Mikael Rönnlund inte kan begripa. Detta säger han till Lotte i Mardrömmen i Mariestad. Då återstår faktiskt detta alternativ ovan för mig, att kroppen kan ha tagits med utomlands via färja till Danmark. Var det så, blir detta brott än värre vill jag mena, om det kan bli värre än vad det redan är då. Därför kan man aldrig heller hinta om vart kroppen finns någonstans om man skulle velat det, för det skulle innebära: "Gå i Fängelse, Gå direkt i Fängelse utan att passera GÅ", för dessa danskar. KF bör övrigt kolla upp ErAns och PNs brottsregister med Ålborgspolisen senare och utarbeta en klar historisk bild av dessa två. Kräver resurser, Ja.

Jag tycker att din tes är intressant, och att ErAn har kommit med märkliga uttalanden i Lottes bok. Men frågan är om det verkligen skulle ha funkat att frakta en död kropp - även invirad i mycket plast el dyl - så långt. Det hela skulle vara ett mycket riskabelt "evenemang", inte bara för att han/de skulle ha kunnat bli stoppade av polisen eller annan anledning, men också p g a ev odör. Vi säger oss att han/de åker från Mariestad under natten till tisdagen eller tidigt på tisdagens morgon, då kanske det tar ca två timmar (?) till Göteborg, ca 3 timmar (?) med färja över till Fredrikshamn och sedan 3-4 timmar (?) ner till södra Jylland. (Och då måste han/de pricka tiden precis, annars går ytterligare tid.) Dessutom måste vi ha med i beräkningarna att Helena måste ha förvarats någonstans sedan natten mot söndagen. Det var ett varmt dygn och beroende på var Helenas kropp förvarats, är det inte långsökt att tänka sig att kroppen vid det laget har börjat "förfalla" lite. Vågar man ta den risken att färdas flera timmar, så många mil med en död kropp i bagaget?

Kollade polisen upp ErAn:s vänner i Danmark som han skulle hjälpa att flytta? Var han verkligen där? Även om han var det, så kan kroppen avyttrats under vägen. Men tidslinjen för dessa dygn för ErAn skulle vara intressant att få studera.

Som sagt, märkliga uttalanden från ErAn, och man bör hålla sig nära sanningen om man lättare ska komma ihåg saker som gm. Var det sig själv ErAn diskuterade med sina vänner, eller berodde hans spekulationer på något annat?
Citera
2023-09-22, 00:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag tycker att din tes är intressant, och att ErAn har kommit med märkliga uttalanden i Lottes bok. Men frågan är om det verkligen skulle ha funkat att frakta en död kropp - även invirad i mycket plast el dyl - så långt. Det hela skulle vara ett mycket riskabelt "evenemang", inte bara för att han/de skulle ha kunnat bli stoppade av polisen eller annan anledning, men också p g a ev odör. Vi säger oss att han/de åker från Mariestad under natten till tisdagen eller tidigt på tisdagens morgon, då kanske det tar ca två timmar (?) till Göteborg, ca 3 timmar (?) med färja över till Fredrikshamn och sedan 3-4 timmar (?) ner till södra Jylland. (Och då måste han/de pricka tiden precis, annars går ytterligare tid.) Dessutom måste vi ha med i beräkningarna att Helena måste ha förvarats någonstans sedan natten mot söndagen. Det var ett varmt dygn och beroende på var Helenas kropp förvarats, är det inte långsökt att tänka sig att kroppen vid det laget har börjat "förfalla" lite. Vågar man ta den risken att färdas flera timmar, så många mil med en död kropp i bagaget?

Kollade polisen upp ErAn:s vänner i Danmark som han skulle hjälpa att flytta? Var han verkligen där? Även om han var det, så kan kroppen avyttrats under vägen. Men tidslinjen för dessa dygn för ErAn skulle vara intressant att få studera.

Som sagt, märkliga uttalanden från ErAn, och man bör hålla sig nära sanningen om man lättare ska komma ihåg saker som gm. Var det sig själv ErAn diskuterade med sina vänner, eller berodde hans spekulationer på något annat?

Det blir lite av Indiana Jones över IB03:s teori.

Min fetning: Vi kommer inte att få veta svaret på dina två frågeställningar.

Personligen tror jag inte på att Helena skulle ha dumpats i Vänern. Jag tror att hon hastigt gömdes antingen vid Sandviken eller uppe vid Kusabäcken. Jag tror också att Helenas kropp ligger på ett ställe, och hennes tillhörigheter på ett annat ställe. Persedelfynden vid Kusabäcken är och förblir högintressanta.
Citera
2023-09-22, 00:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag kom att tänka på en sak angående PU. Du skrev ett inlägg för ett bra tag sedan om att det ska ha funnits ytterligare en person som skulle ha sett PU med rivmärken i trappuppgången på söndagen. Minns jag rätt om detaljerna? Har du något mer att säga om det här?

Citat:
Nej, har ingen annan information än det jag skrev.

Jag respekterar att du inte vill avslöja dina källor, men på vilket sätt kom du över den här informationen? Bedömer du den själv som trovärdig? Det här är sprängstoff, om det stämmer.
Citera
2023-09-22, 00:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag respekterar att du inte vill avslöja dina källor, men på vilket sätt kom du över den här informationen? Bedömer du den själv som trovärdig? Det här är sprängstoff, om det stämmer.

Jag ska se om jag kan hitta var infon kom ifrån.
Citera
2023-09-22, 00:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det blir lite av Indiana Jones över IB03:s teori.

Min fetning: Vi kommer inte att få veta svaret på dina två frågeställningar.

Personligen tror jag inte på att Helena skulle ha dumpats i Vänern. Jag tror att hon hastigt gömdes antingen vid Sandviken eller uppe vid Kusabäcken. Jag tror också att Helenas kropp ligger på ett ställe, och hennes tillhörigheter på ett annat ställe. Persedelfynden vid Kusabäcken är och förblir högintressanta.

Det var mer retoriska frågor, funderar högt. Dock så hade det varit intressant att få svar på frågorna - OCH hur noga ErAn undersöktes.
Citera
2023-09-22, 00:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det var mer retoriska frågor, funderar högt. Dock så hade det varit intressant att få svar på frågorna - OCH hur noga ErAn undersöktes.

Det håller jag med om, men eftersom polisen utgick från att EA var gärningsmannen, måste vi nog acceptera möjligheten att de missade tillfället att utreda om han skulle ha kunnat vara "bara" chaufför.
Citera
2023-09-22, 05:55
Medlem
Nu blev det ju tokigt! Bilden visar ju Corolla. Inte Camry.
Camcry mycket större modell och dess kombimodell tycker jag inte uppfyller beskrivningen.

Jag tycker inte "avhugget" är helt tydligt heller.
Menas CRX/kadett GSi eller Polo kombi/Kadett Caravan.
Det låter också som att folk i tråden har helt olika uppfattningar här. Vi får kanske inte reda på vad killarna menade men en bättre beskrivning hade varit bra.

Citat:
Visst, om PU är inblandad kan han absolut ha varit själv. (Polisen verkar tro att gärningsmannen var ensam, men mycket talar emot det.) Och vem vet, kanske hade PU två bilar? Eller så har "Killarna" återgett bilmodellen helt fel? Eller så hade PU en halvkombi? Faktum är att vi faktiskt inte vet från de dokument som har lagts upp om PU:s bil var en sedan eller en halvkombi - båda utförandena fanns! Vi vet bara att PU:s bil var en Toyota Camry. (Bild på Toyota Camry halvkombi: https://www.car.info/sv-se/car-for-sale/toyota-corolla-5-door-hatchback-16-manual-78ps-1985-at-auto-sales-39763565) Den här modellen passar mycket bra in på "Killarnas" beskrivning. MYCKET BRA! Avhugget bakparti i sin sanna betydelse. Notera också att man i Efterlyst från 1996 visar upp två (!) bilar av typ halvkombimodell: En Peugot och en Opel!

Men det kan också ha varit så att PU var den som bragde Helena om livet, och då kan det mycket väl ha blivit detta med "Vad har jag gjort!?!", "Vad har jag gjort!?!", "Vad har jag gjort!?!". Att någon annan/några andra var med och körde stod kanske inte så högt på dagordningen i kaoset när PU kom upp till PK. Vi vet ju inte hur turerna gick, kanske skildes PU från en eller två till, varpå PU blev ensam med paniken (om han nu är gärningsmannen).
Senast redigerad av Vradr 2023-09-22 kl. 06:06.
Citera
2023-09-22, 09:36
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Men syster U berättade väl för Helena att deras väninna var hemma hos dem, redan när Helena ringde hem vid kl. 01.30?

Suck!

Vi tar det igen!

PK lämnar hemmet tillsammans med SuEk och en annan tjej. Chaufför är JoFr. De åker till Stadt. JoFr åker hem men lovar hämta sällskapet efter Stadts stängning.

Bråk uppkommer och SuEk beger sig till UA.

PK får skjuts av någon till Kohagen för att leta efter SuEk. Bilen iakttas körandes på cykelvägen av Gatstens vittne vid 23.30 tiden.

PK kammar noll och åker tillbaka till Stadt. Någon nämner att det spelas i parken och PK beger sig dit med sina knarkarvänner. Väl där möter de utlänningarna i den orangea opeln. Tiden är då cirka 01.50.

SuEk är hemma hos UA när Helena ringer vid 01.30 tiden. Det nämns att hon är på väg att gå tillbaka till Stadt. Hon lämnar därför förmodligen vid 01.35 tiden och målsättningen är att träffa PK och åka hem med honom.

PK har dock lämnat Stadt och de två träffas inte. SuEk tar då taxi hem. PK ljuger alltså inte om att SuEk tagit taxi hem.

Efter att ha mött utlänningarna i opeln splittras gänget i parken, precis som tidningarna beskriver, och PK får åter skjuts till Kohagen för att leta efter SuE, men möter istället Helena... Alla påståenden att PK var tillsammans med folk i parken efter 02.00 är falska. Ingen känd person verifierar dem. Däremot finns det en överbevisad lögnare i tråden som är snabb att stödja PK:s version...

Efter mordet är PK angelägen om att ge sig själv ett alibi på stan. Det är där påståendet om polisskjutsen kommer in. Det skall förklara för SuEk varför de två inte möttes. Det är möjligt att PK verkligen tog sig in i staden och söp efter att ha dumpat Helena.

Samtidigt är PK angelägen om att andra skall misstänkas. Han inriktade sig först på PR.

1998 är PR avskriven och spekulationer tar ny fart då polisen har en ny misstänkt. PK är då snabb att tipsa om PU för att förhindra att intresse börjar riktas mot honom.

2010 blir bilen i Braxebolet intressant. PK ligger lågt då han vet att det inte är ett spår som leder till honom.

2011 börjar Kungkarl12 att skriva i tråden. Kungen menar att det initialerna AB och AÖ som fått PK att skriva i tråden. AB är densamme som NiBj/NiMa och AÖ är densamme som PU. Möjligtvis är det kungens granskande av PK:s vänkrets och särskilt NiMa som fått honom att registrera sig och skriva i tråden.

PK kan med andra ord ha gått in i tråden för att få den att tappa intresse för NiBj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in