2023-07-31, 15:54
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
Tack för ditt svar. Jag har misstänkt att jag har för hög dos. Nu gick jag och höjde från 50 till 60 . Ska prova de till torsdag då jag träffar min sjuksköterska. Blir de inte bättre går jag ner till 40. Har läst lite överallt att både för hög och för låg dos ger biverkningar. Därför tänkte jag prova höja nu och se om de blir bättre eller inte. Mådde ju förvånansvärt bra första veckan på 30 trots att jag inte kände någon stor skillnad

Vilken klinik vände du dig till vid utredning? Försökte nyligen via vårdcentralen och remiss skickades till psykiatri men blev ett nej direkt pga för högt tryck. De rekommenderar istället att man söker privat om man vill ha hjälp.. vilken cirkus.

Psykiatrin som är kopplad till landstinget tar bara emot psykfall som inte klarar av att jobba tydligen.
Citera
2023-07-31, 17:57
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Jag har misstänkt att jag har för hög dos. Nu gick jag och höjde från 50 till 60 . Ska prova de till torsdag då jag träffar min sjuksköterska. Blir de inte bättre går jag ner till 40. Har läst lite överallt att både för hög och för låg dos ger biverkningar. Därför tänkte jag prova höja nu och se om de blir bättre eller inte. Mådde ju förvånansvärt bra första veckan på 30 trots att jag inte kände någon stor skillnad

Testa dig fram, det uppmuntrar min sköterska mig att göra, dos är väldigt individuellt som sagt. Testa allt från 20, 30, 40, 50, 60 och 70. Men på dig låter det som 30-40 kanske blir det bättre alternativet, återstår att se.
Citera
2023-08-01, 15:37
Medlem
Dragningskraftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Vilken klinik vände du dig till vid utredning? Försökte nyligen via vårdcentralen och remiss skickades till psykiatri men blev ett nej direkt pga för högt tryck. De rekommenderar istället att man söker privat om man vill ha hjälp.. vilken cirkus.

Psykiatrin som är kopplad till landstinget tar bara emot psykfall som inte klarar av att jobba tydligen.

En privat klinik i Danderyd de har en till i Stockholm och två i Göteborg och någonstans till. De var de dyrare 36 k. Finns billigare ta hellre det. Annars var jag redan på kö genom Beroendemottagning. Men pallade inte vänta mer
Senast redigerad av Dragningskraften 2023-08-01 kl. 15:42.
Citera
2023-08-01, 15:43
Medlem
Dragningskraftens avatar
[quote=Dragningskraften|85259823]En privat klinik i Danderyd de har en till i Stockholm och två i Göteborg och någonstans till. De var de dyrare 36 k. Finns billigare ta hellre det. Annars var jag redan på kö genom Beroendemottagning. Men pallade inte vänta mer. Problemet är att det kan ta tid för dig tt få behandling om du ej gör de privat också så ska du göra det privat kör hela vägen. Jag hade tur som hade läkare i beroendemottagning som kunde ge mig behandling ganska direkt. Tog 2 månader för mig från första dagen till medicin

Sorry för dubbelpost
Citera
2023-08-01, 18:35
Medlem
Vet inte hur jag ska hantera eftermiddagsdippen. Det blir ett tvärt avbrott varje dag och flera timmar går bort, efter en trög start kan jag komma igång och göra något framåt kvällen.
Det är jobbigt att behöva börja om igen på det här sättet, från att ha fått en bra start och kunnat uträtta saker och koncentrera mig ordentligt - i 5 timmar.
Den korta tiden jag har på mig tillåter mig inte riktigt att ägna mig åt något fullt ut, varken egna projekt eller studier/jobb på heltid.

Jag har provat olika dosjusteringar men det verkar inte vara möjligt att slippa dippen, inte heller genom att sköta kost, sömn, motion etc.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt.
Citera
2023-08-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebulous1
Vet inte hur jag ska hantera eftermiddagsdippen. Det blir ett tvärt avbrott varje dag och flera timmar går bort, efter en trög start kan jag komma igång och göra något framåt kvällen.
Det är jobbigt att behöva börja om igen på det här sättet, från att ha fått en bra start och kunnat uträtta saker och koncentrera mig ordentligt - i 5 timmar.
Den korta tiden jag har på mig tillåter mig inte riktigt att ägna mig åt något fullt ut, varken egna projekt eller studier/jobb på heltid.

Jag har provat olika dosjusteringar men det verkar inte vara möjligt att slippa dippen, inte heller genom att sköta kost, sömn, motion etc.

Jag vaknar 05.00 tar 50 mg innan jobbet. Jag vet att min dipp brukar komma runt 12-13 då Boostar jag med 20 mg till! Det här är vad min läkare har sagt till mig och det funkar faktiskt jätte bra!
Citera
2023-08-01, 19:49
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
En privat klinik i Danderyd de har en till i Stockholm och två i Göteborg och någonstans till. De var de dyrare 36 k. Finns billigare ta hellre det. Annars var jag redan på kö genom Beroendemottagning. Men pallade inte vänta mer

Segt att behöva betala 36k ändå, värdelöst att man inte kan gå via vårdcentralen att man måste punga ut pengar själv för att få hjälp med sina problem
Citera
2023-08-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nestel
Jag vaknar 05.00 tar 50 mg innan jobbet. Jag vet att min dipp brukar komma runt 12-13 då Boostar jag med 20 mg till! Det här är vad min läkare har sagt till mig och det funkar faktiskt jätte bra!
Inte för mig tyvärr. Jag har provat, men när den andra dosen är mindre blir det ändå en märkbar dipp, så det hjälper inte mycket alls. Och jag får sömnproblem om jag tar Elvanse så sent.

Lösningen fick bli Attentin som ger mindre sömnproblem, men den gör också att jag mår dåligt när den går ur och är oberäknelig i hur den funkar, jag hade velat hålla mig till enbart Elvanse egentligen.

Vet någon om durationen av Elvanse ökar om man ökar morgondosen? I så fall, är det bara till en viss gräns i mg?
(Vill alltså att den positiva effekten ska vara längre, inte att effekten ska förstärkas)
Citera
2023-08-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Och när du säger att du äter bättre menar du att du äter fortfarande tillräckligt mycket mat men bättre mat? Vissa äter ju otroligt lite på elvanse vilket blir ett problem.

Äter för första gången tillräckligt, vilket jag inte gör annars. Har generellt aldrig haft bra aptit, har fortfarande inte den bästa men har större motivation att ta fram eller laga mat har känts rätt meningslöst och tagit jättemycket energi från mig förut.

Och på tal om något annat så sover jag dessutom bättre när jag tar elvanse trots att jag tar den senaste dosen nån gång mellan 16-18.00.
Citera
2023-08-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebulous1

Du behöver aktivera dig när den dippar. Ett träningspass får upp dina dopamin-nivåer igen.
Fungerar alltid för mig.
Citera
2023-08-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Äter för första gången tillräckligt, vilket jag inte gör annars. Har generellt aldrig haft bra aptit, har fortfarande inte den bästa men har större motivation att ta fram eller laga mat har känts rätt meningslöst och tagit jättemycket energi från mig förut.

Och på tal om något annat så sover jag dessutom bättre när jag tar elvanse trots att jag tar den senaste dosen nån gång mellan 16-18.00.

Intressant med sömnen, kanske är så att du crashar dvs medicinen går ur kroppen runt kvällstid när du ska sova och därav sover bättre?
Citera
2023-08-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
För mig tog det 2-3 veckor innan jag mådde "som vanligt". Den första veckan är värst, då kan man bli sjukt deppig och nedstämd. Efter ett par dagar kan man få små "bursts" av energi, nästan som att man tagit Elvanse.

Du kommer vara rejält trött ett tag. Försök sov ordentligt, men normala sovtider. Tvinga dig själv att gå ut och gör saker. Rensa ogräs, städa bilen etc. Det mesolimbiska dopaminsystemet i din hjärna behöver vänja sig vid nya förutsättningar: avsaknaden av regelbundna doser (lis)dexamfetamin.

Om du har ett jobb så tycker jag att du ska sjukskriva dig om möjligt, eller ta ut semester. Fast alla reagerar ju olika. Jag blev sjukt nedstämd, irriterad, arg och allmänt förvirrad. Som tur är så går det över. Det är bara att lida igenom det.
Försök att kurera dig själv och unna dig att äta gott och göra saker som får dig att må bra så ska du se att det går fint. Drick starkt kaffe om du är trött, men motarbeta inte tröttheten kvällstid. Lägg dig tidigt och sov ut ordentligt. Din kropp behöver vila. Lycka till.

Det stämde ganska bra på mig. Efter två veckor började energin komma tillbaka och efter ytterligare två veckor känner jag mig till och med pigg. Har haft semester så förhållandena har varit perfekta. Nu ska jag snart börja jobba med jag tror att jag kommer greja det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in