2023-09-21, 19:33
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ing-Marie Erikssons debutroman Märit är den enda svenska roman som fällts för förtal.
Och det var länge sedan, 1967.

Två jättestora författare som Celine och Bernhard råkade ut för anklagelser om förtal.
Celine fick byta ut namnen ifråga i Nord, det som hände med Bernhards skogshuggning var väl att förlaget fick dra in hela upplagan, sedan kom den ut igen med (de fingerade) namnen intakta tror jag.
Tyvärr är den som kände sig drabbad snart sagt enbart känd genom Bernhards bok...

Konstigt att inte fler råkat ut för det i Sverige, Norén borde legat bra till.
Citera
2023-09-21, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Man måste ändå ge henne att hon är ärlig med varför hon blir ledsen.

Hennes syster skrev en självbiografi, Mitt liv som dront, som jag i min enfald läste eftersom jag trodde dronten syftade på svenska kvinnor (dronten utplånades pga sin snällhet).

Nu minns jag inte alla motgångar hon drabbats av men skilsmässa, barnen drog hemifrån, ålderdom, naturliga dödsfall osv.
Men det hon såg som jobbigt, kanske tyngst, depressionslegitimerande, var att sd hade gått framåt.
Så äädelt…

Om du menar att den som skrev Mitt liv som dront tyckte att SDs framgångar var svårare att bära än skilsmässa, ålderdom/övre medelålder och naturliga dödsfall så rör det sig snarare om någon form av sublimering. Det är inte fel att kanalisera sorg i något annat för att uthärda bättre, och det är inte alltid sorgbäraren är medveten om att det är det som sker med denne. Varför vara skoningslös i onödan mot medelålders kvinnor och äldre när deras liv gått sönder? Varför vara skoningslös överhuvudtaget om det inte är någon som gjort något direkt oförlåtligt?
Citera
2023-09-21, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Två jättestora författare som Celine och Bernhard råkade ut för anklagelser om förtal.
Celine fick byta ut namnen ifråga i Nord, det som hände med Bernhards skogshuggning var väl att förlaget fick dra in hela upplagan, sedan kom den ut igen med (de fingerade) namnen intakta tror jag.
Tyvärr är den som kände sig drabbad snart sagt enbart känd genom Bernhards bok...

Norén var man och hade en massa kompisar. Det är en avsevärd skillnad.
Citera
2023-09-21, 19:39
Medlem
Tråkigt för författaren. Motgångar stärker dig.
Finns lite annat att välja bland : D
Dostojevskij och Houellebecq är rätt bra
Citera
2023-09-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Blir man knäckt av en dålig recension så har man inte varit med om mycket i livet.

Hur många kreativa projekt har du publicerat för allmänhetens beskådan?
Citera
2023-09-21, 20:28
Medlem
Bra att någon tidigare i tråden hade fått fatt i Aftonbladetrecensionen – för det verkar ju helt omöjligt att hitta den genom Google. Ledsna Zweigbergk måste alltså ha lyckats anmäla till Google att de skulle ta bort den länken från alla sökningar? Rätt otroligt och galet, men jag kan inte förstå annat.
Citera
2023-09-21, 21:51
Medlem
Proras avatar
Citat:

Skogshuggning är ju i och för sig en fantastiskt rolig bok, men samtidigt, ur alla inblandades synvinklar, djupt sorglig. Man får känslan av att mänskligheten i sin helhet är ett inneboende ondskefullt väsen som ingen kan undkomma.
Citera
2023-09-21, 22:29
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:

Den som känner sig drabbad outtar sig själv med att polisanmäla och driva detta till domstol. Så hen får skylla sig själv.

Tramsigt värre.

Tror ni domstolarna i Sverige har tid och resurser med detta idag, såsom Märit då på 1960-talet?
Senast redigerad av Lill-Ann 2023-09-21 kl. 22:33.
Citera
2023-09-21, 22:37
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag har själv som amatör verkat som kritiker av musik på en underground-site för över 15 år sedan. Minns då diskussionerna med ansvarig utgivare.

Jag fick möjligheten att välja bort att poängsätta och arbetade till större delen med att beskriva verken istället för att blanda in för många personliga åsikter. Tyckte jag att det lät bra kunde jag skriva det. Men jag la alltid vikten på att förmedla mer vad jag hörde och själva upplevelsen av lyssningen.

Det gjorde att en recension kunde se ut något i stil med -
Band - the flashbackz - ep - aktuella ämnen
The flaschbackz har på sin senaste ep letat sig djupare ned i den elektroniska afropoppens något outforskade tjärn. På öppningsspåret Allt går åt helevete, vad ska jag göra experimenteras bland annat med tuba som komplement till tretaktstummor och de pattenterade orgelslingorna som vi känner igen från deras första singen Tar hon den i tvåan? Ut över det har bandets vocalist Fortran77 utvecklet sin nasala gurgelsång och även lagt till ett och annat spännande joddel.
Sammantaget är skivan både atmosfärisk och dansvänlig och de nya inslagen blandat med deras klassiska ljudbild bjuder på en helt unik upplevelse.

Typ så. Med andra ord fick min text tala för sig själv utan att jag skulle angripa låtskrivarnas smak eller dylikt.

MEN med det sagt förstår jag givetvis skillnaden mellan mitt oavlönande hobbyskrivande med kritiker som arbetar på stora mediejättar. Dock kän även jag tycka att det ibland är mer angrepp av konstnären än av verket så att säga, det kan jag tycka är tråkigt.
Citera
2023-09-21, 23:26
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Ja, vem är det som är klent utrustad?

Förresten, var det inte någon som sa att Zweigbergk har fula hängbröst?

Har hon säkert till 100 % . Men vem är Kenny ? Klart vi blir nyfikna.Inte bara jag som frågat det.
Citera
2023-09-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag har själv som amatör verkat som kritiker av musik på en underground-site för över 15 år sedan. Minns då diskussionerna med ansvarig utgivare.

Jag fick möjligheten att välja bort att poängsätta och arbetade till större delen med att beskriva verken istället för att blanda in för många personliga åsikter. Tyckte jag att det lät bra kunde jag skriva det. Men jag la alltid vikten på att förmedla mer vad jag hörde och själva upplevelsen av lyssningen.

Det gjorde att en recension kunde se ut något i stil med -
Band - the flashbackz - ep - aktuella ämnen
The flaschbackz har på sin senaste ep letat sig djupare ned i den elektroniska afropoppens något outforskade tjärn. På öppningsspåret Allt går åt helevete, vad ska jag göra experimenteras bland annat med tuba som komplement till tretaktstummor och de pattenterade orgelslingorna som vi känner igen från deras första singen Tar hon den i tvåan? Ut över det har bandets vocalist Fortran77 utvecklet sin nasala gurgelsång och även lagt till ett och annat spännande joddel.
Sammantaget är skivan både atmosfärisk och dansvänlig och de nya inslagen blandat med deras klassiska ljudbild bjuder på en helt unik upplevelse.

Typ så. Med andra ord fick min text tala för sig själv utan att jag skulle angripa låtskrivarnas smak eller dylikt.

MEN med det sagt förstår jag givetvis skillnaden mellan mitt oavlönande hobbyskrivande med kritiker som arbetar på stora mediejättar. Dock kän även jag tycka att det ibland är mer angrepp av konstnären än av verket så att säga, det kan jag tycka är tråkigt.

Suverän recension av The Flashbacks!

Eller va fan! Det är ju jag! Nej nu jävlar! Vad får dig att nedlåta dig till detta påhopp av min person? Sadist! Nej, usch nu mår jag dåligt. Tror jag blir deprimerad. Behöver nog lägga in mig på hispan ett tag.
Citera
2023-09-22, 00:10
Medlem
Vem fan bryr sig om recensioner idag?! Alla kollar väl på betygen på amazon, storytel och liknande? Den som inte kan skriva själv recenserar eller hur brukar man säga.. förstår inte riktigt varför kultursidorna är kvar, är det fler än närmast sörjande som läser?

Därmed över till andra delen, vilka är det som just läser? Jo, klägget. Framförallt DN är för kulturklägget i Stockholm en BIBEL. Fick hon någon recension i DN tro? Klart adelstanten bryr sig om tidningsrecensionerna, hon är kvar i det förgångna.. Sedan hatar jag dessa talanglösa kläggfamiljer. Visst, de kommer från finfamiljer som gift sig med varann så en del talang finns där säkert delvis generellt, men nepotismen är enorm i Sverige. Bara en tillfällighet eller talaaaang att chefredaktörens döttrar kommer in i mediasvängen. Samma sak med sopan som gjorde kungaintervjun, Karin af klintberg, eller Alex schulman för den delen. Inte konstigt svensk modern kultur är så kass!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in