2023-09-20, 15:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det jag "far efter" är jag frågar vad ditt inlägg hade med trådstarten att göra.

Det ingår i diskussionen som besvarar TS fråga.
Citera
2023-09-20, 21:25
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Jag ställde en fråga, du svävar undan. Går det snabbare med 2 köer fram till 1 kassa eller inte? Det är kassan eller vägarbetet som saknar ned, inte bron som kommer efter.
fast nu ställde du inte ens frågan till mig, utan jag svarade ändå.

då ställer upp frågeställningen felaktigt, mitt exemplar är mer jämförbart, med en utång och kassalinjer som filer.
Du tycker en kassa alltid är det snabbaste. Onödigt att ringa efter en till kassa när det tjockar till sig, eftersom det ändå bara finns en utgång som en kan passera åt gången.

tycker du att man tränger sig när man går till en nyöppnad kassa också och blir irriterad?
Citera
2023-09-20, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det ingår i diskussionen som besvarar TS fråga.
Jaså det tycker du. Att diskussionen besvarar frågorna.

Vad har du att säga om detta påhittade fall?

Nedan illustreras en 2+1-väg. Trafiken går från vänster (från A) till höger (mot F).
=========== är 2 filer
------------------- är 1 fil

A===================================B-----------------------------C==================D-------------- ---------E====================F

Vid E finns ett hinder som gör att bilarna kan passera med som mest 36 km/timme.
Mellan D och E kör bilarna med 36 km/timme och håller avståndet 30 meter mellan bilarna.
Hur bör bilarna köra mellan C och D för att flödet av bilar förbi E ska bli så stort som möjligt?

Det är som sagt ett påhittat fall. Det är inte säkert att det har något med frågorna i trådstarten att göra. Det kan vara början till en diskussion istället för att bara säga att det "givetvis" och "naturligtvis" är si och så. Om exemplet saknar relevans så kan du förklara varför.
Citera
2023-09-20, 21:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jaså det tycker du. Att diskussionen besvarar frågorna.

Ja. Det tycker jag.
Citera
2023-09-20, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ja. Det tycker jag.
Det har ju inte ens varit någon diskussion. Varje försök till diskussion har besvarats med tystnad eller "bjäff bjäff" lämna in körkortet. Naturligtvis ska man köra i vänster fil annars hade dom aldrig byggt den från början.
Citera
2023-09-20, 23:28
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Det har ju inte ens varit någon diskussion. Varje försök till diskussion har besvarats med tystnad eller "bjäff bjäff" lämna in körkortet. Naturligtvis ska man köra i vänster fil annars hade dom aldrig byggt den från början.

Där var du smart! Not.

Här kan du läsa på! Hoppas du och alla andra idioter som förespråkar omkörning i vänsterfilen vid kö inser er dumhet nu.

https://www.vibilagare.se/nyheter/om...3-detta-galler
Citera
2023-09-20, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Där var du smart! Not.

Här kan du läsa på! Hoppas du och alla andra idioter som förespråkar omkörning i vänsterfilen vid kö inser er dumhet nu.

I stand corrected.
Citera
2023-09-20, 23:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Där var du smart! Not.

Det är du som inte inser din dumhet.

Man stänger av vänsterfilen för att undvika att det bildas köer.

Om det ändå blir långsamtgående köer så är det ändå bättre att använda bägge filerna.

Att man stänger av vänsterfil för att undvika att köer bildas, eller snarare minska risken att köer bildas, beror på att ibland bildas köer av fordon som växlar fil. Det är ett inte alls ovanligt problem på många platser i storstadstrafik. Det finns gott om exempel i landet där man borde separera trafiken i olika filer längre tillbaka på vägen, just för att undvika allt för snäva filbyten med kraftiga inbromsningar som följd.

När det kommer till 2+1 vägar är det min mening att det största problemet inte är de som kör om i vänsterfilen, utan det stora problemet är det relativt stora antalet bilförare som ligger 10-20km/h under hastighetsgränsen när det är enfältsväg och sedan ökar farten till 10-20km/h över hastighetsgränsen så fort det blir tvåfältsväg, för att därefter bromsa in och sakta ner igen till 10-20km/h under hastighetsgränsen när det blir enfältsväg igen. Jag kör ofta på 2+1-vägar och har noterat att detta beteende är mycket vanligt. Och där ligger roten till mycket av problemen som uppstår på 2+1 vägarna.
Citera
2023-09-20, 23:50
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Om det ändå blir långsamtgående köer så är det ändå bättre att använda bägge filerna.

Att man stänger av vänsterfil för att undvika att köer bildas, eller snarare minska risken att köer bildas, beror på att ibland bildas köer av fordon som växlar fil. Det är ett inte alls ovanligt problem på många platser i storstadstrafik. Det finns gott om exempel i landet där man borde separera trafiken i olika filer längre tillbaka på vägen, just för att undvika allt för snäva filbyten med kraftiga inbromsningar som följd.

När det kommer till 2+1 vägar är det min mening att det största problemet inte är de som kör om i vänsterfilen, utan det stora problemet är det relativt stora antalet bilförare som ligger 10-20km/h under hastighetsgränsen när det är enfältsväg och sedan ökar farten till 10-20km/h över hastighetsgränsen så fort det blir tvåfältsväg, för att därefter bromsa in och sakta ner igen till 10-20km/h under hastighetsgränsen när det blir enfältsväg igen. Jag kör ofta på 2+1-vägar och har noterat att detta beteende är mycket vanligt. Och där ligger roten till mycket av problemen som uppstår på 2+1 vägarna.
Att köra långsamt på 1-filen och sedan köra snabbt på 2-filen är absolut dålig stil.
Citera
2023-09-20, 23:51
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Då är vi väl överens? Det som skapar ytterligare köer är att folk ska försöka spara ett par minuter genom att använda vänstra körfältet. Kedjereaktionen av en misslyckat blixlåsprincip är att köerna blir ännu längre.
Citera
2023-09-20, 23:55
Citat:

Citat:
Där var du smart! Not.

Citat:
I stand corrected.
Vänta nu. "Naturligtvis ska man köra i vänster fil annars hade dom aldrig byggt den från början" tror jag var en parafras från en annat inlägg som jag inte kunde förstå.
Citera
2023-09-21, 00:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Då är vi väl överens? Det som skapar ytterligare köer är att folk ska försöka spara ett par minuter genom att använda vänstra körfältet. Kedjereaktionen av en misslyckat blixlåsprincip är att köerna blir ännu längre.

Exemplet du tog upp handlade om att förhindra att det bildas kö, men ditt argument handlade om vad som gäller när det redan är kö.

Om det redan är kö fungerar och förespråkas vävning. Det finns till och med vägskyltar som påminner och uppmanar bilisterna att tillämpa vävning vid kö

Det ligger en hel del i det lillkarsk säger, det finns en anledning till att det byggs tvåfältsvägar.
Däremot så kan man väl säga att du har delvis rätt i kommentaren om "misslyckad blixlåsprincip", men med den detaljen att det inte riktigt handlar om blixlåsprincip, eller vävning, i det fallet, utan som regel fordon som växlar fil både här och där och med stora fartskillnader mellan filerna. Detta är inte fallet som gäller vid köbildning och vävning. Korrekt tillämpat så är det då samma hastighet i bägge filer och vävning sker enbart där de två fälten blir ett. Problemet där är att många inte tillämpar principen att använda båda filerna och väva korrekt, och då kan andra använda den filen och köra lite fortare, men då kör vissa ändå inte ända fram till "väv-punkten" utan skall ändå stanna tidigare och försöka komma in i kön "mitt i". Och då uppstår problem även där.

Om trafikverket istället för att förbjuda omkörning i vänsterfilen, förbjöd filbyte annat än ibörjan och slutet av tvåfältsvägen, så skulle det säkert fungera mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in