2018-08-21, 10:02
Medlem
macys avatar
Ny bok av Joakim Palmkvist:
Citat:
En solig höstdag 2003 gör en svampplockare en fruktansvärd upptäckt i skogen – ett avkapat människohuvud. Huvudet tillhör Marua Ajouz, en tonårsflicka från Malmö som varit försvunnen i tio månader. Spåret efter henne upphör hemma hos ex-pojkvännen, en dömd våldsbrottsling.

I kretsen kring pojkvännen och hans vänner surrar det av rykten och indirekta utpekanden, som i en visklek. Flickans anhöriga hjälper till att få fram information, men ingen som verkligen vet säger något. Utredningen kör fast. Våren 2017, efter 14 års sökande, ger en händelse polisen nytt hopp om att kunna lösa styckmordet: en huvudlös kropp hittas vid markarbeten utanför Staffanstorp.

Joakim Palmkvist, kriminalreporter på Sydsvenska Dagbladet med flera decenniers erfarenhet av att bevaka grov kriminalitet och mord, har följt det gäckande fallet från start och ger sin bild av vad som kan ha hänt flickan.

https://www.bonnierbookery.se/huvudet-i-bokskogen/
Citera
2018-10-22, 10:25
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Vem var Mauras pojkvän? Han kallas i Palmkvists bok för "Fredrik Winterfeldt". 1999 dömdes han för ett synnerligen vidrigt rån. Han bröt sig in hos en 91-årig åldring och misshandlade honom så illa att han fick en hjärnblödning. Åldringen lämnades åt sitt öde men hittades tio timmar senare av hemtjänsten, vid liv. P g a sin ungdom klarade sig "Winterfeldt" undan med tre års fängelse.
Bara någon månad efter Mauras försvinnande rånade "Winterfeldt" en taxichaufför på dennes plånbok, innehållande 2000 kr. Straffet blev fyra års fängelse.
Citera
2018-10-22, 10:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Vem var Mauras pojkvän? Han kallas i Palmkvists bok för "Fredrik Winterfeldt". 1999 dömdes han för ett synnerligen vidrigt rån. Han bröt sig in hos en 91-årig åldring och misshandlade honom så illa att han fick en hjärnblödning. Åldringen lämnades åt sitt öde men hittades tio timmar senare av hemtjänsten, vid liv. P g a sin ungdom klarade sig "Winterfeldt" undan med tre års fängelse.
Bara någon månad efter Mauras försvinnande rånade "Winterfeldt" en taxichaufför på dennes plånbok, innehållande 2000 kr. Straffet blev fyra års fängelse.
Han heter Filip.
Citera
2018-10-22, 19:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Han heter Filip.
Börjar hans efternamn möjligen på bokstaven L?
Citera
2018-10-23, 08:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Börjar hans efternamn möjligen på bokstaven L?
W om jag inte minns fel. Hörde för ett bra tag sedan att han skulle ha bytt namn, men det är inget jag kan bekräfta. Ett riktigt stolpskott är det i alla fall.
Citera
2018-11-04, 23:25
Medlem
Citat:
Flera här i tråden som uppenbarligen kände till honom. Jag med. Som jag förstått det åkte han fast för taxirånen för att han beställt den i sitt eget namn kvällen före men det kan jag inte bekräfta. Skulle dock inte förvåna mig.

Filip har börjat om sitt liv och tycker att det är taskigt att påminnas om att han är en råtta och en mördare. Han bor/arbetar i Helsingborg sist jag kollade och har bytt namn. Minns inte på rak hand efternamnet längre utan att kolla upp det men om etnicitet hjälper så är han polack.
Citera
2018-11-05, 08:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Flera här i tråden som uppenbarligen kände till honom. Jag med. Som jag förstått det åkte han fast för taxirånen för att han beställt den i sitt eget namn kvällen före men det kan jag inte bekräfta. Skulle dock inte förvåna mig.

Filip har börjat om sitt liv och tycker att det är taskigt att påminnas om att han är en råtta och en mördare. Han bor/arbetar i Helsingborg sist jag kollade och har bytt namn. Minns inte på rak hand efternamnet längre utan att kolla upp det men om etnicitet hjälper så är han polack.
Ang taxirånet beställde han en körning till närheten av sin egen bostad. Han kunde gripas av polis sedan han kommit ut från porten, och så gott som vandrat rakt in i brottsplatsen där polis och hundförare fanns på plats. När han visiterades hittades de kontanter han stulit från taxichauffören. Det låg väl honom också i fatet att han sedan tidigare var dömd för ett vidrigt rån.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-11-05 kl. 09:01.
Citera
2018-11-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ang taxirånet beställde han en körning till närheten av sin egen bostad. Han kunde gripas av polis sedan han kommit ut från porten, och så gott som vandrat rakt in i brottsplatsen där polis och hundförare fanns på plats. När han visiterades hittades de kontanter han stulit från taxichauffören. Det låg väl honom också i fatet att han sedan tidigare var dömd för ett vidrigt rån.
Ja precis. I närheten = zenithgatan dvs. adressen han bodde på även om det är ett relativt stort område innanför. Inte klassens stjärna om man säger så. Kompenserade alltid för det med våld. Typiskt.

Finns mer vidriga saker han gjorde men jag tror poängen är gjord angående vilken slags människa han är.

Jag undrar... Står det något om hans hemförhållanden i boken? Något om hans mor?
Senast redigerad av sazed 2018-11-06 kl. 08:14.
Citera
2018-11-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed

Det finns lite olika förslag om pojkvännen. I tråden skrev någon detta förut:

Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Aziz om jag inte minns fel. Han hade en äldre bor som jobbade på samma jobb som mig en gång i tiden. Aziz lever inte längre.
Citera
2018-11-06, 11:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Det finns lite olika förslag om pojkvännen. I tråden skrev någon detta förut:
Den person som diskuteras heter inte Aziz och är ej heller avliden.
Citera
2018-11-06, 11:56
Medlem
Citat:
Den person som diskuteras heter inte Aziz och är ej heller avliden.

Nej jag tror inte heller det. Trodde pojkvännen var helsvensk?
Citera
2018-11-06, 14:20
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Nej jag tror inte heller det. Trodde pojkvännen var helsvensk?
Både för- och efternamn klingar väldigt svenskt, men vet ej ev utländsk bakgrund. Någon nämner Polen i ett tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in