2023-09-21, 08:33
  #3805
Medlem
Det är skulder för CSN och Försäkringskassan som redan är uppe i höga belopp, så jag kommer snart att få brev från KF.

Jag har inte tänkt slippa betala, men eftersom jag har så lite lön så kommer jag ju inte ha möjlighet att betala just nu.
Citera
2023-09-21, 08:43
  #3806
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Det är skulder för CSN och Försäkringskassan som redan är uppe i höga belopp, så jag kommer snart att få brev från KF.

Jag har inte tänkt slippa betala, men eftersom jag har så lite lön så kommer jag ju inte ha möjlighet att betala just nu.

Betalar du inte så kommer räkningarna växa och bli mycket högre.
Du får helt enkelt ringa och fråga om delbetalning eller låna av någon.
Om det blev nollat så skulle väl alla göra så som tjänar dåligt.
Citera
2023-09-21, 08:47
  #3807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Betalar du inte så kommer räkningarna växa och bli mycket högre.
Du får helt enkelt ringa och fråga om delbetalning eller låna av någon.
Om det blev nollat så skulle väl alla göra så som tjänar dåligt.

Hade jag kunnat så hade jag ju lånat.
Har man skulder och tjänar för lite så att man inte klarar sig själv så har man ju heller ingen möjlighet att betala.
Citera
2023-09-21, 08:56
  #3808
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Det är skulder för CSN och Försäkringskassan som redan är uppe i höga belopp, så jag kommer snart att få brev från KF.

Jag har inte tänkt slippa betala, men eftersom jag har så lite lön så kommer jag ju inte ha möjlighet att betala just nu.
CSN "nollas" aldrig vid en skuldsanering, de skulder från CSN som gått till inkasso försvinner och resten av skulden pausas och sedan återupptas den dagen skuldsaneringen är klar. För att få skuldsanering lär du samla på dig vansinnigt mycket mer skulder och leva så under så många år att det inte är möjligt att göra något under överskådlig tid. Sen ska du under x antal år visa att du gör ditt bästa för att göra situationen bättre eller åtminstone inte förvärra den. Att planera en skuldsanering för att slippa betala räkningar är så dumt att du med stor sannolikhet inte kommer att klara av livet i övrigt ändå så tids nog kommer du nog hamna där, sen om fenomenet skuldsanering då fortfarande finns kvar är en annan sak.
Citera
2023-09-21, 10:12
  #3809
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Hade jag kunnat så hade jag ju lånat.
Har man skulder och tjänar för lite så att man inte klarar sig själv så har man ju heller ingen möjlighet att betala.

Flytta till mindre sluta röka om du gör det.
Citera
2023-09-21, 10:22
  #3810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
CSN "nollas" aldrig vid en skuldsanering, de skulder från CSN som gått till inkasso försvinner och resten av skulden pausas och sedan återupptas den dagen skuldsaneringen är klar. För att få skuldsanering lär du samla på dig vansinnigt mycket mer skulder och leva så under så många år att det inte är möjligt att göra något under överskådlig tid. Sen ska du under x antal år visa att du gör ditt bästa för att göra situationen bättre eller åtminstone inte förvärra den. Att planera en skuldsanering för att slippa betala räkningar är så dumt att du med stor sannolikhet inte kommer att klara av livet i övrigt ändå så tids nog kommer du nog hamna där, sen om fenomenet skuldsanering då fortfarande finns kvar är en annan sak.

Nej, det var inte så jag menade.
Jag har inte planerat detta. Det är så att jag jobbar deltid och försöker jobba så mycket jag kan. Får bara ut 15000 innan skatt och 2 räkningar har plussats på och är uppe i högt belopp. Den ena är fk och det andra CSN. Detta går direkt till KF och inget inkasso. Jag har redan försökt dela upp men det går ej.

Jag undrar hur det går till om man tjänar lite som jag. Om man inte får skuldsanering, kommer man kunna få vänta lite med att betala tills jag har mer lön eller hur funkar det?
Citera
2023-09-21, 10:27
  #3811
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Nej, det var inte så jag menade.
Jag har inte planerat detta. Det är så att jag jobbar deltid och försöker jobba så mycket jag kan. Får bara ut 15000 innan skatt och 2 räkningar har plussats på och är uppe i högt belopp. Den ena är fk och det andra CSN. Detta går direkt till KF och inget inkasso. Jag har redan försökt dela upp men det går ej.

Jag undrar hur det går till om man tjänar lite som jag. Om man inte får skuldsanering, kommer man kunna få vänta lite med att betala tills jag har mer lön eller hur funkar det?
Hur har du lyckats få en räkning från försäkringskassan?
Citera
2023-09-21, 10:35
  #3812
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Nej, det var inte så jag menade.
Jag har inte planerat detta. Det är så att jag jobbar deltid och försöker jobba så mycket jag kan. Får bara ut 15000 innan skatt och 2 räkningar har plussats på och är uppe i högt belopp. Den ena är fk och det andra CSN. Detta går direkt till KF och inget inkasso. Jag har redan försökt dela upp men det går ej.

Jag undrar hur det går till om man tjänar lite som jag. Om man inte får skuldsanering, kommer man kunna få vänta lite med att betala tills jag har mer lön eller hur funkar det?
Jag vet inte hur det går till idag men för något år sedan fick en bekant ett återkrav från FK, betydligt mer än hon kunde klara av att betala direkt. Då fyllde hon i något formulär på deras hemsida om återbetalning månadsvis, jag var inte med när hon gjorde det men på henne lät det som att det var smidigt. Men hon har sjukersättning från FK och det kanske är en annan sak då.

CSN kan man väl få anstånd med? Med så låg inkomst lär det inte vara många kronor du ska betala, dom går efter inkomst.

Skuldsanering får du inte bara för att du idag har ett deltidsjobb, då ska du kunna bevisa att du inte kommer kunna få någon bättre inkomst inom överskådlig tid. Det är en lång väg mot skuldsanering och då menar jag inte ansökan utan att komma till en plats i livet där skuldsanering är ett alternativ.
Citera
2023-09-21, 11:11
  #3813
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockei
Nej, det var inte så jag menade.
Jag har inte planerat detta. Det är så att jag jobbar deltid och försöker jobba så mycket jag kan. Får bara ut 15000 innan skatt och 2 räkningar har plussats på och är uppe i högt belopp. Den ena är fk och det andra CSN. Detta går direkt till KF och inget inkasso. Jag har redan försökt dela upp men det går ej.

Jag undrar hur det går till om man tjänar lite som jag. Om man inte får skuldsanering, kommer man kunna få vänta lite med att betala tills jag har mer lön eller hur funkar det?

CSN kan du begära uppskov med nån månad om du kontaktar dem. Jag förstår inte vad du har för skulder till försäkringskassan, men om det rör sig om större belopp som du inte kommer kunna betala av på ett tiotal år så kanske du kan få skuldsanering.
Citera
2023-09-21, 11:20
  #3814
Medlem
Hur mycket pengar handlar det om?

Mitt råd är att du kontaktar de som har krav på dig och försöker komma överens om en lösning. Sen ska du förstås spara så mycket du bara kan och arbeta så mycket du bara kan (gärna helger och natt).
Citera
2023-09-21, 11:25
  #3815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
CSN kan du begära uppskov med nån månad om du kontaktar dem. Jag förstår inte vad du har för skulder till försäkringskassan, men om det rör sig om större belopp som du inte kommer kunna betala av på ett tiotal år så kanske du kan få skuldsanering.

De anser att jag ska betala 2000 i underhåll med min låga lön,vilket inte går. Så nu är det uppe i 7000 och CSN likaså. Vilket bara kommer öka. Jag har ingen möjlighet att betala. Därför undrar jag vad som kommer hända.
Citera
2023-09-21, 11:25
  #3816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Flytta till mindre sluta röka om du gör det.

Håller inte på med sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in