Citat:
Storbritannien är fortfarande anslutna till EKMR som du säkert känner till. Det spelar ingen roll att de har lämnat EU och det var även straffbart att undanhålla lösenord till krypterade enheter redan innan de lämnade EU. Upp till fem års fängelse när det gäller brott där den nationella säkerheten hotas.
Europakonventionens skydd mot s.k. självinkriminering betyder att man inte kan tvinga någon att ange sig själv eller tvinga någon att yttra sig i förhör. Ingenting annat.
Att man inte får tvinga någon till angivelse betyder inte att man inte får:
- Ge någon ett lägre straff för att han samarbetar med polisen (förmildrande omständighet i brottsbalken)
- Straffa någon för att han inte ger ut lösenordet till sin telefon (exemplet Storbritannien).
- Ge någon ett högre straff för att han ljuger för polisen (exemplet som nämndes i tråden).
Har du någon källa för din ytterst unika och egna tolkning av Europakonventionen? Står det uttryckligen angivet i någon artikel? Rättsfall som behandlar frågan?
Europakonventionens skydd mot s.k. självinkriminering betyder att man inte kan tvinga någon att ange sig själv eller tvinga någon att yttra sig i förhör. Ingenting annat.
Att man inte får tvinga någon till angivelse betyder inte att man inte får:
- Ge någon ett lägre straff för att han samarbetar med polisen (förmildrande omständighet i brottsbalken)
- Straffa någon för att han inte ger ut lösenordet till sin telefon (exemplet Storbritannien).
- Ge någon ett högre straff för att han ljuger för polisen (exemplet som nämndes i tråden).
Har du någon källa för din ytterst unika och egna tolkning av Europakonventionen? Står det uttryckligen angivet i någon artikel? Rättsfall som behandlar frågan?
Nu har du fört in så många debatter i debatten så nu vet jag inte ens vad du menar att jag skall visa?
Men kika du här: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1558568&fileO Id=1564697 så kan du själv läsa hur/när man använder begreppet "förbud mot självinkriminering".
Men vet du vad? Jag skall göra din dag nu! Om det här känns jobbigt för dig så kan du ju bara använda begreppet "skydd mot självinkriminering". Jag kan t.o.m se till att jag själv använder detta begreppet när jag pratar med dig (detta eftersom att det fortfarande är samma sak!?)
/Med detta lämnar jag diskussionen, men pratar gärna vidare om fallet som tråden handlar om :-)