2023-09-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Storbritannien är fortfarande anslutna till EKMR som du säkert känner till. Det spelar ingen roll att de har lämnat EU och det var även straffbart att undanhålla lösenord till krypterade enheter redan innan de lämnade EU. Upp till fem års fängelse när det gäller brott där den nationella säkerheten hotas.

Europakonventionens skydd mot s.k. självinkriminering betyder att man inte kan tvinga någon att ange sig själv eller tvinga någon att yttra sig i förhör. Ingenting annat.

Att man inte får tvinga någon till angivelse betyder inte att man inte får:

- Ge någon ett lägre straff för att han samarbetar med polisen (förmildrande omständighet i brottsbalken)
- Straffa någon för att han inte ger ut lösenordet till sin telefon (exemplet Storbritannien).
- Ge någon ett högre straff för att han ljuger för polisen (exemplet som nämndes i tråden).

Har du någon källa för din ytterst unika och egna tolkning av Europakonventionen? Står det uttryckligen angivet i någon artikel? Rättsfall som behandlar frågan?

Nu har du fört in så många debatter i debatten så nu vet jag inte ens vad du menar att jag skall visa?
Men kika du här: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1558568&fileO Id=1564697 så kan du själv läsa hur/när man använder begreppet "förbud mot självinkriminering".

Men vet du vad? Jag skall göra din dag nu! Om det här känns jobbigt för dig så kan du ju bara använda begreppet "skydd mot självinkriminering". Jag kan t.o.m se till att jag själv använder detta begreppet när jag pratar med dig (detta eftersom att det fortfarande är samma sak!?)

/Med detta lämnar jag diskussionen, men pratar gärna vidare om fallet som tråden handlar om :-)
Citera
2023-09-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajen89
Kan någon snälla dela länk av fup som funkar 🤗

https://gofile.io/d/VOCpZW
Citera
2023-09-17, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu har du fört in så många debatter i debatten så nu vet jag inte ens vad du menar att jag skall visa?
Men kika du här: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1558568&fileO Id=1564697 så kan du själv läsa hur/när man använder begreppet "förbud mot självinkriminering".

Men vet du vad? Jag skall göra din dag nu! Om det här känns jobbigt för dig så kan du ju bara använda begreppet "skydd mot självinkriminering". Jag kan t.o.m se till att jag själv använder detta begreppet när jag pratar med dig (detta eftersom att det fortfarande är samma sak!?)

/Med detta lämnar jag diskussionen, men pratar gärna vidare om fallet som tråden handlar om :-)

Du påstod att "en stat inte får tvinga eller särskilt bestraffa en person som ljuger, tiger eller på annat sätt inte bidrager till sin utredning (citat från dig, min fetning)

Som jag har förklarat för dig så är det straffbart i t.ex. UK att inte lämna ut lösenordet till en krypterad dator till polisen på begäran.

Det innebär att Storbritannien särskilt bestraffar en person som inte bidrar till sin egen brottsutredningi detta specifika fall.

Storbritannien är anslutet till Europakonventionen.

Förstår att det blev jobbigt för dig när du fick exemplet med Storbritannien.
Senast redigerad av Hejdad 2023-09-17 kl. 16:19.
Citera
2023-09-20, 22:14
Medlem
SigneKanins avatar
Förhöret från rättegången med ”Zacki” är ju sjukt underhållande iallafall. Snubben är som en parodi på en sönderknarkad lirare med adhd.
Senast redigerad av SigneKanin 2023-09-20 kl. 22:27.
Citera
2023-09-20, 22:38
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigneKanin
Förhöret från rättegången med ”Zacki” är ju sjukt underhållande iallafall. Snubben är som en parodi på en sönderknarkad lirare med adhd.

Vem är Zacki?
Var i podden kkan jag lyssna ?
Citera
2023-09-20, 23:19
Medlem
SigneKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Vem är Zacki?
Var i podden kkan jag lyssna ?

Vittnesförhör med Zacharia Hidel, inspelning nr 19 under fallet i Prime Crime-appen (betald prenumeration). På youtube har Prime Crime lagt hela rättegången gratis i två delar men jag vet inte tidsstämplar för de olika förhören.
Citera
2023-09-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigneKanin
Vittnesförhör med Zacharia Hidel, inspelning nr 19 under fallet i Prime Crime-appen (betald prenumeration). På youtube har Prime Crime lagt hela rättegången gratis i två delar men jag vet inte tidsstämplar för de olika förhören.

https://youtu.be/9gnc8WwU8KA?si=POb0B5Lq7s0SeTBD

Zacharia, vittne 00:59:36 fram till 01:31:18
Citera
2023-09-21, 06:33
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
https://youtu.be/9gnc8WwU8KA?si=POb0B5Lq7s0SeTBD

Zacharia, vittne 00:59:36 fram till 01:31:18

tack, hittade den.
Citera
2023-09-22, 15:49
Medlem
Snart lyssnat på alla delar i Prime Crime.
Hur kan denne Filip , " pojkvännen" frias?

Nåt snabbt svar?
teknisk bevisning eller?
Citera
2023-09-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L8

Nåt snabbt svar?
teknisk bevisning eller?

Det kan vara en olyckshändelse som orsakade offrets död, enligt tingsrätten. Styckningen är preskriberad.
Citera
2023-09-22, 18:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L8

Nåt snabbt svar?
teknisk bevisning eller?

https://www.sydsvenskan.se/2023-09-12/maruas-bror-om-den-friande-domen-vi-har-fatt-ganska-bra-svar-pa-vad-som-hande

"Abdel Ajouz är inte förvånad över tingsrättens friande dom:

– Jag förväntade mig inte att han skulle dömas där. Man märkte rätt tidigt att rätten inte hängde med, de förstod inte bevismaterialet, säger Abdel Ajouz.

Han är säker på att målet överklagas till hovrätten."

Håller verkligen med honom. Jag tror det ligger till så. Men jag blev fruktansvärt upprörd när han friades. Men det blir säkert en runda till, Abdel har väl pratat med åklagaren.
Kan vara en olyckshändelse, nej Filip förnekar ju det också. Därför anser jag i alla fall att det är mord.
Tåget har gått för Filip när det gäller att skylla på vådaskott och olyckshändelse.
Det är mord och kroppen är styckad för att dölja mordet.
Senast redigerad av why123 2023-09-22 kl. 18:44.
Citera
2023-09-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Det kan vara en olyckshändelse som orsakade offrets död, enligt tingsrätten. Styckningen är preskriberad.
TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in