2023-09-21, 23:03
Avslutad
Jag har vid några tillfällen blivit uppringd av försäljare som sa ni till mig i telefon. Vid ett av tillfällena frågade jag henne om hon avsåg mig eller ett flertal av hushållets medlemmar. Jag tycker att det var en befogad fråga av mig vid det här tillfället eftersom det var oklart vad vårat samtal handlade om. Ändå blev hon sur som det hördes i alla fall. Oftast kan man förstå om ni egentligen betyder du men ibland behöver det kartläggas.
Citera
2023-09-21, 23:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Jo, det påstås alltid det, men kolla in Hylands hörna och andra tv-program från den tiden. Hyland niar alla sina gäster, och de verkar inte ta speciellt illa upp för det.
Televisionen var ett specialfall. Och Hyland ansåg sig nog stå över sina gäster i Hörnan. Kontrasten med den extremt devota intervju han gjorde med Marcus "Dodde" Wallenberg är påfallande.)

Jag tar och återpostar min gamla redogörelse av hur ni användes på sextiotalet:
[...] det förefaller finnas någon sorts uppfattning bland dagens yngre människor om du-reformen ersatte niandet med ett duande. Så var det inte alls, utan niande spelade en både specifik och begränsad roll i Sverige före du-reformens genombrott.

I början på 60-talet fanns det följande nischer för niande:

1) Överordnade och kunder niade underordnade/betjäning. (Personalen använde titel och/eller namn tillbaka om dessa var bekanta, eller undvek tilltalspronomen helt (Går det bra med... Kan vi tänka oss... etc.)

2) Ungdomar i tonåren niade äldre som de inte kände alltför väl. (Och blev då oftast duade tillbaka.)

3) Stockholmare, men knappast andra, kunde nia obekanta. (Och då bli niade tillbaka - om den sålunda niade accepterade att bli niad. Ett effektivt sätt att markera att man inte var trakterad av att bli niad av denne obekante var att kalla honom för min herre tillbaka.)

4) Reportrar i etermedia niade "vanligt folk" i intervjuer. (Och blev vanligen kallade redaktörn tillbaka av "det vanliga folket" - således något av ett "nedåtniande" i enlighet med 1))

I övrigt användes endera du, inget pronomen alls, eller titulatur - antingen ensam titel i bestämd form, eller titel plus efternamn. I det senare fallet tog titeln bestämd form om den var neutral (Statsrådet X, hovrättsrådet Y) och obestämd form när den stod i utrum (Greve X, professor Y, direktör Z, konsul W, löjtnant V)
( (FB) Säger ni "Ni" ? )
Citera
2023-09-21, 23:42
Medlem
Ganonitos avatar
Skulle aldrig någonsin få för mig att "nia" någon. Skulle inte ens nia kungen om jag träffade på honom.
Citera
2023-09-22, 08:03
Medlem
Lyssnar man på gamla radioreportage från -40, -50, -60-talet så niar reporten intervjuoffret så gott som alltid. Någon enstaka gång kan reporten använda tredje person som tilltal. Att dua någon var mycket ovanligt.

Vad som hände under 1960-talet var att kommunismen spred sig bland samhällsskikten för att kulminera i början på -70-talet. Denna kommunism strävade efter att riva ner gamla och borgerliga strukturer, och dit räknade säven niandet. Man skulle vara du med varandra. Att nia någon började innebära att man skapade distans till andra människor. Ska man skapa ett nytt samhälle får inte folk distansera från varandra.

Den kommunistiska rörelsen kollapsade i slutet av 1970-talet när verkligheten knackade på och visade ekonomsika realiteter i form av kriser. Vad som återstår av 1960-talets rödsot är duandet. Och för mig får det gärna vara så.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2023-09-22 kl. 08:20.
Citera
2023-09-22, 08:20
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skulle inte ens nia kungen om jag träffade på honom.

Jag träffade kungen en gång för ett par dagar och vi blev ombedda att säga 'Kungen' till honom.
Det kändes ok.

Vad skulle du säga?
Kungen?
Du?
CG?

'Ni' är väl ganska ok det med. Tror han är van.

/VV
Citera
2023-09-22, 10:00
Medlem
Dranghoffs avatar
Blev faktiskt niad av en medelålders akademiskt skolad kvinna häromdagen; normalt brukar det vara 18-åringar som niar, i den mån man utsätts för detta bruk. Kanske berodde det på att jag såg ovanligt respektingivande ut i kostym och slips, men det kändes ändå märkligt att bli niad av en person närmare 50.
Citera
2023-09-22, 10:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag träffade kungen en gång för ett par dagar och vi blev ombedda att säga 'Kungen' till honom.
Det kändes ok.

Vad skulle du säga?
Kungen?
Du?
CG?

'Ni' är väl ganska ok det med. Tror han är van.

/VV

Du som med alla andra.
Citera
2023-09-22, 10:43
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Lyssnar man på gamla radioreportage från -40, -50, -60-talet så niar reporten intervjuoffret så gott som alltid. Någon enstaka gång kan reporten använda tredje person som tilltal. Att dua någon var mycket ovanligt.

Vad som hände under 1960-talet var att kommunismen spred sig bland samhällsskikten för att kulminera i början på -70-talet. Denna kommunism strävade efter att riva ner gamla och borgerliga strukturer, och dit räknade säven niandet. Man skulle vara du med varandra. Att nia någon började innebära att man skapade distans till andra människor. Ska man skapa ett nytt samhälle får inte folk distansera från varandra.

Den kommunistiska rörelsen kollapsade i slutet av 1970-talet när verkligheten knackade på och visade ekonomsika realiteter i form av kriser. Vad som återstår av 1960-talets rödsot är duandet. Och för mig får det gärna vara så.
I så fall antar jag att både vikingarna, dalmasarna, romarna och de gamla grekerna var kommunister, för alla duade varandra, oavsett inbördes skillnad i rang.
Citera
2023-09-22, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Blev faktiskt niad av en medelålders akademiskt skolad kvinna häromdagen; normalt brukar det vara 18-åringar som niar, i den mån man utsätts för detta bruk. Kanske berodde det på att jag såg ovanligt respektingivande ut i kostym och slips, men det kändes ändå märkligt att bli niad av en person närmare 50.
Hon kanske trodde att repressalier väntade om hon sa du.
Citera
2023-09-22, 23:34
Medlem
Många skribenter i tråden har följt en vettig metod. Om man vill veta hur man duade och niade förr i tiden är det bäst att gå till källor från tiden innan Du-reform och annat blaha, etc.

Så ur "Ordbok öfver svenska språket" från 1850-1853, som finns lättillgänglig tack vare teknologins under:
Citat:
DU, pron. pers. Betecknar andra personen.
Brukas i tilltal till nära slägtingar i samma eller
nedstigande led, förtrogna vänner, personer, med
hvilka man druckit brorskål, ringare folk och tje—
nare. Qväkare och Dalkarlar kalla alla men-
niskor du.
Säga du åt någon.
Citat:
NI, pron. pers. pl. 1) Brukas i st. f. J, mest
i talspråket. Ni ären alltför få. — 2) Nyttjas
äfv. i singular i st. f. Du, dels till fader eller
moder, bland allmogen och i den äldre fransyskt
efterbildade dramatiska stilen, t. ex.: Ni far, låt
mig få följa med till marknaden; ni hämnar
edert blod, ni hämnar er, min far
; dels till
mindre bekanta personer eller af ringare stånd
än den talande
, t. ex.: Min herre, ni får
ursäkta, att jag ej tror det; min kära ni, gör
mig den tjensten
.

NIA, v. a. 1. (fam.) Tilltala med ordet Ni.
Vet hut, och n. mig inte.
http://runeberg.org/ordboksv/

Det är inte en uttömlig källa men rätt koncis.
Citera
2023-09-23, 13:47
Medlem
schizophrenias avatar
Gefleposten 25:e maj 1880:
Krigsministerns påbud till arméns befäl att till underordnade begagna tilltalsordet ni, men icke du, är onekligen ett steg i den rätta riktningen, värdt erkännande och aktning.
Göteborgs Aftonblad 20:e april 1901:
Tilltalsordet »Ni» Arméfördelningschefen vid femte fördelningen har, enligt Vestmanlands läns tidning, anbefallt, att föreskrifterna om användandet af tilltalsordet »Ni» till underordnade och mellan likställda skall strängare efterlefvas.
Svenska Morgonbladet 18:e augusti 1904:
Nu tilltala väl öfverordnade sina underordnade med Ni, men om de underordnade göra på samma sätt, så blir det ofta icke väl upptaget.
Senast redigerad av schizophrenia 2023-09-23 kl. 14:15.
Citera
2023-09-23, 22:16
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag säger Vet hut och nia mig inte! Möjligen med tillägget okultiverade svennemupp där. Eller kanske jag skulle fnysa Ni, ni sitt i helvete å smid spik.
Exemplen är från denna artikel, där även Tom-tjommen kan läsa varför niandet känts och alltjämt känns onaturligt för många svenskar.

Du eller ni?
https://popularhistoria.se/kultur/sprak/du-eller-ni

Tom-tjommen måste alltid öppna nya trådar om allting, även då det gäller ämnen som det redan finns innehållsrika diskussioner om. Jag skulle att tro att han kunde lära sig ett och annat i denna tråd.

(FB) Säger ni "Ni" ?
Exemplet "Vet hut och nia mig inte!" tog nog artikelförfattaren från Anders Fredrik Dalins Ordbok öfver svenska språket, vol. I–II (Stockholm 1850–1853), där följande är allt man kan läsa om verbet nia:
NIA, v. a. 1. (fam.) Tilltala med ordet Ni. Vet hut, och n. mig inte.
Intressant att ordbokens enda exempel på hur detta verb kan användas är en ilsken replik från någon som har tilltalats med ett "ni".

https://spraakbanken.gu.se/saolhist/detalj_en.php?mode=SAOLprod&lemma=nia&med=Dalin&fi nns=Dalin
Senast redigerad av schizophrenia 2023-09-23 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in