2023-09-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainlet
Tar ni pauser eller tar ni medicinen konstant, om man tar man uppehåll helger kommer man få utsättningsbesvär eller mer kraftig biverkning när man tar det i början av veckan.

Finns det någon tilläggs-medicin som sänker puls, blodtryck, är intuniv bra för det?
Intuniv och Elvanse är en fantastisk kombo.
Jag tar 3 mg, mina värden är riktigt fina igen och biverkningarna från Elvanse är borta.
Citera
2023-09-21, 20:50
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Tar ni pauser eller tar ni medicinen konstant, om man tar man uppehåll helger kommer man få utsättningsbesvär eller mer kraftig biverkning när man tar det i början av veckan.

Finns det någon tilläggs-medicin som sänker puls, blodtryck, är intuniv bra för det?
Det kan bli påfrestande i längden att hela tiden gå av och på, då du inte ligger kvar på steady state.
Och som svar på din sistnämnda fråga; Inderal är ett bra läkemedel för att sänka(läs: hålla det på en jämn nivå) puls och blodtryck.
Intuniv kan även användas som en förlängning av Elvanse, men visst går det att utnyttja den eventuella puls- och blodtryckssänkande biverkningen. Rekommenderar dock Inderal trots allt.
Citera
2023-09-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaginalprolaps
Jag upplever att jag har byggt upp en tolerans mot min elvanse, jag fokuserar inte alls lika bra, lättare att "tappa det" osv osv

Hur länge tror ni att man bör ha ett tolerans brake? Jag tar 90mg om dagen

Jag är precis som dig och samma dos, behövs det mer eller? För både du och jag är över maxdosen per dag redan. Jag känner knappt av det längre. Blir slöare och slöare, seg hela dagen!
Citera
2023-09-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Det kan bli påfrestande i längden att hela tiden gå av och på, då du inte ligger kvar på steady state.
Och som svar på din sistnämnda fråga; Inderal är ett bra läkemedel för att sänka(läs: hålla det på en jämn nivå) puls och blodtryck.
Intuniv kan även användas som en förlängning av Elvanse, men visst går det att utnyttja den eventuella puls- och blodtryckssänkande biverkningen. Rekommenderar dock Inderal trots allt.
Har du provat både Inderal och Intuniv med Elvanse?
Varför rekommenderar du Inderal?
Citera
2023-09-23, 10:32
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Har du provat både Inderal och Intuniv med Elvanse?
Varför rekommenderar du Inderal?
Jag utgår egentligen inte från vad jag provat, utan snarare utifrån kompetens.

Intuniv är ett nytt läkemedel som så ofta kommer med många ”barnsjukdomar”, dvs. biverkningar.

Inderal är ett läkemedel som godkändes på 60-talet och är ett bra komplement.
Citera
2023-09-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Jag utgår egentligen inte från vad jag provat, utan snarare utifrån kompetens.

Intuniv är ett nytt läkemedel som så ofta kommer med många ”barnsjukdomar”, dvs. biverkningar.

Inderal är ett läkemedel som godkändes på 60-talet och är ett bra komplement.
Intuniv har funnits sedan 80-talet så det är knappast nytt.
Citera
2023-09-24, 15:57
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KatanaYabaiYomi
Jag är precis som dig och samma dos, behövs det mer eller? För både du och jag är över maxdosen per dag redan. Jag känner knappt av det längre. Blir slöare och slöare, seg hela dagen!

Jag har fått sjukt dåligt humör också märker jag. Jag funderar på att kasta in handduken och skita i elvanse
Citera
2023-09-24, 19:42
Medlem
6.A.M.s avatar
Citat:

Jag går ner i dos på helgerna och det fungerar för mig då jag tar igen sömn och näring på det sättet. Har provat att inte ta något men jag blir så trött och inget blir gjort. Inga andra utsättningssymptom än trötthet. En gång glömde jag medicinen när jag åkte bort och fick gå en vecka utan medicin. Tröttheten försvann efter 2-3 dagar och dag 2 var jag lite svettig på morgonen men det var det enda. Trodde det skulle vara värre.
Citera
2023-09-25, 18:04
Medlem
Är det skillnad på effekten om jag tar 1st 40mg tablett jämfört med 20mg + 20mg alltså två kapslar vid ett och samma tillfälle? Jag vill bara må bra, och ja det är utskrivet av min läkare.
Citera
2023-09-27, 12:06
Medlem
Jag tar 40 mg en gång dagligen sedan juni men känner knappt någon effekt och jag får för närvarande inte höja dosen. Vet att det är högst individuellt men får man några konkreta utsättningssymtom om man slutar tvärt med 40 mg? Känner inget behov av medicinen men vill gärna slippa de typiska utsättningssymtomen.
Citera
2023-09-27, 13:44
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omori
Jag tar 40 mg en gång dagligen sedan juni men känner knappt någon effekt och jag får för närvarande inte höja dosen. Vet att det är högst individuellt men får man några konkreta utsättningssymtom om man slutar tvärt med 40 mg? Känner inget behov av medicinen men vill gärna slippa de typiska utsättningssymtomen.

Det är inga utsättningssymptom av Elvanse.

Känner du inte av effekten , vilket jag förstår då det antagligen är för låg dos för dig, du skulle nog behöva minst dubbla, så är det bara att sluta

Man kan känna en psykisk dipp om man vant sig vid och känt sig hjälpt av medicinen och slutar men du lär inte det
Citera
2023-09-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omori
Varför får du inte höja?
40 mg är ju i princip en startdos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in