2020-12-08, 07:05
Medlem
Star Witnesss avatar
”Ni” är artigt tilltal på tyska, franska, spanska etc. Det var kanske där den svenska ”ni”-revivalen hämtade sin inspiration.

Men det låter konstlat och töntigt på svenska.
Citera
2020-12-08, 07:19
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
”Ni” är artigt tilltal på tyska, franska, spanska etc. Det var kanske där den svenska ”ni”-revivalen hämtade sin inspiration.

Det blir ju också lite snyggare i språk där man kan smyga in niandet i verbformer än bara som pronomen, men när man översätter till svenska så är det bara pronomenet som blir kvar av det artiga tilltalet.
Citera
2020-12-08, 07:24
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Vadå, varför ändra på ett vinnande koncept? ”Ni” har man ju sagt sedan medeltiden!

https://m.youtube.com/watch?v=zIV4poUZAQo

Nej men som andra säger så var det bättre att övergå till ett ”du”-samhälle då ”ni” tidigare användes i nedlåtande syfte och fortfarande skulle kränka många äldre. Det är mer solidariskt att alla är ”du” med varandra.
Citera
2020-12-08, 07:47
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness

Tyskan och spanskan använder tredje person, ungefär som man i Sverige gjorde innan ni-reformen. Antingen använde man titeln, och visste man inte denna, eller om personen man pratade med inte hade någon titel, använde man ofta han eller hon. Vad jag förstår duade man bara barn och närmsta familjen. Det verkar dock ha skilt sig mellan dialekter. I Dalarna lär man ha duat varandra även innan ni-reformen.

Jag skulle gissa att ni-reformen är en import från franskan i ett försök att få bort alla titlar (i franskan tilltalar man alla främlingar, oavsett status med vous).

Man verkar inte ha haft finare tilltalsformer i det klassiska latinet, och jag gissar att det inte förekom i Sverige före medeltiden.
Senast redigerad av arcsin 2020-12-08 kl. 07:53.
Citera
2020-12-08, 07:58
Medlem
Tilltal riktat till okänd person för att i första hand få dennes uppmärksamhet kan ibland bli "ni där!", alternativet i det läget är mer "hallå där!" vilket låter mer opersonligt. Titlar är sällan kända annat än för sedan tidigare bekanta, i de fallen blir det nog hellre "du" som tilltal.
I kontakt med personal i butik används ofta "ni", då det blir riktat till företaget via den personen.

Finns egentligen inget allmängiltigt tilltal som passar till en okänd person annat än just "ni".
Citera
2020-12-08, 07:59
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tilltal riktat till okänd person för att i första hand få dennes uppmärksamhet kan ibland bli "ni där!", alternativet i det läget är mer "hallå där!" vilket låter mer opersonligt. Titlar är sällan kända annat än för sedan tidigare bekanta, i de fallen blir det nog hellre "du" som tilltal.
I kontakt med personal i butik används ofta "ni", då det blir riktat till företaget via den personen.

Finns egentligen inget allmängiltigt tilltal som passar till en okänd person annat än just "ni".
du brukar fungera.
Citera
2020-12-08, 08:00
Medlem
SanktPeters avatar
Alla som protesterar mot användandet av Ni är åtminstone krypo-kommunister.

Läs om du-reformen här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du-reformen
Du-reformen genomfördes av 68-vänstern för att attackera hierarkier och ordning i samhället och instutitioner. Språket används än idagav fienden som vapen mot västvärlden och vår ordning. Och vad gör då konservativa och borgare år detta? Ingenting. På sin höjd gnyr lite
Citera
2020-12-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
du brukar fungera.
Ser det mest som något man använder till bekanta, men vidgår att det spridits i vidare kretsar också.
I korta tillrop "Vad gör ni här?" eller "Ni där, lystring!" passar exempelvis "du" mindre bra.

I brev ställd till obekant blir det nog "Ni", kanske dock mer "ni" numera.
Citera
2020-12-08, 08:04
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPeter
Alla som protesterar mot användandet av Ni är åt minstone krypo-kommunister.

Läs om du-reformen här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du-reformen
Du-reformen gjorde för att attackera hierarkier och ordning i samhället och instutitioner. Språket används än idagav fienden som vapen mot västvärlden och vår ordning. Och vad gör då konservativa och borgare år detta? Ingenting. På sin höjd gnyr lite
I så fall antar jag att romarna var kommunister större delen av rikets existens:

https://en.wikipedia.org/wiki/T%E2%80%93V_distinction#History_and_usages
Citat:
In Latin, tu was originally the singular, and vos the plural, with no distinction for honorific or familiar. According to Brown and Gilman, usage of the plural to the Roman emperor began in the 4th century AD.
Man duade alltså självaste kejsaren fram till 300-talet. Jag noterar att det var ungefär då kristendomen blev populär, och gissar att det inte är en slump.
Citera
2020-12-08, 08:05
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser det mest som något man använder till bekanta, men vidgår att det spridits i vidare kretsar också.
I korta tillrop "Vad gör ni här?" eller "Ni där, lystring!" passar exempelvis "du" mindre bra.

I brev ställd till obekant blir det nog "Ni", kanske dock mer "ni" numera.
Så när du tilltalar en främling, säger du ni? Jag har nog aldrig blivit niad i hela mitt liv.
Citera
2020-12-08, 08:06
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har hört att på 60-talet så infördes du-reformen av politikerna. Man skulle säga jag eller du och sluta använda titlar, än fast titlar används än idag i hög grad. Framförallt inom politiken och skolväsendet.

Men även ordet "ni" skulle också försvinna, fick jag höra.
Men jag tycker varenda jävel använder "ni" idag. Framförallt yngre människor. Nu när jag minns tillbaka så har jag aldrig hört "ni" från folk som var född på t.ex. 30-talet eller 20-talet.

Jag använder "ni" när jag talar till
  • Säger "du" till flera personer
  • Säger "ni" till enskild person som representerar flera personer
  • Säger "ni" till enskild person som har hög social status. Det låter liksom...bättre än att säga "Öh duuu".

Hur säger ni då?

Jag säger Vet hut och nia mig inte! Möjligen med tillägget okultiverade svennemupp där. Eller kanske jag skulle fnysa Ni, ni sitt i helvete å smid spik.
Exemplen är från denna artikel, där även Tom-tjommen kan läsa varför niandet känts och alltjämt känns onaturligt för många svenskar.

Du eller ni?
https://popularhistoria.se/kultur/sprak/du-eller-ni

Tom-tjommen måste alltid öppna nya trådar om allting, även då det gäller ämnen som det redan finns innehållsrika diskussioner om. Jag skulle att tro att han kunde lära sig ett och annat i denna tråd.

(FB) Säger ni "Ni" ?
Senast redigerad av Ördög 2020-12-08 kl. 08:33.
Citera
2020-12-08, 08:08
Medlem
vallpojkens avatar
Det låter helt retarderat. Varje gång nån blonderad 20-årig butiksarbetare Ni-ar mig brukar jag fråga vilka hon menar, jag är här själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in