Citat:
Ursprungligen postat av
Kapuff
Exakt vad jag också tänkte. Kavaj med lite för stora axelvaddar från 90-talet och en randig slips från farsans garderob. Bakåt slickat hår och moppefjun.
Sen som sagt gud vet vad hon sa. Men att han missförstod är ett faktum.
Sen är "Ni" inte ett artigt ord. Stor bonden kunde gorma åt pigorna -Ni där!
Då svarade pigorna med titel och efternamn.
Så igentligen var hon aldrig respektfull för fem öre. Snäste säkert bara till åt han och han tog det helt fel. Sträckte på ryggen och bröstade upp sig.
Kände man sin slav kunde man ev säga förnamn också. Annars ni, hon eller han
"Seså, nu ska Maja sluta tjura och jobba vidare så ska Maja få vila sen!"
"Men nu får hon då besinna sig och sköta sitt! Seså, hon ska
tiga! Iväg med sig! Iväg!"
"Ni där borta! Ni betedde er illa mot damen! Han borde skämmas, vuxna karln!"
Kände man respekt mot nån vuxen eller medelklassperson var det väl herr/fru /fröken +efternamn eller yrkestitel+efternamn. Kände man inte till detta så enbart fröken, frun, damen, herrn. Eventuellt kunde "tant" gå om det var nån yngling med äppelknyckarbyxor "Behöver tant hjälp över vägen?"
Skulle man däremot tilltala springschasar, lodisar, bärare, rännstensungar och dylikt passade det bra med "Han där! Kan han hjälpa mig med." "Ni därborta. Kan ni säga mig.."
Men inte fan var det artigt och respektfullt. Därför tas det sällan som så uppfostrat att nia "äldre" man träffar. Specellt inte 70-åringar som var unga under de vilda åren kring 1968..
Unga brats glömmer det, men dagens gamlingar satt och rökte hasch på gärdesfestivalen och trippade satan till "Träd gräs och stenar". Bilden av vad gamlingar gillar är hämtad ur nån sorts ide hämtad från att ha sett nån Hasse Ekman-rulle flimra förbi.
Fast att "nia" är orartigt har ju sagts 100 gånger redan här utan att de som inte vill fatta det fattar.