2023-09-21, 11:26
Medlem
Den tidigare boken Fattigfällan verkar ha varit skriven i samma stil. Detaljer så överdrivna att de inte blir trovärdiga.

(FB) ”Fattigfällan” av Charlotta von Zweigbergk
Citera
2023-09-21, 11:44
Medlem
snooper123s avatar
Hon måste vara en väldigt dålig författare.
Citera
2023-09-21, 12:37
Medlem
Att bli utgiven och recenserad är få förunnat.
Låter som en människa med uppblåst ego. Väldigt få människor läser dagstidningar och böcker idag så det är lite som att bryta ihop över att ett träd faller i skogen.
Citera
2023-09-21, 13:00
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
När självbilden inte synkar med omvärlden!

Man måste alltid skilja på person från prestation vilket många är kassa på!

Alla har gett henne beröm och ryggdunkar och så får hon en fet smäll i ansiktet.

Själv tycker jag att man får smällar mest hela tiden men att åka till psykakuten låter rätt galet.
Jag hörde precis Mike Tyson (boxaren) svara på hur hanterar kritik. Han sa:

"När jag tror att jag är någon speciell blir jag arg, men när jag tror att jag bara är en i mängden som alla andra bryr jag mig inte alls" (kanske försvinner någon nyans i översättning).

Och jag tror du slår huvudet på spiken. Det handlar om självbild. Man har höga tankar om sig själv och sitt skrivande och så...

Men jag tycker det är helt osmakligt att dra paralleller till Bennys självmord pga metoo-hetsen.

Man måste naturligtvis kunna värdera någons arbete. Metoo angrep ju människors värde.
Citera
2023-09-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Att bli utgiven och recenserad är få förunnat.
Låter som en människa med uppblåst ego. Väldigt få människor läser dagstidningar och böcker idag så det är lite som att bryta ihop över att ett träd faller i skogen.

I hennes litterära krets är det i alla fall en stor händelse. Men visst kan jag bara hålla med dig. Hur kan någon på något sätt förutsätta, och tycka sig vara värd, bra recensioner, enbart för att hon är hon?
Citera
2023-09-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Länkad på sidan två i tråden, här kommer den igen för nytillkomna tittare.

Måns Wadensjös recension av Djävulsnyckeln i SvD: https://archive.ph/UJvOv

Ha ha ha! Det här sina sidor att skriva en nyckelroman, nör man skriver in sig själv i den. Recensionen blir en sågning av författaren själv som person. Skyll sig själv!

Nu är jag nyfiken om hon skriver "neger" i boken, eller om hon är så ängslig att hon använder eufismen.
Senast redigerad av 25cm-slak 2023-09-21 kl. 13:13.
Citera
2023-09-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Vem är "Kenny" då ? Blev nyfiken ju.

Ja, vem är det som är klent utrustad?

Förresten, var det inte någon som sa att Zweigbergk har fula hängbröst?
Citera
2023-09-21, 13:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
I hennes litterära krets är det i alla fall en stor händelse. Men visst kan jag bara hålla med dig. Hur kan någon på något sätt förutsätta, och tycka sig vara värd, bra recensioner, enbart för att hon är hon?
Efter att ha läst recensionen så verkar hennes bok vara ännu en i a woman scorned hämdroman.

Ebba Witt Brattström har jag inte orkat läsa. Men
-hon sa ....
-han sa ....
är ju inte litteratur direkt.
Det är heller inte Martina Haags bok om skilsmässan från Erik Haag. Det de säljer säljer de av samma anledning som Hänt i veckan, Se och hör.

När man är dumpad känner man skam och tror att man på något sätt få måste ta tillbaka sin förlorade heder inför omgivningen.

Det är ingen bra utgångspunkt för god litteratur att skriva den i affekt.
Man tappar omdömet.

För Zweigberk blir den dåliga ressencionen en dubbel dumpning på samma sätt som en våldtagen kvinna kan få sitt trauma förstärkt i en rättegång.

Förlaget och redaktören trodde boken skulle sälja för skvallervärdet, de borde dock haft större litterära krav, de borde ha brytt sig om Zweigberk och förstått att hennes omdöme var grumlat.

Dock är alla ensamt ansvariga för sina handlingar. Zweigberk hade förmodligen ett barndomstrauma som väcktes av dumpningen o h den kassa recensionen.
De båda kan bli det bästa som hänt henne om hon nu får hjälp.
Citera
2023-09-21, 14:11
Medlem
ReedMes avatar
Förlaget kände kanske inte till att boken fungerade som en förtäckt hämnd?

De hade ju en gång godkänt den litterära kvalité och bör väl knappast kunna ge henne skulden för sitt eget dåliga omdöme.

En förläggare som inte känner till syftet med boken blir naturligtvis förbannad.
Citera
2023-09-21, 14:15
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Förlaget kände kanske inte till att boken fungerade som en förtäckt hämnd?

De hade ju en gång godkänt den litterära kvalité och bör väl knappast kunna ge henne skulden för sitt eget dåliga omdöme.

En förläggare som inte känner till syftet med boken blir naturligtvis förbannad.

Men vi har väl inte sett några bevis för att boken verkligen är en nyckelroman och syftar på levande personer?

Det som Måns Wadensjö skriver i sin recension är ju bara en spekulation:
"Vissa platser och händelser som skildras inom ramen för fiktionen har nämligen lätt identifierade motsvarigheter i världen utanför den. Om detsamma gäller karaktärerna som skildras i den, och detta är en nyckelroman, utgör dess publicering ett långt grövre övergrepp än någonting den berättar om.
Det vet jag ingenting om – men medan jag läser kan jag inte låta bli att undra över hur arbetet som lett fram till utgivningen har sett ut, och varför Ordfront Förlag trots allt har valt att publicera denna roman."
Senast redigerad av att 2023-09-21 kl. 14:26.
Citera
2023-09-21, 14:24
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Länkad på sidan två i tråden, här kommer den igen för nytillkomna tittare.

Måns Wadensjös recension av Djävulsnyckeln i SvD: https://archive.ph/UJvOv

Uppfattar inte att recensenten går till personangrepp, men att han däremot är starkt kritisk till själva boken. Både vad gäller innehåll, samt att personer som smutskastas lätt kan identifieras. Tsverjbärk har en skev verklighetsuppfattning om hon menar att recensenten svartmålar henne som person.
Citera
2023-09-21, 14:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Men vi har väl inte sett några bevis för att boken verkligen är en nyckelroman och syftar på verkliga personer?

Det som Måns Wadensjö skriver i sin recension är ju bara en spekulation:
"Vissa platser och händelser som skildras inom ramen för fiktionen har nämligen lätt identifierade motsvarigheter i världen utanför den. Om detsamma gäller karaktärerna som skildras i den, och detta är en nyckelroman, utgör dess publicering ett långt grövre övergrepp än någonting den berättar om.
Det vet jag ingenting om – men medan jag läser kan jag inte låta bli att undra över hur arbetet som lett fram till utgivningen har sett ut, och varför Ordfront Förlag trots allt har valt att publicera denna roman."
Ok, då har jag missförstått situationen. Då förstår jag inte tjafset. Finns ju en del författare i dag som blir utgivna trots bristande litterära kvalitéer. Själv störs jag mer av dom platta, fyrkantiga karaktärerna med ett känsloregister som hos en femåring, än av de berättartekniska tillkortakommandena. Ibland är dom rent av ett hån mot människan.
Senast redigerad av ReedMe 2023-09-21 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in